Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

hako-rsa kirjoitti:
jusi kirjoitti:
wee124 kirjoitti: Jos ei ole urealaitteistoa niin voiko silti olla euro6, aloittajan autossahan sitä ei ole. Vanhempien 2014 mallin 220CDI GLK:lle on tullut kaksi kutsua ohjelmistopäivitykseen, molemmat ovat tulleet maahantuojalta, trafia ei noissa kutsuissa ole mainittu. Auto katsastettiin heinäkuulla noiden kutsujen välissä eikä konttorilla asiasta puhuttu mitään, mitä pakkoon tulee olen myös ymmärtänyt että tuossa euro5 saastemallissa päivitys on vapaaehtoinen.
Ei taida Euro 6 -rajat mennä läpi ilman urealaitteita. Vanhemmat OM651:t, joissa mallinimessä on BlueEfficiency, ovat Euro 5 ja uudemmat BlueTecit Euro 6. Näkyy kyllä VIN-decooderilla. Onkohan vuosimallirajana mallista riippuen 2013-2014? Aloittajan auto melko saletisti Euro 6.

Soitin Trafille nyt ja sieltä vahvistettiin että minulla on Euro6.
Vaadin heitä laittamaan minulle sähköpostiin lausunnon jossa todetaan onko päivitys pakottava vaiko ei. Eli tämän jälkeen asia on varma kun saan tuon kirjallisena. Sitä odotellessa.
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Noniin hyvä, että selvisi. Hako-rsa sulla ei siis ole ureaa vaikka euro 6? Tosiaan tuolla trafin sivuilla on w205 ohjelmistopäivitys takaisinkutsukampanjana. w204 ei vielä toistaiseksi ole, mutta tänään bongasin tämmöisen uutisen...

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/dai ... iautoissa/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ton mukaan sprintterit euro 5 päästöilläkin vaaditaan päivitykseen. eli voi olla, että tämä tulee koskemaan myös kaikkia henkilöautoja jossa on om651 blue-efficiency euro5 luokituksella.

On kyllä hurjaa touhua tämä nykyaika. Tästähän pitäisi jo vahingonkorvauksia saada, jos auton ominaisuudet heikkenee tuon päivityksen myötä. Jenkeissähän vw: joutu ostamaan autot takaisin hyvään hintaan. Suomessa taisi saada vaan turvaliivin ja jonkinlaisen huomiovalon päivityksen lisänä. Varmaan maahantuoja ajatteli, että koneet levii tienpääälle niin tarvitsee em. lisävarusteet :D:D
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

hako-rsa kirjoitti:
jusi kirjoitti:
wee124 kirjoitti: Jos ei ole urealaitteistoa niin voiko silti olla euro6, aloittajan autossahan sitä ei ole. Vanhempien 2014 mallin 220CDI GLK:lle on tullut kaksi kutsua ohjelmistopäivitykseen, molemmat ovat tulleet maahantuojalta, trafia ei noissa kutsuissa ole mainittu. Auto katsastettiin heinäkuulla noiden kutsujen välissä eikä konttorilla asiasta puhuttu mitään, mitä pakkoon tulee olen myös ymmärtänyt että tuossa euro5 saastemallissa päivitys on vapaaehtoinen.
Ei taida Euro 6 -rajat mennä läpi ilman urealaitteita. Vanhemmat OM651:t, joissa mallinimessä on BlueEfficiency, ovat Euro 5 ja uudemmat BlueTecit Euro 6. Näkyy kyllä VIN-decooderilla. Onkohan vuosimallirajana mallista riippuen 2013-2014? Aloittajan auto melko saletisti Euro 6.

Soitin Trafille nyt ja sieltä vahvistettiin että minulla on Euro6.
Vaadin heitä laittamaan minulle sähköpostiin lausunnon jossa todetaan onko päivitys pakottava vaiko ei. Eli tämän jälkeen asia on varma kun saan tuon kirjallisena. Sitä odotellessa.

Kävi ilmi tänään kun pyysin Trafilta kirjallisen lausunnon siitä että onko päivitys pakollinen vai ei, niin lausunnon mukaan päivitys ei ollut minun autossani pakollinen. Jännä juttu että Suomen Autohuolto ja Trafin autotekniikan asiantuntija väitti aiemmin ihan muuta. Nyt tämän turhan/ paskan päivityksen takia autoni on hajoamassa. Vehon lisäksi alan kohdistamaan riita-asiaa huoltoliikettä ja Trafia kohtaan. Tiedoksi kaikille, että älkää ikinä menkö päivittämään autojanne Vehon kampanjoiden toimesta ja jos on pakko niin vanha softa ensin talteen jotta sen voi myöhemmin palauttaa jollain pajalla takaisin!
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Voi perhana kun huonoa tuuria. Mielestäni tuossa on selkeä syy/seuraus kun auto kerta toiminut ongelmitta ennen päivitystä. Eli veho/huoltoliike ja jopa trafi on velvollisa korjaamaan auton alkuperäiseen kuntoon. Varsinkin kun on väitetty, että pakollinen päivitys. Pitkä tiehän tuossa varmasti tulee olemaan, että pystyt näyttämään vian aihetuvan juuri päivitykestä. Kuluttajansuojaan yhteyttä vaikka suomessa se on aika hampaaton...
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Mitä ongelmaa autossa nyt oikeasti on, suurempi kulutus? PAljonko on kilometrejä missäkin olosuhteissa takana, että voi vertailua tehdä? Tankistahan nämä on mitattu ja samankokoisilla renkailla?

Tuon ahtopaineentunnistin nyt voi mennä ja vaikea yhdistää mitenkään ohjelmaan. Olihan se mennyt ennen ohjelmaakin.

Voithan käydä ottamassa autoon viriohjelman ja kaikki on sen jälkeen kunnossa? Näen lähinnä itsensä kiusaamiseksi tapella trafin, vehon ym kanssa asiasta jostain kulutuksen noususta, mutta saahan siihenkin tietysti aikaansa kuluttaa.
2007 R 320cdi
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja shade_z »

Miten tämä kuulostaa niinkovin VW miehen jutuilta ja tutulta Vagarenasta että kaikki mahdollinen johtuu "päästöpäivityksestä" ei millään pahalla. Se on totta että kaikki viat tulee jonkun korjauksen/huollon/ jne jälkeen eikä se automaattisesti tarkoita että johtuu siitä. Jos maahantuoja on tehnyt virallisen testin 4.8 ja todennäköisesti tankkausmittauksella tai muulla luotettavalla tavalla niin miten ihmeessä sinä saat sen menemään 7litraan?Ajotietokoneen mukaan vai ihan todellista laskettua kulutusta tankkaamalla?
Mittariston asetusten palautus alkutilaan suositellaan päivitystenjälkeen tehtäväksi mikäli näyttää vääriä lukemia.

Oliko alkuperäisessä kirjeessä maininta että vapaaehtoinen kampanja vai takaisinkutsu? Saitko todistuksen jossa mainitaan että huollon vapaaehtoinen kampanja vai takaisinkutsu ?
MM81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Su 08.02.2015 12:58
Paikkakunta: Vantaa-Ruskeasanta

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja MM81 »

Itselläni tuo päivitys ei vaikuttanut kulutukseen mitenkään. Samaa 5.3 litraa menee täällä pk-sudun pyörittelyissä. Kirjeessä mainittiin päivityksen vaikuttavan mahdollisesti vain AB-urean lisääntyneeseen kulutukseen, mutta ei ainakaan tässä muutaman tuhannen kilsan jälkeen ole vielä loppunut. Säiliö täytetty viimeksi helmikuussa ja kilsoja tullut noin 13tkm sen jälkeen.
S205 C 180 d Bluetec
ex: W205 C 200 d, S212 220, S204 180, X204 220 + 2 x A3, 3 x A4, A6 ja muutama VW
SedesreM
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 08.11.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja SedesreM »

Itselle laittoivat maahantuonnista kirjeen. Onko sinulla kirje talllessa. Jos on, laitatko kuvan siitä? Siinä kerrotaan, onko päivitys pakollinen.
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

Huttiainen kirjoitti:Mitä ongelmaa autossa nyt oikeasti on, suurempi kulutus? PAljonko on kilometrejä missäkin olosuhteissa takana, että voi vertailua tehdä? Tankistahan nämä on mitattu ja samankokoisilla renkailla?

Tuon ahtopaineentunnistin nyt voi mennä ja vaikea yhdistää mitenkään ohjelmaan. Olihan se mennyt ennen ohjelmaakin.

Voithan käydä ottamassa autoon viriohjelman ja kaikki on sen jälkeen kunnossa? Näen lähinnä itsensä kiusaamiseksi tapella trafin, vehon ym kanssa asiasta jostain kulutuksen noususta, mutta saahan siihenkin tietysti aikaansa kuluttaa.

DPF alkanut tekemään poltot muutaman päivän välein nyt tuon jälkeen. Eli ennen oli polttoväli 500-600 km , nyt viimeisin oli 284 km. Että taitaa kuormittua tuo dpf nyt liikaa, kun egr:n aukioloa on lisätty liikaa.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

siinä sen näkee, että pelastuuko siinä mikään käryltä jos auto käryttää tuplasti useammin. :D

en tiedä onko vaikutus siitä, että enemmän egr:ää tarkoittaa vähemmän raitista ilmaa koneelle, ja sitä myöten enemmän nokea suodattimeen.
W212 E350cdi
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

Päivitän tänne vähän autoni tämänhetkistä tilannetta;

Auton sain viikko sitten huollosta takaisin. Huoltoon se otettiin sen vuoksi, koska se savutti mustaa savupilveä viime polton yhteydessä. Ja polttovälit tiheät. Huollossa autosta tutkittiin ahtoputki-> ei öljyvuotoja. Tutkittiin DPF -> ei ongelmia. Tutkittu EGR :n toimivuutta testerillä -> havaittu vika matalapaine puolen läppävika ( pakoputken puolen). Auton sain huollosta alle viikko sitten ja taas teki polton , polttoväli nyt 308 km. Liian tiheä väli edelleen. Mitäs arvailuja olisi teillä tähän. Mitä kannattaa tehdä nyt?
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

Tilanne päivitystä... Viimeksi autosta vaihdettiin egr läppä. Nyt auto taas savuttanut, kierroslukumittari heittelee, tukkoisuutta, star&stop ei toimi ja poltot reilun 200 km välein. Tänään auto meni taas huoltoon jossa löydettiin ainakin egr venttiilivika. Vielä ei ole tutkittu EGR:n matalapaine puolta.. sieltäkin voi taas yllätyksiä löytyä. Että tämmöistä tämä maapallon pelastaminen saa yksittäiselle ihmiselle aikaan...
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ajatelkaa positiivisesti. Kyllä me Suomalaiset tämän pallon voimme pelastaa kun vain riittävästi tahdomme. Syödään heinää ja sirkkoja ja liikutaan pyhällä hengellä, niin kyllä se siitä. :D
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja rawpower »

hako-rsa kirjoitti:Tilanne päivitystä... Viimeksi autosta vaihdettiin egr läppä. Nyt auto taas savuttanut, kierroslukumittari heittelee, tukkoisuutta, star&stop ei toimi ja poltot reilun 200 km välein. Tänään auto meni taas huoltoon jossa löydettiin ainakin egr venttiilivika. Vielä ei ole tutkittu EGR:n matalapaine puolta.. sieltäkin voi taas yllätyksiä löytyä. Että tämmöistä tämä maapallon pelastaminen saa yksittäiselle ihmiselle aikaan...
Moro. Inhottava kohtalo autolla kyllä. Jospa saat sen kuntoon. Onko savu ihan näkyvää ja savutus jatkuvaa? Vai tuleeko tietyissä tilanteissa esille. Miten diagnosoitte tuon egr läpän ja egr venttiilin toimimattomuuden? Antoiko vikakoodia vai jotenkin muuten?
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

Moro. Inhottava kohtalo autolla kyllä. Jospa saat sen kuntoon. Onko savu ihan näkyvää ja savutus jatkuvaa? Vai tuleeko tietyissä tilanteissa esille. Miten diagnosoitte tuon egr läpän ja egr venttiilin toimimattomuuden? Antoiko vikakoodia vai jotenkin muuten?[/quote]

No nyt on valmistajalta tullut jo ohjeita mitä ja miten tutkitaan. Saavutus oli polttojen yhteydessä tapahtuvaa, mutta erittäin runsasta saavutusta. ( Normaalista poikkeavaa ). En oikein kyllä osaa sanoa tuohon mitään, että miten egr:n viat löydettiin. Egr:ään kaikki oireet kuitenkin viittasivat. Ilmeisesti ensi viikolla avataan egr ja tutkitaan vielä matalapaine puolen osat ( pakoputken puolen) . Jos tämä egr saadaan kuntoon, niin toivon totisesti, että poltot lähtevät harvenemaan myös.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja amatoori »

hako-rsa kirjoitti: No nyt on valmistajalta tullut jo ohjeita mitä ja miten tutkitaan. Saavutus oli polttojen yhteydessä tapahtuvaa, mutta erittäin runsasta saavutusta. ( Normaalista poikkeavaa ). En oikein kyllä osaa sanoa tuohon mitään, että miten egr:n viat löydettiin. Egr:ään kaikki oireet kuitenkin viittasivat. Ilmeisesti ensi viikolla avataan egr ja tutkitaan vielä matalapaine puolen osat ( pakoputken puolen) . Jos tämä egr saadaan kuntoon, niin toivon totisesti, että poltot lähtevät harvenemaan myös.
Ajoin 100tkm hieman enemmän (400->500tkm) ajetulla om646:lla joka poltti dpf:ää 200km välein. Se oli sen ominaisuus. Riippuu hitosti ajoprofiilistakin. Jos pelkkää kaupunkii rassaa niin polttoväli voi olla tyylii 50km varsinkin jos se ei pääse tekee sitä loppuu. Tää oli siis ilman mitää saastepäivityksii.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 555
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Miten tämä päättyi?
Tuliko auto lopulta kuntoon ja mitä/kuka maksoi?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

Käytin lopulta auton kesällä optimoinnissa.. hävisi ongelmat sitä myöten kokonaan.. optimoinnin jälkeen tosin ei lämmöt meinaa enää nousta koneessa. Itse maksoin optimoinnin. Veho ei korvaa mitään.
Ennen optimointia polttovälit olivat 200-300 km, kun nyt ne ovat palautunut 1000km väliin. Kulutuskin saatiin takaisin ennalleen, nyt 4,4-5,3 l/100km kulutus. Vehon ohjelman jälkeen oli jopa yli 7 litraa/100km.

Veho kyllä korvasi heidän ohjelmiston aiheuttamat muut selvät rikkoutumiset, kuten egr matala paine puolen läppävian, egr venttiilin ja osittain uuden dpf:n vaihdon. Menihän tuota rahaa itselläkin ja ei autokaan olisi tullut kuntoon jos en olisi käyttänyt optimoinnissa sitä. Egr:n sulku oli konkreettinen toimenpide.
Vastaa Viestiin