Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

Osaisiko joku auttaa ja antaa näkökulmaa asiaan.

Minulla on CLA vm 2014 220 CDI jonka olen ostanut 03/2019. Diesel automaatti laatikolla.

Sain keväällä maahantuojan kirjeen jossa pyydettiin tuomaan auto moottorin ohjaus järjestelmän päivitykseen. Eli suoraan sanottuna päästöhuijaus ohjelmiston poistoon.

Käytin autoa päivityksessä alkukesästä.

Heti päivityksen jälkeen huomasin että autoni on alkanut kuluttamaan dieseliä enemmän kuin ennen. Ennen autoni vei maantieajossa n 4,8 litraa ja päivityksen jälkeen se vei 5,7. Reklamoin tästä maahantuojalle. Maahantuoja otti auton tutkittavaksi ja huoltoliike teki maahantuojan toimesta"viralliset kulutusmittaukset" sekä tutki että onko autossani joku muu vika mikä selittäisi kasvaneen kulutuksen. Löysivät viaksi muka matalat rengaspaineet ja tukossa olevan ilmansuodattimen --> huolsivat nämä. Tämän jälkeen ajoin itse autolla ja huomasin että autoni kulutus kasvoi vaan lisää. Nyt se kasvoi jopa 7 litraan maantie ajossa. Nykypäivänä se vie 6-7 litraa maantieajossa.

Reklamoin uudelleen ja sain riidellä jonkin aikaa, että maahantuoja suostui ottamaan auton uudelleen tutkittavaksi. Tässä välissä autooni tuli kuitenkin uusi vika lisää, vaihteet meni pelistä pois. Automaatti laatikko ei vaihtanut vaihteita enää eli meni ns suojatilaan. Myöskään manuaali moodia ei suostunut laittamaan toimintaan. Vaihteet palautui auton uudelleen käynnistyksellä.

Vein siis taas autoni huoltoon ja siellä löydettiin viaksi viallinen ahtopainetunnistin. Tuo tunnistin oli jo kesällä 2018 edellisen omistajan toimesta vaihdettu, joten ihmettelen että miten tunnistin voi vuoden välein mennä rikki. No huoltoliike vaihtoi tunnistimen ja teki uudet "viralliset kulutusmittaukset" joiden tuloksen kertoi minulle olevan 4,8 litraa.

Itse lähdin ajamaan autolla tuon jälkeen ja auto vei edelleen yli 6 litraa maantieajossa. Pari päivää tämän jälkeen autosta meni pois pelistä Start &Stop toiminto. Toiminto ei ollut juurikaan yli kahden tunnin yhtäjaksoisen ajon aikana käytössä. Eli ECO -tila pysytteli vain koko ajan keltaisena vaikka matkaa kertyi parisataa yhteen kyytiin. Tänään sitten ajaessani autosta lähti taas vaihteet pois käytöstä. Auto ei vaihtanut vaihteita ja suurin vaihde taas nelonen . Eli uskoakseni ahtopainetunnistin meni taas rikki! Jo toisen kerran viikon sisällä.

Maahantuoja ei suostu uskomaan että moottorin ohjausjärjestelmän vuoksi auto nyt oirehtii. Mielestäni näillä on selkeä syy-yhteys.
Meillä on pitkä riitaisa tie tulossa. Kaipaan apujanne.
Autossa ei ollut ennen järjestelmä päivitystä mitään vikaa, toimi kaikin puolin kuten pitää. KUn se kävi päivityksessä, siitä nousi kulutus selkeästi eli entisestä 4,8 litrasta jopa seitsemään litraan on menty! Lisäksi tämä on jo toinen kerta viikon sisään kun ahtopaine tunnistin näyttää hajonneen.

Voitte vaan kuvitella että maahantuojan mielestä heidän päivitys ei vaikuta näihin seikkoihin ja minä tietysti näen tässä asiassa yhteyden. Eli mojova riitely menossa. Mielestäni on loogista, että kun moottorinohjausjärjestelmän päivityksessä pyritään nimenomaan vaikuttamaan ajoneuvon päästöihin, niin sehän vaikuttaa regeneroinnin tiheyteen ja sitä kautta myös tietysti diesel-syöttöön, ahtamiseen ja turbon toimintaan sekä tätä kautta kulutukseen. Ennen päivitystä auto regeneroi n. 500 kilometrin välein ja nyt se on sitä tehnyt jo 200 kilometrin välein eli n. 4-7 päivän välein minulla.

Kertokaa näkemyksiänne asiaan, olisin hyvin kiitollinen kaikista vinkeista ja ajatuksista.
RRR77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 05.09.2019 20:56

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja RRR77 »

Mulla on päivitetty autoon se vapaaehtoinen ohjelmistopäivitys. Kulutus saattoi nousta aavistuksen, tosin tälle ei ole olemassa edes mittausarvoa tueksi.

Muuta vaikutusta ei ole ollut.

Auto s212 220cdi 2012.
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja toozi »

Toki on varmaan mahdollista että autoon on iskenyt sattumalta samalla jokin vika, joka nostaa nyt kulutusta tai että ohjelmapäivitys on tuonut vian esille. Mutta hyvin voi uskoa huijauspäivityksenkin olevan syyllinen. Ikiliikkujaa ei edelleenkään ole keksitty. En usko että on olemassa mitään ihmeohjelmaa, jolla saadaan päästöt selvästi pienemmiksi ilman mitään haittavaikutuksia. Jos olis, niin se varmaan olis siellä jo alunperin ollut.

Ymmärtääkseni noi päivitykset on tarkoitettu lähinnä typen oksidien pienentämiseksi. Palolämpötilaa on tällöin laskettava lähinnä pakokaasujen takaisinkierrätystä lisäämällä. Tästä tulee taas lisää nokea ja näin hiukkasloukkua täytyy generoida useammin. Kyllä tää väkisin vaikuttaa kulutukseen ja käyttöominaisuuksiin. Itse en veis päivitykseen ellei ole ns. "pakollinen". Ainakin se vanha ohjelma olis hyvä ottaa talteen ennen päivitystä. Joku varmaan kertoo saako sen vanhan palautettua sinne, vaikka ei olis otettu talteen.

Taitaa MB:llä olla sama homma edessä kuin volkkarillakin.
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

RRR77 kirjoitti:Mulla on päivitetty autoon se vapaaehtoinen ohjelmistopäivitys. Kulutus saattoi nousta aavistuksen, tosin tälle ei ole olemassa edes mittausarvoa tueksi.

Muuta vaikutusta ei ole ollut.

Auto s212 220cdi 2012.
Oliko sinulla viritetty auto?
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

toozi kirjoitti:Toki on varmaan mahdollista että autoon on iskenyt sattumalta samalla jokin vika, joka nostaa nyt kulutusta tai että ohjelmapäivitys on tuonut vian esille. Mutta hyvin voi uskoa huijauspäivityksenkin olevan syyllinen. Ikiliikkujaa ei edelleenkään ole keksitty. En usko että on olemassa mitään ihmeohjelmaa, jolla saadaan päästöt selvästi pienemmiksi ilman mitään haittavaikutuksia. Jos olis, niin se varmaan olis siellä jo alunperin ollut.

Ymmärtääkseni noi päivitykset on tarkoitettu lähinnä typen oksidien pienentämiseksi. Palolämpötilaa on tällöin laskettava lähinnä pakokaasujen takaisinkierrätystä lisäämällä. Tästä tulee taas lisää nokea ja näin hiukkasloukkua täytyy generoida useammin. Kyllä tää väkisin vaikuttaa kulutukseen ja käyttöominaisuuksiin. Itse en veis päivitykseen ellei ole ns. "pakollinen". Ainakin se vanha ohjelma olis hyvä ottaa talteen ennen päivitystä. Joku varmaan kertoo saako sen vanhan palautettua sinne, vaikka ei olis otettu talteen.

Taitaa MB:llä olla sama homma edessä kuin volkkarillakin.

Tämä on kyllä ikävä kyllä"pakollinen" päivitys. Saksan viranomaiset ovat tämän määränneet toteutettavaksi ja Suomessa maahantuoja hoitaa tämän. Suomen viranomaiset eli Trafi valvoo että autot päivitetään. Mikäli autoa ei ole päivitetty, se ei mene enää katsastuksesta läpi. Että eipä tässä auta kuin viedä auto tuonne ja itkeä. Maahantuoja on selvittänyt voiko vanhaa ohjelmistoa palauttaa autoon ja ikävä kyllä sitä ei ole enää kuulemma valmistajalla jakelussa. Tähän en tietenkään usko, tottakai se on heillä, mutta eivät voi sitä laittaa takaisin.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Eli tästä lähtien jos tuollanen tulee itselle ajankohtaiseksi niin käy ensin jollakin viripajalla ja antaa heidän ottaa alkuperänen softa talteen... sitten tuohon pakolliseen päivitykseen ja jos se on paska niin käy siellä samaisella viripajalla palauttamassa entisen takasin.
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Koodin lukuun. Dpf-suodattimen polttoväli on melko tiuha, sinne pakkopoltto ja suodattimen uudelleen asetus. Mielellään uusi eropaineanturi samalla...

Ongelmia kuulostaa olevan useampi ja kaikista ei varmuutta. Asiantuntevan Star-käyttäjän luo ja tutkia auto läpi.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 550
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja jusi »

SilverS212 kirjoitti:Koodin lukuun. Dpf-suodattimen polttoväli on melko tiuha, sinne pakkopoltto ja suodattimen uudelleen asetus. Mielellään uusi eropaineanturi samalla...

Ongelmia kuulostaa olevan useampi ja kaikista ei varmuutta. Asiantuntevan Star-käyttäjän luo ja tutkia auto läpi.
Jos auto tekee itse regeneroinnin, onko pakkopoltossa todella järkeä?
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

jusi kirjoitti:
SilverS212 kirjoitti:Koodin lukuun. Dpf-suodattimen polttoväli on melko tiuha, sinne pakkopoltto ja suodattimen uudelleen asetus. Mielellään uusi eropaineanturi samalla...

Ongelmia kuulostaa olevan useampi ja kaikista ei varmuutta. Asiantuntevan Star-käyttäjän luo ja tutkia auto läpi.
Jos auto tekee itse regeneroinnin, onko pakkopoltossa todella järkeä?
Hiukkassuodattimen eropaineanturin vanhetessa, anturin nolla liukuu ja suodatin ei puhdistu kunnolla. Eli polton jälkeen suodatin on vielä esim. puolillaan nokea. Seuraava poltto tuleekin vastaan aika pian.

Omassa om651:ssä kävi näin. Lopulta tulikin koodi eropaineanturista. Polttoväli tiheni loppua kohden. Pakkopolton jälkeenkin uudella anturilla näytti täyttöastetta n. 50%. Vasta uudelleen määritys nollasi tämän ja polttoväli palautui normaaliksi.

Koska polttoväli on jo 200km, niin mielestäni yksi pakkopoltto ei siinä tunnu enään missään.

Starilla tutkimaan hiukkassuodattimen elämää, voi olla että vika ei siellä ole. Kannattaa tarkistaa kuiteskin.
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja kilander »

Eikös tuo tiheä polttoväli kerro yleensä että regenerointi ei suoritettu täydellisesti, muutenhan väli pyörii siinä n.700 km jos matkaa enempi ajelee.
Hiukkassuodatin täyttyy kyllä , paljonhan se täyttöaste piti olla ettei enää edes ala polttamaan.. Sitten ei auta kuin perusasetus ( merkkiliike vaihtanee uuden pöntön)
Mutta joo kannattaa jossain käydä starilla selvittämässä regenerointihistoria, milloin viimeinen onnistunut poltto ja sitten aiheuttajaa etsimään.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Normaali dpf:n polttoväli on siinä 1200km huitteilla. Jos se on pari sataa, se ei suinkaan kerro terveestä systeemistä.
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

TPLtre kirjoitti:Normaali dpf:n polttoväli on siinä 1200km huitteilla. Jos se on pari sataa, se ei suinkaan kerro terveestä systeemistä.

Joo olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä että tuo ei tunnu enää normaalilta. Maahantuojalle ja huoltoliikkeelle olen havaintoni tästä myös ilmoittanut. He tarkistivat regeneroinnin historian viime kerralla. Mitään kummallista he eivät näe asiassa. Maahantuojan mukaan järjestelmäpäivityksen jälkeen on normaalia että auto regeneroi useammin. Ja tämäkö täysin normaalia?? Mielestäni jokaisen väittämäni ja huolenaiheeni he ovat täysin mitätöineet alusta lähtien. Mutta jos hiukkassuodatin on rikki, niin se ei varmaan vielä selitä kulutuksen kasvua, ahtopainetunnistimen rikkoutumisia / toiminta häiriöitä eikä myöskään Start&Stop toiminnon toimimattomuutta ?
RRR77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 05.09.2019 20:56

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja RRR77 »

hako-rsa kirjoitti:
RRR77 kirjoitti:Mulla on päivitetty autoon se vapaaehtoinen ohjelmistopäivitys. Kulutus saattoi nousta aavistuksen, tosin tälle ei ole olemassa edes mittausarvoa tueksi.

Muuta vaikutusta ei ole ollut.

Auto s212 220cdi 2012.
Oliko sinulla viritetty auto?
Ei ollut. Vakiosofta.
RRR77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 05.09.2019 20:56

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja RRR77 »

hako-rsa kirjoitti:
toozi kirjoitti:Toki on varmaan mahdollista että autoon on iskenyt sattumalta samalla jokin vika, joka nostaa nyt kulutusta tai että ohjelmapäivitys on tuonut vian esille. Mutta hyvin voi uskoa huijauspäivityksenkin olevan syyllinen. Ikiliikkujaa ei edelleenkään ole keksitty. En usko että on olemassa mitään ihmeohjelmaa, jolla saadaan päästöt selvästi pienemmiksi ilman mitään haittavaikutuksia. Jos olis, niin se varmaan olis siellä jo alunperin ollut.

Ymmärtääkseni noi päivitykset on tarkoitettu lähinnä typen oksidien pienentämiseksi. Palolämpötilaa on tällöin laskettava lähinnä pakokaasujen takaisinkierrätystä lisäämällä. Tästä tulee taas lisää nokea ja näin hiukkasloukkua täytyy generoida useammin. Kyllä tää väkisin vaikuttaa kulutukseen ja käyttöominaisuuksiin. Itse en veis päivitykseen ellei ole ns. "pakollinen". Ainakin se vanha ohjelma olis hyvä ottaa talteen ennen päivitystä. Joku varmaan kertoo saako sen vanhan palautettua sinne, vaikka ei olis otettu talteen.

Taitaa MB:llä olla sama homma edessä kuin volkkarillakin.



Tämä on kyllä ikävä kyllä"pakollinen" päivitys. Saksan viranomaiset ovat tämän määränneet toteutettavaksi ja Suomessa maahantuoja hoitaa tämän. Suomen viranomaiset eli Trafi valvoo että autot päivitetään. Mikäli autoa ei ole päivitetty, se ei mene enää katsastuksesta läpi. Että eipä tässä auta kuin viedä auto tuonne ja itkeä. Maahantuoja on selvittänyt voiko vanhaa ohjelmistoa palauttaa autoon ja ikävä kyllä sitä ei ole enää kuulemma valmistajalla jakelussa. Tähän en tietenkään usko, tottakai se on heillä, mutta eivät voi sitä laittaa takaisin.
Linkkiä tähän? Pari kk sitten päivitin omani, silloin Veho ilmoitti että kyseessä on vapaaehtoinen päivitys.
Viimeksi muokannut RRR77, Ke 30.10.2019 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

TPLtre kirjoitti: Mutta jos hiukkassuodatin on rikki, niin se ei varmaan vielä selitä kulutuksen kasvua, ahtopainetunnistimen rikkoutumisia / toiminta häiriöitä eikä myöskään Start&Stop toiminnon toimimattomuutta ?
Jo yksikin noista selittää molemata
Mökkillä
'
MM81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Su 08.02.2015 12:58
Paikkakunta: Vantaa-Ruskeasanta

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja MM81 »

Mulle tuli ensin kutsu Veholta ja sitten vielä joku Trafin ukaasi, että seuraavassa katsastuksessa tulee hylsy ellei päivitystä ole suoritettu. Kuulemma AB-urean kulutus saattaa kasvaa mutta en ole oikeastaan mitään erikoista auton käyttäytymisessä huomannut. Joskus kesällä tehtiin päivitys.
S205 C 180 d Bluetec
ex: W205 C 200 d, S212 220, S204 180, X204 220 + 2 x A3, 3 x A4, A6 ja muutama VW
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

Tämä on kyllä ikävä kyllä"pakollinen" päivitys. Saksan viranomaiset ovat tämän määränneet toteutettavaksi ja Suomessa maahantuoja hoitaa tämän. Suomen viranomaiset eli Trafi valvoo että autot päivitetään. Mikäli autoa ei ole päivitetty, se ei mene enää katsastuksesta läpi. Että eipä tässä auta kuin viedä auto tuonne ja itkeä. Maahantuoja on selvittänyt voiko vanhaa ohjelmistoa palauttaa autoon ja ikävä kyllä sitä ei ole enää kuulemma valmistajalla jakelussa. Tähän en tietenkään usko, tottakai se on heillä, mutta eivät voi sitä laittaa takaisin.[/quote]

Linkkiä tähän? Pari kk sitten päivitin omani, silloin Veho ilmoitti että kyseessä on vapaaehtoinen päivitys.[/quote]

En nyt mitään linkkiä tähän tiedä onko edes olemassa. Mutta olen itse soittanut Trafille ja kysynyt asiasta. Trafi katsoi tietokannastaan että minun autoni on nyt päivitetty ja kertoi että autoa ei voi/ei saa palauttaa entiselleen tai muuten se ei enää saa katsastuksesta hyväksyntää. Myös huoltoliike on jo heti alkuun ilmoittanut entisen ohjelmiston olevan laiton. Onpa jännä että Veho on asian ilmaissut eri tavalla sinulle.
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja rawpower »

hako-rsa kirjoitti:
toozi kirjoitti:Toki on varmaan mahdollista että autoon on iskenyt sattumalta samalla jokin vika, joka nostaa nyt kulutusta tai että ohjelmapäivitys on tuonut vian esille. Mutta hyvin voi uskoa huijauspäivityksenkin olevan syyllinen. Ikiliikkujaa ei edelleenkään ole keksitty. En usko että on olemassa mitään ihmeohjelmaa, jolla saadaan päästöt selvästi pienemmiksi ilman mitään haittavaikutuksia. Jos olis, niin se varmaan olis siellä jo alunperin ollut.

Ymmärtääkseni noi päivitykset on tarkoitettu lähinnä typen oksidien pienentämiseksi. Palolämpötilaa on tällöin laskettava lähinnä pakokaasujen takaisinkierrätystä lisäämällä. Tästä tulee taas lisää nokea ja näin hiukkasloukkua täytyy generoida useammin. Kyllä tää väkisin vaikuttaa kulutukseen ja käyttöominaisuuksiin. Itse en veis päivitykseen ellei ole ns. "pakollinen". Ainakin se vanha ohjelma olis hyvä ottaa talteen ennen päivitystä. Joku varmaan kertoo saako sen vanhan palautettua sinne, vaikka ei olis otettu talteen.

Taitaa MB:llä olla sama homma edessä kuin volkkarillakin.

Tämä on kyllä ikävä kyllä"pakollinen" päivitys. Saksan viranomaiset ovat tämän määränneet toteutettavaksi ja Suomessa maahantuoja hoitaa tämän. Suomen viranomaiset eli Trafi valvoo että autot päivitetään. Mikäli autoa ei ole päivitetty, se ei mene enää katsastuksesta läpi. Että eipä tässä auta kuin viedä auto tuonne ja itkeä. Maahantuoja on selvittänyt voiko vanhaa ohjelmistoa palauttaa autoon ja ikävä kyllä sitä ei ole enää kuulemma valmistajalla jakelussa. Tähän en tietenkään usko, tottakai se on heillä, mutta eivät voi sitä laittaa takaisin.

Onko sulla jotain faktaa tästä? Löytyykö trafin sivuilta takaisinkutsuissa? Mitä vuosimalleja ja moottoreita pakollinen koskee?

Itse käytin 31.8.2019 paikallisella marmorilla. tarjosivat päivitystä. Päädyin olemaan laittamatta kun oli vapaaehtoinen. Auto tuotu ruotsista heinäkuussa 2019. maahantuontikatsastus 29.7.2019 ongelmitta eikä mitään mainintaa tästä.

Autona siis w204 220 cdi om651 vuosimallia 2010

Edit: En ainakaan pikaisesti löytänyt trafin sivuilta kampanjaa. Sieltähän se löytyy jos pakollinen on ja katsastukseen vaikuttaa.

Ketjun aloittaja oireeseen vielä. Vaikuttaa valitettavasti aikalailla samalta kuin VAG päästöhuijaus diisseleissä. Tässähän se oli niin, että Audilla ja VWllä pakollinen. Skoda ja seat oli vapaaehtoinen. Itse ajelin 2 vuotta tommosella skodalla ja en teettänyt päivitystä. Oli sen verran paljon tullut ongelmia ihmisille huijauspäivityksen jälkeen. Esim. EGR venttiileitä hajonnut, Dpf suodatin polttaa jatkuvasti. kulutus noussut reilusti.

Tuolla ohjelmointiketjussa oli jotain keskustelua tästä. Ilmeisesti pakokaasun kierrätys on aina päällä tuon päivityksen jälkeen. Ja uusi ohjelma on suojattu muutoksia vastaan huomattavasti perusteellisemmin. Eli jos pakolliseksi tulee niin vanha ohjelma talteen ja sitten päivityksellä, jotta saa katsastusongelmat poikkeen. Sitten uusi ohjelma takaisin ja/tai voimaa koneeseen.

Edit2: VAg konsernillahan oli tietyt moottorinosat takuun piirissä (egr, dpf ym.) jos kilometrejä oli alle 250tkm ennen päivitystä. Monta EGR meni rikki kun oli karstoittunut ja päivityksen jälkeen sitä ohjattiin enemmän auki ja eihän se sitten toiminutkaan karstan vuoksi. Näitä on sit vaihdettu takuuseen. Mielestäni Daimlerin pitäisi nyt tehdä sama homma, eli jos osia alkaa rikki menemään päivityksen jälkeen niin takuuta kehiin vaan.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja Zac »

rawpower kirjoitti: Ketjun aloittaja oireeseen vielä. Vaikuttaa valitettavasti aikalailla samalta kuin VAG päästöhuijaus diisseleissä. Tässähän se oli niin, että Audilla ja VWllä pakollinen. Skoda ja seat oli vapaaehtoinen. Itse ajelin 2 vuotta tommosella skodalla ja en teettänyt päivitystä. Oli sen verran paljon tullut ongelmia ihmisille huijauspäivityksen jälkeen. Esim. EGR venttiileitä hajonnut, Dpf suodatin polttaa jatkuvasti. kulutus noussut reilusti.

Tuolla ohjelmointiketjussa oli jotain keskustelua tästä. Ilmeisesti pakokaasun kierrätys on aina päällä tuon päivityksen jälkeen. Ja uusi ohjelma on suojattu muutoksia vastaan huomattavasti perusteellisemmin. Eli jos pakolliseksi tulee niin vanha ohjelma talteen ja sitten päivityksellä, jotta saa katsastusongelmat poikkeen. Sitten uusi ohjelma takaisin ja/tai voimaa koneeseen.

Edit2: VAg konsernillahan oli tietyt moottorinosat takuun piirissä (egr, dpf ym.) jos kilometrejä oli alle 250tkm ennen päivitystä. Monta EGR meni rikki kun oli karstoittunut ja päivityksen jälkeen sitä ohjattiin enemmän auki ja eihän se sitten toiminutkaan karstan vuoksi. Näitä on sit vaihdettu takuuseen. Mielestäni Daimlerin pitäisi nyt tehdä sama homma, eli jos osia alkaa rikki menemään päivityksen jälkeen niin takuuta kehiin vaan.
Meillä on myös perhepiirissä tuollainen päivitetty VAG (no, Audin) 2.0TDi ja sen käytöshän on juurikin tuota paljon aiempaa toistuvampaa re-generointia. Esim. jos lähtee kylmällä autolla tälläisellä 0C kelillä ja ajaa 2-3 km niin luultavasti sammuttaessa flekti jää huutamaan re-generoinnin takia (siitä, ja ajoittaisesta "kärtsäämisestä" / kuuma ritinöistä voi päätellä milloin tuota tapahtuu, ajossa sitä ei näe mistään). Kulutus ei ole dramaattisesti noussut, pääsee alle 6L yhä matka-ajossa. Mitään ei ole toistaiseksi ko. yksilössä hajonnut...

Kiinnostaisi tietää onko kirjoittajan MB CLA 2014 vielä Euro5 vai jo Euro6? Se ero on myös, että Euro5 Audeissa/VAG-kulkineissa ei käytetty Ad Blue ureaa, se tuli vasta myöhemmin (Euro6). Ne tehdyt vipstaakit ovat sitten Euro6:n tapauksessa vähän erit. Tuolla kun viittattiin myös ureakulutuksen kasvuun... Miljardilaskut tulivat EA189 tyypin moottoreista jotka ovat Euro5: urean puutteen vuoksi näissä suhutetaan dieseliä pakosarjaan joka tehostaa "jälkipolton" prosessia puhtaammaksi.

Mutta koska tuo on haitallista pa-taloudelle, keksittiin tehdä tämä vain kun auto pukeilla eli testit menossa :P
Ei siellä mitään erillistä "ohjelmistoa" muuten näissä ole eikä etenkään "palikkaa". Yksi IF-haara softassa riittää...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

FinlandMerceds kirjoitti:
TPLtre kirjoitti: Mutta jos hiukkassuodatin on rikki, niin se ei varmaan vielä selitä kulutuksen kasvua, ahtopainetunnistimen rikkoutumisia / toiminta häiriöitä eikä myöskään Start&Stop toiminnon toimimattomuutta ?
Jo yksikin noista selittää molemata
Tuo lainattu ei ole mun viestini. Mutta ei se mitään, jatketaan.

Olipa kerran smurffi joka ryömi huomaamatta tankkiin tankkauksen yhteydessä...

Kuva

Tämä siis hiemman off topicina dpf:n regeneroinnista. En ole moista ennen nähnyt, onko muut? Tuossa oli poltto selkeästi menossa ja pysähdyin siitä ensin tietämättä huoltikselle syömään. Kun lähdin huomasin nuo jännän väriset putken päät. Vähän moottorittieajoa että sai polton tehtyä ja sitten taas putket normaalin mustat.
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

Zac kirjoitti:
rawpower kirjoitti: Ketjun aloittaja oireeseen vielä. Vaikuttaa valitettavasti aikalailla samalta kuin VAG päästöhuijaus diisseleissä. Tässähän se oli niin, että Audilla ja VWllä pakollinen. Skoda ja seat oli vapaaehtoinen. Itse ajelin 2 vuotta tommosella skodalla ja en teettänyt päivitystä. Oli sen verran paljon tullut ongelmia ihmisille huijauspäivityksen jälkeen. Esim. EGR venttiileitä hajonnut, Dpf suodatin polttaa jatkuvasti. kulutus noussut reilusti.

Tuolla ohjelmointiketjussa oli jotain keskustelua tästä. Ilmeisesti pakokaasun kierrätys on aina päällä tuon päivityksen jälkeen. Ja uusi ohjelma on suojattu muutoksia vastaan huomattavasti perusteellisemmin. Eli jos pakolliseksi tulee niin vanha ohjelma talteen ja sitten päivityksellä, jotta saa katsastusongelmat poikkeen. Sitten uusi ohjelma takaisin ja/tai voimaa koneeseen.

Edit2: VAg konsernillahan oli tietyt moottorinosat takuun piirissä (egr, dpf ym.) jos kilometrejä oli alle 250tkm ennen päivitystä. Monta EGR meni rikki kun oli karstoittunut ja päivityksen jälkeen sitä ohjattiin enemmän auki ja eihän se sitten toiminutkaan karstan vuoksi. Näitä on sit vaihdettu takuuseen. Mielestäni Daimlerin pitäisi nyt tehdä sama homma, eli jos osia alkaa rikki menemään päivityksen jälkeen niin takuuta kehiin vaan.
Meillä on myös perhepiirissä tuollainen päivitetty VAG (no, Audin) 2.0TDi ja sen käytöshän on juurikin tuota paljon aiempaa toistuvampaa re-generointia. Esim. jos lähtee kylmällä autolla tälläisellä 0C kelillä ja ajaa 2-3 km niin luultavasti sammuttaessa flekti jää huutamaan re-generoinnin takia (siitä, ja ajoittaisesta "kärtsäämisestä" / kuuma ritinöistä voi päätellä milloin tuota tapahtuu, ajossa sitä ei näe mistään). Kulutus ei ole dramaattisesti noussut, pääsee alle 6L yhä matka-ajossa. Mitään ei ole toistaiseksi ko. yksilössä hajonnut...

Kiinnostaisi tietää onko kirjoittajan MB CLA 2014 vielä Euro5 vai jo Euro6? Se ero on myös, että Euro5 Audeissa/VAG-kulkineissa ei käytetty Ad Blue ureaa, se tuli vasta myöhemmin (Euro6). Ne tehdyt vipstaakit ovat sitten Euro6:n tapauksessa vähän erit. Tuolla kun viittattiin myös ureakulutuksen kasvuun... Miljardilaskut tulivat EA189 tyypin moottoreista jotka ovat Euro5: urean puutteen vuoksi näissä suhutetaan dieseliä pakosarjaan joka tehostaa "jälkipolton" prosessia puhtaammaksi.

Mutta koska tuo on haitallista pa-taloudelle, keksittiin tehdä tämä vain kun auto pukeilla eli testit menossa :P
Ei siellä mitään erillistä "ohjelmistoa" muuten näissä ole eikä etenkään "palikkaa". Yksi IF-haara softassa riittää...

Minulla ei ole blue ureaa, vaan kai se sitten on tuo Euro5 versio eli DPF hiukkassuodatin joka polttaa. Kiinnostaisi tietää miten muut polton havaitsevat.. Minä huomaan polton siitä kun auto kuluttaa hetkellisesti aika paljon ja jos kesken polton satun autosta poistumaan niin aika kova ja paha palaneen käry on ilmassa :? Minun autossani ensimmäinen oire päivityksen jälkeen oli tuo kulutuksen kasvu joka tuli heti. Seuraava oire oli polton lisääntynyt tiheys. Sen jälkeen tulikin nämä muut mainitsemani viat peliin. Tällä hetkellä autoni on huollossa ja autoa edelleen tutkitaan. Mitään varmuutta ei vielä ole vikojen syystä.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 550
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja jusi »

Päivitys lienee vapaaehtoinen Euro5 -vehkeissä. Meidän MY 2012 OM651:een sitä tarjottiin, mutten huolinut, kun olisi tehot laskenut ja EGR tullut taas käyttöön. Jos EGR on päivityksen jälkeen vielä enemmän auki, niin miltäköhän imusarjat näyttää kun ikää on 15 vuotta ja kilometrejä yli 300 000.

Ei kai 200 km polttoväli ole aivan tavaton, jos sattuu tulemaan kovasti nurkka-ajoa ja kylmäkäynnistyksiä. Näin olen itse huomannut. Kun maantieajoa tulee enemmän, on tilanne toki parempi.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja rawpower »

[/quote]
Minulla ei ole blue ureaa, vaan kai se sitten on tuo Euro5 versio eli DPF hiukkassuodatin joka polttaa. Kiinnostaisi tietää miten muut polton havaitsevat.. Minä huomaan polton siitä kun auto kuluttaa hetkellisesti aika paljon ja jos kesken polton satun autosta poistumaan niin aika kova ja paha palaneen käry on ilmassa :? Minun autossani ensimmäinen oire päivityksen jälkeen oli tuo kulutuksen kasvu joka tuli heti. Seuraava oire oli polton lisääntynyt tiheys. Sen jälkeen tulikin nämä muut mainitsemani viat peliin. Tällä hetkellä autoni on huollossa ja autoa edelleen tutkitaan. Mitään varmuutta ei vielä ole vikojen syystä.[/quote]

Polton havaitsee juurikin silloin parhaiten kun nousee autosta ja hirveä käry ilmoilla. Pakoäänet ovat myös selvästi möreämmät. Ehkä myös siitä, että lämmöt nousee nopeasti ~90 asteeseen kun poltto käynnistynyt. Itsellä ollut nyt mese vähän yli 2kk ja aikalailla 1-2x /tankillisella polttelee eli noin 400-800km välein. aika paljon tulee lyhyttä ajoa, joten keskikulutus pyörii siinä 7l/100km . Matkassa menee 5.0-5.2 ajotietokoneen mukaan.

Vaikuttaisi sille niinkuin jusi kirjoitti, että ilman ureaa olevissa vehkeissä on ainakin vapaaehtoinen tuo päivitys. Imusarja mahtaa tosiaan olla aika karseen näköinen pienilläkin kilometreilla, jos se kierrätys kokoajan päällä. Lisäksi varmasti vaikuttaa myös tehoihin.

Ajatus olisi ensi kesänä käyttää tuikulla ottamassa voimaa ulos tästä 220 cdi:stä ja samalla ohjelmoidaan koko egr pois käytöstä.
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

rawpower kirjoitti:
Minulla ei ole blue ureaa, vaan kai se sitten on tuo Euro5 versio eli DPF hiukkassuodatin joka polttaa. Kiinnostaisi tietää miten muut polton havaitsevat.. Minä huomaan polton siitä kun auto kuluttaa hetkellisesti aika paljon ja jos kesken polton satun autosta poistumaan niin aika kova ja paha palaneen käry on ilmassa :? Minun autossani ensimmäinen oire päivityksen jälkeen oli tuo kulutuksen kasvu joka tuli heti. Seuraava oire oli polton lisääntynyt tiheys. Sen jälkeen tulikin nämä muut mainitsemani viat peliin. Tällä hetkellä autoni on huollossa ja autoa edelleen tutkitaan. Mitään varmuutta ei vielä ole vikojen syystä.[/quote]

Polton havaitsee juurikin silloin parhaiten kun nousee autosta ja hirveä käry ilmoilla. Pakoäänet ovat myös selvästi möreämmät. Ehkä myös siitä, että lämmöt nousee nopeasti ~90 asteeseen kun poltto käynnistynyt. Itsellä ollut nyt mese vähän yli 2kk ja aikalailla 1-2x /tankillisella polttelee eli noin 400-800km välein. aika paljon tulee lyhyttä ajoa, joten keskikulutus pyörii siinä 7l/100km . Matkassa menee 5.0-5.2 ajotietokoneen mukaan.

Vaikuttaisi sille niinkuin jusi kirjoitti, että ilman ureaa olevissa vehkeissä on ainakin vapaaehtoinen tuo päivitys. Imusarja mahtaa tosiaan olla aika karseen näköinen pienilläkin kilometreilla, jos se kierrätys kokoajan päällä. Lisäksi varmasti vaikuttaa myös tehoihin.

Ajatus olisi ensi kesänä käyttää tuikulla ottamassa voimaa ulos tästä 220 cdi:stä ja samalla ohjelmoidaan koko egr pois käytöstä.[/quote]


Ei se ole vapaaehtoinen. Maahantuoja ei suostu laittamaan sitä takaisin. Soitin itse Trafille ja kysyin onko tuon ohjelmiston pakko jäädä autooni, vastaus oli yksinkertaisesti että kyllä on pakko. Todella masentavaa.. pitää harkita itsekin EGR:n ja DPF:n ohittamista ja uudelleen ohjelmointia. Mutta tämä on viimeinen keino ja tässäkin tapauksessa lähden riitelemään vahingonkorvausta maahantuojalta sillä jos joudun omat korjaus ratkaisut tekemään niin menetän valmistajan takuut.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 550
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja jusi »

hako-rsa kirjoitti: Ei se ole vapaaehtoinen. Maahantuoja ei suostu laittamaan sitä takaisin. Soitin itse Trafille ja kysyin onko tuon ohjelmiston pakko jäädä autooni, vastaus oli yksinkertaisesti että kyllä on pakko. Todella masentavaa.. pitää harkita itsekin EGR:n ja DPF:n ohittamista ja uudelleen ohjelmointia. Mutta tämä on viimeinen keino ja tässäkin tapauksessa lähden riitelemään vahingonkorvausta maahantuojalta sillä jos joudun omat korjaus ratkaisut tekemään niin menetän valmistajan takuut.
Sinulla onkin Euro 6 -päästöluokalla oleva urealaitteilla varustettu auto. Pointti oli, että Euro-5:ssa vapaaehtoinen, joskin ehdottavat merkkihuollossa päivitystä. Ihan turha käydä tappelemaan asiasta mitättömän hyvityksen takia, kun auton voi viedä ohjelmoitavaksi ainakin tehdastakuun päättymisen jälkeen.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja rawpower »

hako-rsa kirjoitti:
rawpower kirjoitti:
Minulla ei ole blue ureaa, vaan kai se sitten on tuo Euro5 versio eli DPF hiukkassuodatin joka polttaa. Kiinnostaisi tietää miten muut polton havaitsevat.. Minä huomaan polton siitä kun auto kuluttaa hetkellisesti aika paljon ja jos kesken polton satun autosta poistumaan niin aika kova ja paha palaneen käry on ilmassa :? Minun autossani ensimmäinen oire päivityksen jälkeen oli tuo kulutuksen kasvu joka tuli heti. Seuraava oire oli polton lisääntynyt tiheys. Sen jälkeen tulikin nämä muut mainitsemani viat peliin. Tällä hetkellä autoni on huollossa ja autoa edelleen tutkitaan. Mitään varmuutta ei vielä ole vikojen syystä.
Polton havaitsee juurikin silloin parhaiten kun nousee autosta ja hirveä käry ilmoilla. Pakoäänet ovat myös selvästi möreämmät. Ehkä myös siitä, että lämmöt nousee nopeasti ~90 asteeseen kun poltto käynnistynyt. Itsellä ollut nyt mese vähän yli 2kk ja aikalailla 1-2x /tankillisella polttelee eli noin 400-800km välein. aika paljon tulee lyhyttä ajoa, joten keskikulutus pyörii siinä 7l/100km . Matkassa menee 5.0-5.2 ajotietokoneen mukaan.

Vaikuttaisi sille niinkuin jusi kirjoitti, että ilman ureaa olevissa vehkeissä on ainakin vapaaehtoinen tuo päivitys. Imusarja mahtaa tosiaan olla aika karseen näköinen pienilläkin kilometreilla, jos se kierrätys kokoajan päällä. Lisäksi varmasti vaikuttaa myös tehoihin.

Ajatus olisi ensi kesänä käyttää tuikulla ottamassa voimaa ulos tästä 220 cdi:stä ja samalla ohjelmoidaan koko egr pois käytöstä.[/quote]


Ei se ole vapaaehtoinen. Maahantuoja ei suostu laittamaan sitä takaisin. Soitin itse Trafille ja kysyin onko tuon ohjelmiston pakko jäädä autooni, vastaus oli yksinkertaisesti että kyllä on pakko. Todella masentavaa.. pitää harkita itsekin EGR:n ja DPF:n ohittamista ja uudelleen ohjelmointia. Mutta tämä on viimeinen keino ja tässäkin tapauksessa lähden riitelemään vahingonkorvausta maahantuojalta sillä jos joudun omat korjaus ratkaisut tekemään niin menetän valmistajan takuut.[/quote]

Hmm. Miksihän sitten valtuutettu merkkihuolto sanoo sen olevan vapaaehtoinen. Trafilta löytyy useita moottorin ohjainlaitetakaisinkutusja. Ei yhtäkään C w204 sarjaan. w205 näkyy olevan 18.2.2019 jo tullut voimaan. . Lisäksi on A- B sarjaan.

Elokuussa tullut GL sarjaan ja E W213
GL W166 5.9.2019 ja lukee vapaaehtoinen kutsukampaja. Kaikissa ei lue vapaaehtoista. Otappa tuosta nyt sitten selvää...

Noh pitänee odotella, josko tuo tulee pakolliseksi tai on jo. Sitten tuikulla käyttää kun on asennettu. Hyväähän tuo ei moottorille tule tekemään. Tuostahan pitäisi tulla sitten lappu kotiin, jossa lukee että katsastus hylätään ellei ole tehty. Jonkinlainen määräaikahan siihen varmaan laitetaan VAG:lla taisi alkaa 2015 ja nyt olikohan 2019 vai 2020 se raja, että pitää olla tehtynä muuten ei mene katsastus läpi. Eli 4-5 vuotta on aikaa ennen kampanjan päättymistä.
wee124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 28.10.2009 17:09
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja wee124 »

jusi kirjoitti:
hako-rsa kirjoitti: Ei se ole vapaaehtoinen. Maahantuoja ei suostu laittamaan sitä takaisin. Soitin itse Trafille ja kysyin onko tuon ohjelmiston pakko jäädä autooni, vastaus oli yksinkertaisesti että kyllä on pakko. Todella masentavaa.. pitää harkita itsekin EGR:n ja DPF:n ohittamista ja uudelleen ohjelmointia. Mutta tämä on viimeinen keino ja tässäkin tapauksessa lähden riitelemään vahingonkorvausta maahantuojalta sillä jos joudun omat korjaus ratkaisut tekemään niin menetän valmistajan takuut.
Sinulla onkin Euro 6 -päästöluokalla oleva urealaitteilla varustettu auto. Pointti oli, että Euro-5:ssa vapaaehtoinen, joskin ehdottavat merkkihuollossa päivitystä. Ihan turha käydä tappelemaan asiasta mitättömän hyvityksen takia, kun auton voi viedä ohjelmoitavaksi ainakin tehdastakuun päättymisen jälkeen.
Jos ei ole urealaitteistoa niin voiko silti olla euro6, aloittajan autossahan sitä ei ole. Vanhempien 2014 mallin 220CDI GLK:lle on tullut kaksi kutsua ohjelmistopäivitykseen, molemmat ovat tulleet maahantuojalta, trafia ei noissa kutsuissa ole mainittu. Auto katsastettiin heinäkuulla noiden kutsujen välissä eikä konttorilla asiasta puhuttu mitään, mitä pakkoon tulee olen myös ymmärtänyt että tuossa euro5 saastemallissa päivitys on vapaaehtoinen.
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Jos ei ole urealaitteistoa niin voiko silti olla euro6, aloittajan autossahan sitä ei ole. Vanhempien 2014 mallin 220CDI GLK:lle on tullut kaksi kutsua ohjelmistopäivitykseen, molemmat ovat tulleet maahantuojalta, trafia ei noissa kutsuissa ole mainittu. Auto katsastettiin heinäkuulla noiden kutsujen välissä eikä konttorilla asiasta puhuttu mitään, mitä pakkoon tulee olen myös ymmärtänyt että tuossa euro5 saastemallissa päivitys on vapaaehtoinen.
[/quote]


Juurikin näin. Kyllä sieltä trafilta lappu tulee missä sanotaan, että jos ei tähän mennessä ole tehty niin ei mene katsastus läpi.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 550
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja jusi »

wee124 kirjoitti: Jos ei ole urealaitteistoa niin voiko silti olla euro6, aloittajan autossahan sitä ei ole. Vanhempien 2014 mallin 220CDI GLK:lle on tullut kaksi kutsua ohjelmistopäivitykseen, molemmat ovat tulleet maahantuojalta, trafia ei noissa kutsuissa ole mainittu. Auto katsastettiin heinäkuulla noiden kutsujen välissä eikä konttorilla asiasta puhuttu mitään, mitä pakkoon tulee olen myös ymmärtänyt että tuossa euro5 saastemallissa päivitys on vapaaehtoinen.
Ei taida Euro 6 -rajat mennä läpi ilman urealaitteita. Vanhemmat OM651:t, joissa mallinimessä on BlueEfficiency, ovat Euro 5 ja uudemmat BlueTecit Euro 6. Näkyy kyllä VIN-decooderilla. Onkohan vuosimallirajana mallista riippuen 2013-2014? Aloittajan auto melko saletisti Euro 6.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
hako-rsa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 29.10.2019 21:07

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys

Viesti Kirjoittaja hako-rsa »

jusi kirjoitti:
wee124 kirjoitti: Jos ei ole urealaitteistoa niin voiko silti olla euro6, aloittajan autossahan sitä ei ole. Vanhempien 2014 mallin 220CDI GLK:lle on tullut kaksi kutsua ohjelmistopäivitykseen, molemmat ovat tulleet maahantuojalta, trafia ei noissa kutsuissa ole mainittu. Auto katsastettiin heinäkuulla noiden kutsujen välissä eikä konttorilla asiasta puhuttu mitään, mitä pakkoon tulee olen myös ymmärtänyt että tuossa euro5 saastemallissa päivitys on vapaaehtoinen.
Ei taida Euro 6 -rajat mennä läpi ilman urealaitteita. Vanhemmat OM651:t, joissa mallinimessä on BlueEfficiency, ovat Euro 5 ja uudemmat BlueTecit Euro 6. Näkyy kyllä VIN-decooderilla. Onkohan vuosimallirajana mallista riippuen 2013-2014? Aloittajan auto melko saletisti Euro 6.

Soitin Trafille nyt ja sieltä vahvistettiin että minulla on Euro6.
Vaadin heitä laittamaan minulle sähköpostiin lausunnon jossa todetaan onko päivitys pakottava vaiko ei. Eli tämän jälkeen asia on varma kun saan tuon kirjallisena. Sitä odotellessa.

Kävi ilmi nyt kun pyysin Trafilta kirjallisen lausunnon siitä että onko päivitys pakollinen vai ei, niin lausunnon mukaan päivitys ei ollut minun autossani pakollinen. Jännä juttu että Suomen Autohuolto ja Trafin autotekniikan asiantuntija väitti aiemmin ihan muuta. Nyt tämän turhan/ paskan päivityksen takia autoni on hajoamassa. Vehon lisäksi alan kohdistamaan riita-asiaa huoltoliikettä ja Trafia kohtaan. Tiedoksi kaikille, että älkää ikinä menkö päivittämään autojanne Vehon kampanjoiden toimesta ja jos on pakko niin vanha softa ensin talteen jotta sen voi myöhemmin palauttaa jollain pajalla takaisin!
Viimeksi muokannut hako-rsa, Pe 01.11.2019 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin