Mersun nostaminen hallitunkilla.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jukka410
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 30.10.2009 19:16
Paikkakunta: Imatra

Mersun nostaminen hallitunkilla.

Viesti Kirjoittaja Jukka410 »

Mistä kohtaa mersua voi nostaa hallitunkilla,että kestää varmasti ja mitään ei hajoa?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

riippuu vähän mallista :roll:
useissa on oikein kumit nostokohdissa
ohjekirjan lukeminen varmasti auttaa
autodidakti
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mä olen nostanut moottorin alta apurungosta vaikka se vähän siinä kolhiintuukin ja takana perän alta. Jos haluan siis pukit kumien kohdalle.

Viton olen nostanut jopa vetokoukusta kuten golffitkin :roll: Tätä en uskalla edes suositella :wink:

[edit: No on w124:ssä ne kumipaikat mistä on hyvä nostella, ei voi erehtyä]
Viimeksi muokannut veskola, Ti 08.12.2009 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jukka410
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 30.10.2009 19:16
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Jukka410 »

124 korimallin mersua nostelisin,pitää tutkia ohjekirjasta jos siellä neuvotaan oikeat nostokohdat.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

ainakin w201:sestä löytyy ihan hallitunkille (?) suunnitellut kumipaikat joka kulmasta, joten luulisi että w124:sessakin olisi :roll:
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.

Viesti Kirjoittaja tempera »

Jukka410 kirjoitti:Mistä kohtaa mersua voi nostaa hallitunkilla,että kestää varmasti ja mitään ei hajoa?
:roll: Jos haluat auton pukeille niin takaa voi nostaa keskeltä akselia ja edestä tukivarsien päistä. jos nostat yhden kulman kerrallaan niin Mersussa on selvät paikat etupyörien takapuolella noin 25cm ja sama takapyörien etupuolelta. Eli nostat auton tunkin reikien alapuolelta.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Eilen nostin etupalkista, jos sitä voi siksi nimittää.
Pukit sinne kumilätkien kohdalle.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Eikös useimmissa ole myös etupalkin kohdalla hallitunkkia varten sellanen kumitutti?
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Käyttääkö kukaan Mersun alkuperäistä tunkkia? Itse käytän kun tällä hetkellä ei muuta ole mutta mielestäni se on aika huono koska sen toistuva käyttö edistää ruostumista nostokohdasta. Tällöin tosin saa pukit sinne kumityynyjen alle mihin ne kai on suunniteltu (ainakin W201 ja W124)
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Verkke kirjoitti:Käyttääkö kukaan Mersun alkuperäistä tunkkia? Itse käytän kun tällä hetkellä ei muuta ole mutta mielestäni se on aika huono koska sen toistuva käyttö edistää ruostumista nostokohdasta. Tällöin tosin saa pukit sinne kumityynyjen alle mihin ne kai on suunniteltu (ainakin W201 ja W124)
Tilapäisesti joskus.

On se noista autojen omista tunkeista parhaasta päästä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

En ikinä, motonetissä maksaa pieni hallitunkki 20€. :lol:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

orginaali o hyvä tunkki. Valtaosa lankuista ei vaan siedä sitä enään :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Verkke kirjoitti:Käyttääkö kukaan Mersun alkuperäistä tunkkia? Itse käytän kun tällä hetkellä ei muuta ole mutta mielestäni se on aika huono koska sen toistuva käyttö edistää ruostumista nostokohdasta. Tällöin tosin saa pukit sinne kumityynyjen alle mihin ne kai on suunniteltu (ainakin W201 ja W124)
Ite käyttäny kaks kertaa, ensimmäisen ja viimisen.. Oli kutakuinkin pakasta vedetyn näköinen, mutta sehän jäi jumiin kun rengasta vaihdoin tien pielessä :(
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

nj^ kirjoitti:
Verkke kirjoitti:Käyttääkö kukaan Mersun alkuperäistä tunkkia? Itse käytän kun tällä hetkellä ei muuta ole mutta mielestäni se on aika huono koska sen toistuva käyttö edistää ruostumista nostokohdasta. Tällöin tosin saa pukit sinne kumityynyjen alle mihin ne kai on suunniteltu (ainakin W201 ja W124)
Ite käyttäny kaks kertaa, ensimmäisen ja viimisen.. Oli kutakuinkin pakasta vedetyn näköinen, mutta sehän jäi jumiin kun rengasta vaihdoin tien pielessä :(
:evil: :roll: Sama juttu omani heitin roskiin jo ajat sitten ja autossa on pieni hallitunkki. Aikamoinen lelu se Mersun alkuperäinen tunkki oli. :arrow: Varmaan sen tunkin idea on että sitä käytetään vaan rengasrikossa ja muuten kesä tai talvirenkaat vaidetaan rengasliikkeessä.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

heh mä nostin mun hirsitalon 6m pitkiä seiniä kahdella alkuperäistunkilla. en tajua miten helkkaris se o mahollista saaha jumiin. Hyvin nousi hirsiseinä sen verran että sai nyppästyä alimman lahon pöllin irti ja uusittua sen. EN ees pukkeja laittanu :D

kahdeksanmetrinen seinä ei tahtonu nousta vaan alko putki taipumaan. Piti laittaa sit keskelle yks 5t pullotunkki

W123 orginaaleja siis olivat. laatupelit.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

tempera kirjoitti:
nj^ kirjoitti:
Verkke kirjoitti:Käyttääkö kukaan Mersun alkuperäistä tunkkia? Itse käytän kun tällä hetkellä ei muuta ole mutta mielestäni se on aika huono koska sen toistuva käyttö edistää ruostumista nostokohdasta. Tällöin tosin saa pukit sinne kumityynyjen alle mihin ne kai on suunniteltu (ainakin W201 ja W124)
Ite käyttäny kaks kertaa, ensimmäisen ja viimisen.. Oli kutakuinkin pakasta vedetyn näköinen, mutta sehän jäi jumiin kun rengasta vaihdoin tien pielessä :(
:evil: :roll: Sama juttu omani heitin roskiin jo ajat sitten ja autossa on pieni hallitunkki. Aikamoinen lelu se Mersun alkuperäinen tunkki oli. :arrow: Varmaan sen tunkin idea on että sitä käytetään vaan rengasrikossa ja muuten kesä tai talvirenkaat vaidetaan rengasliikkeessä.
Minä en ole viiteen vuoteen muuta käyttänytkään 124:n kanssa renkaita vaihtaessa. Hyvin toimii. 8)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

nj^ kirjoitti:
Verkke kirjoitti:Käyttääkö kukaan Mersun alkuperäistä tunkkia? Itse käytän kun tällä hetkellä ei muuta ole mutta mielestäni se on aika huono koska sen toistuva käyttö edistää ruostumista nostokohdasta. Tällöin tosin saa pukit sinne kumityynyjen alle mihin ne kai on suunniteltu (ainakin W201 ja W124)
Ite käyttäny kaks kertaa, ensimmäisen ja viimisen.. Oli kutakuinkin pakasta vedetyn näköinen, mutta sehän jäi jumiin kun rengasta vaihdoin tien pielessä :(
Mulla meni 124sen orkkistunkki ns. kaksinkerroin. Eli taittu poikki.
Avatar
alpinweiss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 25.02.2007 19:49
Paikkakunta: länsirannikon pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja alpinweiss »

Laiturin korkeutta sain nostettua orkkistunkilla hienosti, mutta autokäytössä ainoa tunkki joka on auton pudottanut! :)
MB CLK240
Monta kakkosnelosta
Vitoja
Väyrysiä
Mohlovalo Eemeli
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Orkkistunkki on hyvä mataliin autoihin. Tympeä huomata tien päällä että kun rengas tyhjä ei hallitunkki mahdukaan alle :D Onneksi sattui olemaan huoltsikan pihassa pari miestä avuksi nostamassa autoa pyöränkaaresta. Orkkistunkki kyllä kaatuu heti jos ei auto pysy paikallaan, eli käsijarrun on oltava kunnossa.
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

AM kirjoitti:Orkkistunkki on hyvä mataliin autoihin. Tympeä huomata tien päällä että kun rengas tyhjä ei hallitunkki mahdukaan alle :D Onneksi sattui olemaan huoltsikan pihassa pari miestä avuksi nostamassa autoa pyöränkaaresta. Orkkistunkki kyllä kaatuu heti jos ei auto pysy paikallaan, eli käsijarrun on oltava kunnossa.
Kaveri käytti Audissaan just mataluudesta johtuen orkkistunkkia, kunnes yks kaunis kerta vanteita vaihdettaessa taipui keskeltä kaksinkerroin. :)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo ei tollanen halpis 19€ hallitunkki mahdu sportline coupen alle. saatika jos se o madallettu.. ilman kaarista nostajaa tai kapuloita.

HEH nosturin päällekin ajaessa joudun laittamaan kapulat. Tai siis ainaki tuol mun vakiomestas. Olisha siin mahis että ruuvais pois ne tassut ja laittais pelkälle teräkselle mut meh... kapulat o nopeet eikä tassut luista.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kurvaaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 02.09.2009 19:27
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kurvaaja »

tempera kirjoitti::evil: :roll: Sama juttu omani heitin roskiin jo ajat sitten ja autossa on pieni hallitunkki. Aikamoinen lelu se Mersun alkuperäinen tunkki oli. :arrow: Varmaan sen tunkin idea on että sitä käytetään vaan rengasrikossa ja muuten kesä tai talvirenkaat vaidetaan rengasliikkeessä.
Peskeles :cry: älkää nyt mitään osia heitelkö roskiin, voi joku kulttuuriperinnön vaalija vaikka kaipailla auton loppuelämän aikana... nm. puuttuu molemmista W123:sta...
__________________________________
W124 200D -89, man. (käyttöauto)
W124 230E -92, aut. (vara-auto)
W123 240D -84, rattivaihteella aut. T6 (harrastepeli)
W123 200D -83, man (varaosa-auto harrastepeliin)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kun alkaa miettimään miten lähtee korjatut tunkin reiät tääs ruostumaan ,niin neuvoisin kaikkia hyllyttämään moisen tunkin ja etsimään kätevämmän.
Luulisin että vaikka tunkki reikä on korjattu niin takapuolla ruoste leviää vaikka etupuoli on korjattukin.
Itsellä en kerinnut edes korjaamaan ruosteita kun huomasin että siellä on valtavat reiät jo.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

tempera kirjoitti:
nj^ kirjoitti:
Verkke kirjoitti:Käyttääkö kukaan Mersun alkuperäistä tunkkia? Itse käytän kun tällä hetkellä ei muuta ole mutta mielestäni se on aika huono koska sen toistuva käyttö edistää ruostumista nostokohdasta. Tällöin tosin saa pukit sinne kumityynyjen alle mihin ne kai on suunniteltu (ainakin W201 ja W124)
Ite käyttäny kaks kertaa, ensimmäisen ja viimisen.. Oli kutakuinkin pakasta vedetyn näköinen, mutta sehän jäi jumiin kun rengasta vaihdoin tien pielessä :(
:evil: :roll: Sama juttu omani heitin roskiin jo ajat sitten ja autossa on pieni hallitunkki. Aikamoinen lelu se Mersun alkuperäinen tunkki oli. :arrow: Varmaan sen tunkin idea on että sitä käytetään vaan rengasrikossa ja muuten kesä tai talvirenkaat vaidetaan rengasliikkeessä.
Ite käyttäny monet vuodet alkuperäistä tunkkia Väykyssä. Siellä tunkin reiässä näyttäs olevan ruostumaton "hylsy" -materiaali. Itellä ei ainakaan minkäänlaista ruostetta näy.

Ostin äskettäin hallitunkin kuitenkin, kun sille löytyy hyvät nostopaikat pohjasta, joissa on kumi valmiina. Paljon helpompi nostella.

Kun on nyttemmin 3x renkaita: kesä, kitka, nasta, niin nostoja tulee...

Laitoin paksusti ketjuöljyä niihin tunkinreikiin ja ympärille. Nythän niitä ei tarvi... Ja suojattuhan nuo helmat on, jotta pitäs kestää...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

W211:ssa ei ole enää niitä nostoreikiä kyljissä. Mukana tulee sellainen "tunkki" jolla saa pohjasta nostettua. Se tunkki on kanssa lelu, menee heti ihan solmuun. Yritin sillä kerran jos toisenkin kokeeksi autoa nostaa mutta eihän sillä siitä oikein mitään tule. Renkaat ei saa liikkua yhtään jos luulee, että sillä jotain tulee.
Espr1t
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: La 15.01.2011 17:26

Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.

Viesti Kirjoittaja Espr1t »

Nostetaan wanha ketju, kun sopi aiheeseen.

Turvallisia nostopaikkoja pähkin... ostettuani vähän järeämmän hallitunkin. Ajattelin että saisi pukit niihin tunkkauskohtiin molemmilla sivuilla kätevästi, jos nostaa tuolla koko keulan ensin ilmaan.

Koputtelin kumista pulikkaa moottorin alla, tuntui tukevalta mutten ollut varma onko se nostamista varten. Mutta ilmeisesti on? Kuviakin löysin internetin syövereistä.

W211 auto siis :)


Kuva

Kuva
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.

Viesti Kirjoittaja epk »

juu virallinen nostokohta keulassa, takana on sitten perä mistä voi nostella.
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Kiinteä koukkukin kestää nostaa koko perseen ilmaan.
E350CDI&A180CDI
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Sergey kirjoitti:orginaali o hyvä tunkki. Valtaosa lankuista ei vaan siedä sitä enään :)
Eikä väyrysetkään...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Timpsula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 22.03.2011 10:38
Paikkakunta: Nälkämaa

Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.

Viesti Kirjoittaja Timpsula »

Espr1t kirjoitti:Nostetaan wanha ketju, kun sopi aiheeseen.

Turvallisia nostopaikkoja pähkin... ostettuani vähän järeämmän hallitunkin. Ajattelin että saisi pukit niihin tunkkauskohtiin molemmilla sivuilla kätevästi, jos nostaa tuolla koko keulan ensin ilmaan.

Koputtelin kumista pulikkaa moottorin alla, tuntui tukevalta mutten ollut varma onko se nostamista varten. Mutta ilmeisesti on? Kuviakin löysin internetin syövereistä.

W211 auto siis :)


[ http://mbworld.org/forums/attachments/e-class-w211/186899d1278966009-diy-replacing-lower-ball-joint-w211-2.jpg ]

[ http://i6.photobucket.com/albums/y205/w211_ryda/W211middlejackingpoint.jpg ]
Löytyykö Väyrysen keulasta tuollaista? Muistamani mukaan keskellä on jokin palkki, jota ei ole peitety muovilla, mutta ei siinä tuollaista kumia taida olla. Pitäisikö olla eli onko se vain karkuteillä? Olisi kätevää kun auton keulan tai perän saisi yhdellä nostolla ylös. Korkeille pukeille kun nostelee yhden tunkin avulla niin ei oikein kulma kerrallaan onnistu
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Vastaa Viestiin