Myyminen on helpompaa jos tekee kunnollisen ilmoituksen, hinta on asiallinen ja osaa myyjänä käyttäytyä oikein.
Myyjiä on monenlaisia, ilmoituksia lueskellessa ihmetyttää jotkut asiat.
- En ymmärrä lainkaan kommenttia
"vaihtohinta on eri" tai
"vaihtohinta määritellään tapauskohtaisesti" jne.
Itse olen joskus vaihtokauppaakin tehnyt eikä ole sen vuoksi tarvinnut auton hintaa muuttaa. Miksi se muuttuisi missään muussa tilanteessa kuin siinä että ostaja tinkaa hinnasta ?
- Vanhemmiten kun niska ei enää ole niin notkea kuin nuorena ei pysty tekemaan kauppaa jos kuvia ei ole osattu ottaa kamera suorassa.
Sitten on nämä ilmoitukset joissa kerrotaan että vikaa on, muttei sitä mitä vikaa.
Mainintana usein
"pari pikkuvikaa muttei mitään ajoa haittaavaa" tai
"ei ole ihtiä haitannut"
Minäpä helpotan ostajien elämää ja kerron tässä mitä ne pikkuviat ovat
Säästyy soittelemasta myyjille. Olkaa hyvä:
- Suurin vaihde ei pysy päällä muuten kuin kepistä koko ajan pitämällä ja etulokasuojassa on pään mentävä ruostereikä
- Perä ulvoo kuin lauma pantasusia ja moottorista vuotaa ulospäin öljyä litra sadalle kilometrille.
- Kattoluukku vuotaa sateella veden sisään vaikka se on mustalla sikamassalla "tiivistetty" (valkoinen auto) ---> sisustus on homeessa ja lattialla vettä. Pakoputki on irrallaan peräkontissa.
- Puolen vuoden verot maksamatta ja kolmannella väliluovarilla myydään, alkuperäinen omistaja Kyösti. Tuulilasiin on osunut on muutama reipas nyrkinisku.
- Kuljettajan puoleisen takasivulasin tilalla on ilmastointiteipillä kiinnitetty muovikassi. Jarruputki on poikki ja poljin menee pohjaan.
- Startti on rikki mutta manuaalivaihteisenhan saa työntämällä käyntiin, tai jättää alamäkeen ellei ostaja ole Limingasta. Starttia harjanvarrella hakatessa on rikottu myös johtoja ja alipaineletkuja ja auto kulkee enää kuuttakymppiä kaasu pohjassa.
- Käynnistäessä mittaritauluun tulee ilmoitus erinäisistä palaneista polttimoista, 99000 kilometriä myöhässä olevasta huollosta, "headlamp cornering", "service brake visit workshop", "brake wear visit workshop", "ESP", "ABS", punainen akun kuva, punaisella "reduced braking power start engine" ja "display fault". Koeajolla todetaan että vaihteistossa toimii vain kakkos- ja peruutusvaihde"
Edellä mainitut pikkuviathan eivät tosiaan
ajoa haittaa, koska auto vielä liikkuu omin voimin.
Se olisi ajoa haittaava vika, jos esimerkiksi auto olisi palanut niin että siitä olisi jäljellä enää kärventyneitä ja osittain sulaneita metalliosia.
Eräältä autoa myyvältä kysyin joskus että minkä verran autolla mahtaa olla ajettu ja sain vastaukseksi:
"sulle varmaan liikaa vanha auto ei enään mun mielestä kilsat ratkase"
Ilmoituksessa oli myös uhkaus hinnan nousemisesta
"...kun pesen auton." josta olisi toki pitänyt jo osata päätellä että turha kiinnostua autosta.
(ei, en ole tehnyt juuri viime aikoina autokauppoja tai edes yrittänyt
ja joo, varmaan olen jo täällä jossain samasta asiasta avautunut aiemminkin)