poistkkee!

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
pena78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 09.12.2004 14:01
Paikkakunta: PYHÄSALMI

poistkkee!

Viesti Kirjoittaja pena78 »

heti
Viimeksi muokannut pena78, Ti 21.12.2004 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB&Audi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei oo hyvää ja halpaa samassa paketissa.

Tuo pienempi laatikko ei taida oikein tykätä noista tehoista, se kun tietää n. 350-400 Nm vääntöjä.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Onkos sulla Mauri tietoa paljonko pikkulaatikko kestää vääntöä vahvistettuna?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se kesto on tuolla laatikolla aika paljon käytöstä kiinni. Hieman malttia niin kyllä kestää. Tosin vastaavasti kokeilun haluisella kuskilla ei kestä pitkään. Omien kokemuksien mukaan pienemmillä vaihteilla kaasupohjassa tulee ongelmia.


Kaikkein helpoimmalla ja halvimmalla pääsee melko lähelle 200, kun pultaa 300 dt turbon ja pakosarjan koneeseen ja ruuvaan pumpusta kaiken irti. Cooler keulalla lisäisi merkittävästi kestävyyttä, kop kop, tehojen puolesta se ei ole välttämätön.

Kustannukset voisi olla jonkun verran alle 1000e. Jos nuukailee ja jättää coolerin pois voi päästä jopa alle 500e.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Perttu K kirjoitti:Kaikkein helpoimmalla ja halvimmalla pääsee melko lähelle 200, kun pultaa 300 dt turbon ja pakosarjan koneeseen ja ruuvaan pumpusta kaiken irti. Cooler keulalla lisäisi merkittävästi kestävyyttä, kop kop, tehojen puolesta se ei ole välttämätön.
On se välttämätön, koska vakioturbon avulla kone ei saa poltettua kaikkea syöttöä, vaan jää savuttamaan aika reippaasti. Cooleri auttasi tilannetta, mutta ei tuolla kokoonpanolla yli 180 hevosen päästä.

Hulluutta ajaa ilman cooleria, varsinkin vaparista tehdyllä täyssyötöillä. Ei ole edes öljyruiskuja koneessa.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kestävyyden kannalta se cooler on välttämätön. Minä olen sen ihan itse testannutkin. Cooler olisi ollut huomattavasti halvempi. Aika paljon se kestää ilmankin, mutta ei kannata kokeilla.

Itselläni ei edes täyssyötöillä tullut juurikaan savua, sen jälkeen kun ahtopaineet nousi,. ei vaparin eikä turbon pumpulla. Tuo 180 on jotakuinkin maksimi. En tiedä onko siinä huomioitu kierrosten nostoa. Vetoja kun saa lisää myös sitä kautta.

Kestävin versio tulisi käyttämällä melko isoa cooleria ja vakioata isomaa turboa.
ripe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: To 18.03.2004 22:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja ripe »

Kuinkas toi vaparin pumppu pelaa, savuttaako se ennekuin ahdot nousee ja miten käy leimalla päästöjen kanssa :?:

Tossa vapari 300:ko on se pienenpi laatikko ?
Miten sit on jarrut ja muu voimansiirto, kardaani ja vetarit?

Tekis kans mieli saada "hiukan" lisää vääntöö, kunhan ei karkais kädestä.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

rilpo kirjoitti:Kuinkas toi vaparin pumppu pelaa, savuttaako se ennekuin ahdot nousee ja miten käy leimalla päästöjen kanssa :?:

Tossa vapari 300:ko on se pienenpi laatikko ?
Miten sit on jarrut ja muu voimansiirto, kardaani ja vetarit?

Tekis kans mieli saada "hiukan" lisää vääntöö, kunhan ei karkais kädestä.
Vaparin pumpussa ei ole tuota "lisärikastusta", joten jos laittaa tallan pohjaan niin savuttaa kunnes ahdot nousee.

Vapari 300D on pienempi laatikko eli 722.4.

Jarrut on vaparissa jäähdyttämättömät joten jäähdytetyt kannattaa vaihtaa. Voimansiirto taas on vahvaa tavaraa, eli isoperä ja automaatissa on vielä turbokäyttöön hyvin sopiva 2.88 välitys.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Luulisi kaiken muun kyllä kestävän. Sen laatikon kanssa on vähän niin ja näin. Se kestää jos sitä vähän varoo, mutta muuten... Maantiellä kärsii kyllä paahtaa, mutta itsellä se jo varoitteli, kun pikkuvaihteilla antoi kunnolla. Paineet piti ruuvata ihan täysille. Normaalikäytössä ja maanteillä se toimi hienosti, kaikissa tilanteissa.

Vaparin pumpulla ei käytännön ajossa savutusta ole. Nopeasti kaasua lisättäessä sitä kyllä pöllähätää. Automaatissa on se hyvä puoli, ettei moottoria voi vedättää joten savutus ei ole ongelma. Niillä kierroksilla, joilla automaattilla saa moottoria kuormitettua on turbokin pian mukana, siksi se ei pahemmin savuta.

Katsastukseen löytyy kyllä keinot. Kyllähän se siellä minullakin vähän pölläytti, mutta ei siitä mitään ongemaa tullut.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1561
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kyllä se Siekkinen vahvistaa sen 722.4:sen et se kestää moitteetta sen 200-260hp mut ainut ongelma se ruokahalu. Jos nyt 200hp muutaman kuukauden päästä mieli tekee lisää joten kerralla kunnon lelut :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Vastaa Viestiin