Moikka,
Ois seuraavanlainen ongelma M123 koneen kanssa. Nimittäin, auto ei halua käynnistyä kylmänä helpolla. Joutuu pumppaamaan kaasua jonkun verrankin, ja sen jälkeen auto lähteekin käyntiin kun antaa kaasua startatessa. Ongelma on se, että auto loikkaa heti korkeille kierroksille, ja joudun painamaan kaasarin "vipuvartta" (eli siis tämä pedaalilta monen mutkan kautta kaasariin kiinnittyvä varsi) sormella varovasti ja kevyesti kohti tyhjäkäyntiä säätävää alipainekelloa (?), jotta kierrokset tippuvat tolkullisiksi.
Vivuston ei pitäisi kanittaa mistään. Onko kenellkään kokemuksia tuon Solexin säätämisestä, ja tuosta mahdollisesta viasta? Ei ole varmaan tarkoituksenmukaista startata autoa aina siten, että kone lähtee heti kylmänä huutamaan hoosiannaa
Solex 4A1 asiantuntijoita?
Re: Solex 4A1 asiantuntijoita?
Käsittääkseni tämä kaasutin kärsii kaasuttimen rungon lämpövääntymisestä jonka vuoksi sen säätäminen ei enää onnistu vanhemmalla iällä. Vikaa korjataan laittamalla paksumpi tiiviste kannen ja rungon väliin. Tiivisteen joutuu tekemään itse esim kopiokoneen avulla. Netistä löytyy tietoa hakemalla.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Solex 4A1 asiantuntijoita?
Pari kertaa tuollaisen Solexin purkanut atomeiksi ja kasanut korjaussarjoilla. Alkoivat sen jälkeen toimia kuin uutena. Tuo on kaiketi herkkä sille, ettei ruuveja kiristä liikaa. Näin muistaisin, ja väärästä kasauksesta/kiristyksistä vääntyminenkin sitten kuumana useimmiten johtuu. Kokeile nyt aluksi irrottaa vivusto, ja selvitä, että sen liikeradat ovat kunnossa, ja että palautuu jouhevasti.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Solex 4A1 asiantuntijoita?
Velimies alkaa olla aika edistynyt tämän 4A1:n kanssa. Kohta 15-vuotta sillä on ollut oma 250 ja viimeksi tänä syksynä kävi säätämässä vuosia seisseen vastaavan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Solex 4A1 asiantuntijoita?
Itselläkin sama Solexi 250:n nokalla ja korjaussarja tilattuna.
Itse on tohdi hommaan ruveta vaan sen lupasi hoitaa vanhempi
kokenut mekaanikko.
Epäilen että hieman laihalla käy nyt kun pienemmällä kaasulla ei tunnu oikein normisti etenevän ja vähän miettii.
Toki neulaventtiili kuulemma myös tod.näk. kulahtanut.
Odotan mielenkiinnolla miten toimii korjauksen jälkeen,
toivottavasti ei tarvitse pettyä.
Itse on tohdi hommaan ruveta vaan sen lupasi hoitaa vanhempi
kokenut mekaanikko.
Epäilen että hieman laihalla käy nyt kun pienemmällä kaasulla ei tunnu oikein normisti etenevän ja vähän miettii.
Toki neulaventtiili kuulemma myös tod.näk. kulahtanut.
Odotan mielenkiinnolla miten toimii korjauksen jälkeen,
toivottavasti ei tarvitse pettyä.
Re: Solex 4A1 asiantuntijoita?
Kannattaa ainakin tutkia samalla, että kaikki alipaineletkut on ehjät, oikeilla paikoillaan ja että alipainekellot toimii. Muuten tuota ei saa toimimaan kunnolla vaikka itse kaasari olisi kuinka hyvä tai korjattu.Ässä2007 kirjoitti: ↑Ti 04.10.2022 23:10 Itselläkin sama Solexi 250:n nokalla ja korjaussarja tilattuna.
Itse on tohdi hommaan ruveta vaan sen lupasi hoitaa vanhempi
kokenut mekaanikko.
Epäilen että hieman laihalla käy nyt kun pienemmällä kaasulla ei tunnu oikein normisti etenevän ja vähän miettii.
Toki neulaventtiili kuulemma myös tod.näk. kulahtanut.
Odotan mielenkiinnolla miten toimii korjauksen jälkeen,
toivottavasti ei tarvitse pettyä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Solex 4A1 asiantuntijoita?
Joo, virranjakajan kyljessä oleva kello ainakin toimii,
olikos toinen vielä jossain kaasuttimen kyljessä?
olikos toinen vielä jossain kaasuttimen kyljessä?
Re: Solex 4A1 asiantuntijoita?
Taisi olla vaan se yksi. Velimies tietäis paremmin. Itse olen vaan sivusta seurannut.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)