Elikkä mistä vikaa etsimään ennenkuin toteaa täystuhon? Mitä kannattaa tarkastaa ekana. Moottorilla ajettu 400tkm. Kaikki vinkit tervetulleita
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Puristuspainemittaus kertoo tuollaisesta viasta paljon. Selkeästi mekaaninen vika.Kaltsuux335 kirjoitti:Elikkäsiiiis om602 alkuperäinen turbokone vakio pumpulla josta vähän syöttöjä säädetty isommalle käy oudosti ja huohottaa Paljon! Huohotuksen mukana myös höyryä jonka näkee kauas ja sitäkin tulee melkeen putken täydeltä (ei ihan)
Elikkä mistä vikaa etsimään ennenkuin toteaa täystuhon? Mitä kannattaa tarkastaa ekana. Moottorilla ajettu 400tkm. Kaikki vinkit tervetulleitasaako jostakin selville onko tulossa isompi remonttiin?
Ohivutomittausta ei tarvita välttämättä koska puristuspainemittauksella saa käytännössä samat asiat selville eli ovatko paineet ok ja tasaiset. Jos eivät ole, joutuu joka tapauksessa vähintään kannen irroittamaan.Pajamies hakkaa kirjoitti:Hei!
Vastaus on myöhässä, mutta kuitenkin!
Vuotomittaus tehdään sylinterin vuotomittarilla, joka on hiukan kalliskin työkalu, ja vaatii asiaan perehtymistä. Korjaamokäynti on edessä ennenkuin tulokset on näpissä.
Toki "Matti Meikäläisen" vuotomittarin saa rakennettua vanhasta dieselsuuttimesta, tai sytytystulpasta, mutta sellaisella ei saada moottorista, yleistettäviä , vertailukelpoisia arvoja. Tarvitaan siis vain tuo edelläkerrottu liitinkappale ja paineilmaa. Vikapaikan tuollainen kotitekoinen laite kyllä selvittää, mutta vuotomäärän arviointi vaatii kokemusta.
Jos kannessa/tiivisteessä ei ole selvää vikaa, löytyy se sitten muualta eli alakerrasta. Toiminta ja nopeat liikkeet ovat usein hyvä asia muttei aina.Kaltsuux335 kirjoitti:Joo ei ehkä helpoin... mutta joo.. Asiaan eli siis ykkösen mäntä oli kyllä öljyssä ja kyllä savutteli tyhjäkäynnillä.. Juuri kuten arvelitkin Savuttelua vain en suuremmin miettinyt vain aattelin että turpo olisi menossa. sieltä puski öljyä imupuolelta kun painoi kaasua. Siis imupuolelta oikein roiskui öljyä. Mutta se huohotin letku oli ollut pidempään siinä turbon raitisilma suodattimen jälkeisessä putkessä mikä turbolle menee. Sitten kävi myös mielessä että tiputtanut sinne pikkuhiljaa öljyä ja turbon kautta takasi imusarjaan ja sieltä kitkeränä savuna pois.. Turbossa ei tunnu välystä. Ja tähän on kannentiiviste joskus vaihdettu jos sillon mennyt asennuksessa joku pieleen.. Vaihtoehtoja on miljoona.. Ja kaikki vain johtuisi siitä Vaikea netin kautta selvittää mitä on tapahtunut ja mitä ei mutta yritän parhaaninoh.. Toinen auto löytyy niin tätä on aikaa harrastaa
Mukava saada informaatiota enemmän ammattilaisilta
ja tiivisteessäkin pikkuvekkejä näkyy mutta eihän sen toisaalta suurempi tarvi olla kun rupeaa vuotamaan
varmuudella uusi kannentiiviste sekä mahdolliset pultit plus työaikaa paljon.
Tai pikemminkin katkenneista tai jumiutuneista männänrenkaista tai vauroituneesta männästä. Yläpuolelta tuota on vaikeaa havaita. Huohotus ei oikein sovi kansivikaan.Kaltsuux335 kirjoitti:Eli siis huohotus johtuu siis koneen väljyydestä ei muusta