W213 virtaherja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
emersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 01.12.2021 20:53

W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja emersumies »

Osaako joku sanoa mikä 2017 ikäistä W213-mallia vaivaa, kun autoon tullessa on akun kuva taulussa ja lukee teksti "käynnistä moottori ks. käyttöohjekirja". Kun auton käynnistää ei vikaa näy eikä jätä jälkeä herjasta. Ostin uuden akun ja sama jatkuu. Jännite oli vanhassa akussa 12,4v ja latailin sitä muutaman kerran.

ja sama vika toistuu heti kun auton moottorin sammuttaa. :cry:
S213 220d 4Matic 2017
Ex. W212 200CDI 2015
Ex. W212 200CDI 2011
Ex. W211 200CDI 2007
Ex. S80 2,5D 2001
Nurmituomas
Mersumies
Mersumies
Viestit: 507
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

onko odb portissa mitään donglea kiinni. ne voi syödä sähköä. vetää aina yössä jännitettä alas. Parissa päivässä voi olla ettei enää käynnisty.
W212 E350cdi
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 554
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Mitä on jännite, kun moottori käy?
Pitää ladata kunnolla että toimii, ja erityisesti Webastoa käytettäessä
Sisävalot , takaluukun valot vissiin sammuu, vaikka ovi olisi auki ( esim. kytkin rikki)
Tuo OBD ei luulisi tyhjentävät yön aikana
emersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 01.12.2021 20:53

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja emersumies »

Pitää mitata tuo käynnin aikainen jännite. Ei ole webastoa.
Ei ole mitään valoja autossa päällä sisällä tai ulkona. Nyt otin pois jo ajovalojen sammutusviiveen, mutta sama herja tulee.
Ei kyllä pitäisi olla Odb-portissa mitään.
S213 220d 4Matic 2017
Ex. W212 200CDI 2015
Ex. W212 200CDI 2011
Ex. W211 200CDI 2007
Ex. S80 2,5D 2001
Juppe79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 06.05.2021 09:11

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja Juppe79 »

Onko uusi akku koodattu autoon? Mulla teki samaa, huollossa vaihtoivat akun ja koodasivat, niin loppui.
emersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 01.12.2021 20:53

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja emersumies »

Akkuliikkeessä kävin. Nuori ammattioppilaitoksen poika sitä asensi. Itse olin kassajonossa sen vartin mitä aikaa meni. Oiskohan tuo tiennyt koodaamisesta mitään...
S213 220d 4Matic 2017
Ex. W212 200CDI 2015
Ex. W212 200CDI 2011
Ex. W211 200CDI 2007
Ex. S80 2,5D 2001
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Onko oikeanlainen akku (agm/vrla). Voi olla että ei perus lyijyakkua osaa tulkita oikein ja luulee että varaus alentunut
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
emersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 01.12.2021 20:53

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja emersumies »

On Vartan 95Ah AGM -akku. Alkuperäinen oli 92Ah.
S213 220d 4Matic 2017
Ex. W212 200CDI 2015
Ex. W212 200CDI 2011
Ex. W211 200CDI 2007
Ex. S80 2,5D 2001
Juppe79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 06.05.2021 09:11

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja Juppe79 »

Mulle sanottiin huollossa, että jos jättää koodaamatta, niin samat herjat tulee, vaikka akku olisi vaihdettu uuteen.
emersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 01.12.2021 20:53

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja emersumies »

Tässä näyttä juuri siltä... Kaikki toimii kyllä kuten pitääkin.
S213 220d 4Matic 2017
Ex. W212 200CDI 2015
Ex. W212 200CDI 2011
Ex. W211 200CDI 2007
Ex. S80 2,5D 2001
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3286
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja jysi »

emersumies kirjoitti: To 02.12.2021 09:53 Pitää mitata tuo käynnin aikainen jännite
Jännite löytyy ainakin omassa Comandin tähtivalikosta Auto -> Dynamic Select -> Moottoritiedot
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13763
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Juppe79 kirjoitti: To 02.12.2021 12:01 Mulle sanottiin huollossa, että jos jättää koodaamatta, niin samat herjat tulee, vaikka akku olisi vaihdettu uuteen.
Missä huollossa sanottiin? En jaksanut tarkistaa 213:sta mutta yleisesti mersut ei tarvitse mitään akun koodausta. Jos sellainen olisi niin todennäköisesti vain alustaisi akkuhallinan tiedostamaan että paikalla on uusi ladattu akku niin systeemin ei tarvitse adaptoitua uuteen tilanteeseen itsekseen (joka sekin varmaan toimii).

Jos joku on perehtynyt tarkemmin 213-korisen akun vaihtoon niin voisi laittaa vaikka WIS viittauksia tai Xentryn valikon vinkiksi.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja tehodia »

emersumies kirjoitti: To 02.12.2021 11:57 On Vartan 95Ah AGM -akku. Alkuperäinen oli 92Ah.
Voisiko olla, että lataus on vaan vajaa? Yleensä uusi akku kannattaa latailla täyteen ennen autoon laittoa. Ei kai niitä akkukaupassa kukaan lataile valmiiksi.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 673
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Nurmituomas kirjoitti: To 02.12.2021 09:03 onko odb portissa mitään donglea kiinni. ne voi syödä sähköä. vetää aina yössä jännitettä alas. Parissa päivässä voi olla ettei enää käynnisty.
Oireista päätellen en usko että syy olisi tuossa. Dongle ei yleensä lähetä mitään virrat pois ja ovet lukittuna, näin myös 213:ssa. Aloittaja kertoi myös virheilmoituksen ilmestyvän heti moottorin sammuttamisen jälkeen uudelleen, eikä OBD-lähetin ehdi millään kuluttaa hetkessä niin paljoa että se näkyisi 92 tai 95 Ah akun varaustilassa millään tavoin.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 673
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

tehodia kirjoitti: To 02.12.2021 20:02
emersumies kirjoitti: To 02.12.2021 11:57 On Vartan 95Ah AGM -akku. Alkuperäinen oli 92Ah.
Voisiko olla, että lataus on vaan vajaa? Yleensä uusi akku kannattaa latailla täyteen ennen autoon laittoa. Ei kai niitä akkukaupassa kukaan lataile valmiiksi.
Erikseen kysyin ohjeita kun toistuvan virheilmoituksen vuoksi vaihdatin akun Rouvan S213:n ja ehdotin suorastaan, että laitanko akun lataukseen kun pääsen kotiin. Akkutalo Oulussa kertoi että ei ole tarpeen, sen kuin lähdet ajamaan ja homma on sillä kunnossa.

Näiden vehkeiden laturi myös lataa uuden akun varsin hätäisesti jo aika lyhyelläkin ajomatkalla, kun sisältä autoon kannettu akku on lämmin ja ottaa sen vuoksi tarjotun latauksen myös vastaan. Voisi tietenkin olla eri tilanne, jos ajaisi akun vaihdosta vain kadun toiselle puolelle kotipihaansa parkkiin tai jos vaihtaa akun itse kotitallissa?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2624
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

740 GLE kirjoitti: To 02.12.2021 21:07
Voisi tietenkin olla eri tilanne, jos ajaisi akun vaihdosta vain kadun toiselle puolelle kotipihaansa parkkiin tai jos vaihtaa akun itse kotitallissa?
Joskus takavuosina ostin tarvikeliikkeestä merkkiakun (Varta, Exide, yms.) ja kotiintultua mittasin napajännitteen joka oli 10.xx volttia.

Akku oli ollut kylmässä varastossa ja todennäköisesti puolityhjänä/tyhjänä jäätynyt.
Samantien takaisin ja toinen akku tilalle.

Kaikki on mahdollista vaikka ostaa uudenkin laadukkaan osan.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 680
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

740 GLE kirjoitti: To 02.12.2021 21:02
Nurmituomas kirjoitti: To 02.12.2021 09:03 onko odb portissa mitään donglea kiinni. ne voi syödä sähköä. vetää aina yössä jännitettä alas. Parissa päivässä voi olla ettei enää käynnisty.
Oireista päätellen en usko että syy olisi tuossa. Dongle ei yleensä lähetä mitään virrat pois ja ovet lukittuna, näin myös 213:ssa. Aloittaja kertoi myös virheilmoituksen ilmestyvän heti moottorin sammuttamisen jälkeen uudelleen, eikä OBD-lähetin ehdi millään kuluttaa hetkessä niin paljoa että se näkyisi 92 tai 95 Ah akun varaustilassa millään tavoin.
Dongle itsessään mitään kulutakkaan, mutta ainakin tässä omassa ärrässä se pitää väylän päällä ja 4 päivän jälkeen ei lähtenyt enää käyntiin. Aika varmasti ei liity asiaan mitenkään, mutta tälläinen huomio kuitenkin.
2007 R 320cdi
emersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 01.12.2021 20:53

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja emersumies »

Latasin eilen akun täyteen ja sama herja jatkuu. Alussa akun jännite oli 12,6v ja auton käydessä 14,5v laturin mittarilla.
Paikallinen Mersupaja sanoi, ettei tarvi koodata, joten se siitä. Voiko se pikkuaukku kummitella?

Commandin kautta näytti moottotiedoissa jännitteeksi 14,7v tyhjäkäynnillä. Eli kyllä pitäisi laturin toimia ainakin.

Aamulla kun lähtee lämpimästä tallista on taulut pimeänä ja esimerkiksi konsolin pieni viisarikello pysähtynyt ja käynnistämisen jälkeen hakee oikean ajan.
S213 220d 4Matic 2017
Ex. W212 200CDI 2015
Ex. W212 200CDI 2011
Ex. W211 200CDI 2007
Ex. S80 2,5D 2001
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja tehodia »

emersumies kirjoitti: Pe 03.12.2021 07:30 Latasin eilen akun täyteen ja sama herja jatkuu. Alussa akun jännite oli 12,6v ja auton käydessä 14,5v laturin mittarilla.
Paikallinen Mersupaja sanoi, ettei tarvi koodata, joten se siitä.
Luultavasti herja ei siis johdu jännitteestä (ja akusta). 12,6 V vaikuttaa hieman alhaiselta (uudelle) AGM-akulle, eli se käytännössä kaipaa silloin jo lisälatausta (tai kymmenien kilometrien yhtäjaksoinen ajo voi ladata akkua täydemmäksi). 12,4 V voi tarkoittaa jo joissain tilanteissa hankaluuksia, vaikkei akku varsinaisesti olekaan lähelläkään tyhjää. Mitä jännite näyttää starttauksen aikana?
emersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 01.12.2021 20:53

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja emersumies »

Ajoin 350km yhteen menoon ja jännite näytti koko ajan 14,7-14,8v. Sama herja tuli heti kun sammutin auton. Commandista ei näe starttaus hetken virtaa.
S213 220d 4Matic 2017
Ex. W212 200CDI 2015
Ex. W212 200CDI 2011
Ex. W211 200CDI 2007
Ex. S80 2,5D 2001
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Stariin kiinni niin eiköhän sille syy löydy
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 680
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

tehodia kirjoitti: Pe 03.12.2021 09:51
emersumies kirjoitti: Pe 03.12.2021 07:30 Latasin eilen akun täyteen ja sama herja jatkuu. Alussa akun jännite oli 12,6v ja auton käydessä 14,5v laturin mittarilla.
Paikallinen Mersupaja sanoi, ettei tarvi koodata, joten se siitä.
Luultavasti herja ei siis johdu jännitteestä (ja akusta). 12,6 V vaikuttaa hieman alhaiselta (uudelle) AGM-akulle, eli se käytännössä kaipaa silloin jo lisälatausta (tai kymmenien kilometrien yhtäjaksoinen ajo voi ladata akkua täydemmäksi). 12,4 V voi tarkoittaa jo joissain tilanteissa hankaluuksia, vaikkei akku varsinaisesti olekaan lähelläkään tyhjää. Mitä jännite näyttää starttauksen aikana?
Ei sitä 12.6v varmaankaan irtonaisesta akusta oltu mitattu?
2007 R 320cdi
emersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 01.12.2021 20:53

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja emersumies »

Muutaman päivän Lapissa kunnon pakkasessa (-25- -32) autoa pelottelin Siperialla, niin tänä aamuna kun lämpimästä tallista lähdin taas ei herjaa ole enää näkynyt. En kyllä tiedä tehneeni mitään joka sen olisi voinut poistaa. Herja oli taulussa kun talliin auton jätin.
S213 220d 4Matic 2017
Ex. W212 200CDI 2015
Ex. W212 200CDI 2011
Ex. W211 200CDI 2007
Ex. S80 2,5D 2001
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Oppi vihdoin uuden akun arvoille, tuota olis pystynyt nopeuttamaan testerillä tekemällä akun vaihdon mikä nollaa akun valvonnan arvot
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3286
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W213 virtaherja (ja akun vaihto)

Viesti Kirjoittaja jysi »

Jospa lainaan vanhaa aihetta raportoidakseni saavutukseni...

Eli ko. herja "Käynnistä auto" keltaisen akun kuvan kanssa on kummitellut omassakin mittaristossa ajoittain viime talvesta lähtien, mutta koska lämpimästä tallista auto lähti hyvin käyntiin, ei akun vaihdolla ollut kiirettä. Loppukesästä alkaen olen käynyt uudella työmaalla jossa auto on päivät taivasalla joten lumisateiden alkaessa alkoi tulla Webastoa ikävä.

Akkumarkkinoita tutkittaessa lähinnä alkuperäistä vastaavan 95 Ah Varta AGM:n hinta vaihteli hyvinkin laajalla haitarilla - halvimman ja kalleimman hinnan suhde taisi olla luokkaa kertaa 2. Yleensä halpa ebay.de jäi yllättäen kakkoseksi suomenakut.fi:lle - 204€ ja yli 150€ ostokset rahtivapaasti lähimpään Postin noutopisteeseen. Yllättäen Postin kuljettaja soitti ja ilmoitti tuovansa akun iltaviiden jälkeen kotiin asti joka kyllä sekin sopi mainiosti.

Nyt viikonloppuna sitten aloitin askartelun. Akun sivulta ja alla olevan muovisen hyllyn alta löytyi lehtikomposti ja multaa - onneksi ei matoja eikä ruostetta. VIkakoodeista löytyi "akun sisäresistanssi liian suuri" joka vastasi havaintoja virranotto- ja antokyvystä.

Testeri kertoi että vanha akku oli ottanut vastaan matkan varrella n. 22.xxx kAh eli energiana tuo kertaa 14V = 308 kWh. Resettinäppäimellä laskuri meni nollaan ja seuraava 8 vuoden (?) virkakausi alkoi. Hain vielä tankin täyteen, talvi saa tulla.
Avatar
webastoguru
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 222
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Mikäli autossa on tehdas- tai jälkiasennettu lisälämmitin kannattaa akku vaihtaa kolmen vuoden välein, kuten myös tehtaan suositus on. W/S213 malleissa tehtaalla tai merkkihuollossa on autoon asennettu Vartan 92 Ah AGM akku, jonka miinusnapaan on stanssattu asennusviikko ja -vuosi. Mikäli AGM akku on täydessä varauksessa napajännite pitäisi olla 13,0 V ja 12,5 V jännite tarkoittaa 50 % varaustasoa.

Vanhan akun tilalle sopii esim. Varta 95 Ah AGM A5, jonka hinnat näyttäisi olevan nyt noin 250 €. Alkupään 213 mallisarjan autoissa enimmäislatausraja on tehtaalla asetettu usein vain 70 %, joten sitä voidaan tarvittaessa nostaa testerillä esim. 90 %. Tämä saattaa olla tarpeellista, jos käytetään lisälämmitintä päivittäin ja ajomatkat ovat lyhyitä, eikä käytössä ole ylläpitolaturia.

Hybridimalleissa auton ajoakku antaa tarvittaessa automaattisesti lisävirtaa käynnistysakulle, mikäli sen varaustaso/jännite laskee esim. lisälämmitinkäytössä
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Ripatti69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

Minkä ohjaimen alta tuo webastogurun mainitseman enimmäislatausrajan asetusarvo löytyykään?
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi

Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Avatar
webastoguru
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 222
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Ohjelmoinnit onnistuu W/S213 malleissa N10/6 eli ETU-SAM:n alta. Joten BC_F213 ja sieltä Gen lataustaso. Koodareilta löytyy varmaan tarvittaessa tarkemmat ohjeet, koska ohjelmoinnissa tarvitaan Xentryä monipuolisempi softa.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3286
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W213 virtaherja

Viesti Kirjoittaja jysi »

PPNM_DLMGenLoadLevel
Vastaa Viestiin