DBFI kirjoitti: ↑Ti 11.01.2022 15:27
Minusta taas oman auton säätäminen hyvinkin arveluttavaa. Jättäisin sen MJPfin:ille, paljon turvallisempaa (puhun tietenkin vain ihan oman autoni omistajasta ja sen tekemistä räpellyksistä
).
Taustoitan hiukan ennen kuin sanon mitään muuta. Ei kilpailuhistoriaa, mutta joitain tuhansia ratakilometrejä ja enemmän kuin 10 EAK ja ajotapakoulutusta tämän vuosituhannen puolella. Lisäksi olen kontrollifriikki, jonka pitää kaikissa toimissaan olla perillä siitä mitä on tekeillä. En muistele kitkarengas-nastarengas väittelyn tapaan renkaideni pitoa viime vuoden maaliskuussa, vaan talvikelissä tunnustelen pitoa ajaessani koko ajan. Tämä pidon tunnusteleminen tapahtuu välillä pidon rajalla käyden, mutta Suojelusenkeli ei saa yhtään kokonaista vapaapäivää enkä ota koko talvena yhtään sakkoa vaikka poliisipartio seuraisi mukanani koko talven. Tuosta voi Mersun suojelusenkelin tunteva päätellä luistokulmien suuruutta. Ajoin itse asiassayhden talven S204:lla edes tietämättä että sen "ESP OFF" ei ole oikeasti OFF, vaan suojelusenkeli antaa kuskin yrittää ensin itse. Jouduin TM testin luettuani käydä parkkipaikalla erikseen kokeilemassa että Suojelusenkeli on tosiaan hereillä myös Kimi-näppäimen painalluksen jälkeen "leave me alone, I know what I am doing" (or at least I think so). Liikkeelle lähtiessä ja jo ennalta liukkaan näköisissä hitaissa käännöksissä olin välillä sitäkin käyttänyt, mutta en ollut ylittänyt Suojelusenkelin puuttumiskynnystä kertaakaan.
Omasta mielestäni varovaisesta ja keliä tunnustelevasta ajotavastani huolimatta minustakin tuntuu, että W204 ja W212 avustimet toimivat muuten varsin hyvin, mutta ESP on yliherkkä KUNNOLLISILLA TALVIRENKAILLA ajavalle. Syyt samat kuin MJPFinin havaitsemat, eli minimaalisen pieni sallitaan ellei kuljettaja tee sille mitään, mutta jos kuljettaja toimii oikein ja lähtee korjaamaan, sitten läsähtää jarrut päälle kääntökulman vuoksi.
Ongelma on siis todellinen, mutta siihen on monta näkökulmaa.
LAKI: ESP on pakollinen varuste, joten ilman sitä autosta puuttuu pakollinen tyyppihyväksyntävaruste. Toisaalta sallivampi ESP asetus on laillinen.
VASTUU SEURAAVALLE OMISTAJALLE: Auton seuraavan omistajan ajotapa saattaa vaatia tiukempaa holhoamista. Autoa myydessä olisi varmaan hyvä palauttaa tehdasasetukset tai vähintäänkin ilmoittaa asiasta riittävän selkeästi. Ja koska sitä ei uskalla antaa kirjallisena, taitaa olla parasta palauttaa tehdasasetukset?
VAKUUTUS: Vakuutusyhtiöllä on korvausten takautumisoikeus tahallisessa tai törkeällä holtittomuudella aiheutetuissa kolareissa. Se tuottamuksellisuuden määrä, joka tarvitaan takautumisoikeuden täytäntöönpanoon katsotaan tapauskohtaisesti oikeudessa.
KÄYTÄNNÖLLISYYS: Vaikka Suojelusenkelin suitsien löysääminen hieman helpottaakin ajamista, edellä mainitut näkökulmat huomioon ottaen en uskaltaisi vetää asetuksia jo tehtaalla autoon koodattujen ESP OFF asetusten ulkopuolelle. Ainakaan omasta näkökulmasta se ei ole tarpeenkaan, koska en minä niitä sallivamman ajonhallinnan rajoja löydä koskaan muutenkaan.
Minua ärsyttää oikeastaan yksinomaan ESP virhekonfiguroinniksi katsomani omituisuus, että vaikka minun ajotavallani aivan riittävä luistokulma (=nastat raapivat sentin naarmuja jäähän) on sallittu, edes tuota pientä pyörien sortamista EI SAA KORJATA.
Minusta on outoa, että saan kyllä kiihdyttää loistavasti toimivan ASR:n turvin selkeästi kylki edellä aivan maksimipidolla, joka tarkoittaa talvirenkaalla jo hyvin selvää noin 10 % sortoa. Saan jatkaa tuota kiihdytystä ienessä sivuluisussa niin pitkään kuin nopeustajoitus sallii. Mutta jos menen korjaamaan luiston vastaohjauksella, Suojelusenkeli hyppää jarrulle seisomaan.
Toinen vastaava tilanne on tuo pitkä kierros liikenneympyrässä, jota saa kyllä kiertää Suojelusenkelin sallimassa pienessä luistossa niin pitkään kuin huvittaa, mutta taas tulee jarrua jos yrittää poistua ympyrästä.
Minua ei siis häiritse tiukka rajoitus puuttumiskynnyksen ylityttyä, vaan itse puuttumiskynnyksen määrittely siten, että luistaa kyllä saa mutta korjata ei. Tämän asetuksen muuttaminen pitää tosin tehdä hyvin varovasti, koska tässä ollaan myöhäistämässä Suojelusenkelin tarjoamaa apua myös silloin kun lipsahtaa isosti.
Tehdasasetusten ja vaarallisen leveästi luistelevan välillä on olemassa ajettavuutta parantava ikkuna, johon soisin tehtaankin tähtäävän. Tiedän tämän klubin talviajokoulutuksesta, johon osallistuimme perheen kesken kahdella autolla. Minun W212 menee lumista ympyrärataa kahdella nopealla tavalla. Aivot narikassa ja kaasu lattiassa hyvin toimiva ajonhallinta vie autoa lähes ilman luistoja hyvin ripeästi. En kellottanut vertailua, mutta uskoisin 100% keskittymisellä ajavani omaa tuttua autoani yhtä nopeasti ESP OFFilla. Se ei ole mukavaa, koska tunnen olevani koko ajan veitsen terällä. Jokainen lipsahdus lähtee kuin hyvällä moottoriradalla, eli ei mitään vaaraa ulosajosta, mutta liian leveä luisto katurenkain tuhoaa kierrosajan heti. Selvästi luistaen sallivammassa moodissa otan pataan automatiikalta aina ja joka kerta. Näiden välissä on olemassa turvallinen, mutta helpommin ajettava asetus sallitun vastaohjauksen määrälle ja minun mielestäni se on lähempänä vakioasetusta kuin ESP OFFia.
Toinen vertailuautomme S203 facelift tarjoaa vain yhden nopean tavan samaan ympyrärataan, koska nopea kierros on pakko ajaa itse. S203 ESP ei osaa ajaa tasanopeudella luiston rajalla nykimättä. Lappu lattiaan ja ESP päällä nostaa vauhdin selvästi näkyvään luistoon saakka. Sitten ESP aktivoituu, tahmaa menon ja pian alkaa uusi kiihdytys kohti nopean kierroksen kannalta liian leveää luistoa. Meno on sekä epämukavaa matkustajalle että ruman näköistä leveine luistoineen. S203 kiertää ympyrää nopeasti vain kuljettajan ajaessa itse tarkasti ja korjatessa koko ajan aktiivisesti ennen kuin ESP tiukemmassa moodissakaan edes tajuaa mitä on tekeillä. Luiston rajalta ESP:n puuttumiskynnykselle on S203:ssa niin leveä ikkuna, että siihen osuu amatöörikin omin käsin helposti vaikka laina-autolla. ESP asetuksilla ei ole nopealla kierroksella mitään väliä, koska kuskin pitää joka tapauksessa ajaa tarkemmin ja pienemmillä luistokulmilla kuin ESP käyttää. Jo ESP ON oletusasetuksella ESP:n puuttumiskynnykselle ajettu takavetoinen S203 katurenkain luistaa ihan liikaa edetäkseen nopeasti.
Liiikenteessä ajamista ei mitata nopeudella, mutta S203 ESP sallii selvästikin liikaa luistoa ennen puuttumiskynnystä. Kun heiluri pääsee niin leveäksi, että se haittaa jo etenemistä, se on varmasti liian leveä liikenteeseen. W212 menee jo automatiikalla erittäin hyvin, koska sekin sallii luistoa maksimaaliseen pitoon saakka. W212 virhe on siinä, että se ei salli tuossa tilanteessa yhtään korjaamista vastaohjauksella ja luiston rajan tuntevalle kuljettajalle jää häiritsevä vaikutelma, että luistaa kyllä saa mutta korjata ei.
Totuus on jossain näiden kahden auton välissä, ellei tarkoituskin ole, että kuljettaja ei saa yrittää ajaa itse vaan pitää vain luottaa avustimiin.