Om606 kansi höylätty, ajoitus ei täsmää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomasq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Su 25.08.2013 06:38

Om606 kansi höylätty, ajoitus ei täsmää

Viesti Kirjoittaja Tuomasq »

Eli, kansinahka vaihettuna, kansi höylättynä, n. 0.1mm siivu otettu pois ja mitä luultavammin aikasemminkin jo höylätty.. Nyt nakkaa ajoitus 6 astetta myöhäselle kampuralta kun on nokan merkit kohdallaan, liekkö tätä sais uudella ketjulla kohdalleen vai heitänkö kannen roskiin :?
S204 -12
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Om606 kansi höylätty, ajoitus ei täsmää

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ilmeisesti mosallasi on samaan tapaan ajettu metrejä huomattava määrä kun samojen aiheitten kanssa painit?

Nyt kannattaa ihan ensin tarkistaa että se kampuran merkki on oikeasti yläkuolokohdassa! Ittellä se oli muistaakseni 1.5° pielessä. Eli heittokello ykkösen männänpäälle. Sitä ennen kammio irti niin pitkä varsi kelloon --> onnistuu. Merkkihän on muistaakseni kuusiokolopultilla kiinni ja sitä tosiaan voi siirtää.

Sit kun tuo merkki satavarmasti on kohdillaan ni sit ketju uusiksi. Muistaakseni 7° omasa korjaantui tuolla hommelilla. Ennen kun ketjua vaihdat ni tarkista s-pumpun käyttöratas. Vaihdoin omastani sen koskapa oli kulunut pilalle. Uusikin ketju olisi pian ollu entinen. Hyväkuntoisen rattan löytyminen ei sitten ole itsestäänselvyys. Kun tällainen mosa puretaan on se monesti todella paljon ajettu ja tuo ratas samamalla avian loppu. Ylipäätäänkin kun näillä mosilla monesti on menty ja ainakin oman käsityksen mukaan tyyliin 300t ajettuja ei juurikaan kaupan ole. Tai no ilmoitetaan kyllä mutta oikeasti eivät sitä ole. No toi on vaan mun mielipide. Uusiakin rattaita saa tai ainakin silloin olisi saanut ja hintalappu taisi olla useamman sata euroa s-pumpn käyttörattaalle.

Mikäli merkit ei nuillakaan mene kohdilleen ni sitten hommaat nokka-akselille säädettävän käyttöpyörän. Pumpunhan saa jokatapauksessa kohdilleen. Tuollaisen säädettävän käyttöpyörän n-akselille löytänee kun laittaa ostoilmoituksen vaikkapa tälle foorumille.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om606 kansi höylätty, ajoitus ei täsmää

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tarvitse heittää kantta roskiin, ei ajoitus noin paljon heitä sen höyläämisen vuoksi. Uutta ketjua vaan kuten edellä jo neuvottiin...
wiimax.fi
Avatar
Tuomasq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Su 25.08.2013 06:38

Re: Om606 kansi höylätty, ajoitus ei täsmää

Viesti Kirjoittaja Tuomasq »

Jari Ke kirjoitti:Ilmeisesti mosallasi on samaan tapaan ajettu metrejä huomattava määrä kun samojen aiheitten kanssa painit?

Nyt kannattaa ihan ensin tarkistaa että se kampuran merkki on oikeasti yläkuolokohdassa! Ittellä se oli muistaakseni 1.5° pielessä. Eli heittokello ykkösen männänpäälle. Sitä ennen kammio irti niin pitkä varsi kelloon --> onnistuu. Merkkihän on muistaakseni kuusiokolopultilla kiinni ja sitä tosiaan voi siirtää.

Sit kun tuo merkki satavarmasti on kohdillaan ni sit ketju uusiksi. Muistaakseni 7° omasa korjaantui tuolla hommelilla. Ennen kun ketjua vaihdat ni tarkista s-pumpun käyttöratas. Vaihdoin omastani sen koskapa oli kulunut pilalle. Uusikin ketju olisi pian ollu entinen. Hyväkuntoisen rattan löytyminen ei sitten ole itsestäänselvyys. Kun tällainen mosa puretaan on se monesti todella paljon ajettu ja tuo ratas samamalla avian loppu. Ylipäätäänkin kun näillä mosilla monesti on menty ja ainakin oman käsityksen mukaan tyyliin 300t ajettuja ei juurikaan kaupan ole. Tai no ilmoitetaan kyllä mutta oikeasti eivät sitä ole. No toi on vaan mun mielipide. Uusiakin rattaita saa tai ainakin silloin olisi saanut ja hintalappu taisi olla useamman sata euroa s-pumpn käyttörattaalle.

Mikäli merkit ei nuillakaan mene kohdilleen ni sitten hommaat nokka-akselille säädettävän käyttöpyörän. Pumpunhan saa jokatapauksessa kohdilleen. Tuollaisen säädettävän käyttöpyörän n-akselille löytänee kun laittaa ostoilmoituksen vaikkapa tälle foorumille.
Moottori myytiin alle 300tkm ajettuna, mutta nuihin en kyllä usko, varmasti on puolenmillin paremmalla puolen. Pitää rueta ketju vaihtaan ja pumpun ratas tarkistaan, palataan asiaan korjaantuuko.
S204 -12
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Om606 kansi höylätty, ajoitus ei täsmää

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Korjaantuu se.

Satavarmaa on se ettei sunkaan ostama mosa ole ollut "vain 300t" ajettu. Arviosi yli 500t on varmaan aikalailla oikea. Mä löysinkin oman mosan historian sen mosanumeron perusteella :wink: Sen takaa löysin kuin löysinkin WIn koodin ja sit auton rekkarin ja sit .... No joo. Ei kannata muistella. Toi moottorinumero on siinä polttoainesuotimen likellä lohkossa :wink:

Omassani on kahteenkin kertaan höylätty sekä kansi että lohko ja silti nokan merkit ja YKK oli kohdillaan ketjunvaihdon jälkeen. Se siinä tuli toisella rundilla vastaan että ihan pieni siivu otettiin kaikista männänlaesta pois ettei sieltä törmäile tai muuten kiusaa ala tekemään. Se mittahan on muutenkin aika kriittinen ja joka muuttuu jokaisella kerralla suhteessa aika paljon männän YKK:ssa kun kantta tai lohkoa höylää. Usein höyläyksiä käsittääkseni kompensoidaan myös kansitiivisteelläkin?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2659
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om606 kansi höylätty, ajoitus ei täsmää

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Jari Ke kirjoitti:Korjaantuu se.

Satavarmaa on se ettei sunkaan ostama mosa ole ollut "vain 300t" ajettu. Arviosi yli 500t on varmaan aikalailla oikea. Mä löysinkin oman mosan historian sen mosanumeron perusteella :wink: Sen takaa löysin kuin löysinkin WIn koodin ja sit auton rekkarin ja sit .... No joo. Ei kannata muistella. Toi moottorinumero on siinä polttoainesuotimen likellä lohkossa :wink:

Omassani on kahteenkin kertaan höylätty sekä kansi että lohko ja silti nokan merkit ja YKK oli kohdillaan ketjunvaihdon jälkeen. Se siinä tuli toisella rundilla vastaan että ihan pieni siivu otettiin kaikista männänlaesta pois ettei sieltä törmäile tai muuten kiusaa ala tekemään. Se mittahan on muutenkin aika kriittinen ja joka muuttuu jokaisella kerralla suhteessa aika paljon männän YKK:ssa kun kantta tai lohkoa höylää. Usein höyläyksiä käsittääkseni kompensoidaan myös kansitiivisteelläkin?
Voisin sanoa jopa, että poikkeuksetta laitetaan paksumpi tiiviste jos tasopintoja on koneistettu. Tiivisteethän on merkitty paksuuden mukaan ja männän korkeus tasopinnasta on ilmoitettu korjaamokäsikirjassa.
Tosin joskus saattaa tiivisteen paksuus loppua kesken jos valmiiksi on sieltä paksummasta päästä.
Avatar
Tuomasq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Su 25.08.2013 06:38

Re: Om606 kansi höylätty, ajoitus ei täsmää

Viesti Kirjoittaja Tuomasq »

Jakoketju vaihdettu, ajoitus täsmää, kaikki ok
Ketjuksi tuli alkuperänen IWIS ja niittaamalla tuli laitettua, mersun omalla niittaustyökalulla
S204 -12
Vastaa Viestiin