Elikkäs aloitetaan vaikka auton tiedoilla mitä tässä yritetään saada kuntoon.
Mercedes-Benz 300DT S-Klass W140
OM606
722.608
1997
Suomiauto
Auton taustoja hieman:
-Auto ostettu uutena suomessa tilauksena tehtaalta -97
-Autolla ollut kaksi aiempaa omistajaa
-Autolla hyvä huoltohistoria ja auto pidetty muutenkin hyvässä kunnossa.
-Vehje jäänyt seisomaan noin 6 vuotta sitten kyseisen vian takia.
-Kilometrejä päästelty 340tkm
Sitten tarkemmin itse viasta..
Oireet:
-Vaihdelaatikko Limb home modessa (vikatila) Vaihde ei vaihdu isomalle.
-ABS ja ASR/BAS valot loistavat mittaristossa.
-Luonnollisesti luistonesto ja ABS ei toimi
-Nopeusmittari ja kulutus mittari ei toimi.
Osia mitä jo vaihdettu
-Vaihdelaatikon johdin levy
-Laatikon öljyt
-Jarruvalo katkaisin
jo tehdyt toimenpiteet
-Vikakoodit luettu STAR:illa
-CAN-väylä piuhat testattu ja todettu toimivaksi.
-Laatikon solenoidi venttilit testattu ja puhdistettu.
-ASR/BAS/ABS ohjain kuulemma käyetty uudelleen juotettavana ennen 6 vuoden seisomista.
Vikakoodit
(Englanniksi ja suomeksi)
-ASR/Luistonesto/Traction control
-C1000-000 Ohjainlaite
Control module
-BAS
-C1025 CAN-Signaalit, ABS ei käytettävissä
CAN Signals, ABS not available
-EGS/ETC. 6/Vaihteisto ohjain
-022 Pyörimisnopeus OT, Luistonestojärj. : ltä ei uskottava. CAN
-023 Pyörimisnopeus VT, Luistonestojärj. : ltä ei uskottava. CAN
-024 Pyörimisnopeus OE, Luistonestojärj. : ltä ei uskottava. CAN
-025 Pyörimisnopeus VE, Luistonestojärj. : ltä ei uskottava. CAN
-110 Ajoittain Pyörimisnopeus OT, moottorielektr, :lta ei uskottava CAN
-120 Ajoittain Pyörimisnopeus OE, moottorielektr, :lta ei uskottava CAN
-119 Ajoittain Pyörimisnopeus VT, moottorielektr, :lta ei uskottava CAN
-121 Ajoittain Pyörimisnopeus VE, moottorielektr, :lta ei uskottava CAN
Live dataa/arvoja moduuleilta
-ASR/Luistonesto/Traction control
-Kaikki pyörien pyörintänopeudet näyttävät oikein kaikki ABS anturit toimivat.
-Jarrukatkaisin toimii oikein
-BAS
-Jarrukatkaisimen toiminta oikein.
-Tehostimen kalvon liike oikein.
-EGS/ETC. 6/Vaihteisto ohjain
-Nykyinen vaihde: P/R/N toimii oikein, kun laitaa D niin näkyy -F- eli "fault"
-Kepin asento tunnistin arvo, toimii kaikki asennot oikein
-Virhekäyttö: Päällä
-Pyörintänopeus vasen ja oikea taka 2500 1/min jatkuvasti ja arvo ei muutu
-Pääakselin kierrosluku (output shaft speed) 8174 1/min Jatkuvasti ja arvo ei muutu
-Ajonopeus 314.9 km/h Jatkuvasti ja arvo ei muutu
-Kaikki muut arvot ovat OK ja toimii kuten pitää
-IC/mittaristo
-Ajonopeus 0 km/h arvo ei muutu
-Rengas nopudet (kaikki) 32768 rpm arvot ei muutu (lisätieto kertoo: Arvot tulevat luistonestolta CAN-väylää pitkin.)
-IFI/Moottorinohjain
-Ajoneuvon nopeus 0km/h arvo ei muutu (Lisätieto kertoo: Arvo tulee ABS/ETS/ASR/ESP )
-AAC/Ilmostointi paneeli
-Ajoneuvon nopeus 255 km/h (lisätieto kertoo: Arvo tulee luistonesto järjestelmältä mittariston kautta.)
Mietteet
Vaihdeleetikko vikatilassa koska ajoneuvonopeus 314kmh ja rengas nopeudet 2500rpm jatkuvasti?

ABS anturit kaikki pelaa
CAN väylä kekustelu pelaa kaikkien moduulien välillä
Vaihdelaatikon boxi näyttää samoja arvoja vaikka ottaa CAN-Väylä piuhat irti boxista samoiten jos ottaa itse laatikolle menevän liittimen irti.
Mistä tuo "pääakselin kierroluku" arvo tulee (ilmeisesti tällä tarkoitetaan kardaania?)
Laatikon sisällä sijaitsevat anturit pelittää.
Onko W140 esim Perämurikassa erillinen kardaanin nopeus anturi?
Jokin syöttää väärää tieto CAN väylään mutta mikä?!

Minulla on käytössä STAR.
WIS:siä on tutkittu tuntitolkulla, selattu kykentä kaavioita yms ja ei oikeen mitään löydy..
Jos joku vian löytää niin olen ikuisesti kiitollinen..
Kiitos jo etukäteen vastauksista..