Syylarin peittäminen?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Syylarin peittäminen?

Viesti Kirjoittaja suhari »

Kun tuossa kylillä ajelee ja kattelee mersujen keuloja, niin huomaa, että k.o asiasta on kahta koulukuntaa. Toiset näköjään pistää koko keulan kiinni talvella jollaki on pikkunen pahvipala reunassa ja kellä mitenki. Mitenkähän mahtas olla järkevintä toimia? Mun w124:sesta jos pistää koko keulan kiinni niin tuntus lämmöt nousevan liikaa heti jos keli vähänki lauhtuu. Äsken tuli vastaan C-sarjalainen jonka keula oli kokonaan peitetty sellasella mustalla nahka-maskilla.
Minkälaisia käytäntöjä foorumilaisilla on?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Pahvia tarvittaessa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

123:ssa ja 126:ssa tuli pidettyä kokopeittävää pahvia tuolla nokalla. Nyt meinaan tehdä saman tuolle 201:lle, mutta 124 turboD:ssä täytyy laittaa vain puolipeittävä.

Kun nyt tulisi pakkaset tänne eteläänkin... Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta pahvitukseen kummankaan auton kanssa. Tuo turbovehje tuntuu lämpeävän yhdessä hujauksessa, ainakin lauhemmasta kuin -10.
Terveisin
Tero
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eipä ole tarvinut tuon farkun kans pahveja... lämmöt nousee normaalisti sinne 85asteeseen ja pysyy siellä oli pakkasta kymmenen tai kolmekymmentä... :D ex kakssatasessa piti syyläripeittää että tarkeni... termöstaatti vikaa...
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Eipä ole tuossa mun autossa peitteitä näkyny.
Hyvin on pelittäny kovemmillakin pakkasilla.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Ei mitään peitteitä vaikka kuinka olisi pakkanen
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

jos lämpimämpi kuin -10 °C, niin ei kannata peitettä laittaa. Moottorihan on muutenkin koteloitu aika hyvin, että parkissakin pysyy lämmöt pitkään. Itse olen sitten kovemmilla pakkasilla laittanut alle 10 km matkoille nokan tukkoon täysin. Heti kun konetielle tai pidemmälle lähtee, niin nokka auki, muuten lämmöt nousee liikaa. Moottorilämpömittaria on syytä seurata koko ajan kun nokka on tukossa. Puolipeittoa en suosittele , vaan mielummin sitten pahvinpala johon leikattu keskelle säännöllisen muotoinen reikä/neliö.
Niin ja autohan oli W124/ diisseli
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18103
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä sen maskin voi peittää kokonaan, eikä hätää vaikka lämpötila nousee
-10 asteen lämpimämmälle puolellekin, kunhan flekti pelaa oikein.

Kukaan ei lie niin tyhmä, että syyläriä lähtee peittämään - koskaan sitä peitettä EI SAA laittaa syyläriin kiinni !
wiimax.fi
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

(puoliksi ot)

Pahveissakin on eroja!

Älkää teipatko mitään tavallista ruskeaa pahvilaatikonpalasta maskiin kiinni. Sen on todettu nostavan ainakin ratinjatkeen lämpötilaa jopa punastumispisteeseen asti.

Sen sijaan mustaksi maalattu läpyskä maskin takapuolelle kiinnitettynä ei aiheuta muun kuin moottorin lämpenemistä.

Vielä parempana vaihtoehtona testi pitää muumilimsalaatikon palasta maskin etupuolelle teipattuna. Tämän on todettu joissain tapauksissa nostavan sekä moottorin lämpöä, että myös kanssa-eläjien peukaloita ja suupieliä. Smurffi-pahvi välttää, jos Muumia ei jostain syystä ole saatavilla.

Loppuun varoituksen sana.
Hyväksi kehuttu West-tupakkalaatikon seinä kannattanee ottaa varauksella, ja miettiä ainakin kaksi ja puoli kertaa kannattaako siihen hommaan ryhtyä. Tiedätte kyllä mitä Räkälle kävi viime kaudella.

lähde: Datsun-instituutin keulapahvitesti vuodelta 1982. Julkaistu aiemmin Aku Ankan urheiluliitteessä numerossa 59/1980.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Foorumin väkikin näyttäs jakautuvan useampaan mielipiteeseen k.o asiassa. Veholla lienevät sitä mieltä, että joskus keulaa on syytä peittää koskapa myyvät ihan tarkoitukseen sopivaa läpyskää(eli sitä maskin päälle kiinnitettävää suojaa)
Voisko yhteenvetona todeta, että lyhyessä työmatka-ajossa keulan peittämisestä on hyötyä, mutta jos on tarkoitus ajella pitempää matkaa niin lämpöä piisaa ilman keulan tukkimistakin.
Joka tapauksessa lämpöjä kannatta seurata normaalia tiheämmin jos pahvia laittaa keulan suojaksi. Olen taipuvainen olemaan sitä mieltä, että keula pahvia tärkempää on talvella pitää termari kunnossa jolloin nesteen lämpö nousee riittävän korkealle.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Cdi- malleissa voi olla ihan hyväkin olla tuo "talvisuoja", joita saa veholta ja on siisti. Kuitenkin puskurissa olevista aukoista syyläri saa ilmaa ihan suoraan.
Ei se niinkään kylmyyden takia ole hyödyllinen, mutta ajoviima jäädyttää moottorin kylkiä ja saattaa huohotin napsahtaa jäähään ja tulla "Shitroenit"
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mulla on ollut tapana peittää keulaa talveksi, nytkin on cooleri peitettynä pahvilla (ei näy ulkoa) ja silti syylari saa tarpeeksi ilmaa sivuilta / alhaalta.

Eipä ainakaan huohotin / suodatin pääse jäätymään, ja tuon kokoinen cooleri on jo paras talveksi peittää.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Toni R kirjoitti:Ei mitään peitteitä vaikka kuinka olisi pakkanen
Mullakaan ei ole W124:ssa ollut mitään tarvetta moiselle. AInakin vielä lähes 30 asteen pakkasessa lämmöt toimii ihan suunnitellusti.

W123:ssa olen kokenut pitää yli 15 asteen pakkasissa jotain läpyskää syylärin edessä. EIpä tuosta paljoa hyötyä - jos kohta haittaakaan- ole ollut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Eipä ole tarvinnut pahveja käyttää... Lämmöt nousee hyvin kovemmillakin pakkasilla...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Termostaattihan siitä moottorin lämöistä huolehtii, jos se on kunnossa niin se keulan peittäminen ei lämpenemiseen auta. Mitään eroa en ole huomannut lämpenemisessä, edes 35 asteen pakkasessa oli keula peitettynä tai ei. Olen kuitenkin kovalla pakkasella peittänyt keulan ihan muista syista, nimittäin kovalla pakkasella kaikki auton toiminnot tahtoo muuten olla todella tahmeita. Siis kytkin, jarrupoljin ja jopa ohjaustehostin jähmettyvät kolmenkympin pakkasilla maantiellä. Keulan peittäminen nostaa moottritilan lämpötilaa ja pitää nuo toiminnot notkeina.

En ole muuten w124:ssa teippaillut mitään pahveja maskiin, vaan pistänyt pahvin syyläriin kiinni ja jättänyt alareunasta muutaman sentin peittämättä. Kaiken näköiset kaupan hedelmälaatikot teipattuna maskiin vaikuttaa aika tyhmiltä. Varsinkin kun niistä ei ole mitään hyötyä ennen kuin todella kovalla pakkasella. Peittämällä jäähdyttimen yläosa tehokkaasti nousee moottoritilan lämpö mahdollisimman paljon, mutta moottori saa silti jäähdytystä.

Tuota Dealerin kommenttia en kyllä ymmärrä :? Miksi pitää olla tyhmä pistääkseen pahvin maskin sijasta jäähdyttäjän eteen?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Perttu K kirjoitti:Termostaattihan siitä moottorin lämöistä huolehtii, jos se on kunnossa niin se keulan peittäminen ei lämpenemiseen auta.
Kyl vain auttaa lämpeämisnopeuteen, muttei huippulämpöön.

CDIt ovat sitten oma lukunsa, joissa ilman suojaa ei pääse edes termostaattilämpöön saakka (ellei aja 100km yhtä soittoa, jos silloinkaan).
Terveisin
Tero
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Eipä ole ollut koskaan tarvis keulaa peitellä, kun käyttää sisätilanlämmitintä, niin sen aikaa on sisälläkin lämmin kun alkaa pukata lämppäristä kuumaa.

Keli kun keli niin jos käynnistää lohkosta, ei tarvi ajaa kun pari kilsaa niin moottorin lämmöt on jo sen 82 astetta.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

92 asteisella termostaatilla minä olen asian hoitanut ja toimii. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Hmm, kovilla pakkasilla 200D tuotti jopa sisälle lämpösempää ilmaa kun oli maskissa pahvi. Temostaatti oli uusi ja alkuperäinen varaosa. Pahvin laitoin aina kun pakkasta oli alle -10c ja vedin sen kahdella nipparilla maskin TAAKSE. Ei näy siis ulos :) Maskin ja umpioiden välissä on w124:ssä sen verran rakoa että auto ei keitä vaikka pahvin unohtaisi kun ilma lauhtuu, en kyllä + keleillä enää uskaltanut pahvia edessä pitää. Aaltopahvi maskin takana toimii automaattisesti sulakkeena ja vesikelin tullen vettyy -> ilmavirta kääntää sitä pois edestä ihan väkisin.. nerokasta :lol:

Miksi ei pahvia syyläriin kiinni? Siksi että epäsymmetrinen ilmavirta rikkoo helposti viskon. edit: bensakoneeseen ei ole pahvia tarvinnut viritellä, on tuo lämpöenergian tuotto ihan toisella tasolla :)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

juha kirjoitti:Hmm, kovilla pakkasilla 200D tuotti jopa sisälle lämpösempää ilmaa kun oli maskissa pahvi. Temostaatti oli uusi ja alkuperäinen varaosa. Pahvin laitoin aina kun pakkasta oli alle -10c ja vedin sen kahdella nipparilla maskin TAAKSE. Ei näy siis ulos :) Maskin ja umpioiden välissä on w124:ssä sen verran rakoa että auto ei keitä vaikka pahvin unohtaisi kun ilma lauhtuu, en kyllä + keleillä enää uskaltanut pahvia edessä pitää. Aaltopahvi maskin takana toimii automaattisesti sulakkeena ja vesikelin tullen vettyy -> ilmavirta kääntää sitä pois edestä ihan väkisin.. nerokasta :lol:

Miksi ei pahvia syyläriin kiinni? Siksi että epäsymmetrinen ilmavirta rikkoo helposti viskon. edit: bensakoneeseen ei ole pahvia tarvinnut viritellä, on tuo lämpöenergian tuotto ihan toisella tasolla :)
Eipä tullut tuo mieleenkään. Jos visko pääsee lämpenemään ja alkaa kytkeytyä, niin laakereillehan tulee tavallaan ylimääräinen radiaalinen kuormitus. :shock: Luulisi kestävän, mutta tiedä häntä. Kai joku on tuonkin kokeillut :?

No eipä tuosta tarvitse murehita. Itselläni kun ei viskossa ollut hengen pihaustakaan, eikä sitä tarvittukaan. Pyöripähän hiljalleen näön vuoksi.
300D puhalsi aina kuumaa ja moottorin lämmöt pysyi kelissä kuin kelissä 85 asteessa, ainoastaan pidempi tyhjäkäynti tahtoi tiputtaa moottorin lämmöt pakkasella, kun lämmityslaite imi koneesta viimeisenkin lämpöhönkäyksen. Itse asiassa se oli niin lämmin, että kun pidemmän maantietaipaleen jälkeen tulin kaupunkiin, pakkasen pyöriessä siperiamaisssa lukemissa, napsahti siitä tuulilasi halki. :cry:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juha kirjoitti: Miksi ei pahvia syyläriin kiinni? Siksi että epäsymmetrinen ilmavirta rikkoo helposti viskon. edit: bensakoneeseen ei ole pahvia tarvinnut viritellä, on tuo lämpöenergian tuotto ihan toisella tasolla :)
vanhoissa jenkeissä tuota pahvin asennusta kiinni jäähdyttimeen kannattaa välttää. varsinki jos meinaa tehdä vain osittain peittävän suojan.. tuulettajan metallisiivet pyörii kokoajan ilman viskoa ja jos jäähdyttimen alareuna on esimerkiksi peitetty puoleenväliin jäähdytintä niin tuulettajan siivet väsyy ja katkeilee! siipi kun on ylhäällä nii se vetää ilmaa jäähdyttäjän läpi ja kun se taas kääntyy alas niin vedettävää ilmaa ei olekkaan tyrkyllä.. ja taas ylös noustessa se alkaa vetää ilmaa... pikkuhiljaa tämä ilmavirran vastuksen vaihtelu väsyttää tuulettajan siivet poikki... huh.. olipa tosi vaikeasti selvitetty :P
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

mjo33400 kirjoitti:92 asteisella termostaatilla minä olen asian hoitanut ja toimii. :lol:
Mistähän moisia 92 asteen termostaatteja ois saatavissa? Olen ollu siinä käsityksessä, ettei nykyisin ole enää kesä-, ja talvitermareita erikseen :shock:
En panis pahaksi vaikka tuo 2-satanen hönkis vähän kuumempaaki ilmaa sisälle :roll:
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kysele Osaset liikkeistä. Ostin omani Nummelan varaosista.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Outza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 03.01.2004 16:27
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Syylarin peittäminen?

Viesti Kirjoittaja Outza »

Ilman paffia ollaan oltu ja hyvin ollaan tarettu, jopa kylmillä pakkasilla (yli -25C)
Avatar
Ju55i
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:35
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ju55i »

Kyllä minä olen Kovilla pakkasilla laittanut maskin taakse hiukan tukkoo.
Lämpiää nopeammin.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

[Ju55i V.] kirjoitti:Kyllä minä olen Kovilla pakkasilla laittanut maskin taakse hiukan tukkoo.
Lämpiää nopeammin.
Ja kuluttaa vähemmän sekä polttoainetta, että tekniikkaa. Jostain muistan lukeneeni, että kaikki alle +60asteiset käynnistykset on moottorille kylmäkäynnistyksiä, sama tulkinta pätenee myöskin moottorin jo käydessä, eli kylmänä käy ja kuluu.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Jatkossa Suomessa tulee olemaan keski-euroopan kaltaiset talvet, niin vähenee nuo kylmäkäynnistykset, odotellaan 5 vuotta, ja katsotaan. Lohkolämmittimien myynti romahtaa :wink:
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

itse käytän mersun alkuperäistä peittoa aina talvisin ihan kiini ,ja jos on 0 kelit niin se keskeltä auki ja ,jos vetää isoa kurmaa tai joutuu ajamaa yli 140 nopeutta niin peitto pois että lämpö pysyy 90 ja ilma jäähdyttää öljyn öljyn jäähdyttymessä. auto on 240d 3.0 115 vm 75
Avatar
Classic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.09.2004 20:51

Viesti Kirjoittaja Classic »

Omaan C-sarjalaiseen ei tulisi mieleenkään laittaa mitään etupahvia. Sitä ei tarvita kertakaikkiaan, jos kaikki on muuten moottorissa kunnossa.

On tuossa tullut aiemmin ajeltua muutaman kymmenen vuotta Volvoilla ja olen tottunut, että kenenkään ei tarvitse autossani palella. No, ei tuo nykyinen MB ainakaan mitenkään häviä noille ruotsalaisille, päinvastoin: lämmönsäätö- ja sen jakautuminen auton eri sisätiloihin on mielestäni kertaluokkaa hienostuneempaa kuin Volvoissa.

Taitaa ne pahviviritykset kuulua lähinnä sinne riisselipuolelle.
Vastaa Viestiin