Nyt ois pähkinää purtavaksi kaikille teille näistä paremmin tietäville.
Elikkäs aloitetaan vaikka auton tiedoilla mitä tässä yritetään saada kuntoon.
Mercedes-Benz 300DT S-Klass W140
OM606
722.608
1997
Suomiauto
Auton taustoja hieman:
-Auto ostettu uutena suomessa tilauksena tehtaalta -97
-Autolla ollut kaksi aiempaa omistajaa
-Autolla hyvä huoltohistoria ja auto pidetty muutenkin hyvässä kunnossa.
-Vehje jäänyt seisomaan noin 6 vuotta sitten kyseisen vian takia.
-Kilometrejä päästelty 340tkm
Sitten tarkemmin itse viasta..
Oireet:
-Vaihdelaatikko Limb home modessa (vikatila) Vaihde ei vaihdu isomalle.
-ABS ja ASR/BAS valot loistavat mittaristossa.
-Luonnollisesti luistonesto ja ABS ei toimi
-Nopeusmittari ja kulutus mittari ei toimi.
Osia mitä jo vaihdettu
-Vaihdelaatikon johdin levy
-Laatikon öljyt
-Jarruvalo katkaisin
jo tehdyt toimenpiteet
-Vikakoodit luettu STAR:illa
-CAN-väylä piuhat testattu ja todettu toimivaksi.
-Laatikon solenoidi venttilit testattu ja puhdistettu.
-ASR/BAS/ABS ohjain kuulemma käyetty uudelleen juotettavana ennen 6 vuoden seisomista.
Vikakoodit
(Englanniksi ja suomeksi)
-ASR/Luistonesto/Traction control
-C1000-000 Ohjainlaite
Control module
-BAS
-C1025 CAN-Signaalit, ABS ei käytettävissä
CAN Signals, ABS not available
-EGS/ETC. 6/Vaihteisto ohjain
-022 Pyörimisnopeus OT, Luistonestojärj. : ltä ei uskottava. CAN
-023 Pyörimisnopeus VT, Luistonestojärj. : ltä ei uskottava. CAN
-024 Pyörimisnopeus OE, Luistonestojärj. : ltä ei uskottava. CAN
-025 Pyörimisnopeus VE, Luistonestojärj. : ltä ei uskottava. CAN
-110 Ajoittain Pyörimisnopeus OT, moottorielektr, :lta ei uskottava CAN
-120 Ajoittain Pyörimisnopeus OE, moottorielektr, :lta ei uskottava CAN
-119 Ajoittain Pyörimisnopeus VT, moottorielektr, :lta ei uskottava CAN
-121 Ajoittain Pyörimisnopeus VE, moottorielektr, :lta ei uskottava CAN
Live dataa/arvoja moduuleilta
-ASR/Luistonesto/Traction control
-Kaikki pyörien pyörintänopeudet näyttävät oikein kaikki ABS anturit toimivat.
-Jarrukatkaisin toimii oikein
-BAS
-Jarrukatkaisimen toiminta oikein.
-Tehostimen kalvon liike oikein.
-EGS/ETC. 6/Vaihteisto ohjain
-Nykyinen vaihde: P/R/N toimii oikein, kun laitaa D niin näkyy -F- eli "fault"
-Kepin asento tunnistin arvo, toimii kaikki asennot oikein
-Virhekäyttö: Päällä
-Pyörintänopeus vasen ja oikea taka 2500 1/min jatkuvasti ja arvo ei muutu
-Pääakselin kierrosluku (output shaft speed) 8174 1/min Jatkuvasti ja arvo ei muutu
-Ajonopeus 314.9 km/h Jatkuvasti ja arvo ei muutu
-Kaikki muut arvot ovat OK ja toimii kuten pitää
-IC/mittaristo
-Ajonopeus 0 km/h arvo ei muutu
-Rengas nopudet (kaikki) 32768 rpm arvot ei muutu (lisätieto kertoo: Arvot tulevat luistonestolta CAN-väylää pitkin.)
-IFI/Moottorinohjain
-Ajoneuvon nopeus 0km/h arvo ei muutu (Lisätieto kertoo: Arvo tulee ABS/ETS/ASR/ESP )
-AAC/Ilmostointi paneeli
-Ajoneuvon nopeus 255 km/h (lisätieto kertoo: Arvo tulee luistonesto järjestelmältä mittariston kautta.)
Mietteet
Vaihdeleetikko vikatilassa koska ajoneuvonopeus 314kmh ja rengas nopeudet 2500rpm jatkuvasti?
ABS anturit kaikki pelaa
CAN väylä kekustelu pelaa kaikkien moduulien välillä
Vaihdelaatikon boxi näyttää samoja arvoja vaikka ottaa CAN-Väylä piuhat irti boxista samoiten jos ottaa itse laatikolle menevän liittimen irti.
Mistä tuo "pääakselin kierroluku" arvo tulee (ilmeisesti tällä tarkoitetaan kardaania?)
Laatikon sisällä sijaitsevat anturit pelittää.
Onko W140 esim Perämurikassa erillinen kardaanin nopeus anturi?
Jokin syöttää väärää tieto CAN väylään mutta mikä?!
Minulla on käytössä STAR.
WIS:siä on tutkittu tuntitolkulla, selattu kykentä kaavioita yms ja ei oikeen mitään löydy..
Jos joku vian löytää niin olen ikuisesti kiitollinen..
Kiitos jo etukäteen vastauksista..
W140 Laatiko vikatilassa,ABS/ASR valot palaa (vika korjattu)
W140 Laatiko vikatilassa,ABS/ASR valot palaa (vika korjattu)
Viimeksi muokannut ponukka, Ma 09.03.2020 05:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W140 MYSTEERI VIKA, TODELLSITA ONGELMAN RATKAISUA!
Tutkisin ton tcu boxin ettei siellä ole öljyä..olikos pistoke öljyssä kun öljyt vaihdoit?...kuullostaisi että boxissa olisi jotain.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W140 MYSTEERI VIKA, TODELLSITA ONGELMAN RATKAISUA!
Onkos base-moduli huomioitu? Oli vähän vastaavat oireet omassa ja boksin vaihdolla korjaantui, tosin omaa ei noin perusteellisesti analysoitu vaan enemmän kokeilemalla edettiin ongelmanratkaisussa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 5#p1234315" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 5#p1234315" onclick="window.open(this.href);return false;
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
300GD
E320
Unimog 411 110
Re: W140 MYSTEERI VIKA, TODELLSITA ONGELMAN RATKAISUA!
Laitatko vielä VIN tähän niin saa itsekin kateltua WIS:llä kytkentäkaavioita.
Tuon kuvauksen perusteella siis ABS:ltä tuleva pyöränopeusdata on laadultaan OK ja selkeä jos voit sen starilla live datana katsoa ja se pitää paikkansa. ABS kertoo pyörintänopeustiedot ASR:lle ja ASR kertoo höpö höpöä vaihteiston ohjainlaitteelle.
Onko ABS-ASR eri väylä kuin ASR - Vaihteiston ohjainlaite? Pitäis tietää CAN topologia, että osais sanoo tarkemmin.
Mikäli ovat eri väylässä - paljonko kumpaisessakin väylässä on impedanssia (päätevastukset OK?), onko oskilloskoopilla katsottuna hyvät signaalitasot, amplitudi ok ja signaali muoto ei ole vääristynyt.
Tuon kuvauksen perusteella siis ABS:ltä tuleva pyöränopeusdata on laadultaan OK ja selkeä jos voit sen starilla live datana katsoa ja se pitää paikkansa. ABS kertoo pyörintänopeustiedot ASR:lle ja ASR kertoo höpö höpöä vaihteiston ohjainlaitteelle.
Onko ABS-ASR eri väylä kuin ASR - Vaihteiston ohjainlaite? Pitäis tietää CAN topologia, että osais sanoo tarkemmin.
Mikäli ovat eri väylässä - paljonko kumpaisessakin väylässä on impedanssia (päätevastukset OK?), onko oskilloskoopilla katsottuna hyvät signaalitasot, amplitudi ok ja signaali muoto ei ole vääristynyt.
Xentry 09/2019 + SD Connect 4
Re: W140 MYSTEERI VIKA, TODELLSITA ONGELMAN RATKAISUA!
'atlas kirjoitti:Tutkisin ton tcu boxin ettei siellä ole öljyä..olikos pistoke öljyssä kun öljyt vaihdoit?...kuullostaisi että boxissa olisi jotain.
Laatikon ohjain käytetty auki ja ei ole öljyä, Vaihdellatikossa liitin oli kuiva. äkkisellä mittuksilla ja pikaisella visuaalisella tarkastuksella TCU ei näy fyysistä vikaa?
Re: W140 MYSTEERI VIKA, TODELLSITA ONGELMAN RATKAISUA!
WDB1401351A395926Antto- kirjoitti:Laitatko vielä VIN tähän niin saa itsekin kateltua WIS:llä kytkentäkaavioita.
Ilmeisesti ABS/ASR/BAS kaikki samassa moduulissa(?) en ainakaan ole löytänyt omaa ohjain boxia ABS, kuin tietysti se ABS pumppu mutta siihen ei mene väylä piuhoja..Antto- kirjoitti: ABS-ASR eri väylä kuin ASR - Vaihteiston ohjainlaite?
väylässä 120ohm kun irroitan moottorin ohjaimen ja kun kytkettynä niin 60ohm. ilmeisesti toinen päätevastus kori moduulissa. testattu ei oikosulkua maahan tai plussaan. nyt ei ole oskiloskooppia käytettävissä.Antto- kirjoitti: - paljonko kumpaisessakin väylässä on impedanssia (päätevastukset OK?), onko oskilloskoopilla katsottuna hyvät signaalitasot, amplitudi ok ja signaali muoto ei ole vääristynyt.
Re: W140 MYSTEERI VIKA, TODELLSITA ONGELMAN RATKAISUA!
Tilattu nyt uusi ASR+PML Moduuli.
BOSCH 0 265 109 055
MB A018 545 47 32 K05
Tilattu Ebaysta Jenkeistä. Maksoi 13€ .
Toivotaan että vika korjautuu tällä.
Tutkin CAN-väylä protokolloja niin kaikki nopeus signaalit pitäisivät tulla ABS/ASR moduulista.
ja ABS/ASR boxi lähettää kahta tietoa ulos CAN väylään. Km/h ja RPM eli renkaiden kierrosluku.
Ilmeisesti vaihdelaatikon moduulissa arvo "pääakselin kierrosluku(kardaani)" tulee taka pyörien abs antureiden pyörintä nopeudesta ja laatikon moduuli laskee niistä oikean arvon perävälityksellä. (ilmeisesti näissä laatikon moduuleissa on koodattu kyseisen auton perä välitys boxiin. ja tämän takia vaihdelaatikon moduulikin pitää olla aina samalla perävlityksellä olevasta autosta.)
Mercedeksen WIS kertoo että kun tuo "-C1000-000 Ohjainlaite" vikakoodi tulee niin korjaus ohje oli että vaihda moduuli N47 eli ABS/ASR moduuli. Tässä udemassa w140 on ABS ja luistonesto integroitu saman purkin sisälle. vanhemissa taas on erikseen moduulit.
BOSCH 0 265 109 055
MB A018 545 47 32 K05
Tilattu Ebaysta Jenkeistä. Maksoi 13€ .
Toivotaan että vika korjautuu tällä.
Tutkin CAN-väylä protokolloja niin kaikki nopeus signaalit pitäisivät tulla ABS/ASR moduulista.
ja ABS/ASR boxi lähettää kahta tietoa ulos CAN väylään. Km/h ja RPM eli renkaiden kierrosluku.
Ilmeisesti vaihdelaatikon moduulissa arvo "pääakselin kierrosluku(kardaani)" tulee taka pyörien abs antureiden pyörintä nopeudesta ja laatikon moduuli laskee niistä oikean arvon perävälityksellä. (ilmeisesti näissä laatikon moduuleissa on koodattu kyseisen auton perä välitys boxiin. ja tämän takia vaihdelaatikon moduulikin pitää olla aina samalla perävlityksellä olevasta autosta.)
Mercedeksen WIS kertoo että kun tuo "-C1000-000 Ohjainlaite" vikakoodi tulee niin korjaus ohje oli että vaihda moduuli N47 eli ABS/ASR moduuli. Tässä udemassa w140 on ABS ja luistonesto integroitu saman purkin sisälle. vanhemissa taas on erikseen moduulit.
Re: W140 MYSTEERI VIKA, TODELLSITA ONGELMAN RATKAISUA!
Kyllä, vika korjaantui tällä 13€ varaosa boxilla. toimitukset tuli maksamaan 25€. boxi saapui noin parissa viikossa.
ei tarvinut maksaa tulleja tai ALVeja.
nyt pääseen ässän katsastamaan monen vuoden jälkeen.
Luultvasti boxissa oli varmaan korruptoitunut joku ohjelma osio jonkun takia. ei ollut mitään fyysistä vikaakaan, ei hapettumia tai murtuneita juotoksia..
ilmeisesti nämä voi sanoa vaan itsensä irti tuosta vaan.
ei tarvinut maksaa tulleja tai ALVeja.
nyt pääseen ässän katsastamaan monen vuoden jälkeen.
Luultvasti boxissa oli varmaan korruptoitunut joku ohjelma osio jonkun takia. ei ollut mitään fyysistä vikaakaan, ei hapettumia tai murtuneita juotoksia..
ilmeisesti nämä voi sanoa vaan itsensä irti tuosta vaan.