W124 moottorin ylim.äänet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

uudet nostimet saapuivat! pitää viestitellä kun olen kerennyt laittaa ne paikalleen :?
saa nähdä hiljeneekö naputus:x
tämäkin muuten tuotu saksasta 3kk siten ja mittarissa 175000km :roll:
ML W164
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Pumppu säädetty, ääni vaan kuuluu vieläkin :evil: :evil: :( :x :evil:



Mukavasti tuli virtaa lisää, kun PPD sääti pumpun 8) Saisi vaan tuon äänen vielä pois.... Täytyy tutkia suuttimia vielä..
w115,123,124,126,210 yms.
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

satakaskolmonen kirjoitti:uudet nostimet saapuivat! pitää viestitellä kun olen kerennyt laittaa ne paikalleen :?
saa nähdä hiljeneekö naputus:x
tämäkin muuten tuotu saksasta 3kk siten ja mittarissa 175000km :roll:
Vaimeniko naputus?
124.023
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Re: ..

Viesti Kirjoittaja dansku »

[quote="jarski"]Pumppu säädetty, ääni vaan kuuluu vieläkin :evil: :evil: :( :x :evil:



Mukavasti tuli virtaa lisää, kun PPD sääti pumpun 8) Saisi vaan tuon äänen vielä pois.... Täytyy tutkia suuttimia vielä..[/quote]

tossa juttelin herra "stoneheadin" kanssa, tästä meidän yhteisestä rakutuksesta, ja hän oli vähän sitä mieltä että ääni saattaisi kuulua alipaine pumpusta!!

ja kehoitti välttämään ajamista jos asia on näin. en ole itse tutkinut, kun en ole ottanut autoa vielä ajoon, ja siinä on vielä tuhat muuta asiaa tekemättä :)
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Alipainepumpun olen omaan katiskaan vaihtanut. Tuossa tutkin ongelmaa nyt.
Kun löysää 1.-sylinterin suutinputkea, niin ääni lakkaa. Kokeilin tilalle kahta (w123:n) suutinta ja ääni ei muuttunut miksikään.

Öljyä ei häviä ja nesteetkin pysyy tallella. Kansi laitettu keväällä, nostimet vaihdettu, suutinkärjet uudet, pumppu säädetty.

Ääni tosiaan häviää, kun kierroksia on 1500.

Voiskohan viallinen etukammio päästellä tuollaisia ääniä?

:?: :?: :?: :?:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No oliko siellä kammiossa "kuula" paikallaan ?

Voihan se ääni kuulua viallisesta männästä / KK-laakereistakin, jos lakkaa kun polttoaineen syöttö lopetetaan.
wiimax.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä siellä kammiossa näkyy se "mölli" paikallaan..

KK:n laakerit uusittu keväällä...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ettei nyt olisi sitten kiertokangessa männäntapin hela väljä tai mäntä rikki ?
Ja ei, ei, älä pura konetta "nettidiagnoosin" perusteella. :?
wiimax.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Samaa pelkään itsekin vähän :shock: Tosin tuo ääni on ollut koneessa jo kauan (n.30tkm), eikä ole muuttunut juuri miksikään. Mutta eroon siitä on päästävä, kuului se sitten mistä tahansa :evil:


Tuossa taas tutkin vähän. Kun lyö -5 asteen pakkasesta käyntiin, niin ravistaa riittävästi ja savuakin ilmassa piisaa. Löysäsin 1.n suutinputkea, ei juuri vaikutusta käyntiin. Paria muuta kun kokeilin löysätä, niin käynti muuttui. Hetken päästä alkaa pakoputkesta kuulua tupsauksia ja käynti tasaantuu pikkuhiljaa :arrow: ykkönen lähtee kunnolla mukaan.

Lämpimänä otin huohotinputken irti, ei sieltä kyllä tullut yhtään höyryä...

:?:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Joskus oli juttua siitä, että kantta koneistettaessa venttiilit painuvat senverran syvään, ettei nostimissa riitä vara. Mulla kun tuota kantta on koneistettu, niin voisikohan vika olla tuo, että nostimessa ei riitä vara?

Ohivuotomittaukseen tarttis saaha....
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Meillä selviää tänään mikä 603:sta vaivaa, saman tyyppinen pirun kova metallinen kalkatus kuuluu ilmeisesti ykkösen tai kakkosen ruiskusta. Tuntuu että kylmänä ruisku jumittaa/leikkaa kiinni. Ilmeisesti ottavat ruiskut irti pudottavat avautumispainetta ja that's it....
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jakoketjunkiristinkin voi aiheuttaa ihmeellisiä ääniä koneisiin. Tietynlainen romina saattaa kuulua tyhjäkäynnillä huonon kiristimen takia. Vaihdoin eilen omaan myllyyn uuden kiristäjän ja eipä ole koskaan käynyt niin nätisti tuo auto mulla ollessani, hävisi paljon outoja ääniä....
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Öhöm! en oo vielä joutanu vaihtamaan nostimia kun tuppaa mennä aika noita muita vehkeitä rassatessa :oops:
jakopäästäkään tuo nakutus ei oikein pysty johtumaan koska siellä on kaikki kiristimet,ketju ym. uutta!+alipaine pumppu :?
ML W164
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Joo'o. Keskiviikkona ennakonsäätöön, katotaan jos se ennakkoa säätämällä tokenis, paikallinen diiselpaja oli sitämieltä että ruiskussa ei ainakaan tuntuvaa vikaa ole...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

vieläkö jarskilla raksuttaa.. :wink:

odottelen erittäin mielenkiinnolla, mitä uusia keksintöjä olet kokeillut äänen poistamiseksi, minulla alkaa kohta palaa viimeisetkin päreet!! :twisted: :twisted:

missäpäin suomea majailet, jos olet sattumoisin helsingissä, tahtois tulla kuuntelemaan, onko sama diaknoosi meillä!
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Raksuttaahan tuo ..kele :evil:

Huomenna vaihdetaan kunnolliset suuttimenkärjet Motonetin paskojen kärkien tilalle.
Katotaan sitten miten käy.

Tänään tein ohivuotomittauksen 1.-sylinteriin, josta pahin raksutus kuuluu. Tulos on alle 10% :arrow: pirun hyvä 8) Eli huonoista puristuksista ei ääni johdu.

Karstulassahan meikä asustaa, mutta nyt majailen viikot täällä Kannuksessa opiskelemassa..
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Antti K »

jarski kirjoitti:Raksuttaahan tuo ..kele :evil:

Huomenna vaihdetaan kunnolliset suuttimenkärjet Motonetin paskojen kärkien tilalle.
Katotaan sitten miten käy.

Tänään tein ohivuotomittauksen 1.-sylinteriin, josta pahin raksutus kuuluu. Tulos on alle 10% :arrow: pirun hyvä 8) Eli huonoista puristuksista ei ääni johdu.

Karstulassahan meikä asustaa, mutta nyt majailen viikot täällä Kannuksessa opiskelemassa..
Olet koittanut näemmä jo perusjutut. Polttoainetta tulee ok ja puristukset on ok -> ei oikein jää kuin se mitä epäilit eli liian pieni venttiilin välys - jostain syystä. Nostaja jumissa, venttiili liian syvässä tms. Mielenkiinnolla jään odottamaan mikä mahtaa olla syynä moiseen käymättömyyteen yhdellä sylinterillä.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ei kai venttiilin välys voi olla pielessä, kun se piti ohivuotomittauksessa koneen ollessa kylmä?... Kylmänä kun tuo 1-sylinteri ei ole heti mukana. Hehku on katottu kyllä.
Mutta nuo suuttimet toimii tosiaan huonosti. Huomenna ollaan viisaampia (ja köyhempiä) tähän aikaan.

Itseltä alkaa mielenkiinto (ja rahat) pikkuhiljaa loppua :evil:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Jos on epäilystä suuttimien kanssa ne kannattaa kyllä vaihtaa. Puhalla suutinputket myös puhtaaksi, jos sattuu olemaan paskaa siellä. Kerran oli 5.sylinterin suuttimen kärki katkennut pesäänsä ja voit arvata menikö kiertokangen laakeriliuskat päällekäin.

Ihmeteltiin vaan yhden bmw moottorin kanssa, kun ei meinannut käydä ollenkaan kunnolla ja kaikki oli olevinaan katottu. Viimeisenä tarkastettiin venttiilinvälykset (oli pala säädettävät) no per..... liian pienet välykset. Venttiilit ei kantaneet, mutta välyksen ollessa liian pieni venttiilit avautuivat liian aikaisin ja menivät liian myöhään kiinni. Tästä aiheutui, että kone kävi tyhjäkäyntiä ok, mutta oli voimaton alle 4000 kierroksen. Jos välystä ei ole ollenkaan venttiili palaa ja vuotaa varmasti ohivuotomittauksessa, mutta jos on liian pieni niin ongelma on hankala havaita.

Tarkasta myös nokka-akseli ettei ole mennyt sileäksi - aiheuttaa kanssa käyntiin harmia.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Nokka-akseli on hyvässä iskussa vielä. Jos vika olisi venttiilissä, olisi se jo varmasti palanut. Autolla on ajettu tuon äänen kanssa jo kauan. Kun se ei ole pahentunut, niin olen antunut mennä vaan :twisted: . Jos sirahtaa jostain, niin sittenpähän näkee heti mistä ääni tuli :lol: Ei tartte enää ihmetellä.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Oli sillä bmw:llä ajettu pitkään - sitä myös ihmeteltiin miksi ei ollut venttiili palanut -> vika olisi löytynyt heti.

Joskus käyntihäiriöt on kyllä aika henkimaailman juttuja. Viimeistään paranee, kun vaihtaa koko koneen. Kuten kävi omassa harrasteautossa :shock:
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Suuttimenkärjet vaihdettu kunnollisiin, ennen oli Motonetin huonot kärjet.
Käy ja vetää muuten nätisti, mutta se ylimääräinen ääni kuuluu aina vaan :| :shock: :?:
Olisi kannattanut heti laittaa kunnon suutinkärjet, eikä noita Motonetin pilipali kärkiä :!:

Huomenissa täytyy tutkia venttiilipuolta...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Vaihdoin 1.sylinteriin nostimet, ei auttanu mitään....

Etukammiota irti seuraavaks..
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

tuli jarski semmoinen asia mieleen, että kun kävin säädättämässä entisestä autosta pumpun salossa, niin pumpun takaisin asennuksen jälkeen kuului tuo sama raksutus ensin aivan hel..tin lujaa, koska pumppu käyttää ilmeisisti moottori oljyä voiteluun,

ja ennenkuin antoi kunnolla kierroksia niin raksutus jatkui vaan, ja jos oikein muistan niin tämä raksutus jatkui vielä pari paivää "tosin enää ihan hiljaa" ennenkuin loppu.

olen vain miettinyt, että voisikohan tuo ääni lähteä jollain tavalla pumpun voitelu häiriöstä, koska yli 1500rpm jälkeen ääni häviää??

vaihdoin kyllä itse öljyt autoon, ja tein samalla forte huuhtelun ja sen jälkeen laitoin puolisynteettiset 10-40 ihan vaan pesemis takoituksessa, jotka vaihdan kyllä pois autosta ennekuin rupean ajamaan sillä.

ja oljyn vaihdon jälkeen ääni ei todellakaan lähtenyt pois, ennemminkin tuntui siltä että olisi vahventunut entisestään :shock: :evil:

ei kyllä tunnu kivalta :cry:
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Pitää varmaan laittaa motoruppia tai jotain, niin äänet lähtee. Tai "kestotestata" kone (huudattaa kaasu pohjassa paikoillaan) :twisted: Ääni kuului luultavasti sieltä mistä sirahti :D

Eilen yksi tietäjä kuunteli tuota ääntä meikäläisen autosta, sanoi että palamisviive siellä on 1.-sylinterissä. Voi olla kansi halki :x Kokeilin paikkausainetta, muttei tehoa.

Sitten kokeilin yhtä 123:n suutinta, josta pudotin avautumispainetta x-baria. Vaihdoin vaan säätölevyn tilalle ohuemman prikan. Käynti muuttui sivistyneemmäksi :shock: Ääni hävisi 800 kierroksen kohdalla! Ennen 1600:n paikkeilla.
w115,123,124,126,210 yms.
jony
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 14.04.2004 10:02
Paikkakunta: KOTKA

pikku vinkki

Viesti Kirjoittaja jony »

Se ylimääräinen ääni (naputus) joka esiintyy määrätyillä kierroksilla. Olisko nyt niin että öljypumpun ns. hukka venttiili (joka vahtii ettei öljyn paine nouse yli määrätyn tason, joka taas vaurioittaisi laakereita ym) olisi jo niin elähtänyt että kannattaisi se joko santiksella (250) hioa, tai sitten vaihtaa kokonaan?(samalla jousen mittaus ja ehkä vaihto?) Meinaan että jos tämä öjlyn ylä painetta vahtiva venttiili hirttää kiinni, niin se tapahtuu joillain moottorin kierroksilla, kun öljypumpun paine sen aukaisee ja venttiili jää joko auki, tai rakoselleen, jolloin aiheuttaa sen että venttiilien hyd. nostajien paineet putoaa koska ne on ylinnä, ja silloin niiden toiminta on vajavaista, ja väljin nostaja alkaa naputtamaan :?:
Kun tulppa ja jousi on pois, niin venttiilin pitää liikkua pesässä herkästi kun sitä sormella liikuttaa, jos takertelee, tai venttiilin kyljessä on leikkautumia (uria ym) niin em. toimenpiteitä, ja moottorin pitäisi käydä nätisti.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

nyt loppui raksutus!!!

Viesti Kirjoittaja dansku »

tosiaan hieman skeptisenä, ja epätoivoisena päätin ostaa hetken mielijohteesta dieselin puhdistus ainetta.

eli semmoinen suuttimien puhdistus aine, joka ajetaan koneeseen suoraan tolkistä, eikä bensatankista, ja kytkin letkut kiinni ja pelit käyntiin, ja minuutin päästä alkoi jo huomaa että hiljeni heti :shock: :shock: :shock:

ja käsittelyn jälkeen ei ollut enää yhtään lisäääntä :D :D

aivan uskomatonta.. aina ollut aika skeptinen noille "ihmeaineille", ja nyt sitten toimi täydellisesti!!

täytyy vain toivoa että ääni pysyis poissa jatkossakin, mene ja tiedä.. mutta nyt tuntuu hyvältä :D

täytyy ilmoitella jatkossa miten pysyykö ääni poissa :?
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Säädeltiin tuossa 1-sylinterin avautumispainetta hieman pienemäksi. Ääni häviää nyt 1300:n kierroksen paikkeilla. Tuolla avautumispaineen pudotuksella ääntä ei saa kyllä kokomaan häviämään, pitäisi pudottaa paineet tosi alas.

Seuraavaksi kokeilen lyhyempää suutinputkea, jos se korjaisi tuota viivettä 1-sylinterissä...
Alkaa käydä konstit vähiin :shock:
w115,123,124,126,210 yms.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Jos siinä sylinterissä on viivettä voi johtua tuosta paineventtiilistä joka jättää paineen korkeapaineputkeen vois kokeilla vaihtaa tuon venttiilin vielä.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

....

Viesti Kirjoittaja jarski »

Suutinputken vaihto lyhyempään ei auttanut mitään, eikun oma putki takaisin paikalleen :roll:

Paineventtiiliä pitänee tutkia seuraavaksi... Tosin samanlainen ääni kuului myös toisella syöttöpumpulla, mutten tutkinut tuliko se 1.-sylinteristä vai mistä.. Ihme kyllä jos kahdessa eri syöttöpumpussa olisi sama vika, mutta mistä noista vanhoista romuista tietää..

Ei kai pumppua tarvitse säätää penkissä, jos paineventtiilin vaihtaa?


Kokeilin tuossa säätää ruiskutushetkeä vähän aikaisemmaksi, ylimääräiseen ääneen se ei juuri vaikuttanut..
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin