FinlandMerceds kirjoitti: ↑Pe 31.03.2023 11:16
Yksi miksi M274 moottorista ei sovellu pätkäajoon, sen pitää lämeetä kunnolla tai tulee huohtin/polttoainetta öljyn joukkon onkelmia, ja tietyenkin kaikki normalit saastelaite onkelmat mitä tulee pätkä ajelustu mutta tosiaan Mersun diseli sopii paremin pätkä ajoon,
ennehän asita oli toisin päin
Mielenkiintoinen väite, kiinnostaisi kuulla lisää tästä juuri kun olen 2.0l m274:sta harkitsemassa om651:n sijaan. Olen ymmärtänyt että diesel on aina väistämättä dieselinä liian hidas lämpeämään pätkäajossa, josta sitten kaikki dieselin päästöhilavitkuttimet (sekä itse moottorin osat) ottavat ennenaikaisesti itteensä. Meinaatko että m274 on niin kertakaikkisen hankala tapaus, että jopa diesel sopii paremmin pätkäajoon, vai että om651 on dieseliksi poikkeuksellisen sopiva pätkäajoon eikä tuota mitään ongelmia sellaisessa touhussa? Nyt kun puhun pätkäajosta, tarkoitan itseni kohdalla extreme esimerkkinä toisinaan vaikkapa talvipakkasilla kylmäkäynnistystä, 10min lussuttelua S-marketin pihalle ja takaisin, useasti viikossa ilman koneen kunnollista lämmittämistä. Tekee ihan pahaa ajatella, mutta joskus se elämä vaan menee näin täällä pk seudulla... Tietenkään tästä ei varmaan tykkää mikään moottori, mutta luulisi että ei ainakaan diesel.
Itsellä nyt melkoinen ostaako vaiko eikö osta tilanne tuon m274:n kanssa (ajettu n.70tkm). Yhteenveto siitä mitä olen kyseisellä motilla varustetusta esim. -2015 c200:sta (184hp) nyt tähän asti ymmärtänyt:
1. Esson baari ja foorumihuhut sanoo että männät halkeilee. Syvempi katsaus internetin maailmaan kertoo, että ne halkeilee lähes poikkeuksetta vain jenkeissä eli käytännössä aina c300:ssa. Tästä vetää aika selkeän johtopäätöksen että c300 on liian viritetty mäntien vaihtelevaan laatuun nähden, ja euroopan mopomallit näin ollen kestää vielä ongelmitta (ei ainakaan löydy täältä kauhutarinoita?).
2. Jakopään ongelmat eivät taida huhuista huolimatta olla sen pahempia kuin muissakaan saksalaisissa, koska usein m274 sotketaan tässä m271:een. Jakopää toki on heikko lenkki (Ex Hondamiehen mielestä), mutta ilmeisesti riittää sen uusiminen jossain 200000km kohdalla, eikä tämä olisi varsinaisesti tikittävä aikapommi kuten m271? Korjatkaa jos väärässä, nämä ovat vaan päätelmiä tähän mennessä löytämäni tiedon perusteella. On ollut vaikea hahmottaa, onko jakopää esim. yhtä heikko kuin BMW n20:ssa, vai vastaako se enemmänkin b48:n ilmeisen luotettavaa paranneltua jakopäätä (n20:n seuraaja).
3. Bensaa selvästi sekoittuu öljyyn, tämä taitaa olla se mopomersuja eniten koskettava ongelma näistä. Koskeeko se kaikkia yksilöitä ja missä kilometreissä? Miten vakava tämä ongelma oikeastaan on ja onko sen pahempi kuin muiden valmistajien koneissa (1.5l turbo civic taisi tehdä samaa, silti maineeltaan yksi luotettavimmista autoista tänä päivänä). Kuulostaisi siltä, että vaikka öljyjä vaihtaisi kuinka usein, niin jakopää esimerkiksi kärsisi tästä hiljalleen.
Ehdottomasti kiinnostaa, jos vaan tiedätte mitä kaikenlaista vikaa näissä bensamersuissa vm 2015 tyypillisesti tulee eteen. Eräs nettiauton myyjä kertoi joutuneensa uusimaan bensavehkeestään Nox-anturin, luulin että tämä on vain dieselien ongelma. Luulisi kuitenkin, kun varsin ongelmaiseksi todettu adblue järjestelmä näistä puuttuu, että c200 olisi selkeästi vähäongelmaisempi auto kuin c220d esimerkiksi?
Meinasin juuri hankkia c220d om651:llä kun kuulin moottorista paljon hyvää, mutta tajutessani viime hetkellä pätkäajojeni todellisen vakavuuden, päätin että on pysyttävä bensassa ja katseltava sitten vaikka muita merkkejä jos ei mersulta löydy kestävää bensakonetta. Nyt lähinnä tuntuu että BMW sillä ok-luotettavalla b48 moottorilla voisi olla huomattavasti vähäongelmaisempi hankinta bensamiehelle, kun bemareissa en ole kuullu mistään Nox anturien ongelmistakaan.