ja sama vika toistuu heti kun auton moottorin sammuttaa.

Jännite löytyy ainakin omassa Comandin tähtivalikosta Auto -> Dynamic Select -> Moottoritiedot
Missä huollossa sanottiin? En jaksanut tarkistaa 213:sta mutta yleisesti mersut ei tarvitse mitään akun koodausta. Jos sellainen olisi niin todennäköisesti vain alustaisi akkuhallinan tiedostamaan että paikalla on uusi ladattu akku niin systeemin ei tarvitse adaptoitua uuteen tilanteeseen itsekseen (joka sekin varmaan toimii).
Voisiko olla, että lataus on vaan vajaa? Yleensä uusi akku kannattaa latailla täyteen ennen autoon laittoa. Ei kai niitä akkukaupassa kukaan lataile valmiiksi.
Oireista päätellen en usko että syy olisi tuossa. Dongle ei yleensä lähetä mitään virrat pois ja ovet lukittuna, näin myös 213:ssa. Aloittaja kertoi myös virheilmoituksen ilmestyvän heti moottorin sammuttamisen jälkeen uudelleen, eikä OBD-lähetin ehdi millään kuluttaa hetkessä niin paljoa että se näkyisi 92 tai 95 Ah akun varaustilassa millään tavoin.Nurmituomas kirjoitti: ↑To 02.12.2021 09:03 onko odb portissa mitään donglea kiinni. ne voi syödä sähköä. vetää aina yössä jännitettä alas. Parissa päivässä voi olla ettei enää käynnisty.
Erikseen kysyin ohjeita kun toistuvan virheilmoituksen vuoksi vaihdatin akun Rouvan S213:n ja ehdotin suorastaan, että laitanko akun lataukseen kun pääsen kotiin. Akkutalo Oulussa kertoi että ei ole tarpeen, sen kuin lähdet ajamaan ja homma on sillä kunnossa.
Joskus takavuosina ostin tarvikeliikkeestä merkkiakun (Varta, Exide, yms.) ja kotiintultua mittasin napajännitteen joka oli 10.xx volttia.
Dongle itsessään mitään kulutakkaan, mutta ainakin tässä omassa ärrässä se pitää väylän päällä ja 4 päivän jälkeen ei lähtenyt enää käyntiin. Aika varmasti ei liity asiaan mitenkään, mutta tälläinen huomio kuitenkin.740 GLE kirjoitti: ↑To 02.12.2021 21:02Oireista päätellen en usko että syy olisi tuossa. Dongle ei yleensä lähetä mitään virrat pois ja ovet lukittuna, näin myös 213:ssa. Aloittaja kertoi myös virheilmoituksen ilmestyvän heti moottorin sammuttamisen jälkeen uudelleen, eikä OBD-lähetin ehdi millään kuluttaa hetkessä niin paljoa että se näkyisi 92 tai 95 Ah akun varaustilassa millään tavoin.Nurmituomas kirjoitti: ↑To 02.12.2021 09:03 onko odb portissa mitään donglea kiinni. ne voi syödä sähköä. vetää aina yössä jännitettä alas. Parissa päivässä voi olla ettei enää käynnisty.
Luultavasti herja ei siis johdu jännitteestä (ja akusta). 12,6 V vaikuttaa hieman alhaiselta (uudelle) AGM-akulle, eli se käytännössä kaipaa silloin jo lisälatausta (tai kymmenien kilometrien yhtäjaksoinen ajo voi ladata akkua täydemmäksi). 12,4 V voi tarkoittaa jo joissain tilanteissa hankaluuksia, vaikkei akku varsinaisesti olekaan lähelläkään tyhjää. Mitä jännite näyttää starttauksen aikana?emersumies kirjoitti: ↑Pe 03.12.2021 07:30 Latasin eilen akun täyteen ja sama herja jatkuu. Alussa akun jännite oli 12,6v ja auton käydessä 14,5v laturin mittarilla.
Paikallinen Mersupaja sanoi, ettei tarvi koodata, joten se siitä.
Ei sitä 12.6v varmaankaan irtonaisesta akusta oltu mitattu?tehodia kirjoitti: ↑Pe 03.12.2021 09:51Luultavasti herja ei siis johdu jännitteestä (ja akusta). 12,6 V vaikuttaa hieman alhaiselta (uudelle) AGM-akulle, eli se käytännössä kaipaa silloin jo lisälatausta (tai kymmenien kilometrien yhtäjaksoinen ajo voi ladata akkua täydemmäksi). 12,4 V voi tarkoittaa jo joissain tilanteissa hankaluuksia, vaikkei akku varsinaisesti olekaan lähelläkään tyhjää. Mitä jännite näyttää starttauksen aikana?emersumies kirjoitti: ↑Pe 03.12.2021 07:30 Latasin eilen akun täyteen ja sama herja jatkuu. Alussa akun jännite oli 12,6v ja auton käydessä 14,5v laturin mittarilla.
Paikallinen Mersupaja sanoi, ettei tarvi koodata, joten se siitä.