Mersun nostaminen hallitunkilla.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 85
- Liittynyt: La 26.02.2011 22:39
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
-itselläni levisi mersun oma tunkki maantiellä bussipysäkillä rengasta vaihtaessa kerta rysäyksellä. onneksi oli jo pyörä muutamalla pultilla esi kiristettynä ettei tippunu tielle. aika rimpuloita noi autojen omat tunkit. nykyään pieni hallitunkka mukana kontissa.
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Useamman vuoden olen w202:n omalla tunkilla renkaat vaihtanut ja hyvin on toiminut. Toki se vähän rimpula on ja auton pitää pysyä paikoillaan, ettei tunkki kaadu. Ja tunkin allekkin pitää lankkua laittaa, jos ei asfaltilla vaihda.
Parit kerrat myös hallitunkilla renkaat vaihdettu ja onhan se paljon kätevämpi.
Parit kerrat myös hallitunkilla renkaat vaihdettu ja onhan se paljon kätevämpi.
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Valtaosa väyrysistä ei kestä nostaa nostokumeista. Kannattaa nostaa etupää alatukivarresta ja takapää jousen alta, ei tarvitse nostaa niin paljon ja varmasti kestää.
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
270w210 kirjoitti:Valtaosa väyrysistä ei kestä nostaa nostokumeista. Kannattaa nostaa etupää alatukivarresta ja takapää jousen alta, ei tarvitse nostaa niin paljon ja varmasti kestää.
Omassa väykyssä nuo nostokumien kohdat kuten myös tunkin reiät ovat täysin kovat, maalikin on tallella joka kohdassa. Tai oli ainakin kesällä, kun massasin auton alustan.
Ajatus oli kuitenkin saada auton keula tai perä kokonaan kerralla ylös, joten meinaatko, että onnistuu alatukivarresta nostamalla vai nouseeko vain toinen puoli?
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Löytyy väyrysestäkin, se on vaan aika kaukana keulasta. Ei ole kauaa kun omasta väyrysestä sen löysin. Umpikuminen suorakaiteen muotoinen nostokohta löytyy keulasta ja takaa nostetaan perästä.Timpsula kirjoitti: Löytyykö Väyrysen keulasta tuollaista? Muistamani mukaan keskellä on jokin palkki, jota ei ole peitety muovilla, mutta ei siinä tuollaista kumia taida olla. Pitäisikö olla eli onko se vain karkuteillä? Olisi kätevää kun auton keulan tai perän saisi yhdellä nostolla ylös. Korkeille pukeille kun nostelee yhden tunkin avulla niin ei oikein kulma kerrallaan onnistu
Keulan nostokumi:
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Puuttuukohan minulta tuo kumi kun en muista nähneeni? Se palkki siellä kyllä näkyy. Perällä tarkoitat perämurikkaa, siitäkö uskaltaa nostaa?Starglazer kirjoitti:Löytyy väyrysestäkin, se on vaan aika kaukana keulasta. Ei ole kauaa kun omasta väyrysestä sen löysin. Umpikuminen suorakaiteen muotoinen nostokohta löytyy keulasta ja takaa nostetaan perästä.Timpsula kirjoitti: Löytyykö Väyrysen keulasta tuollaista? Muistamani mukaan keskellä on jokin palkki, jota ei ole peitety muovilla, mutta ei siinä tuollaista kumia taida olla. Pitäisikö olla eli onko se vain karkuteillä? Olisi kätevää kun auton keulan tai perän saisi yhdellä nostolla ylös. Korkeille pukeille kun nostelee yhden tunkin avulla niin ei oikein kulma kerrallaan onnistu
Keulan nostokumi:
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Joo no jos koko keula tahi perä pitää nostaa niin sitten eri asia, ajattelin vain lähinnä renkaanvaihtoa. Ite oon ainaki nostanu puolen kerrallaan ja laittanut sopivaa puuta alle ja sitten toinen puoli. Tokihan ne nostopaikat kestää jos joku on viitsinyt joskus vähänkin pohjaa öljytä/suojata.
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Nostetaan aihetta, kun liipaisee läheltä, vaikkei ihan. Oli juttua tunkinreikien alapuolelta löytyvistä kumipalikoista. Olen tässä tekemässä helmojen ruostekorjausta (W124), niin miten ne kumipalikat saa parhaiten irti ja takaisin?
- W124 200D 1985
- W124 250D 1995
- W124 250D 1995
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Itse olen irrottanut työntämällä kaksi isoa talttapääruuvimeisseliä tai puukkoa kumin ja helman väliin ja vääntänyt irti. Pitäisi lähteä aika helpolla. Kiinnitys onnistuu helposti tunkin avulla.Peksi76 kirjoitti:Nostetaan aihetta, kun liipaisee läheltä, vaikkei ihan. Oli juttua tunkinreikien alapuolelta löytyvistä kumipalikoista. Olen tässä tekemässä helmojen ruostekorjausta (W124), niin miten ne kumipalikat saa parhaiten irti ja takaisin?
S124 300 TDT 4Matic -87
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Lähtee vielä helpommin kun meisselin kanssa kampeaa siitä kumin keskeltä sen sokkatapin poisnes2 kirjoitti:Itse olen irrottanut työntämällä kaksi isoa talttapääruuvimeisseliä tai puukkoa kumin ja helman väliin ja vääntänyt irti. Pitäisi lähteä aika helpolla. Kiinnitys onnistuu helposti tunkin avulla.Peksi76 kirjoitti:Nostetaan aihetta, kun liipaisee läheltä, vaikkei ihan. Oli juttua tunkinreikien alapuolelta löytyvistä kumipalikoista. Olen tässä tekemässä helmojen ruostekorjausta (W124), niin miten ne kumipalikat saa parhaiten irti ja takaisin?
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Osaisikohan joku auttaa tälläisessä tunkki-asiassa:
Auto on v. 2006 C-farmari W203. Siinä on sellaiset kumi-istukat pohjassa renkaiden vieressä nostamista varten, mutta toisen eturenkaan vieressä oleva tutti on hajonnut ja poissa. Pohja tämän istukan ympärillä ei ainakaan omaan silmääni ole kovin tukevan oloista ja pelkään, että Clasun hallitunkki menee pohjasta läpi. Soitin Veholle, mutta siellä ei työnjohtajakaan tiennyt varmaksi turvallista nostopaikkaa. Minulla olisi hallitunkkiin sellainen ylisuuri kumikappale suojaksi, mutta silti hirvittää, että saan aikaan lisää vaurioita. Onko vaan vietävä korjaamolle jatkossa renkaat vaihdettavaksi?
Auto on v. 2006 C-farmari W203. Siinä on sellaiset kumi-istukat pohjassa renkaiden vieressä nostamista varten, mutta toisen eturenkaan vieressä oleva tutti on hajonnut ja poissa. Pohja tämän istukan ympärillä ei ainakaan omaan silmääni ole kovin tukevan oloista ja pelkään, että Clasun hallitunkki menee pohjasta läpi. Soitin Veholle, mutta siellä ei työnjohtajakaan tiennyt varmaksi turvallista nostopaikkaa. Minulla olisi hallitunkkiin sellainen ylisuuri kumikappale suojaksi, mutta silti hirvittää, että saan aikaan lisää vaurioita. Onko vaan vietävä korjaamolle jatkossa renkaat vaihdettavaksi?
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Miksi se korjaamolla kestäisi nostamisen jos ei kotona? Nosta etupää kerralla ylös moottorin alla olevasta nostopisteestä jos siinä sivulla olevassa on joku ongelma.Kajaste kirjoitti:Onko vaan vietävä korjaamolle jatkossa renkaat vaihdettavaksi?
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Hyvä kysymys. Osaatko kertoa missä kohtaa tarkalleen se nostokohta on? Oiskohan se tämä? Olettaen että vastaava kohta löytyy autostani? http://cdn4.pelicanparts.com/techarticl ... /pic02.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;DBFI kirjoitti:Miksi se korjaamolla kestäisi nostamisen jos ei kotona? Nosta etupää kerralla ylös moottorin alla olevasta nostopisteestä jos siinä sivulla olevassa on joku ongelma.Kajaste kirjoitti:Onko vaan vietävä korjaamolle jatkossa renkaat vaihdettavaksi?
Viimeksi muokannut Kajaste, Pe 04.11.2016 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Kumi sielläkin on apurungossa, löytyy kyllä kun katsoo.
Miksi et osta uutta kumia siihen alkuperäiseen paikkaan renkaan vieressä?
Millään en usko 2006 auton olevan niin mätä, ettei voisi sitä käyttää, kunhan kumi on paikoillaan.
Mun 1988 w124 kestää kaikista alkup. kumeista nostella hienosti...
Miksi et osta uutta kumia siihen alkuperäiseen paikkaan renkaan vieressä?
Millään en usko 2006 auton olevan niin mätä, ettei voisi sitä käyttää, kunhan kumi on paikoillaan.
Mun 1988 w124 kestää kaikista alkup. kumeista nostella hienosti...
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
On tuo se nostokohta. Risto113:n ohjeita seuraisin myös että saa kulmat erikseenkin nostettua.Kajaste kirjoitti:
Hyvä kysymys. Osaatko kertoa missä kohtaa tarkalleen se nostokohta on? Oiskohan se tämä? Olettaen että vastaava kohta löytyy autostani? http://cdn4.pelicanparts.com/techarticl ... /pic02.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Paljon kiitoksia! Enköhän minä tuosta uskalla. Ja uusi tutti tosiaan tilaukseen. Mersu on viime keväänä käytettynä hankittu, joten en tiedä millainen katastrofi alkuperäistä istukkaa on kohdannut.
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Tarkista ettei ole päässyt kuraa ja hiekkaa helmamuovin väliin kun ollut se kumi pois, tai helmakotelon sisään jos siinä on ollut joku reikä auki. Tottakai sielä helmakotelon sisällä on vahvike siinä nostokohdan kohdassa. Mutta laita ihmeessä se alkuperäinen kumi paikalleen.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Nostinko väärästä paikasta ?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
100 D Cityliner -89
S124 E300TD -93
S124 E300TD -93
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Kun W211 nostaa helman alkuperäisestä nostokohdasta riittääkö vanerin pala suojaksi vai tarvitseeko olla joku palikka joka ns. täyttää sen nostokumin kolon?
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Ei tarvi mitään erillista palikkaa. Kattoo vaan ettei nosta millään kovin kuppimaisella ettei ruttua sieltä takaa esim. helman kanttia.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
En ole nyt löytänyt hakemalla mitään tietoa ja manuaali on saksaksi, niin mites airmatic-alustan nosto esim renkaita vaihtaessa tai katsurilla? Luin facen puolelta että autoa nostaessa saattaa ilma-alusta seota. Joissain malleissa on ilmeisesti joku alustan lukitustoiminto nostamista varten?
Omasta w211 airmaticista en ole kyllä sellaista löytänyt ja vaihdoin renkaat ihan perinteisesti kulma kerrallaan hallitunkilla, alusta comfort asennossa ja autosta virrat pois. Ei ainakaan kerrasta hajonnut mut tulevaisuutta ajatellen olisi kiva tietää tästä paremmin, että osaa katsurilla varoa eikä itse riko.
Omasta w211 airmaticista en ole kyllä sellaista löytänyt ja vaihdoin renkaat ihan perinteisesti kulma kerrallaan hallitunkilla, alusta comfort asennossa ja autosta virrat pois. Ei ainakaan kerrasta hajonnut mut tulevaisuutta ajatellen olisi kiva tietää tästä paremmin, että osaa katsurilla varoa eikä itse riko.
2004 W211 320 CDI
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
ei merkitystä, nosta miten nostat.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Ei se mikään nostorajoiten patonkimaan ihme ole...hejope kirjoitti:En ole nyt löytänyt hakemalla mitään tietoa ja manuaali on saksaksi, niin mites airmatic-alustan nosto esim renkaita vaihtaessa tai katsurilla? Luin facen puolelta että autoa nostaessa saattaa ilma-alusta seota. Joissain malleissa on ilmeisesti joku alustan lukitustoiminto nostamista varten?
Omasta w211 airmaticista en ole kyllä sellaista löytänyt ja vaihdoin renkaat ihan perinteisesti kulma kerrallaan hallitunkilla, alusta comfort asennossa ja autosta virrat pois. Ei ainakaan kerrasta hajonnut mut tulevaisuutta ajatellen olisi kiva tietää tästä paremmin, että osaa katsurilla varoa eikä itse riko.
onneksi vaikka jossain hölynpöly facessa olisi mitä
ehjä systeemi ei sekoa/hajoa tunkila nostamisesta
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ke 04.11.2015 07:57
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Millainen välikappale W204 nostokohtiin tarvitaan jos hallitunkilla nostelee? Aikaisemmat nostokerrat ovat raadelleet nostokohtien muoviset/kumiset kehikot. Tunkissa pitäisi olla jonkinlainen suorakaiteen mallinen kohouma jonka saisi sovitettua koloihin? Alkuperäisessä tunkissa tietenkin on tällainen valkoinen suorakaiteen muotoinen muovinpala. Onko mitään patentteja kellään ja/tai saako jostain ostaa sopivan sovitinkappaleen?
Tällaiset lienee autonpohjassa https://www.autodoc.fi/swag/8119399" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Tällaiset lienee autonpohjassa https://www.autodoc.fi/swag/8119399" onclick="window.open(this.href);return false; ?
MB C 220 CDI -08 AT, W204
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Olen käyttänyt hallitunkin päällä ihan tasapintaista pyöreää pehmustekumia. Se ei mene niihin nostopaikan koloihin, mutta ihan yhtä lailla voi nostaa niistä kohoumistakin. Pääasia että tunkki on tasan oikeassa kohdassa auton alla.mrnorthernlight kirjoitti:Millainen välikappale W204 nostokohtiin tarvitaan jos hallitunkilla nostelee? Aikaisemmat nostokerrat ovat raadelleet nostokohtien muoviset/kumiset kehikot. Tunkissa pitäisi olla jonkinlainen suorakaiteen mallinen kohouma jonka saisi sovitettua koloihin? Alkuperäisessä tunkissa tietenkin on tällainen valkoinen suorakaiteen muotoinen muovinpala. Onko mitään patentteja kellään ja/tai saako jostain ostaa sopivan sovitinkappaleen?
2T:n hallitunkissa tällainen: https://m.motonet.fi/fi/tuote/807524/Ja ... yny-o100mm" onclick="window.open(this.href);return false;
EQB 300 4Matic -23
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
eihän se tarvitse tuollaisia ollenkaan, nosta keulasta ja perästä sillä hallitunkilla eikä helmoista. Kätevämpi muutenkin. Ja kyllä muuten kunnollisissa hallitunkeissa on kumi jo itsessään jolla voi suoraan noista helmoistakin nostaa
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Oma kommenttini liittyi renkaanvaihtoon pienellä 2T-hallitunkilla jossa ei ole pehmustekumia valmiina. Toki jos on parempi tunkki jossa kumi jo valmiina, niin ei liene mitään kysyttävääkään. Itse en ole nostanut autoa keulasta tai perästä pelkkää renkaanvaihtoa varten vaan pyörä kerrallaan.epk kirjoitti:eihän se tarvitse tuollaisia ollenkaan, nosta keulasta ja perästä sillä hallitunkilla eikä helmoista. Kätevämpi muutenkin. Ja kyllä muuten kunnollisissa hallitunkeissa on kumi jo itsessään jolla voi suoraan noista helmoistakin nostaa
EQB 300 4Matic -23
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ke 04.11.2015 07:57
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Kyllä, pilkulleen samanlainen tilanne itsellä kyseessä. Kapea "hammasteinen" metallinen ympyränmallinen nostopiste tunkissa. Katsotaan seuraavaksi auttaako irtonainen jack pad kumipehmusteeseen investointi.mamajane kirjoitti: Oma kommenttini liittyi renkaanvaihtoon pienellä 2T-hallitunkilla jossa ei ole pehmustekumia valmiina. Toki jos on parempi tunkki jossa kumi jo valmiina, niin ei liene mitään kysyttävääkään. Itse en ole nostanut autoa keulasta tai perästä pelkkää renkaanvaihtoa varten vaan pyörä kerrallaan.
MB C 220 CDI -08 AT, W204
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Sopivan kokoinenmrnorthernlight kirjoitti:Kyllä, pilkulleen samanlainen tilanne itsellä kyseessä. Kapea "hammasteinen" metallinen ympyränmallinen nostopiste tunkissa. Katsotaan seuraavaksi auttaako irtonainen jack pad kumipehmusteeseen investointi.mamajane kirjoitti: Oma kommenttini liittyi renkaanvaihtoon pienellä 2T-hallitunkilla jossa ei ole pehmustekumia valmiina. Toki jos on parempi tunkki jossa kumi jo valmiina, niin ei liene mitään kysyttävääkään. Itse en ole nostanut autoa keulasta tai perästä pelkkää renkaanvaihtoa varten vaan pyörä kerrallaan.
Puun pala on hyvä
Mökkillä
'
'