Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma 13.04.2020 19:35
Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Elikkäsiiiis om602 alkuperäinen turbokone vakio pumpulla josta vähän syöttöjä säädetty isommalle käy oudosti ja huohottaa Paljon! Huohotuksen mukana myös höyryä jonka näkee kauas ja sitäkin tulee melkeen putken täydeltä (ei ihan)
Elikkä mistä vikaa etsimään ennenkuin toteaa täystuhon? Mitä kannattaa tarkastaa ekana. Moottorilla ajettu 400tkm. Kaikki vinkit tervetulleita saako jostakin selville onko tulossa isompi remonttiin?
Elikkä mistä vikaa etsimään ennenkuin toteaa täystuhon? Mitä kannattaa tarkastaa ekana. Moottorilla ajettu 400tkm. Kaikki vinkit tervetulleita saako jostakin selville onko tulossa isompi remonttiin?
-
- Mersumies
- Viestit: 2375
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Puristuspainemittaus kertoo tuollaisesta viasta paljon. Selkeästi mekaaninen vika.Kaltsuux335 kirjoitti:Elikkäsiiiis om602 alkuperäinen turbokone vakio pumpulla josta vähän syöttöjä säädetty isommalle käy oudosti ja huohottaa Paljon! Huohotuksen mukana myös höyryä jonka näkee kauas ja sitäkin tulee melkeen putken täydeltä (ei ihan)
Elikkä mistä vikaa etsimään ennenkuin toteaa täystuhon? Mitä kannattaa tarkastaa ekana. Moottorilla ajettu 400tkm. Kaikki vinkit tervetulleita saako jostakin selville onko tulossa isompi remonttiin?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma 13.04.2020 19:35
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Elikkä siis nyt on turbo, pakosarja, imusarja ja kaikki ympäriltä irti huomattiin että imusarja oli halki kiinnikkeiden kohdalta ja kannentiiviste hikoilee ulospäin. Joten vaihdetaan kannentiiviste ja käytetään kansi koneistamolla ja samalla katsotaan suuttimien kunto ja vaihdetaan (venttiilivarsien kumet)? huohotin letku oli laitettu vissiin normaali paikka alkuperäiselle eli mistä turbo imee raitista ilmaa nii sinne tunneliin ja sitä kautta öljyäkin päässyt turbolle imenyt sieltä kautta imusarjaan joten siitä mahdollisesti savutus tyhjäkäynnillä... Alkuperäinen om602 turbo kone siis josta vähän syöttöjä ruuvattu. Tulen tänne päivittelemään Mersun kuulumisia ja vinkkejä saa aina antaa!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Puristusmittausta ehkä hyödyllisempi on sylinterien vuotomittaus. Kansihalkeamat paljastuvat hyvin, tietysti mäntä- ja venttiiliviatkin.
Pajamies hakkaa
Pajamies hakkaa
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma 13.04.2020 19:35
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Onnistuuko tuommonen mittaus ite tehdä vai mieluusti käyttää jossain?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Hei!
Vastaus on myöhässä, mutta kuitenkin!
Vuotomittaus tehdään sylinterin vuotomittarilla, joka on hiukan kalliskin työkalu, ja vaatii asiaan perehtymistä. Korjaamokäynti on edessä ennenkuin tulokset on näpissä.
Toki "Matti Meikäläisen" vuotomittarin saa rakennettua vanhasta dieselsuuttimesta, tai sytytystulpasta, mutta sellaisella ei saada moottorista, yleistettäviä , vertailukelpoisia arvoja. Tarvitaan siis vain tuo edelläkerrottu liitinkappale ja paineilmaa. Vikapaikan tuollainen kotitekoinen laite kyllä selvittää, mutta vuotomäärän arviointi vaatii kokemusta.
Vastaus on myöhässä, mutta kuitenkin!
Vuotomittaus tehdään sylinterin vuotomittarilla, joka on hiukan kalliskin työkalu, ja vaatii asiaan perehtymistä. Korjaamokäynti on edessä ennenkuin tulokset on näpissä.
Toki "Matti Meikäläisen" vuotomittarin saa rakennettua vanhasta dieselsuuttimesta, tai sytytystulpasta, mutta sellaisella ei saada moottorista, yleistettäviä , vertailukelpoisia arvoja. Tarvitaan siis vain tuo edelläkerrottu liitinkappale ja paineilmaa. Vikapaikan tuollainen kotitekoinen laite kyllä selvittää, mutta vuotomäärän arviointi vaatii kokemusta.
-
- Mersumies
- Viestit: 2375
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Ohivutomittausta ei tarvita välttämättä koska puristuspainemittauksella saa käytännössä samat asiat selville eli ovatko paineet ok ja tasaiset. Jos eivät ole, joutuu joka tapauksessa vähintään kannen irroittamaan.Pajamies hakkaa kirjoitti:Hei!
Vastaus on myöhässä, mutta kuitenkin!
Vuotomittaus tehdään sylinterin vuotomittarilla, joka on hiukan kalliskin työkalu, ja vaatii asiaan perehtymistä. Korjaamokäynti on edessä ennenkuin tulokset on näpissä.
Toki "Matti Meikäläisen" vuotomittarin saa rakennettua vanhasta dieselsuuttimesta, tai sytytystulpasta, mutta sellaisella ei saada moottorista, yleistettäviä , vertailukelpoisia arvoja. Tarvitaan siis vain tuo edelläkerrottu liitinkappale ja paineilmaa. Vikapaikan tuollainen kotitekoinen laite kyllä selvittää, mutta vuotomäärän arviointi vaatii kokemusta.
Vastaukset eivät ehtineet enää samana päivänäkään kun moottori oli jo osittain purettu 3 tuntia ensimmäisestä kysymyksestä.
Puristuspainemittari hehkun kierteeseen sopivalla liittimellä ei paljoa maksa jos ei ole kova kiire.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma 13.04.2020 19:35
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Joo aattelin tuon moottorin kannen käyttää joka tapauksessa auki kun hikoili öljyä jo ulospäin ja keräsi painetta paisuntasäiliöön! Huomenna siis kansi menossa koneistamolle jossa tarkistavat mm venttiilit vaihtaa venttiilivarsien kumet ja koeponnistaa kannen ettei se olisi halki.. Kumpaa tiivistettä pidätte mieluisampana 602 pahvi vai 605 peltinen ja ilmeisesti reikiä saa porata muutaman mutta entäs muuta? ajattelin tuosta ottaa vähän voimaa irti mutta jos alle 200hv kummiskin mm cooleri joskus ehkä isompaa pumppua ja vähän isompaa turboa.
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
No, eihän se kannen kunnostus runsaaseen huohotukseen auta.
Kun kansi on irti pyörittele alakertaa niin että näet onko jossain sylinterissä vaurioita. Älä kuitenkaan pyöritä sitä yhtä kierrosta vaan kaksi tai ei yhtään, koska muuten sinulla on sitten pumppu väärällä kierroksella kasatessa. Varo ketjua kun pyörität, ettei se kiilaudu mihinkään väliin ja riko paikkoja.
Ohivuotoa voi alakerran osalta mittailla myös laittamalla jokaisen männän päälle saman verran jotain nestettä (dieselöljy tms) ja seuraamalla valuuko se jostain selvästi nopeammin kuin muista renkaiden ohi alakertaan.
Nelisylinterisessä tämä olisi helpointa koska männät voi pysäyttää kaikki samalle korkeudelle.
Ohivuotomittauksessa on se etu puristuspainemittaukseen nähden että sillä selviää mihin paine karkaa, sen lisäksi että selviää missä sylinterissä (tai useammassa) ongelma on.
Kannessa olevaa halkeamaa sillä ei löydä, tai sitten kansi on niiiiiiiin halki että käydessä muodostuu geysir kun avaa paisuntasäiliön korkin.
Kun kansi on irti pyörittele alakertaa niin että näet onko jossain sylinterissä vaurioita. Älä kuitenkaan pyöritä sitä yhtä kierrosta vaan kaksi tai ei yhtään, koska muuten sinulla on sitten pumppu väärällä kierroksella kasatessa. Varo ketjua kun pyörität, ettei se kiilaudu mihinkään väliin ja riko paikkoja.
Ohivuotoa voi alakerran osalta mittailla myös laittamalla jokaisen männän päälle saman verran jotain nestettä (dieselöljy tms) ja seuraamalla valuuko se jostain selvästi nopeammin kuin muista renkaiden ohi alakertaan.
Nelisylinterisessä tämä olisi helpointa koska männät voi pysäyttää kaikki samalle korkeudelle.
Ohivuotomittauksessa on se etu puristuspainemittaukseen nähden että sillä selviää mihin paine karkaa, sen lisäksi että selviää missä sylinterissä (tai useammassa) ongelma on.
Kannessa olevaa halkeamaa sillä ei löydä, tai sitten kansi on niiiiiiiin halki että käydessä muodostuu geysir kun avaa paisuntasäiliön korkin.
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma 13.04.2020 19:35
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Nyt kummiskin aluksi ajattelin aloittaa siitä kannesta ja helpommasta vaihtoehdosta.. Kokeilla kasata takaisin että auttoiko yhtään, sulkea kaikki muu pois, jos ei tosiaan vaikutusta niin pitääkait rueta tekemään koneremonttia ... näitähän on mukava rakennella ja laitella aina oppii uutta. moottori kummiskin kierroksilla kävi todella hyvin ja mielestäni vedotkin olivat tallella. Ainut pisti silmään se huohotus ja kova höyryn tuleminen..
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Jos oli niin että öljykorkista huohotti runsaasti ja lisäksi tuli pakoputkestakin ylimääräistä savua + omituinen käynti joka tarkoittaisi tässä tapauksessa lähinnä ylimääräistä ränklätystä, niin sopisi myös kannentiivisteen pettäminen öljykanava - ykkössylinteri välillä.
Silloin ykkösen mäntä olisi pahoin öljyssä ja pakosarjassa myös öljyä ykkösen kohdalla ja tiivisteessä näkyvä vaurio.
Kansi ei mielestäni kuitenkaan ole mainitsemasi "helpoin vaihtoehto" jos moottori huohotti "ja Paljon", tai silloin on sama aloittaa vaikka vielä helpommasta, hanskalokeron kannesta
Ei vainkaan, mutta jos kannesta tai tiivisteestä ei löydy selvää vikaa niin alä nyt kuitenkaan kasaa tutkimatta alakertaa...
Silloin ykkösen mäntä olisi pahoin öljyssä ja pakosarjassa myös öljyä ykkösen kohdalla ja tiivisteessä näkyvä vaurio.
Kansi ei mielestäni kuitenkaan ole mainitsemasi "helpoin vaihtoehto" jos moottori huohotti "ja Paljon", tai silloin on sama aloittaa vaikka vielä helpommasta, hanskalokeron kannesta
Ei vainkaan, mutta jos kannesta tai tiivisteestä ei löydy selvää vikaa niin alä nyt kuitenkaan kasaa tutkimatta alakertaa...
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma 13.04.2020 19:35
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Joo ei ehkä helpoin... mutta joo.. Asiaan eli siis ykkösen mäntä oli kyllä öljyssä ja kyllä savutteli tyhjäkäynnillä.. Juuri kuten arvelitkin Savuttelua vain en suuremmin miettinyt vain aattelin että turpo olisi menossa. sieltä puski öljyä imupuolelta kun painoi kaasua. Siis imupuolelta oikein roiskui öljyä. Mutta se huohotin letku oli ollut pidempään siinä turbon raitisilma suodattimen jälkeisessä putkessä mikä turbolle menee. Sitten kävi myös mielessä että tiputtanut sinne pikkuhiljaa öljyä ja turbon kautta takasi imusarjaan ja sieltä kitkeränä savuna pois.. Turbossa ei tunnu välystä. Ja tähän on kannentiiviste joskus vaihdettu jos sillon mennyt asennuksessa joku pieleen.. Vaihtoehtoja on miljoona.. Ja kaikki vain johtuisi siitä Vaikea netin kautta selvittää mitä on tapahtunut ja mitä ei mutta yritän parhaani noh.. Toinen auto löytyy niin tätä on aikaa harrastaa Mukava saada informaatiota enemmän ammattilaisilta ja tiivisteessäkin pikkuvekkejä näkyy mutta eihän sen toisaalta suurempi tarvi olla kun rupeaa vuotamaan
-
- Mersumies
- Viestit: 2375
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Jos kannessa/tiivisteessä ei ole selvää vikaa, löytyy se sitten muualta eli alakerrasta. Toiminta ja nopeat liikkeet ovat usein hyvä asia muttei aina.Kaltsuux335 kirjoitti:Joo ei ehkä helpoin... mutta joo.. Asiaan eli siis ykkösen mäntä oli kyllä öljyssä ja kyllä savutteli tyhjäkäynnillä.. Juuri kuten arvelitkin Savuttelua vain en suuremmin miettinyt vain aattelin että turpo olisi menossa. sieltä puski öljyä imupuolelta kun painoi kaasua. Siis imupuolelta oikein roiskui öljyä. Mutta se huohotin letku oli ollut pidempään siinä turbon raitisilma suodattimen jälkeisessä putkessä mikä turbolle menee. Sitten kävi myös mielessä että tiputtanut sinne pikkuhiljaa öljyä ja turbon kautta takasi imusarjaan ja sieltä kitkeränä savuna pois.. Turbossa ei tunnu välystä. Ja tähän on kannentiiviste joskus vaihdettu jos sillon mennyt asennuksessa joku pieleen.. Vaihtoehtoja on miljoona.. Ja kaikki vain johtuisi siitä Vaikea netin kautta selvittää mitä on tapahtunut ja mitä ei mutta yritän parhaani noh.. Toinen auto löytyy niin tätä on aikaa harrastaa Mukava saada informaatiota enemmän ammattilaisilta ja tiivisteessäkin pikkuvekkejä näkyy mutta eihän sen toisaalta suurempi tarvi olla kun rupeaa vuotamaan
Ohivuotomittauksella tai vaikka vaan puristuspainemittauksella siinä kantta purettaessa olisi voinut saada selville mistä sylinteristä se eniten hukkaa painetta ja jos kansi/venttiilit ehjät niin olisi voinut suoraan olla varma alakerrankin purkamisesta.
Nyt menee
varmuudella uusi kannentiiviste sekä mahdolliset pultit plus työaikaa paljon.
Olen itse purkanut kannen bensakoneesta joka vei paljon öljyä mutta sylintereissä ei ollut uria tai muitakaan jälkiä, Purkasin kannen ja hioin 16 venttiiliä, uudet ohjurinkumit, kannen tiivistepintojen puhdistus ja uusilla pulteilla ja tiivisteillä kasaan.
Lopputuloksena moottori joka vei litran öljyä 400:lla kilometrillä eli ei päässyt täyttä tankillista kun oli jo öljyt alarajassa.
Sitten taas kone/laatikko pois, (alakautta, auto niin ylös) ja briteistä tehdasuusi puolimoottori GM:n pahvilaatikossa ja kansi joka oli koneistettu.
Se kävi hienosti, sivistyneesti ja hiljaisesti hydraulinostajineen niin kauan kuin auto meillä oli eikä kuluttanut öljyä 10tkm vaihtovälillä.
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Ihan vaan referenssiksi, kuva OM603 turbon ykkössylinterin männästä ja tiivisteestä, silminnähden voi todeta, että tiiviste on rikki ja tuo mäntä ainoana oli tuommoinen märkä. Tuo savutti havaittavimmin silloin, kun antoi auton ensin rullata ilman kaasun painamista ja sen jälkeen kun painoi kaasua, niin tuli komea pilvi. Kuvassa ei näy, mutta pakosarjassa tosiaan kanssa oli öljyä ykkössylinterin kanavassa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma 13.04.2020 19:35
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Eli siis huohotus johtuu siis koneen väljyydestä ei muusta
-
- Mersumies
- Viestit: 2375
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Tai pikemminkin katkenneista tai jumiutuneista männänrenkaista tai vauroituneesta männästä. Yläpuolelta tuota on vaikeaa havaita. Huohotus ei oikein sovi kansivikaan.Kaltsuux335 kirjoitti:Eli siis huohotus johtuu siis koneen väljyydestä ei muusta
Re: Om602 turbo käy oudosti ja huohottaa
Juuri kuten E200k edellä kertoo
Ja tosiaan aiemmin kerroin ohjeita miten tarkastella alakertaa kansi irrotettuna.
Ja tosiaan aiemmin kerroin ohjeita miten tarkastella alakertaa kansi irrotettuna.
wiimax.fi