Mersun nostaminen hallitunkilla.
Mersun nostaminen hallitunkilla.
Mistä kohtaa mersua voi nostaa hallitunkilla,että kestää varmasti ja mitään ei hajoa?
Mä olen nostanut moottorin alta apurungosta vaikka se vähän siinä kolhiintuukin ja takana perän alta. Jos haluan siis pukit kumien kohdalle.
Viton olen nostanut jopa vetokoukusta kuten golffitkin Tätä en uskalla edes suositella
[edit: No on w124:ssä ne kumipaikat mistä on hyvä nostella, ei voi erehtyä]
Viton olen nostanut jopa vetokoukusta kuten golffitkin Tätä en uskalla edes suositella
[edit: No on w124:ssä ne kumipaikat mistä on hyvä nostella, ei voi erehtyä]
Viimeksi muokannut veskola, Ti 08.12.2009 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Jos haluat auton pukeille niin takaa voi nostaa keskeltä akselia ja edestä tukivarsien päistä. jos nostat yhden kulman kerrallaan niin Mersussa on selvät paikat etupyörien takapuolella noin 25cm ja sama takapyörien etupuolelta. Eli nostat auton tunkin reikien alapuolelta.Jukka410 kirjoitti:Mistä kohtaa mersua voi nostaa hallitunkilla,että kestää varmasti ja mitään ei hajoa?
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Käyttääkö kukaan Mersun alkuperäistä tunkkia? Itse käytän kun tällä hetkellä ei muuta ole mutta mielestäni se on aika huono koska sen toistuva käyttö edistää ruostumista nostokohdasta. Tällöin tosin saa pukit sinne kumityynyjen alle mihin ne kai on suunniteltu (ainakin W201 ja W124)
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Tilapäisesti joskus.Verkke kirjoitti:Käyttääkö kukaan Mersun alkuperäistä tunkkia? Itse käytän kun tällä hetkellä ei muuta ole mutta mielestäni se on aika huono koska sen toistuva käyttö edistää ruostumista nostokohdasta. Tällöin tosin saa pukit sinne kumityynyjen alle mihin ne kai on suunniteltu (ainakin W201 ja W124)
On se noista autojen omista tunkeista parhaasta päästä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ite käyttäny kaks kertaa, ensimmäisen ja viimisen.. Oli kutakuinkin pakasta vedetyn näköinen, mutta sehän jäi jumiin kun rengasta vaihdoin tien pielessäVerkke kirjoitti:Käyttääkö kukaan Mersun alkuperäistä tunkkia? Itse käytän kun tällä hetkellä ei muuta ole mutta mielestäni se on aika huono koska sen toistuva käyttö edistää ruostumista nostokohdasta. Tällöin tosin saa pukit sinne kumityynyjen alle mihin ne kai on suunniteltu (ainakin W201 ja W124)
Sama juttu omani heitin roskiin jo ajat sitten ja autossa on pieni hallitunkki. Aikamoinen lelu se Mersun alkuperäinen tunkki oli. Varmaan sen tunkin idea on että sitä käytetään vaan rengasrikossa ja muuten kesä tai talvirenkaat vaidetaan rengasliikkeessä.nj^ kirjoitti:Ite käyttäny kaks kertaa, ensimmäisen ja viimisen.. Oli kutakuinkin pakasta vedetyn näköinen, mutta sehän jäi jumiin kun rengasta vaihdoin tien pielessäVerkke kirjoitti:Käyttääkö kukaan Mersun alkuperäistä tunkkia? Itse käytän kun tällä hetkellä ei muuta ole mutta mielestäni se on aika huono koska sen toistuva käyttö edistää ruostumista nostokohdasta. Tällöin tosin saa pukit sinne kumityynyjen alle mihin ne kai on suunniteltu (ainakin W201 ja W124)
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
heh mä nostin mun hirsitalon 6m pitkiä seiniä kahdella alkuperäistunkilla. en tajua miten helkkaris se o mahollista saaha jumiin. Hyvin nousi hirsiseinä sen verran että sai nyppästyä alimman lahon pöllin irti ja uusittua sen. EN ees pukkeja laittanu
kahdeksanmetrinen seinä ei tahtonu nousta vaan alko putki taipumaan. Piti laittaa sit keskelle yks 5t pullotunkki
W123 orginaaleja siis olivat. laatupelit.
kahdeksanmetrinen seinä ei tahtonu nousta vaan alko putki taipumaan. Piti laittaa sit keskelle yks 5t pullotunkki
W123 orginaaleja siis olivat. laatupelit.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Minä en ole viiteen vuoteen muuta käyttänytkään 124:n kanssa renkaita vaihtaessa. Hyvin toimii.tempera kirjoitti:Sama juttu omani heitin roskiin jo ajat sitten ja autossa on pieni hallitunkki. Aikamoinen lelu se Mersun alkuperäinen tunkki oli. Varmaan sen tunkin idea on että sitä käytetään vaan rengasrikossa ja muuten kesä tai talvirenkaat vaidetaan rengasliikkeessä.nj^ kirjoitti:Ite käyttäny kaks kertaa, ensimmäisen ja viimisen.. Oli kutakuinkin pakasta vedetyn näköinen, mutta sehän jäi jumiin kun rengasta vaihdoin tien pielessäVerkke kirjoitti:Käyttääkö kukaan Mersun alkuperäistä tunkkia? Itse käytän kun tällä hetkellä ei muuta ole mutta mielestäni se on aika huono koska sen toistuva käyttö edistää ruostumista nostokohdasta. Tällöin tosin saa pukit sinne kumityynyjen alle mihin ne kai on suunniteltu (ainakin W201 ja W124)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Mulla meni 124sen orkkistunkki ns. kaksinkerroin. Eli taittu poikki.nj^ kirjoitti:Ite käyttäny kaks kertaa, ensimmäisen ja viimisen.. Oli kutakuinkin pakasta vedetyn näköinen, mutta sehän jäi jumiin kun rengasta vaihdoin tien pielessäVerkke kirjoitti:Käyttääkö kukaan Mersun alkuperäistä tunkkia? Itse käytän kun tällä hetkellä ei muuta ole mutta mielestäni se on aika huono koska sen toistuva käyttö edistää ruostumista nostokohdasta. Tällöin tosin saa pukit sinne kumityynyjen alle mihin ne kai on suunniteltu (ainakin W201 ja W124)
- alpinweiss
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: Su 25.02.2007 19:49
- Paikkakunta: länsirannikon pääkaupunki
Orkkistunkki on hyvä mataliin autoihin. Tympeä huomata tien päällä että kun rengas tyhjä ei hallitunkki mahdukaan alle Onneksi sattui olemaan huoltsikan pihassa pari miestä avuksi nostamassa autoa pyöränkaaresta. Orkkistunkki kyllä kaatuu heti jos ei auto pysy paikallaan, eli käsijarrun on oltava kunnossa.
Kaveri käytti Audissaan just mataluudesta johtuen orkkistunkkia, kunnes yks kaunis kerta vanteita vaihdettaessa taipui keskeltä kaksinkerroin.AM kirjoitti:Orkkistunkki on hyvä mataliin autoihin. Tympeä huomata tien päällä että kun rengas tyhjä ei hallitunkki mahdukaan alle Onneksi sattui olemaan huoltsikan pihassa pari miestä avuksi nostamassa autoa pyöränkaaresta. Orkkistunkki kyllä kaatuu heti jos ei auto pysy paikallaan, eli käsijarrun on oltava kunnossa.
joo ei tollanen halpis 19€ hallitunkki mahdu sportline coupen alle. saatika jos se o madallettu.. ilman kaarista nostajaa tai kapuloita.
HEH nosturin päällekin ajaessa joudun laittamaan kapulat. Tai siis ainaki tuol mun vakiomestas. Olisha siin mahis että ruuvais pois ne tassut ja laittais pelkälle teräkselle mut meh... kapulat o nopeet eikä tassut luista.
HEH nosturin päällekin ajaessa joudun laittamaan kapulat. Tai siis ainaki tuol mun vakiomestas. Olisha siin mahis että ruuvais pois ne tassut ja laittais pelkälle teräkselle mut meh... kapulat o nopeet eikä tassut luista.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Peskeles älkää nyt mitään osia heitelkö roskiin, voi joku kulttuuriperinnön vaalija vaikka kaipailla auton loppuelämän aikana... nm. puuttuu molemmista W123:sta...tempera kirjoitti: Sama juttu omani heitin roskiin jo ajat sitten ja autossa on pieni hallitunkki. Aikamoinen lelu se Mersun alkuperäinen tunkki oli. Varmaan sen tunkin idea on että sitä käytetään vaan rengasrikossa ja muuten kesä tai talvirenkaat vaidetaan rengasliikkeessä.
__________________________________
W124 200D -89, man. (käyttöauto)
W124 230E -92, aut. (vara-auto)
W123 240D -84, rattivaihteella aut. T6 (harrastepeli)
W123 200D -83, man (varaosa-auto harrastepeliin)
W124 200D -89, man. (käyttöauto)
W124 230E -92, aut. (vara-auto)
W123 240D -84, rattivaihteella aut. T6 (harrastepeli)
W123 200D -83, man (varaosa-auto harrastepeliin)
Kun alkaa miettimään miten lähtee korjatut tunkin reiät tääs ruostumaan ,niin neuvoisin kaikkia hyllyttämään moisen tunkin ja etsimään kätevämmän.
Luulisin että vaikka tunkki reikä on korjattu niin takapuolla ruoste leviää vaikka etupuoli on korjattukin.
Itsellä en kerinnut edes korjaamaan ruosteita kun huomasin että siellä on valtavat reiät jo.
Luulisin että vaikka tunkki reikä on korjattu niin takapuolla ruoste leviää vaikka etupuoli on korjattukin.
Itsellä en kerinnut edes korjaamaan ruosteita kun huomasin että siellä on valtavat reiät jo.
Ite käyttäny monet vuodet alkuperäistä tunkkia Väykyssä. Siellä tunkin reiässä näyttäs olevan ruostumaton "hylsy" -materiaali. Itellä ei ainakaan minkäänlaista ruostetta näy.tempera kirjoitti:Sama juttu omani heitin roskiin jo ajat sitten ja autossa on pieni hallitunkki. Aikamoinen lelu se Mersun alkuperäinen tunkki oli. Varmaan sen tunkin idea on että sitä käytetään vaan rengasrikossa ja muuten kesä tai talvirenkaat vaidetaan rengasliikkeessä.nj^ kirjoitti:Ite käyttäny kaks kertaa, ensimmäisen ja viimisen.. Oli kutakuinkin pakasta vedetyn näköinen, mutta sehän jäi jumiin kun rengasta vaihdoin tien pielessäVerkke kirjoitti:Käyttääkö kukaan Mersun alkuperäistä tunkkia? Itse käytän kun tällä hetkellä ei muuta ole mutta mielestäni se on aika huono koska sen toistuva käyttö edistää ruostumista nostokohdasta. Tällöin tosin saa pukit sinne kumityynyjen alle mihin ne kai on suunniteltu (ainakin W201 ja W124)
Ostin äskettäin hallitunkin kuitenkin, kun sille löytyy hyvät nostopaikat pohjasta, joissa on kumi valmiina. Paljon helpompi nostella.
Kun on nyttemmin 3x renkaita: kesä, kitka, nasta, niin nostoja tulee...
Laitoin paksusti ketjuöljyä niihin tunkinreikiin ja ympärille. Nythän niitä ei tarvi... Ja suojattuhan nuo helmat on, jotta pitäs kestää...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
W211:ssa ei ole enää niitä nostoreikiä kyljissä. Mukana tulee sellainen "tunkki" jolla saa pohjasta nostettua. Se tunkki on kanssa lelu, menee heti ihan solmuun. Yritin sillä kerran jos toisenkin kokeeksi autoa nostaa mutta eihän sillä siitä oikein mitään tule. Renkaat ei saa liikkua yhtään jos luulee, että sillä jotain tulee.
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Nostetaan wanha ketju, kun sopi aiheeseen.
Turvallisia nostopaikkoja pähkin... ostettuani vähän järeämmän hallitunkin. Ajattelin että saisi pukit niihin tunkkauskohtiin molemmilla sivuilla kätevästi, jos nostaa tuolla koko keulan ensin ilmaan.
Koputtelin kumista pulikkaa moottorin alla, tuntui tukevalta mutten ollut varma onko se nostamista varten. Mutta ilmeisesti on? Kuviakin löysin internetin syövereistä.
W211 auto siis
Turvallisia nostopaikkoja pähkin... ostettuani vähän järeämmän hallitunkin. Ajattelin että saisi pukit niihin tunkkauskohtiin molemmilla sivuilla kätevästi, jos nostaa tuolla koko keulan ensin ilmaan.
Koputtelin kumista pulikkaa moottorin alla, tuntui tukevalta mutten ollut varma onko se nostamista varten. Mutta ilmeisesti on? Kuviakin löysin internetin syövereistä.
W211 auto siis
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
juu virallinen nostokohta keulassa, takana on sitten perä mistä voi nostella.
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Kiinteä koukkukin kestää nostaa koko perseen ilmaan.
E350CDI&A180CDI
Re:
Eikä väyrysetkään...Sergey kirjoitti:orginaali o hyvä tunkki. Valtaosa lankuista ei vaan siedä sitä enään
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Mersun nostaminen hallitunkilla.
Löytyykö Väyrysen keulasta tuollaista? Muistamani mukaan keskellä on jokin palkki, jota ei ole peitety muovilla, mutta ei siinä tuollaista kumia taida olla. Pitäisikö olla eli onko se vain karkuteillä? Olisi kätevää kun auton keulan tai perän saisi yhdellä nostolla ylös. Korkeille pukeille kun nostelee yhden tunkin avulla niin ei oikein kulma kerrallaan onnistuEspr1t kirjoitti:Nostetaan wanha ketju, kun sopi aiheeseen.
Turvallisia nostopaikkoja pähkin... ostettuani vähän järeämmän hallitunkin. Ajattelin että saisi pukit niihin tunkkauskohtiin molemmilla sivuilla kätevästi, jos nostaa tuolla koko keulan ensin ilmaan.
Koputtelin kumista pulikkaa moottorin alla, tuntui tukevalta mutten ollut varma onko se nostamista varten. Mutta ilmeisesti on? Kuviakin löysin internetin syövereistä.
W211 auto siis
[ http://mbworld.org/forums/attachments/e-class-w211/186899d1278966009-diy-replacing-lower-ball-joint-w211-2.jpg ]
[ http://i6.photobucket.com/albums/y205/w211_ryda/W211middlejackingpoint.jpg ]
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.