r129 SL500 katon hydrauliikka
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 26.04.2019 20:52
r129 SL500 katon hydrauliikka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 26.04.2019 20:52
ViestiLähetetty: To 14.05.2020 13:58
Viimevuoden loppukesästä tuli hankittua -89 SL500.Mittarissa nyt 151tkm.Uskon että pitää latu paikkaansa.huoltokirja löytyy.Tuotu suomeen 11v sittan ja auto on lähes kun pakasta vedetty.Sisältäkin kun uusi.
Nyt on ilmennyt sellanen vika että rätin toiminto on vähän heikkoa,jättää välille tai ei jaksa salpoja lukita ilman että kädellä painaa.Alkuun toimi kyllä.Voi tietysti olla pelkkää käytön puutetta.Viime syksynä käytin mersun liikkeellä ja aikansa roplailtuaan epäilivät hydraulipumpun venttiiliä.Sellaista ei vaan löydy mistään.On siinä kyljessä ison pyöröpatterin kokoinen.No tilasin käytetyn,koko pumpun briteistä vähän alle 200e hintaan.Ajattelin sitä vaihtaa.Tartteeko järjestelmää miten ilmata vaihdon jälkeen ja miten se onnistuu?
Äsken vaihdoin uuden akun ja uudet hydrauli nesteet pumppuun.Kovakatto kyllä nousee ja lukittuu niinkun teki aikasemminkin.En vielä rättiä ole päässy kokeilemaan.Siis vanha pumppu vielä kiinni.
Auto seissyt yli 3v ennenkun mulle tuli.
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 26.04.2019 20:52
ViestiLähetetty: To 14.05.2020 13:58
Viimevuoden loppukesästä tuli hankittua -89 SL500.Mittarissa nyt 151tkm.Uskon että pitää latu paikkaansa.huoltokirja löytyy.Tuotu suomeen 11v sittan ja auto on lähes kun pakasta vedetty.Sisältäkin kun uusi.
Nyt on ilmennyt sellanen vika että rätin toiminto on vähän heikkoa,jättää välille tai ei jaksa salpoja lukita ilman että kädellä painaa.Alkuun toimi kyllä.Voi tietysti olla pelkkää käytön puutetta.Viime syksynä käytin mersun liikkeellä ja aikansa roplailtuaan epäilivät hydraulipumpun venttiiliä.Sellaista ei vaan löydy mistään.On siinä kyljessä ison pyöröpatterin kokoinen.No tilasin käytetyn,koko pumpun briteistä vähän alle 200e hintaan.Ajattelin sitä vaihtaa.Tartteeko järjestelmää miten ilmata vaihdon jälkeen ja miten se onnistuu?
Äsken vaihdoin uuden akun ja uudet hydrauli nesteet pumppuun.Kovakatto kyllä nousee ja lukittuu niinkun teki aikasemminkin.En vielä rättiä ole päässy kokeilemaan.Siis vanha pumppu vielä kiinni.
Auto seissyt yli 3v ennenkun mulle tuli.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 26.04.2019 20:52
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Kuka osaa kertoa -89 r129 SL500 mesen vaihteiston mittatikun pituuden.Tuolta saksan sivuilta kun ettii rekisterinumerolla niin ilmottaa kahta mittaa,920mm tai 1215mm? Alunperin kun ei mittatikkua ole ollu vaan sellanen lukittava korkki/tulppa.
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Olisko tuolla "Tekniikka" osiossa paremmin tämän tietäjiä?
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Terve,
Muistan lukeneeni Tähdelliset lehdestä SLn kattomekanismin kunnostusprojektista. Just nyt ei muistu mikä oli lehden numero, mutta koitan kaivaa jostain.
Muistan lukeneeni Tähdelliset lehdestä SLn kattomekanismin kunnostusprojektista. Just nyt ei muistu mikä oli lehden numero, mutta koitan kaivaa jostain.
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Ettei ois ollut foorumin jäsen Arto S. asiallaakimah kirjoitti:Terve,
Muistan lukeneeni Tähdelliset lehdestä SLn kattomekanismin kunnostusprojektista. Just nyt ei muistu mikä oli lehden numero, mutta koitan kaivaa jostain.

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Oletko miikkova958 jo vaihtanut pumpun ja jos, niin oliko vaikutusta? Emännän 500SL:ssä katto toimii hitaasti eikä jaksa aina lukita rättikaton lukkoja, vaan pitää manuaalisti kiristää esim a-pilareiden lukkojen toinen napsaus ennen kuin menee eteenpäin. Tai kädellä painaa takapään lukkoja. Kovakaton lukot tuntuu välillä toimivan paremmin. Oletus on, että pumppu ei tekisi paineita, koska on hidas ja nesteet kuitenkin pysyy (ei vuoda). Jos sulla pumpun vaihto auttoi, niin voisi itsekin harkita.
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Onko katon hydrauliikkaöljyn taso tarkistettu, että on tarpeeksi? (Pumppu ja säiliö löytyy takaluukusta vararenkaan alta, siellä olevan muovisuojan alta) Entä onko öljyjä vaihdettu koskaan? Yhdessä tapauksessa, jossa oireet hyvin samanlaiset, auttoi öljyjen vaihto. Siinä vaiheessa alkuperäiset öljyt olivatkin jo 30 vuotta vanhat...Geologi63 kirjoitti: ↑Su 06.02.2022 23:16 Oletko miikkova958 jo vaihtanut pumpun ja jos, niin oliko vaikutusta? Emännän 500SL:ssä katto toimii hitaasti eikä jaksa aina lukita rättikaton lukkoja, vaan pitää manuaalisti kiristää esim a-pilareiden lukkojen toinen napsaus ennen kuin menee eteenpäin. Tai kädellä painaa takapään lukkoja. Kovakaton lukot tuntuu välillä toimivan paremmin. Oletus on, että pumppu ei tekisi paineita, koska on hidas ja nesteet kuitenkin pysyy (ei vuoda). Jos sulla pumpun vaihto auttoi, niin voisi itsekin harkita.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Öljyn tasot kesällä tarkastettiin ja se oli ok. Mutta ei mitään tietoa minkä ikäiset öljyt. Nyt vasta ekaa kesää oli emännällä tuo auto. Pitääpä ensi operaationa vaihtaa ne öljyt ja varmaan puhdistaa se säiliökin samalla.
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Lukkoja ja nostomekanismia operoivat hydraulisylinterit voivat vuotaa myös sisäisesti jolloin niistä on puhti kateissa riippumatta hydraulipumpun kunnosta. Tätä ei ulospäin näe. Jos jotkut noston osuudet (katon nosto, takalukot, rättikotelon nosto) toimivat moitteetta mutta jotkut eivät, veikkaisin että tämä on todennäköisempi syy kuin pumpun toimimattomuus, varsinkin jos pumppu ei pidä pahaa ääntä. Mutta kannattaa tosiaan ne öljyt katsoa kuitenkin.
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Miikkova958:n autoon vaihdettiin Juusmon kanssa kaikki katon hydraulisylinterit, ja sen jälkeen katto alkoi toimia. Vanhoista sylintereistä jo useammassa oli vuotoa niin, että se näkyi jo ulkopuolellekin.Geologi63 kirjoitti: ↑Su 06.02.2022 23:16 Oletko miikkova958 jo vaihtanut pumpun ja jos, niin oliko vaikutusta? Emännän 500SL:ssä katto toimii hitaasti eikä jaksa aina lukita rättikaton lukkoja, vaan pitää manuaalisti kiristää esim a-pilareiden lukkojen toinen napsaus ennen kuin menee eteenpäin. Tai kädellä painaa takapään lukkoja. Kovakaton lukot tuntuu välillä toimivan paremmin. Oletus on, että pumppu ei tekisi paineita, koska on hidas ja nesteet kuitenkin pysyy (ei vuoda). Jos sulla pumpun vaihto auttoi, niin voisi itsekin harkita.
R129 500SL 1989 (MR)
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Meillä SLK vm 98. Kattoluukun mekanismi ei toimi, hydrauliikka nostin vuotaa. Voiko niihin kaikkiin nostimiin vaihtaa tiivisteet ja jos ei voi, niin mistä saa uusia?
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Tuolta saa korjatut sylinterit ja kattavan teknisen tuen:
https://www.tophydraulics.com/7-mercedes-benz
R129 500SL 1989 (MR)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: To 13.06.2024 13:19
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Hei!
Liityin juuri tänne foorumille saadakseni tietoa autoni ongelmista.
Autoni on r129 SL 300-24v vuosimalli 1992.
Katon nostomekanismissa on ilmennyt ongelmaksi se ettei takakansi liiku mihinkään, kun napista painaa kaikki muut toiminnot pelaa. Mutta takakansi täytyy sulkea tai avata manuaalisesti. Ja katto katkaisijassa palaa kokoajan punainen valo. Vikakoodit sain luettua ja antoi 10 pinnistä vilkkuvalona lukemat 2,3 ja 20. Sain kuitattua koodit pois, mutta takakansi ei edelleenkään liiku itsenäisesti. Olisiko kenelläkään antaa neuvoja mitä tehdä tai kertoa mitä nuo koodit tarkoittaa. 16- pinninen vikakoodi boksi. Hydrauliikka nostimet näyttävät kyllä kuivilta päällisin puolin ja hydraulisäiliö on täynnä.
Liityin juuri tänne foorumille saadakseni tietoa autoni ongelmista.
Autoni on r129 SL 300-24v vuosimalli 1992.
Katon nostomekanismissa on ilmennyt ongelmaksi se ettei takakansi liiku mihinkään, kun napista painaa kaikki muut toiminnot pelaa. Mutta takakansi täytyy sulkea tai avata manuaalisesti. Ja katto katkaisijassa palaa kokoajan punainen valo. Vikakoodit sain luettua ja antoi 10 pinnistä vilkkuvalona lukemat 2,3 ja 20. Sain kuitattua koodit pois, mutta takakansi ei edelleenkään liiku itsenäisesti. Olisiko kenelläkään antaa neuvoja mitä tehdä tai kertoa mitä nuo koodit tarkoittaa. 16- pinninen vikakoodi boksi. Hydrauliikka nostimet näyttävät kyllä kuivilta päällisin puolin ja hydraulisäiliö on täynnä.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: To 13.06.2024 13:19
Re: r129 SL300 24v katon hydrauliikka+ SRS
Ja lisäksi mittaristossa palaa SRS-valo. vikakoodiksi sain luettua 6-pinnistä lukemat 2,3 ja 9. Kaikki muut koodit sain nollattua, paitsi koodi 2. Olisi kiva tietää mitä vikakoodit tarkoittaa. SRS- valo ei ole sammunut kuittauksista huolimatta.
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Pin 6 koodi 2 lienee juurikin SRS moduulin vika. Koodilista löytyy esimerkiksi tästä: https://www.mbslk.de/files/artikel/r170_fehlercodes.pdf
Katosta löytyy runsaasti tietoa tältäkin foorumilta. Takakannen luulisi heittävän vikakoodin (32-napaisessa diagnoosiliittimessä pinni 21). Millä niitä olet lukenut?
Katosta löytyy runsaasti tietoa tältäkin foorumilta. Takakannen luulisi heittävän vikakoodin (32-napaisessa diagnoosiliittimessä pinni 21). Millä niitä olet lukenut?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: To 13.06.2024 13:19
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Kiitos vastauksesta! Ostin netistä LED. vilkkuvalo lukijan, joka on kolme johtoinen. päässä on nappi, jolla voi oikosulkea/kuitata vikakoodin pois.
Minullahan on 16-pinninen diagnoosiliitin 10 pinni on juuri katon diagnoosi ja sieltä se antoi vilkkukoodit 2,3 ja 20. Luin täältä jostain keskustelusta, että koodi 20 voisi tarkoittaa solenoidi venttiileitä ja koodi 2 ja 3 rajakytkimiä vas ja oikea. Mutta olisi kiva saada vähän enemmän tietoa noista vioista, ennenkuin lähtee tilaamaan uusia osia. Niillä tahtoo tuo hinta olla aika kova, niin ei viitsisi kokeilemalla alkaa korjaamaan. Tuosta SRS moduulista. Niin onko siinä jokin rele tai moduuliboksi, jonka voisi uusia vai miten?
Minullahan on 16-pinninen diagnoosiliitin 10 pinni on juuri katon diagnoosi ja sieltä se antoi vilkkukoodit 2,3 ja 20. Luin täältä jostain keskustelusta, että koodi 20 voisi tarkoittaa solenoidi venttiileitä ja koodi 2 ja 3 rajakytkimiä vas ja oikea. Mutta olisi kiva saada vähän enemmän tietoa noista vioista, ennenkuin lähtee tilaamaan uusia osia. Niillä tahtoo tuo hinta olla aika kova, niin ei viitsisi kokeilemalla alkaa korjaamaan. Tuosta SRS moduulista. Niin onko siinä jokin rele tai moduuliboksi, jonka voisi uusia vai miten?
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Sorry, näköjään luinkin viestisi huolimattomasti. LED vilkku on just ok. Liitteenä vikakoodeja. 2 ja 3 ovat takakannen rajakytkimiä, vas & oik. 20 liittyy kovakaton ja turvakaaren tunnistuksiin. Tavallisimmat viat liittyvät mikrokytkimien asentoihin/säätöihin.
Kyllä, RST moduulissa on joukko solenoidireleitä. Moduuli on kuitenkin harvoin ongelma verraten sulakkeisiin, raja-/asentokytkimiin ja öljyvuotoihin.
Kyllä, RST moduulissa on joukko solenoidireleitä. Moduuli on kuitenkin harvoin ongelma verraten sulakkeisiin, raja-/asentokytkimiin ja öljyvuotoihin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: To 13.06.2024 13:19
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Täytyypä ruveta katsomaan noita rajakytkimiä ja asento tunnistimia, sillä sulakkeet olen käynyt kaikki läpi.Onko siitä SRS moduulista mitään tietoa?
Kiitos tiedoista!!!
Kiitos tiedoista!!!
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Vikakoodi on ikävältä kuulostava "SRS control unit self test failure". Minulla ei siitä ole kokemusta, mutta yleisemmin, juottamalla uusiksi vanhojen moduulien tinauksia tai vaihtamalla kuivuneita elektrolyyttikondensaattoreita niitä voi tuurilla onnistua elvyttämään.
Piti vielä mainita, onhan tuttua, että vikoja joskus poistuu, kun pitää katon, turvakaaren tai ikkunoiden katkaisijaa pitempään painettuna ääriasennossa. Kuuluu hyvin vaimea naksahdus, ja systeemi "kalibroi" kyseisen ääriasennon. Siis jos katon ohjausmoduulilta on esimerkiksi ikkunan ala-asento hukassa, katto ei toimi.
Piti vielä mainita, onhan tuttua, että vikoja joskus poistuu, kun pitää katon, turvakaaren tai ikkunoiden katkaisijaa pitempään painettuna ääriasennossa. Kuuluu hyvin vaimea naksahdus, ja systeemi "kalibroi" kyseisen ääriasennon. Siis jos katon ohjausmoduulilta on esimerkiksi ikkunan ala-asento hukassa, katto ei toimi.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: To 13.06.2024 13:19
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Missä tälläiset elektrolyyttikondensaattorit sijaitsee? Matkustajan ja pelkääjän penkin alla vai missä?
Joo, tämä katkaisijoiden ääriasennossa pitäminen on tehty moneen kertaan. Kaikenlaisia surinoita kuuluu kun sitä tekee, mutta ei valitettavasti ole ollut mitään apua.
Tämä kaikki ongelma on saanut alkunsa siitä kun nostin kovan katon paikalleen ja painoin napista katon kiinni. Pelkääjän puolen oven nurkassa oleva kovan katon ohjain tappi ei ollut ihan paikallaan ja mekanismi imikaton kiinni ja meni vika tilaan. Katto saatiin irti mekaanisesti autossa olevalla työkalulla. Sen jälkeen kattokatkaisijassa paloi punainen valo ja katto ei toiminut ollenkaan. Autoa käytettiin monella korjaamolla ja kukaan ei saanut asiaa korjattua. Ei edes merkkiliikkeessä osattua sanoa/ tehdä mitään. Rättikaton ohjainyksikköä( joka on pelkääjän penkin takana tavaraboksissa) epäiltiin syylliseksi. Käytin boksia korjattavana parissakin asiantuntevassa liikkeessä. Hinta kyllä osattiin periä, mutta loppujen lopuksi he tuhosivat koko boksin. Kun liitin boksin kiinni ei mikään toiminto enään toiminut. Auto on seisonut minulla lämpimässä tallissa jo viisi vuotta. nyt päätin alkaa selvittämään vikaa. Tilasin Saksasta samanlaisen kunnossa olevan boksin ja kun kytkin sen paikalleen alkoi kaikki toiminnot pelaamaan. Mutta ainoa ongelma on enään tuo takakannen liikkumattomuus. napse kyllä käy kannen lukoissa ja puristaa sitä alaspäin, mutta ei lähde liikkumaan minnekkään. Tämä SRS valo syttyi vanhan boksin ollessa paikallaan ja valo ei ole sammunut boksin vaihdosta huolimatta. Kaikki apu olisi kyllä tarpeen, jotta saisin hienon klassikon pelittämään. Liikkeessä eivät osaa auttaa mitenkään, koska näitä tämän mallisia autoja on ollut niin vähän, niin ei ole kokemusta niistä.
Joo, tämä katkaisijoiden ääriasennossa pitäminen on tehty moneen kertaan. Kaikenlaisia surinoita kuuluu kun sitä tekee, mutta ei valitettavasti ole ollut mitään apua.
Tämä kaikki ongelma on saanut alkunsa siitä kun nostin kovan katon paikalleen ja painoin napista katon kiinni. Pelkääjän puolen oven nurkassa oleva kovan katon ohjain tappi ei ollut ihan paikallaan ja mekanismi imikaton kiinni ja meni vika tilaan. Katto saatiin irti mekaanisesti autossa olevalla työkalulla. Sen jälkeen kattokatkaisijassa paloi punainen valo ja katto ei toiminut ollenkaan. Autoa käytettiin monella korjaamolla ja kukaan ei saanut asiaa korjattua. Ei edes merkkiliikkeessä osattua sanoa/ tehdä mitään. Rättikaton ohjainyksikköä( joka on pelkääjän penkin takana tavaraboksissa) epäiltiin syylliseksi. Käytin boksia korjattavana parissakin asiantuntevassa liikkeessä. Hinta kyllä osattiin periä, mutta loppujen lopuksi he tuhosivat koko boksin. Kun liitin boksin kiinni ei mikään toiminto enään toiminut. Auto on seisonut minulla lämpimässä tallissa jo viisi vuotta. nyt päätin alkaa selvittämään vikaa. Tilasin Saksasta samanlaisen kunnossa olevan boksin ja kun kytkin sen paikalleen alkoi kaikki toiminnot pelaamaan. Mutta ainoa ongelma on enään tuo takakannen liikkumattomuus. napse kyllä käy kannen lukoissa ja puristaa sitä alaspäin, mutta ei lähde liikkumaan minnekkään. Tämä SRS valo syttyi vanhan boksin ollessa paikallaan ja valo ei ole sammunut boksin vaihdosta huolimatta. Kaikki apu olisi kyllä tarpeen, jotta saisin hienon klassikon pelittämään. Liikkeessä eivät osaa auttaa mitenkään, koska näitä tämän mallisia autoja on ollut niin vähän, niin ei ole kokemusta niistä.
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Jos/kun katon valo jää palamaan, sieltä pitäisi löytyä joku vikakoodi. Osa vikakoodeista ei nollaudu vian poistuttua vaan estää katon toiminnan. Nollausta voi yrittää myös irrottamalla akun, mutta parempi olisi nollata vikkutesterillä kunnes vikamuisti on tyhjä. Kenties kovakaton lukitus sai osumaa tai mikrokytkin on jotenkin killillään? Koeta saada katon ja turvakaaren vikakoodit luettua ja kerro, mitä niistä ei saa nollattua.
Kondensaattoreista ja tinauksista yritin selittää, että elektronisissa ohjausboxeissa tunnetusti voi ilmetä juotoshalkeamia ja kuivumista kolmen vuosikymmenen jälkeen. En tosiaan tunne SRS-moduulia, mutta eiköhän siinäkin ole tinauksia ja elkoja, jota voi yrittää elvyttää ennen vaihto-osan hankkimista. Vikakoodihan vihjaa, että SRS-ongelma olisi moduulissa?
MB-merkkiliikkeillä ei näiden vanhojen autojen kohdalla ole juuri muita taitoja jäljellä kuin isojen laskujen kirjoittaminen.
Kondensaattoreista ja tinauksista yritin selittää, että elektronisissa ohjausboxeissa tunnetusti voi ilmetä juotoshalkeamia ja kuivumista kolmen vuosikymmenen jälkeen. En tosiaan tunne SRS-moduulia, mutta eiköhän siinäkin ole tinauksia ja elkoja, jota voi yrittää elvyttää ennen vaihto-osan hankkimista. Vikakoodihan vihjaa, että SRS-ongelma olisi moduulissa?
MB-merkkiliikkeillä ei näiden vanhojen autojen kohdalla ole juuri muita taitoja jäljellä kuin isojen laskujen kirjoittaminen.
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Kannattaa myös varmistaa käsipelillä ja kattotyökalua käyttäen, että kaikki lukot ovat varmasti oikeassa asennossa, järjestelmä kun ei tykkää siitä jos joku niistä on sen mielestä epäloogisessa tilassa. Eli esimerkiksi kun katto on auki, etu- ja takalukkojen pitää olla auki ja rättikattokotelon kannen lukkojen kiinni. Varsinkin nuo takalukot on helppo saada väärään asentoon kun puljaa kovan katon kanssa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: To 13.06.2024 13:19
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Täytyypä alkaa katsomaan nuo lukkojen asennot vielä uudestaan. Kiitoksia vinkeistä!!!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: To 13.06.2024 13:19
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Tuli kyllä mieleen , että oisko tuossa ostamassani ohjainboksissa joku tinaus tai muu sellainen ongelma. Tuntuu vain etten uskalla enään lähettää sitä korjattavaksi/tarkistettavaksi, ettei taas tuhoaisi boksiani. Onko teillä kuintenkin antaa ehdotuksia missä tälläisen boksin tarkistus/korjaus kannattaisi tehdä? Sillä nimeltä mainitsemattomat firmat eivät korvanneet mitään, kun tuhosivat boksin lopullisesti.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: To 13.06.2024 13:19
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Olin nimittäin tänään melkein koko päivän korjaamolla auton kanssa ja tutkittiin SRS ja katto järjestelmää. Vaihdettiin samalla pumppuun uudet öljyt ja puhdistettiin korkissa oleva suodatin. Pientä kannen heräilyä alkoi ihan päivän lopussa tulemaan. Mutta näytti kuin kannen lukot toimisi juuri väärinpäin. Kun kannen lukkojen pitäisi aueta, niin näytti kuin se yrittäisi vain lukita niitä. Kaikki hydraulipumput on kuivia, ei näy vuotoja. Kaikki muut toiminnot pelaa hyvin rivakasti. Seuraavaksi ajattelin käydä takaosaston hydrauliventtiilejä tarkistamassa, siellä samalla alueella tunnelin päällä on tuo SRS moduuli. Voisi sitäkin vilkaista samalla. Katon vikakoodeja ei enään tule.
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Ok. Joku vikakoodi pitäisi löytyä, jos katon katkasijan valo vilkkuu. Ovatko takakannen sylinterit olleet irti? Ei olisi aivan ennen kuulumatonta, että öljyputket olisivat menneet väärin päin!
SRS component locations: http://manual.startekinfo.com/manual/JS ... _3/m20.jsp
SRS component locations: http://manual.startekinfo.com/manual/JS ... _3/m20.jsp
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: To 13.06.2024 13:19
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Samaa ihmettelin, kun ei enään anna vikakoodia kattoon. Kun ajoin korjaamolta kotiin, niin katkaisijan valo kyllä vilkkui kokoajan. Takakannen sylintereihin, enkä mihinkään muuhunkaan ole itse koskenut. Mutta sitähän en tiedä mitä muut ovat tehneet korjaamoilla. Onko niitä hydrauliputkia edes mahdollista saada väärin päin paikalleen? Tuo kyllä täytyy tarkistaa yltääkö putket menemään toisinpäin.
Aika erikoista , kun katsoin tuota antamaasi linkkiä. kiitos siitä. Katsoin juuri tänään tuon tuhkakupin paikan ja siellä ei ollut kuin kolme paksua johtonippua. vaihdekepin kehystä en irroittanut sillä en usko että sinne mahtuu tuollaista boksia, mutta eihän sitä tietenkään koskaan tiedä.
Ebaystä kun katsoin miltä näyttää ja minkä hintaisia on tuollaiset SRS-moduulit, niin näin kyllä samanlaisen boksin reunaa katsoessani rättikaton ohjainyksikköä takalokerosta. Raotin hiukan kankaanreunaa keskitunnelin reunasta ja minusta siellä näytti olevan samanlainen moduuli kuin ebayn kuvassa. Voinhan toki olla väärässäkin, sehän voi olla joku muu boksi. Sittenhän se selviää.
Aika erikoista , kun katsoin tuota antamaasi linkkiä. kiitos siitä. Katsoin juuri tänään tuon tuhkakupin paikan ja siellä ei ollut kuin kolme paksua johtonippua. vaihdekepin kehystä en irroittanut sillä en usko että sinne mahtuu tuollaista boksia, mutta eihän sitä tietenkään koskaan tiedä.
Ebaystä kun katsoin miltä näyttää ja minkä hintaisia on tuollaiset SRS-moduulit, niin näin kyllä samanlaisen boksin reunaa katsoessani rättikaton ohjainyksikköä takalokerosta. Raotin hiukan kankaanreunaa keskitunnelin reunasta ja minusta siellä näytti olevan samanlainen moduuli kuin ebayn kuvassa. Voinhan toki olla väärässäkin, sehän voi olla joku muu boksi. Sittenhän se selviää.
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Vaihdettiin juuri viime viikolla yhteen SL:ään hydraulisylinterit joten tuoreesta muistista sanoisin, että kannen lukkojen kanssa on hankala mokata putket väärin päin, koska siellä on metalliset muotoon taivutetut putket. Ainakin lukon päässä, hydraulilinjan toisesta päästä en osaa sanoa.pystyraita73 kirjoitti: ↑Pe 14.06.2024 21:00 Onko niitä hydrauliputkia edes mahdollista saada väärin päin paikalleen? Tuo kyllä täytyy tarkistaa yltääkö putket menemään toisinpäin.
Hydraulilinjat on muuten myös numeroitu, jossain siellä putkessa pitäisi olla merkintä, ja vastaava merkintä on joko sylinterissä, tai juuri tässä tapauksessa taisi olla itse lukon kyljessä, jotta se näkyy irrottamatta sylinteriä kun vaan avaa sen kannen ja nostaa rättikaton pois edestä.
Se, että järjestelmä yrittää sulkea joitain lukkoja kun haluaisit avata kattoa ei välttämättä tarkoita, että linjat olisivat ristissä. Se tekee joskus epäloogiselta tuntuvia asioita kun joku on pielessä ohjausboksin mielestä. Viime viikon projektin yhteydessä meillä esimerkiksi jäi ensin epähuomiossa vasemmalla puolella nostomekanismin pienen sylinterin mikrokytkimen liitin irti. Lopputuloksena kattoa avatessa takaosa nousi ylös, mutta samaan aikaan / sen jälkeen systeemi veti etulukkoja tiukemmin kiinni sen sijaan että olisi avannut niitä.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: To 13.06.2024 13:19
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Tutkin tässä taas katon mekanismia. Ja takakannen lukot menee ainoastaan kiinnipäin, ihan sama kumpaan suuntaan liikuttaa katkaisijaa. Voisiko vika olla magneettiventtiileissä? Nehän antaa käskyn pumpuille. Kaikki sähköliittimet on kiinni. Ja rajakytkimet on kunnossa.
Re: r129 SL500 katon hydrauliikka
Huomasithan myös nämä sivut STAR TekInfossa? http://manual.startekinfo.com/manual/JS ... ontent.jsp
Jos katossa tai turvakaaressa on sähkövikaa, jommasta kummasta pitäisi kyllä löytyä yksi tai useampi vikakoodi; arvailu on vaikeaa, kallista ja työlästä.
Myös Juusmon neuvo on pätevä, ovatko lukot varmasti oikeissa asennoissa eivätkä keskenään ristiriidassa? Jos takakannen lukot avaa käsipelillä, mitä napista silloin tapahtuu auki/kiinni?
Toki magneettiventtiili voi vikaantua, mutta harvinaista etenkin, että kumpikin takakannen solenoidi vikaantuisi samanaikaisesti.
Jos katossa tai turvakaaressa on sähkövikaa, jommasta kummasta pitäisi kyllä löytyä yksi tai useampi vikakoodi; arvailu on vaikeaa, kallista ja työlästä.
Myös Juusmon neuvo on pätevä, ovatko lukot varmasti oikeissa asennoissa eivätkä keskenään ristiriidassa? Jos takakannen lukot avaa käsipelillä, mitä napista silloin tapahtuu auki/kiinni?
Toki magneettiventtiili voi vikaantua, mutta harvinaista etenkin, että kumpikin takakannen solenoidi vikaantuisi samanaikaisesti.