S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Laitoin Rado merkkisen bolt on coolerin, joka sopii suoraan orkkis letkuihin ja kiinnikkeisiin.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Ok, tuohan olisi paras vaihtoehto. Onko tuota käytössä 212 diesel- tai bensamalleissa tehtaalta vai jokin tarvikemalli? Kiitos infosta, tarvii alkaa googlettaa.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Oetuning näyttää myyvän cooleria rapsakkaan 1300 taalan hintaan.
Itse ostin foorumilaiselta vähän käytettynä tuon omani. Kuva on 3 sivulla tässä ketjussa.
Itse ostin foorumilaiselta vähän käytettynä tuon omani. Kuva on 3 sivulla tässä ketjussa.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
No on coolerilla hintaa
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Kiva kattella kun on tekemisen meininkiä
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Kiitti,
Sitten ei puutu kuin sopii autoon vielä. Yhtä kierretappia jäi vajaaksi tämä operaatio. Unohdin että tarvii m12x1.5 kierteet.
No pitää miettiä vedänkö vaan normi M12
Sitten ei puutu kuin sopii autoon vielä. Yhtä kierretappia jäi vajaaksi tämä operaatio. Unohdin että tarvii m12x1.5 kierteet.
No pitää miettiä vedänkö vaan normi M12
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Sopii ainakin napaan ja vanhan levyn kanssa offsetti oikein.
Kevyt puhallus ja tuhaus väriä takapuolelle.
Sovitus napaan
Mahtuu pyörimään vanteessa. Eli melkein bolt on w205 sportti satulat 212 eemeliin
Kävi vaan moka käytettyjen testilevyjen kanssa olin katsonut väärästä mallista ja olivat liian pienet, no offsetti tiedossa ja nyt halkaisa että saa oikeat levyt tilata. Kasaan vanhoilla paloilla jotka tuli satuloiden mukana ja pienillä levyillä siksi kunnes uudet saapuu.
Kevyt puhallus ja tuhaus väriä takapuolelle.
Sovitus napaan
Mahtuu pyörimään vanteessa. Eli melkein bolt on w205 sportti satulat 212 eemeliin
Kävi vaan moka käytettyjen testilevyjen kanssa olin katsonut väärästä mallista ja olivat liian pienet, no offsetti tiedossa ja nyt halkaisa että saa oikeat levyt tilata. Kasaan vanhoilla paloilla jotka tuli satuloiden mukana ja pienillä levyillä siksi kunnes uudet saapuu.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Molemmat iskarit vaihdettu ja auto taas ajossa. Pitää hieman puljata säätöjen kanssa seuraavaksi, ei nyt mikään älyttömän kova mutta hieman liian kova omaan makuun. Pitänee ajaa ja katsoa tottuuko vai säädänkö jousien esijännitystä hieman.
Sehän näissä BC:n tolpissa on hienoa että korkeutta ei tarvitse muuttaa jousien esijännityksellä.
Vaan niissä on korkeudelle tolpan pituuden säätö. Tolppa ruuvataan jalasta ulos tai sisään riippuen mihinkä suuntaan haluaa.
Vanhoissa näyttää olevan jotkut HR thuning vieterit, olivat omaan makuun liian matalat. Rengas oli kaaren sisällä jo kun haluan että on sopivasti kaaren mukaan rengas.
Sehän näissä BC:n tolpissa on hienoa että korkeutta ei tarvitse muuttaa jousien esijännityksellä.
Vaan niissä on korkeudelle tolpan pituuden säätö. Tolppa ruuvataan jalasta ulos tai sisään riippuen mihinkä suuntaan haluaa.
Vanhoissa näyttää olevan jotkut HR thuning vieterit, olivat omaan makuun liian matalat. Rengas oli kaaren sisällä jo kun haluan että on sopivasti kaaren mukaan rengas.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Jos päivittäisi tätäkin hiukan, vihdoin saanut oikeat levyt paikoilleen ja kappas olisi pitänyt tuoda satuloita 4mm kehällä ulommas, nyt jää pala sen verran levyn reunasta sisälle.
En olisi uskonut että palat on noin paljon sisempänä satulassa.
No pitänee tehdä uudet adapterit jossain välissä ennen kuin levyt kuluu liikaa, muuten pitää kantti sorvata levystä.
En olisi uskonut että palat on noin paljon sisempänä satulassa.
No pitänee tehdä uudet adapterit jossain välissä ennen kuin levyt kuluu liikaa, muuten pitää kantti sorvata levystä.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
No niin kuriiri toi kauan odotetun paketin maailmalta.
C63 Amg lukkoperä, sähkösäätöinen versio aiheesta.
Perä on otettu E sarjasta tuohon C63 versioon joten se sopii paikalleen eemeliin, tosin kuten vähän pelkäsin joudun vetarit vielä hankkimaan perään.
Perä on aika vähän ajetusta yksilöstä. Karvan auki 60tkm mittarissa kun kylki sai pusun jostain isommasta.
Saas nähdä millä aikataululla saa paikoilleen, ja kuinka suuten tuskan tuottaa sähköisen ohjauksen rakentaminen lukolle. Luultavasti teen vain PWM säädön tyyliin 20-100% lukitukselle.
C63 Amg lukkoperä, sähkösäätöinen versio aiheesta.
Perä on otettu E sarjasta tuohon C63 versioon joten se sopii paikalleen eemeliin, tosin kuten vähän pelkäsin joudun vetarit vielä hankkimaan perään.
Perä on aika vähän ajetusta yksilöstä. Karvan auki 60tkm mittarissa kun kylki sai pusun jostain isommasta.
Saas nähdä millä aikataululla saa paikoilleen, ja kuinka suuten tuskan tuottaa sähköisen ohjauksen rakentaminen lukolle. Luultavasti teen vain PWM säädön tyyliin 20-100% lukitukselle.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Mielenkiintoinen laite. Mikä on perän välityssuhde ja paljonko tuollainen maksaa?MJPfin kirjoitti: ↑Ma 15.11.2021 11:13 No niin kuriiri toi kauan odotetun paketin maailmalta.
C63 Amg lukkoperä, sähkösäätöinen versio aiheesta.
Perä on otettu E sarjasta tuohon C63 versioon joten se sopii paikalleen eemeliin, tosin kuten vähän pelkäsin joudun vetarit vielä hankkimaan perään.
---
Perä on aika vähän ajetusta yksilöstä. Karvan auki 60tkm mittarissa kun kylki sai pusun jostain isommasta.
Saas nähdä millä aikataululla saa paikoilleen, ja kuinka suuten tuskan tuottaa sähköisen ohjauksen rakentaminen lukolle. Luultavasti teen vain PWM säädön tyyliin 20-100% lukitukselle.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
2.82 taisi olla välitys jos en väärin muista. Pitää tarkistaa kun jaksaa. Hinnat riippuu siitä tietääkö myyjä mitä on myymässä. Vajaasta tonnista melkein kolmeen.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Mites noissa AMG versioissa se on toteutettu? Eipä oo sellasella tullu ajeltua niin ei oikein tiedä käyttöliittymää.
Edit: Nopeella googlaamisella, ESP ohjannee sitä? Ei taida olla ihan koodausjuttu vaan tarvii jonku AMG softan sinne?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Esp ja aktiivi perän ohjaimen tarvii amg autosta, ja ilmeisesti abs samoin.
Itse meinan vaan ohajata lukon ramppia kääntävää servoa omalla elektroniikalla. Sen saa tuolle 20-100% alueelle lukkoon miten sitten näkee tarpeelliseksi.
Itse meinan vaan ohajata lukon ramppia kääntävää servoa omalla elektroniikalla. Sen saa tuolle 20-100% alueelle lukkoon miten sitten näkee tarpeelliseksi.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Jos vähän päivittelisi tätä.
Olen aina inhonnut mersun esp / vetoluiston toimintaa. Jos sutii tai luistaa loppuu veto aika totaalisesti tök. Jokainen varmaan tietää mistä kyse jos liukkaalla ajanut.
No pengoin damosia esp ja asr kohdalta ja löysin pyörien sallitun nopeuseron luistosa, ja aktivointi ajan luiston rajoitukselle sekä vedon takaisin kytkennälle. Ja paljonko vääntöä sallitaan luiston aikana.
Venytin hieman sallitun luiston aikaa ja lyhensin takaisin kytkentäajan 2s -> 0.2s ja nostin luiston vääntöä 20Nm -> 70Nm
Pyörien nopeuseron nostin 0.2kmh arvosta 5 kmh.
Nyt luiston rajoitus on mukava, huomaa että veto vähenee mutta auto etenee eikä enään töki tai kiemurtele jos toinen pyörä liukkalla. Lisäksi sallii pienen hallitun luisun ilman että heti aletaan jarruttelemaan pyöriä.
Ja kyynikoille ei siitä ei tullut vaarallista tai arvaamatonta ajaa, ei saa lähtemään hanskasta yhtään helpommin kuin ennen päin vastoin auto etenee eikä hyydy jos pito häviää ja pysyy vakaammin suunnassaan.
Olen aina inhonnut mersun esp / vetoluiston toimintaa. Jos sutii tai luistaa loppuu veto aika totaalisesti tök. Jokainen varmaan tietää mistä kyse jos liukkaalla ajanut.
No pengoin damosia esp ja asr kohdalta ja löysin pyörien sallitun nopeuseron luistosa, ja aktivointi ajan luiston rajoitukselle sekä vedon takaisin kytkennälle. Ja paljonko vääntöä sallitaan luiston aikana.
Venytin hieman sallitun luiston aikaa ja lyhensin takaisin kytkentäajan 2s -> 0.2s ja nostin luiston vääntöä 20Nm -> 70Nm
Pyörien nopeuseron nostin 0.2kmh arvosta 5 kmh.
Nyt luiston rajoitus on mukava, huomaa että veto vähenee mutta auto etenee eikä enään töki tai kiemurtele jos toinen pyörä liukkalla. Lisäksi sallii pienen hallitun luisun ilman että heti aletaan jarruttelemaan pyöriä.
Ja kyynikoille ei siitä ei tullut vaarallista tai arvaamatonta ajaa, ei saa lähtemään hanskasta yhtään helpommin kuin ennen päin vastoin auto etenee eikä hyydy jos pito häviää ja pysyy vakaammin suunnassaan.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Tuo on hyvä,MJPfin kirjoitti: ↑To 06.01.2022 21:05 Jos vähän päivittelisi tätä.
Olen aina inhonnut mersun esp / vetoluiston toimintaa. Jos sutii tai luistaa loppuu veto aika totaalisesti tök. Jokainen varmaan tietää mistä kyse jos liukkaalla ajanut.
No pengoin damosia esp ja asr kohdalta ja löysin pyörien sallitun nopeuseron luistosa, ja aktivointi ajan luiston rajoitukselle sekä vedon takaisin kytkennälle. Ja paljonko vääntöä sallitaan luiston aikana.
Venytin hieman sallitun luiston aikaa ja lyhensin takaisin kytkentäajan 2s -> 0.2s ja nostin luiston vääntöä 20Nm -> 70Nm
Pyörien nopeuseron nostin 0.2kmh arvosta 5 kmh.
Nyt luiston rajoitus on mukava, huomaa että veto vähenee mutta auto etenee eikä enään töki tai kiemurtele jos toinen pyörä liukkalla. Lisäksi sallii pienen hallitun luisun ilman että heti aletaan jarruttelemaan pyöriä.
Ja kyynikoille ei siitä ei tullut vaarallista tai arvaamatonta ajaa, ei saa lähtemään hanskasta yhtään helpommin kuin ennen päin vastoin auto etenee eikä hyydy jos pito häviää ja pysyy vakaammin suunnassaan.
pakuissa se on vielä tiukeman tuntuinen
Mökkillä
'
'
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Se on ihan käsittämätöntä kuinka paska toi luistonrajoitus vakiona mersuissa yleisesti on. Kaverin kanssa koitettiin pohtia syitä mutta mitään kovin järjellistä selitystä ei keksitty.
Eikö tehtaalla sitten ole testailtu toimintaa oikeasti talviolosuhteissa vai mistä on jäänyt kiinni. Ja kun se on kaikissa malleissa yhtä huono toiminnaltaan.
Eikö tehtaalla sitten ole testailtu toimintaa oikeasti talviolosuhteissa vai mistä on jäänyt kiinni. Ja kun se on kaikissa malleissa yhtä huono toiminnaltaan.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Nuo mainitsemasi muutokset kuulostaa tosi järkeviltä. Tuskin ne tehtaalla pelkää jarrujen liiallista kuumenemista, olisko vaan ylivarovaisuutta sillä ajatuksella että eihän kukaan lumessa liukastele monesti elämässään. Erityisesti se vedon palautumisen hitaus on tavisautoilijallekin kiusallinen.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Edc16:ssa tuo on tehty momenttirajoilla paljonko luistonesto ja tehonrajoitus saavat puuttua peliin. Laitoin molemmat nolliksi. Nyt antaa sutia vaikka 200m, kyllä se luisto on hyvin kaasulla hallittavissa ilmankin että auto nyykähtää heti kun vähän pyörä lipsahtaa.
ABS ja ESP ovat silti toiminnassa.
Alkuun ajatus vähän jännitti, että lähteekö lapasesta, mutta ei lähde vaikken mikään Rovanperä kuvittele olevani.
ABS ja ESP ovat silti toiminnassa.
Alkuun ajatus vähän jännitti, että lähteekö lapasesta, mutta ei lähde vaikken mikään Rovanperä kuvittele olevani.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
No juu tuossa Edc16 se on aika helppo muuttaa. Delphissä niitä muuttujia tuntuu olevan vähän enemmän.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Komeeta, onnistuiskohan tehdä vastaava muutos tuohon mun omaan vastaavaan...? Samat asiat on siinä ASR/ESP toiminnassa ärsyttäneet, yllättäen.
Rossin Dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
HEP _o/Dieselross kirjoitti: ↑Ma 10.01.2022 11:25 Komeeta, onnistuiskohan tehdä vastaava muutos tuohon mun omaan vastaavaan...? Samat asiat on siinä ASR/ESP toiminnassa ärsyttäneet, yllättäen.
Jos aletaan saamaan niin kaverille kans!
Onko kukaan säätänyt sallittuja kääntökulmia? Käsittääkseni ESP seuraa sitäkin aiheuttaen ainakin pari ikävää sivuvaikutusta. Jo vakioautojen sähköinen ASR toimii varsin hyvin, mutta sitä hyödyntävä joutuu hyväksymään joko selkeän luiston maksimikiihdytyksessä jäällä, ettei vastaohjaus lamaannuta koko autoa. Toinen on liikenneympyrää luiston rajalla kiertävä auto, joka taipuu kaarteeseen täsmälleen kuten pitääkin ja se suostuu myös menemään tuossa pidon rajoilla ihan pienessä luistossa parin sentin naarmuja jäähän kynsien - kunnes kuljettaja haluaa poistua ympyrästä ja kääntö oikealle tulkitaan vastaohjaukseksi ja suojelusenkeli hyppää jarrulle juuri silloin kun kaarre oli jo selvitetty ja yritettäisiin poistua siitä, ellei suojelusenkeli seisoisi jarrulla.
Miten muuten nuo yllä kerrotut parametrit suhtautuvat autoon jo ohjelmoituun sallivampaan "ESP off" tilaan?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
No en tätä työkseni tee niin pitää vähän miettiä viitsiikö sitä muille tehdä. Siinä kun on ne samat riskit kuin muussakin ohjelmoinnissa. Oho ja ecu pimeä... vastuukysymyksiä tms.
Ympyrästä poistuttaessa tosiaan vähän puuttui peliin mutta se raja on siinäkin isompi tuolla ja viive niin lyhyt että en kokenut sitä enään niin ärsyttäväksi. Vakiona teki mieli repiä hiuksia kun auto puutui totaalisesti.
Esp off pitää kokeilla mitä vaikuttaa siihen jos jotakin. Vielä pitäisi etsiä nopeusraja missä väkisin kytketään se esp off takaisin päälle. Vaihdekohtaisia jotakin rajoja näin mutta en ole ehtinyt perehtymään.
Sanottakoon että olen vasta raapaissut pintaa siitä mitä kaikkea tuolla voisi muuttaa / sekoittaa. Karttoja on liki 30000 jos yksittäiset arvot otetaan huomioon. Ja kaikki on saksaksi yllättäen, hidasta kääntäjän kanssa tökkiä. No oppiipahan vähän sitäkin siinä sivussa.
Pitää tuota ohjauskulmaa kytistellä jossain vaiheessa mitä siitä löyty.
Ympyrästä poistuttaessa tosiaan vähän puuttui peliin mutta se raja on siinäkin isompi tuolla ja viive niin lyhyt että en kokenut sitä enään niin ärsyttäväksi. Vakiona teki mieli repiä hiuksia kun auto puutui totaalisesti.
Esp off pitää kokeilla mitä vaikuttaa siihen jos jotakin. Vielä pitäisi etsiä nopeusraja missä väkisin kytketään se esp off takaisin päälle. Vaihdekohtaisia jotakin rajoja näin mutta en ole ehtinyt perehtymään.
Sanottakoon että olen vasta raapaissut pintaa siitä mitä kaikkea tuolla voisi muuttaa / sekoittaa. Karttoja on liki 30000 jos yksittäiset arvot otetaan huomioon. Ja kaikki on saksaksi yllättäen, hidasta kääntäjän kanssa tökkiä. No oppiipahan vähän sitäkin siinä sivussa.
Pitää tuota ohjauskulmaa kytistellä jossain vaiheessa mitä siitä löyty.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Noiden luistojen näpelöinti tieliikenteeseen menee kyllä vähä rajoilla, et jos jotain tapahtuu ja mitenkäs vastuut/vakuutus. Mut en syyllistä, jos omaa autoa haluaa tutkia ja säätää.
W212 350cdi -09
W210 270cdi avantgarde -00
W201 250d -87
W210 270cdi avantgarde -00
W201 250d -87
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Jotenkin osasin odottaa tätä. Mietitään asiaa näin, esp on mahdollista kytkeä napista pois ja ajaa auto metsään, kolari ym. Aiheuttako toimenpiteitä vakuutuksen suhteen? Ei, joten esp muutoksen en näe aiheuttavan mitään toimenpiteitä sen suhteen.
Olen ikäni ajanut kalustolla missä ei ole mitään avustuksia, jopa ABS oli luksusta jos sellainen sattui olemaan.
Olen myös kiertänyt rataa F1 luokan ratasivuvaunulla Baltic openia että epäilisin olevani kykenevä arvioimaan säätöjen vaikutusta.
Autohan on oltava kuljettajan hallinnassa avustuksista huolimatta, ei ne kumoa fysiikan lakeja. Jos menee metsään on jo menty liian lujaa tilanteeseen nähden.
Kukaan ei ala tutkimaan onko auton ohjelmaa muutettu, enkä edes usko että mitään löydä mitä sille on tehty vaikka tutkisivatkin.
En pyri tekemään autosta vaarallista, taikka arvaamatonta. Ainoastan pyrin parantamaan ominaisuuksia mistä ite en pidä ja tiedän että ei monikaan tällä pohjolassa liukkailla ajamaan oppinut arvosta.
Joten jätetäänkö asia tässä ketjussa tähän, ja jos joku kokee moraalisesti jotain väärää jossain mitä omalle autolle teen voisiko asian antaa vaan olla kiitos.
Olen ikäni ajanut kalustolla missä ei ole mitään avustuksia, jopa ABS oli luksusta jos sellainen sattui olemaan.
Olen myös kiertänyt rataa F1 luokan ratasivuvaunulla Baltic openia että epäilisin olevani kykenevä arvioimaan säätöjen vaikutusta.
Autohan on oltava kuljettajan hallinnassa avustuksista huolimatta, ei ne kumoa fysiikan lakeja. Jos menee metsään on jo menty liian lujaa tilanteeseen nähden.
Kukaan ei ala tutkimaan onko auton ohjelmaa muutettu, enkä edes usko että mitään löydä mitä sille on tehty vaikka tutkisivatkin.
En pyri tekemään autosta vaarallista, taikka arvaamatonta. Ainoastan pyrin parantamaan ominaisuuksia mistä ite en pidä ja tiedän että ei monikaan tällä pohjolassa liukkailla ajamaan oppinut arvosta.
Joten jätetäänkö asia tässä ketjussa tähän, ja jos joku kokee moraalisesti jotain väärää jossain mitä omalle autolle teen voisiko asian antaa vaan olla kiitos.
Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.
Minusta taas oman auton säätäminen hyvinkin arveluttavaa. Jättäisin sen MJPfin:ille, paljon turvallisempaa (puhun tietenkin vain ihan oman autoni omistajasta ja sen tekemistä räpellyksistä ).