poistkkee!
Se kesto on tuolla laatikolla aika paljon käytöstä kiinni. Hieman malttia niin kyllä kestää. Tosin vastaavasti kokeilun haluisella kuskilla ei kestä pitkään. Omien kokemuksien mukaan pienemmillä vaihteilla kaasupohjassa tulee ongelmia.
Kaikkein helpoimmalla ja halvimmalla pääsee melko lähelle 200, kun pultaa 300 dt turbon ja pakosarjan koneeseen ja ruuvaan pumpusta kaiken irti. Cooler keulalla lisäisi merkittävästi kestävyyttä, kop kop, tehojen puolesta se ei ole välttämätön.
Kustannukset voisi olla jonkun verran alle 1000e. Jos nuukailee ja jättää coolerin pois voi päästä jopa alle 500e.
Kaikkein helpoimmalla ja halvimmalla pääsee melko lähelle 200, kun pultaa 300 dt turbon ja pakosarjan koneeseen ja ruuvaan pumpusta kaiken irti. Cooler keulalla lisäisi merkittävästi kestävyyttä, kop kop, tehojen puolesta se ei ole välttämätön.
Kustannukset voisi olla jonkun verran alle 1000e. Jos nuukailee ja jättää coolerin pois voi päästä jopa alle 500e.
On se välttämätön, koska vakioturbon avulla kone ei saa poltettua kaikkea syöttöä, vaan jää savuttamaan aika reippaasti. Cooleri auttasi tilannetta, mutta ei tuolla kokoonpanolla yli 180 hevosen päästä.Perttu K kirjoitti:Kaikkein helpoimmalla ja halvimmalla pääsee melko lähelle 200, kun pultaa 300 dt turbon ja pakosarjan koneeseen ja ruuvaan pumpusta kaiken irti. Cooler keulalla lisäisi merkittävästi kestävyyttä, kop kop, tehojen puolesta se ei ole välttämätön.
Hulluutta ajaa ilman cooleria, varsinkin vaparista tehdyllä täyssyötöillä. Ei ole edes öljyruiskuja koneessa.
Kestävyyden kannalta se cooler on välttämätön. Minä olen sen ihan itse testannutkin. Cooler olisi ollut huomattavasti halvempi. Aika paljon se kestää ilmankin, mutta ei kannata kokeilla.
Itselläni ei edes täyssyötöillä tullut juurikaan savua, sen jälkeen kun ahtopaineet nousi,. ei vaparin eikä turbon pumpulla. Tuo 180 on jotakuinkin maksimi. En tiedä onko siinä huomioitu kierrosten nostoa. Vetoja kun saa lisää myös sitä kautta.
Kestävin versio tulisi käyttämällä melko isoa cooleria ja vakioata isomaa turboa.
Itselläni ei edes täyssyötöillä tullut juurikaan savua, sen jälkeen kun ahtopaineet nousi,. ei vaparin eikä turbon pumpulla. Tuo 180 on jotakuinkin maksimi. En tiedä onko siinä huomioitu kierrosten nostoa. Vetoja kun saa lisää myös sitä kautta.
Kestävin versio tulisi käyttämällä melko isoa cooleria ja vakioata isomaa turboa.
Kuinkas toi vaparin pumppu pelaa, savuttaako se ennekuin ahdot nousee ja miten käy leimalla päästöjen kanssa
Tossa vapari 300:ko on se pienenpi laatikko ?
Miten sit on jarrut ja muu voimansiirto, kardaani ja vetarit?
Tekis kans mieli saada "hiukan" lisää vääntöö, kunhan ei karkais kädestä.

Tossa vapari 300:ko on se pienenpi laatikko ?
Miten sit on jarrut ja muu voimansiirto, kardaani ja vetarit?
Tekis kans mieli saada "hiukan" lisää vääntöö, kunhan ei karkais kädestä.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Vaparin pumpussa ei ole tuota "lisärikastusta", joten jos laittaa tallan pohjaan niin savuttaa kunnes ahdot nousee.rilpo kirjoitti:Kuinkas toi vaparin pumppu pelaa, savuttaako se ennekuin ahdot nousee ja miten käy leimalla päästöjen kanssa![]()
Tossa vapari 300:ko on se pienenpi laatikko ?
Miten sit on jarrut ja muu voimansiirto, kardaani ja vetarit?
Tekis kans mieli saada "hiukan" lisää vääntöö, kunhan ei karkais kädestä.
Vapari 300D on pienempi laatikko eli 722.4.
Jarrut on vaparissa jäähdyttämättömät joten jäähdytetyt kannattaa vaihtaa. Voimansiirto taas on vahvaa tavaraa, eli isoperä ja automaatissa on vielä turbokäyttöön hyvin sopiva 2.88 välitys.
Luulisi kaiken muun kyllä kestävän. Sen laatikon kanssa on vähän niin ja näin. Se kestää jos sitä vähän varoo, mutta muuten... Maantiellä kärsii kyllä paahtaa, mutta itsellä se jo varoitteli, kun pikkuvaihteilla antoi kunnolla. Paineet piti ruuvata ihan täysille. Normaalikäytössä ja maanteillä se toimi hienosti, kaikissa tilanteissa.
Vaparin pumpulla ei käytännön ajossa savutusta ole. Nopeasti kaasua lisättäessä sitä kyllä pöllähätää. Automaatissa on se hyvä puoli, ettei moottoria voi vedättää joten savutus ei ole ongelma. Niillä kierroksilla, joilla automaattilla saa moottoria kuormitettua on turbokin pian mukana, siksi se ei pahemmin savuta.
Katsastukseen löytyy kyllä keinot. Kyllähän se siellä minullakin vähän pölläytti, mutta ei siitä mitään ongemaa tullut.
Vaparin pumpulla ei käytännön ajossa savutusta ole. Nopeasti kaasua lisättäessä sitä kyllä pöllähätää. Automaatissa on se hyvä puoli, ettei moottoria voi vedättää joten savutus ei ole ongelma. Niillä kierroksilla, joilla automaattilla saa moottoria kuormitettua on turbokin pian mukana, siksi se ei pahemmin savuta.
Katsastukseen löytyy kyllä keinot. Kyllähän se siellä minullakin vähän pölläytti, mutta ei siitä mitään ongemaa tullut.