Mercedes benz w211 farmari talvella.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Onko ajo hallinnan järjestelmän valo samassa kuin luistoneston valo sellainen keltainen kolmio. ihmettelen Mikä tuo punainen kolmio mittaristossa oikealla puolella sitten on.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Joo keltainen kolmio vilkkuu jos luistaa tai sutii. Punainen kolmio? En muuta punaista kolmiota muista kuin hätävilkku katkaisian.
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 579
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Kesärenkailla jouduin lumessa töihin lähteen, ainakin töihin päin pääsin hyvin, tosin 4matic.
Edit: avassa kuva kun ässällä kävin töissä kesärenkailla ja 600m ennen kotia meni ojaan.
Edit: avassa kuva kun ässällä kävin töissä kesärenkailla ja 600m ennen kotia meni ojaan.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
No sittenhän ei ole mitään ongelmaa, koska auton kääntämiseen tarvittavat polkimet on asennettu jo tehtaalla. Minun puolestani vaihteet saavat vaihtua itsestääniin, mutta kyllä kytkinpolkimen puuttuminen vaikeuttaa talviajoa.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Sanonta on vanha tuttu, enkä ole pitänyt siitä enää vuosikymmeniin, koska minusta valinta näiden kahden välillä on periksiantamista. Sekä hyvä että taitava ottavat tarpeettomia riskejä oman osaamisensa suhteen.
Vaikka olisi kuinka hyvä, ei aja koko ikäänsä antamatta yllättää itseään silloin tällöin. Silloin tarvitaan taitoa. Vaikka olisi kuinka taitava, kaikki tilanteet eivät ole pelkästään omissa käsissä. Siksi tarvitaan ennakointia ja pelisilmää. Pelkästään hyvän ja pelkästään taitavan pakista puuttuu puolet turvallisen ajamisen työkaluista.
Paras tavoite on olla niin hyvä, että ymmärtää myös oman ennakointinsa puutteellisuuden ja opettelee tietoisesti toisen puolustuslinjan vaatiman taidon. Se on elämän mittainen harjoitusrata, mutta periksi ei kannata antaa. Jatkuvan harjoittelun palkinto voi olla kaukana, mutta sinä päivänä kun sen joutuu lunastamaan tositilanteessa, tietää ettei harjoittelu mennyt hukkaan.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Kuin niin kytkin polkimen puuttuminen vaikeuttaa talviajoa.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Näilläkö et oppinut ajamaan liukkaalla, etkä saanut kokemusta sivuluisusta ajosta?
Nämäkö olivat kaikki manuaaleja joten et tiedä kuinka automaatin kanssa vaste on erilainen?
Lopetettaisko nyt tämän threadin ruokkiminen...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Tässä tutkailin niin moni sanoo jos alkaa lähteä manuaalilla luustoon niin kytkin pohjaan . Automaatilla eri tavalla tiedä sitten kunmin pitöisi tehdä.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Autokoulun ohjeiden mukaan luisto korjataan siten, että palautetaan takapyörien pito takaisin lepokitkan alueelle. Tai ainakin pyritään palauttamaan. Käytännön toimina tässä suositellaan kytkimen painamista pohjaan ja ohjausta etupyörillä perän luiston suuntaan.
"Luisua ajettaessa" luiston saa alkuun, kun kurvissa tai kaarteessa kaasuttaa niin voimakkaasti, että takapyörät alkavat "sutia". Luistoa hallitaan ohjaamalla luiston suuntaan ja annostelemalla kaasua siinä määrin sopivasti, että luiston äityessä liialliseksi kaasua löysätään ja luiston pyrkiessä loppumaan kaasua lisätään.
Hallittu ja onnistunut "luisun ajaminen" edellyttää tarkkaa hallintaa sekä ohjauksen että kaasun kanssa
"Luisua ajettaessa" luiston saa alkuun, kun kurvissa tai kaarteessa kaasuttaa niin voimakkaasti, että takapyörät alkavat "sutia". Luistoa hallitaan ohjaamalla luiston suuntaan ja annostelemalla kaasua siinä määrin sopivasti, että luiston äityessä liialliseksi kaasua löysätään ja luiston pyrkiessä loppumaan kaasua lisätään.
Hallittu ja onnistunut "luisun ajaminen" edellyttää tarkkaa hallintaa sekä ohjauksen että kaasun kanssa
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Siltä varalta, että kysyt tosissasi etkä troolaa:
Kuvaamasi powerslide on leikkimistä, jonka saa hallintaan lopettamalla leikkimisen. Sille on liikenteessä äärimmäisen vähän käyttöä. Luistoja syntyy aivan luonnostaan, kun vauhtia on pidon rajoille ja ylikin. Se tapahtuu vielä jonain päivänä ihan vahingossa, joten tuo tilanne on hyvä harjoitella etukäteen. Silloin kun antaa yllättää itsensä leveällä luistolla maantienopeudella, pitää käsien käydä autopilotilla ennen kuin pää tiedostaa mitä on tekeillä.
Googleta lift-off oversteer ja opettele se niin rutiiniksi autopilotillesi, että huomattuasi vaihtaneesi keliin nähden tarpeettoman alas voit hanskata överiksi menossa olevan takapyörien sidonnan kytkintä luistattaen. Samalla selviää manuaalin etevyys talviajossa.
Älä anna harjoitellessasi autosi ESP:lle vapaapäivää, vaan pyri tuntemaan alkavat luistot ja neutraloimaan ne jo niin pienillä luistokulmilla, ettei Suojelusenkelin puuttumiskynnys ylity. Leveät luistot ovat hitaita, joten niitä ei oikeasti tarvita liikenteessä, jossa ei ajeta syvälle late apexille sokkomutkaan. Jos W211 hidas Suojelusenkeli hyppää jarrulle, on kuljettaja jo selkeästi myöhässä.
Tässä pätee sama kuin Retuperän WPK:n musiikissa. Väärin saa soittaa vasta sitten kun on osoittanut osaavansa soittaa oikein.
Kuvaamasi powerslide on leikkimistä, jonka saa hallintaan lopettamalla leikkimisen. Sille on liikenteessä äärimmäisen vähän käyttöä. Luistoja syntyy aivan luonnostaan, kun vauhtia on pidon rajoille ja ylikin. Se tapahtuu vielä jonain päivänä ihan vahingossa, joten tuo tilanne on hyvä harjoitella etukäteen. Silloin kun antaa yllättää itsensä leveällä luistolla maantienopeudella, pitää käsien käydä autopilotilla ennen kuin pää tiedostaa mitä on tekeillä.
Googleta lift-off oversteer ja opettele se niin rutiiniksi autopilotillesi, että huomattuasi vaihtaneesi keliin nähden tarpeettoman alas voit hanskata överiksi menossa olevan takapyörien sidonnan kytkintä luistattaen. Samalla selviää manuaalin etevyys talviajossa.
Älä anna harjoitellessasi autosi ESP:lle vapaapäivää, vaan pyri tuntemaan alkavat luistot ja neutraloimaan ne jo niin pienillä luistokulmilla, ettei Suojelusenkelin puuttumiskynnys ylity. Leveät luistot ovat hitaita, joten niitä ei oikeasti tarvita liikenteessä, jossa ei ajeta syvälle late apexille sokkomutkaan. Jos W211 hidas Suojelusenkeli hyppää jarrulle, on kuljettaja jo selkeästi myöhässä.
Tässä pätee sama kuin Retuperän WPK:n musiikissa. Väärin saa soittaa vasta sitten kun on osoittanut osaavansa soittaa oikein.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Itse olen ihmetellyt samaa. En löytänyt vastausta manuaalista.
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Se on Distronicin etäisyysvaroitus, eli käytössä vain niissä autoissa, joissa on adaptiivinen vakionopeussäädin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Saako tähän ohjelmoitua adaptiivista vakkaria
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Ei.
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Tuo punainen kolmio palaa, jos ajaa liian lähellä edessä ajavaa tai syttyy ja piippaa, kun luulee havaitsevansa törmäysvaaaran eli mm. vasemmalle kääntyvään mutkaan tullessa ulkokaarteen liikennemerkkitolpan tai puun, johon eittämättä törmää, ellei käännä rattia. Jokusen kerran on säpsäyttänyt ko. tilanteissa.
C200 (S205) 2017
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Mulla toi kolmio on pimeenä syttyy ainoastaan käynnistäessä.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Kohtahan ne lumet tulee jänskää.
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Oli jo aiemmin tiet peilijäässä. Ylämäkeen lähtiessä oli vähän nihkeää kitkoilla, mutta lähtipä kuitenkin. Tuntuivat etuvetoisetkin ”sutivan” nastoilla vieressä. Perän saa kyllä halutessaan irti, kun polkee kaasua mutkassa. Oikenee heti napakasti, kun höllää ja vastaohjaa kevyesti.
C200 (S205) 2017
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Ylämäkeen kiivetessä etuvetoinen on aika onneton etenijä. Mökkirannassa aina yhtä jännää pääseekö naapurin etuvetoinen luisupulkka pihasta ylös omin voimin vai soitetaanko talonmies vetämään traktorilla. Ennätys taitaa olla etuvetokuskilla, joka ei lumituiskun jälkeen pystynyt edes (vajaavetoisella) katumaasturilla seuraamaan takavetoisen S204:n pyöränjäljissä.
Liukkaalla eteneminen on tosin niin paljon muutakin kuin painojakaumaa, ettei sitä voi päätellä pelkistä vaakalukemista.
Liukkaalla eteneminen on tosin niin paljon muutakin kuin painojakaumaa, ettei sitä voi päätellä pelkistä vaakalukemista.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Mercedes benz w211 farmari talvella.
Ai tän saa heittää perää vaikka ESP päällä.MetalT kirjoitti: ↑Ke 18.11.2020 18:52 Oli jo aiemmin tiet peilijäässä. Ylämäkeen lähtiessä oli vähän nihkeää kitkoilla, mutta lähtipä kuitenkin. Tuntuivat etuvetoisetkin ”sutivan” nastoilla vieressä. Perän saa kyllä halutessaan irti, kun polkee kaasua mutkassa. Oikenee heti napakasti, kun höllää ja vastaohjaa kevyesti.