Syylarin peittäminen?
Syylarin peittäminen?
Kun tuossa kylillä ajelee ja kattelee mersujen keuloja, niin huomaa, että k.o asiasta on kahta koulukuntaa. Toiset näköjään pistää koko keulan kiinni talvella jollaki on pikkunen pahvipala reunassa ja kellä mitenki. Mitenkähän mahtas olla järkevintä toimia? Mun w124:sesta jos pistää koko keulan kiinni niin tuntus lämmöt nousevan liikaa heti jos keli vähänki lauhtuu. Äsken tuli vastaan C-sarjalainen jonka keula oli kokonaan peitetty sellasella mustalla nahka-maskilla.
Minkälaisia käytäntöjä foorumilaisilla on?
Minkälaisia käytäntöjä foorumilaisilla on?
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pahvia tarvittaessa
123:ssa ja 126:ssa tuli pidettyä kokopeittävää pahvia tuolla nokalla. Nyt meinaan tehdä saman tuolle 201:lle, mutta 124 turboD:ssä täytyy laittaa vain puolipeittävä.
Kun nyt tulisi pakkaset tänne eteläänkin... Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta pahvitukseen kummankaan auton kanssa. Tuo turbovehje tuntuu lämpeävän yhdessä hujauksessa, ainakin lauhemmasta kuin -10.
Kun nyt tulisi pakkaset tänne eteläänkin... Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta pahvitukseen kummankaan auton kanssa. Tuo turbovehje tuntuu lämpeävän yhdessä hujauksessa, ainakin lauhemmasta kuin -10.
Terveisin
Tero
Tero
jos lämpimämpi kuin -10 °C, niin ei kannata peitettä laittaa. Moottorihan on muutenkin koteloitu aika hyvin, että parkissakin pysyy lämmöt pitkään. Itse olen sitten kovemmilla pakkasilla laittanut alle 10 km matkoille nokan tukkoon täysin. Heti kun konetielle tai pidemmälle lähtee, niin nokka auki, muuten lämmöt nousee liikaa. Moottorilämpömittaria on syytä seurata koko ajan kun nokka on tukossa. Puolipeittoa en suosittele , vaan mielummin sitten pahvinpala johon leikattu keskelle säännöllisen muotoinen reikä/neliö.
Niin ja autohan oli W124/ diisseli
Niin ja autohan oli W124/ diisseli
(puoliksi ot)
Pahveissakin on eroja!
Älkää teipatko mitään tavallista ruskeaa pahvilaatikonpalasta maskiin kiinni. Sen on todettu nostavan ainakin ratinjatkeen lämpötilaa jopa punastumispisteeseen asti.
Sen sijaan mustaksi maalattu läpyskä maskin takapuolelle kiinnitettynä ei aiheuta muun kuin moottorin lämpenemistä.
Vielä parempana vaihtoehtona testi pitää muumilimsalaatikon palasta maskin etupuolelle teipattuna. Tämän on todettu joissain tapauksissa nostavan sekä moottorin lämpöä, että myös kanssa-eläjien peukaloita ja suupieliä. Smurffi-pahvi välttää, jos Muumia ei jostain syystä ole saatavilla.
Loppuun varoituksen sana.
Hyväksi kehuttu West-tupakkalaatikon seinä kannattanee ottaa varauksella, ja miettiä ainakin kaksi ja puoli kertaa kannattaako siihen hommaan ryhtyä. Tiedätte kyllä mitä Räkälle kävi viime kaudella.
lähde: Datsun-instituutin keulapahvitesti vuodelta 1982. Julkaistu aiemmin Aku Ankan urheiluliitteessä numerossa 59/1980.
Pahveissakin on eroja!
Älkää teipatko mitään tavallista ruskeaa pahvilaatikonpalasta maskiin kiinni. Sen on todettu nostavan ainakin ratinjatkeen lämpötilaa jopa punastumispisteeseen asti.
Sen sijaan mustaksi maalattu läpyskä maskin takapuolelle kiinnitettynä ei aiheuta muun kuin moottorin lämpenemistä.
Vielä parempana vaihtoehtona testi pitää muumilimsalaatikon palasta maskin etupuolelle teipattuna. Tämän on todettu joissain tapauksissa nostavan sekä moottorin lämpöä, että myös kanssa-eläjien peukaloita ja suupieliä. Smurffi-pahvi välttää, jos Muumia ei jostain syystä ole saatavilla.
Loppuun varoituksen sana.
Hyväksi kehuttu West-tupakkalaatikon seinä kannattanee ottaa varauksella, ja miettiä ainakin kaksi ja puoli kertaa kannattaako siihen hommaan ryhtyä. Tiedätte kyllä mitä Räkälle kävi viime kaudella.
lähde: Datsun-instituutin keulapahvitesti vuodelta 1982. Julkaistu aiemmin Aku Ankan urheiluliitteessä numerossa 59/1980.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Foorumin väkikin näyttäs jakautuvan useampaan mielipiteeseen k.o asiassa. Veholla lienevät sitä mieltä, että joskus keulaa on syytä peittää koskapa myyvät ihan tarkoitukseen sopivaa läpyskää(eli sitä maskin päälle kiinnitettävää suojaa)
Voisko yhteenvetona todeta, että lyhyessä työmatka-ajossa keulan peittämisestä on hyötyä, mutta jos on tarkoitus ajella pitempää matkaa niin lämpöä piisaa ilman keulan tukkimistakin.
Joka tapauksessa lämpöjä kannatta seurata normaalia tiheämmin jos pahvia laittaa keulan suojaksi. Olen taipuvainen olemaan sitä mieltä, että keula pahvia tärkempää on talvella pitää termari kunnossa jolloin nesteen lämpö nousee riittävän korkealle.
Voisko yhteenvetona todeta, että lyhyessä työmatka-ajossa keulan peittämisestä on hyötyä, mutta jos on tarkoitus ajella pitempää matkaa niin lämpöä piisaa ilman keulan tukkimistakin.
Joka tapauksessa lämpöjä kannatta seurata normaalia tiheämmin jos pahvia laittaa keulan suojaksi. Olen taipuvainen olemaan sitä mieltä, että keula pahvia tärkempää on talvella pitää termari kunnossa jolloin nesteen lämpö nousee riittävän korkealle.
Cdi- malleissa voi olla ihan hyväkin olla tuo "talvisuoja", joita saa veholta ja on siisti. Kuitenkin puskurissa olevista aukoista syyläri saa ilmaa ihan suoraan.
Ei se niinkään kylmyyden takia ole hyödyllinen, mutta ajoviima jäädyttää moottorin kylkiä ja saattaa huohotin napsahtaa jäähään ja tulla "Shitroenit"
Ei se niinkään kylmyyden takia ole hyödyllinen, mutta ajoviima jäädyttää moottorin kylkiä ja saattaa huohotin napsahtaa jäähään ja tulla "Shitroenit"
Joku mersupurkaamo??
Mullakaan ei ole W124:ssa ollut mitään tarvetta moiselle. AInakin vielä lähes 30 asteen pakkasessa lämmöt toimii ihan suunnitellusti.Toni R kirjoitti:Ei mitään peitteitä vaikka kuinka olisi pakkanen
W123:ssa olen kokenut pitää yli 15 asteen pakkasissa jotain läpyskää syylärin edessä. EIpä tuosta paljoa hyötyä - jos kohta haittaakaan- ole ollut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Eipä ole tarvinnut pahveja käyttää... Lämmöt nousee hyvin kovemmillakin pakkasilla...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Termostaattihan siitä moottorin lämöistä huolehtii, jos se on kunnossa niin se keulan peittäminen ei lämpenemiseen auta. Mitään eroa en ole huomannut lämpenemisessä, edes 35 asteen pakkasessa oli keula peitettynä tai ei. Olen kuitenkin kovalla pakkasella peittänyt keulan ihan muista syista, nimittäin kovalla pakkasella kaikki auton toiminnot tahtoo muuten olla todella tahmeita. Siis kytkin, jarrupoljin ja jopa ohjaustehostin jähmettyvät kolmenkympin pakkasilla maantiellä. Keulan peittäminen nostaa moottritilan lämpötilaa ja pitää nuo toiminnot notkeina.
En ole muuten w124:ssa teippaillut mitään pahveja maskiin, vaan pistänyt pahvin syyläriin kiinni ja jättänyt alareunasta muutaman sentin peittämättä. Kaiken näköiset kaupan hedelmälaatikot teipattuna maskiin vaikuttaa aika tyhmiltä. Varsinkin kun niistä ei ole mitään hyötyä ennen kuin todella kovalla pakkasella. Peittämällä jäähdyttimen yläosa tehokkaasti nousee moottoritilan lämpö mahdollisimman paljon, mutta moottori saa silti jäähdytystä.
Tuota Dealerin kommenttia en kyllä ymmärrä
Miksi pitää olla tyhmä pistääkseen pahvin maskin sijasta jäähdyttäjän eteen?
En ole muuten w124:ssa teippaillut mitään pahveja maskiin, vaan pistänyt pahvin syyläriin kiinni ja jättänyt alareunasta muutaman sentin peittämättä. Kaiken näköiset kaupan hedelmälaatikot teipattuna maskiin vaikuttaa aika tyhmiltä. Varsinkin kun niistä ei ole mitään hyötyä ennen kuin todella kovalla pakkasella. Peittämällä jäähdyttimen yläosa tehokkaasti nousee moottoritilan lämpö mahdollisimman paljon, mutta moottori saa silti jäähdytystä.
Tuota Dealerin kommenttia en kyllä ymmärrä

- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyl vain auttaa lämpeämisnopeuteen, muttei huippulämpöön.Perttu K kirjoitti:Termostaattihan siitä moottorin lämöistä huolehtii, jos se on kunnossa niin se keulan peittäminen ei lämpenemiseen auta.
CDIt ovat sitten oma lukunsa, joissa ilman suojaa ei pääse edes termostaattilämpöön saakka (ellei aja 100km yhtä soittoa, jos silloinkaan).
Terveisin
Tero
Tero
Hmm, kovilla pakkasilla 200D tuotti jopa sisälle lämpösempää ilmaa kun oli maskissa pahvi. Temostaatti oli uusi ja alkuperäinen varaosa. Pahvin laitoin aina kun pakkasta oli alle -10c ja vedin sen kahdella nipparilla maskin TAAKSE. Ei näy siis ulos
Maskin ja umpioiden välissä on w124:ssä sen verran rakoa että auto ei keitä vaikka pahvin unohtaisi kun ilma lauhtuu, en kyllä + keleillä enää uskaltanut pahvia edessä pitää. Aaltopahvi maskin takana toimii automaattisesti sulakkeena ja vesikelin tullen vettyy -> ilmavirta kääntää sitä pois edestä ihan väkisin.. nerokasta
Miksi ei pahvia syyläriin kiinni? Siksi että epäsymmetrinen ilmavirta rikkoo helposti viskon. edit: bensakoneeseen ei ole pahvia tarvinnut viritellä, on tuo lämpöenergian tuotto ihan toisella tasolla


Miksi ei pahvia syyläriin kiinni? Siksi että epäsymmetrinen ilmavirta rikkoo helposti viskon. edit: bensakoneeseen ei ole pahvia tarvinnut viritellä, on tuo lämpöenergian tuotto ihan toisella tasolla

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Eipä tullut tuo mieleenkään. Jos visko pääsee lämpenemään ja alkaa kytkeytyä, niin laakereillehan tulee tavallaan ylimääräinen radiaalinen kuormitus.juha kirjoitti:Hmm, kovilla pakkasilla 200D tuotti jopa sisälle lämpösempää ilmaa kun oli maskissa pahvi. Temostaatti oli uusi ja alkuperäinen varaosa. Pahvin laitoin aina kun pakkasta oli alle -10c ja vedin sen kahdella nipparilla maskin TAAKSE. Ei näy siis ulosMaskin ja umpioiden välissä on w124:ssä sen verran rakoa että auto ei keitä vaikka pahvin unohtaisi kun ilma lauhtuu, en kyllä + keleillä enää uskaltanut pahvia edessä pitää. Aaltopahvi maskin takana toimii automaattisesti sulakkeena ja vesikelin tullen vettyy -> ilmavirta kääntää sitä pois edestä ihan väkisin.. nerokasta
![]()
Miksi ei pahvia syyläriin kiinni? Siksi että epäsymmetrinen ilmavirta rikkoo helposti viskon. edit: bensakoneeseen ei ole pahvia tarvinnut viritellä, on tuo lämpöenergian tuotto ihan toisella tasolla


No eipä tuosta tarvitse murehita. Itselläni kun ei viskossa ollut hengen pihaustakaan, eikä sitä tarvittukaan. Pyöripähän hiljalleen näön vuoksi.
300D puhalsi aina kuumaa ja moottorin lämmöt pysyi kelissä kuin kelissä 85 asteessa, ainoastaan pidempi tyhjäkäynti tahtoi tiputtaa moottorin lämmöt pakkasella, kun lämmityslaite imi koneesta viimeisenkin lämpöhönkäyksen. Itse asiassa se oli niin lämmin, että kun pidemmän maantietaipaleen jälkeen tulin kaupunkiin, pakkasen pyöriessä siperiamaisssa lukemissa, napsahti siitä tuulilasi halki.

vanhoissa jenkeissä tuota pahvin asennusta kiinni jäähdyttimeen kannattaa välttää. varsinki jos meinaa tehdä vain osittain peittävän suojan.. tuulettajan metallisiivet pyörii kokoajan ilman viskoa ja jos jäähdyttimen alareuna on esimerkiksi peitetty puoleenväliin jäähdytintä niin tuulettajan siivet väsyy ja katkeilee! siipi kun on ylhäällä nii se vetää ilmaa jäähdyttäjän läpi ja kun se taas kääntyy alas niin vedettävää ilmaa ei olekkaan tyrkyllä.. ja taas ylös noustessa se alkaa vetää ilmaa... pikkuhiljaa tämä ilmavirran vastuksen vaihtelu väsyttää tuulettajan siivet poikki... huh.. olipa tosi vaikeasti selvitettyjuha kirjoitti: Miksi ei pahvia syyläriin kiinni? Siksi että epäsymmetrinen ilmavirta rikkoo helposti viskon. edit: bensakoneeseen ei ole pahvia tarvinnut viritellä, on tuo lämpöenergian tuotto ihan toisella tasolla

Mistähän moisia 92 asteen termostaatteja ois saatavissa? Olen ollu siinä käsityksessä, ettei nykyisin ole enää kesä-, ja talvitermareita erikseenmjo33400 kirjoitti:92 asteisella termostaatilla minä olen asian hoitanut ja toimii.

En panis pahaksi vaikka tuo 2-satanen hönkis vähän kuumempaaki ilmaa sisälle

Re: Syylarin peittäminen?
Ilman paffia ollaan oltu ja hyvin ollaan tarettu, jopa kylmillä pakkasilla (yli -25C)
Ja kuluttaa vähemmän sekä polttoainetta, että tekniikkaa. Jostain muistan lukeneeni, että kaikki alle +60asteiset käynnistykset on moottorille kylmäkäynnistyksiä, sama tulkinta pätenee myöskin moottorin jo käydessä, eli kylmänä käy ja kuluu.[Ju55i V.] kirjoitti:Kyllä minä olen Kovilla pakkasilla laittanut maskin taakse hiukan tukkoo.
Lämpiää nopeammin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Omaan C-sarjalaiseen ei tulisi mieleenkään laittaa mitään etupahvia. Sitä ei tarvita kertakaikkiaan, jos kaikki on muuten moottorissa kunnossa.
On tuossa tullut aiemmin ajeltua muutaman kymmenen vuotta Volvoilla ja olen tottunut, että kenenkään ei tarvitse autossani palella. No, ei tuo nykyinen MB ainakaan mitenkään häviä noille ruotsalaisille, päinvastoin: lämmönsäätö- ja sen jakautuminen auton eri sisätiloihin on mielestäni kertaluokkaa hienostuneempaa kuin Volvoissa.
Taitaa ne pahviviritykset kuulua lähinnä sinne riisselipuolelle.
On tuossa tullut aiemmin ajeltua muutaman kymmenen vuotta Volvoilla ja olen tottunut, että kenenkään ei tarvitse autossani palella. No, ei tuo nykyinen MB ainakaan mitenkään häviä noille ruotsalaisille, päinvastoin: lämmönsäätö- ja sen jakautuminen auton eri sisätiloihin on mielestäni kertaluokkaa hienostuneempaa kuin Volvoissa.
Taitaa ne pahviviritykset kuulua lähinnä sinne riisselipuolelle.