CDI kansivika?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ti 14.05.2013 18:28
CDI kansivika?
Eilen syttyi jäähdytysnesteen valo ja korkin avattuani huomasin että nestehän oli alle alarajan, lisäksi säiliöstä tuli aika paljon ikään kuin vesihöyryä enkä ole muissa autoissa moiseen törmännyt.
No, lisäsin nestettä ylärajaan koneen käydessä ja tarkkailin jonkin aikaa nesteen pintaa ja huomasin, että silloin tällöin tulee pintaan kupla pari, ei siis säännöllisesti pulputa, paitsi kovemman ajon jälkeen vaahtoa pinnassa...
Nenään ei tunnu pakokaasun hajua ja kone käy nätisti eikä savuta yhtään.
Muuten auto pelaa kyllä normaalisti eikä lämmöt seilaa tms.
Koneen kun sammuttaa niin veden pinta ikään kuin pakenee taas alarajan alle, mutta palaa ylärajaan pian käynnistyksen jälkeen...onko syytä huolestua???
No, lisäsin nestettä ylärajaan koneen käydessä ja tarkkailin jonkin aikaa nesteen pintaa ja huomasin, että silloin tällöin tulee pintaan kupla pari, ei siis säännöllisesti pulputa, paitsi kovemman ajon jälkeen vaahtoa pinnassa...
Nenään ei tunnu pakokaasun hajua ja kone käy nätisti eikä savuta yhtään.
Muuten auto pelaa kyllä normaalisti eikä lämmöt seilaa tms.
Koneen kun sammuttaa niin veden pinta ikään kuin pakenee taas alarajan alle, mutta palaa ylärajaan pian käynnistyksen jälkeen...onko syytä huolestua???
Viimeksi muokannut Lederhosegynther, Su 15.09.2019 19:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: CDI kansivika?
Katso että ei vuoda mistään enne kuin enempää huolestut. Jos kaikki pelaa niin ajele ja tarkkaile tilannetta. Tuleeko järjestelmään painetta eli onko letkut kivikovia? Jos ei niin en kauhean huolissaan olisi.
Re: CDI kansivika?
Ei noissa yleensä kansi vikaa ole...korkeintaan pahvi tai teräslevythän tässä on...on antautunut.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 3110
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: CDI kansivika?
Mikähän motoori? OM651 vuotaa usein siitä polttoainesuodattimen jalasta.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: CDI kansivika?
Vettä kuluu täälläkin. En ole itse huomannut mitään eroa vedenpinnassa, käykö kone vai ei. Sillä on taasen iso vaikutus veden kulutukseen minkälainen maasto on. Jos on mäkinen tie niin vettä menee enempi, huomattavasti. Saattaa mäkisellä satasen matkalla mennä vettä ylärajalta alarajalle. Jos taasen on tasasta, niin saattaa mennä yläraja> alarajalla jopa 400 km.
Re: CDI kansivika?
Noissa on tullut vastaan viallisia korkkeja ja säiliöitä...näkyykö kuivanutta nestettä missään?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: CDI kansivika?
Korkki on uusittu eikä vuoda paisaristakaan. Sieltä se polttoainesuodattimen jalan seutuvilta vuotaa todennäköisesti. Ainakin siellä on vana kuivunutta nestettä.
Mutta miksi se sieltä vuotaa vain kun joutuu ottaan tehoja koneesta. Eli mitä kautta se nostaa painetta jäähdytysjärjestelmään. Silloin kun "revittää" enempi niin silloihan pitäisi olla EGR:kin pois käytöstä.
Vai pitääkö se nostaa sitä painetta kun kuormitetaan konetta enempi.
Mutta miksi se sieltä vuotaa vain kun joutuu ottaan tehoja koneesta. Eli mitä kautta se nostaa painetta jäähdytysjärjestelmään. Silloin kun "revittää" enempi niin silloihan pitäisi olla EGR:kin pois käytöstä.
Vai pitääkö se nostaa sitä painetta kun kuormitetaan konetta enempi.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ti 14.05.2013 18:28
Re: CDI kansivika?
Moottorihan on OM612.
Sen verran foorumia tullut selailtua että ymmärtääkseni tässä kyseisessä mallissa menee ennemmin kansi, kuin kansipahvi(kö?).
Paisuntasäiliön korkki jos on tiukasti kiinni ylävesiletku tuntuu aika pinkeeltä, mutta jos korkin jättää hitusen löysälle, on letku melko löysä.
Jos jollain olisi tietoa/autoa pihassa niin kiinnostaisi tietää, kuuluuko kyseisessä konetyypissä jäähdytysnesteen höyrytä paisuntasäiliössä, entä laskeeko pinta muissakin yksilöissä kun sammuttaa koneen??
Sen verran foorumia tullut selailtua että ymmärtääkseni tässä kyseisessä mallissa menee ennemmin kansi, kuin kansipahvi(kö?).
Paisuntasäiliön korkki jos on tiukasti kiinni ylävesiletku tuntuu aika pinkeeltä, mutta jos korkin jättää hitusen löysälle, on letku melko löysä.
Jos jollain olisi tietoa/autoa pihassa niin kiinnostaisi tietää, kuuluuko kyseisessä konetyypissä jäähdytysnesteen höyrytä paisuntasäiliössä, entä laskeeko pinta muissakin yksilöissä kun sammuttaa koneen??
Re: CDI kansivika?
Ainakin W163 270cdi om612 moottorilla vuoti kansipahvista nestettä. Vuotoa ei nähnyt kuin alakautta, vuoti siis moottorin takapäästä, pakosarjan alta. Siellä myös sen verran lämmintä että kuivuu nopeasti moottorin kylkeen, eikä valunut maahan asti. Pahvia vaihtaessa huomasi myös että oli vuotanut jo palotilaankin asti, ei kyllä tehnyt vielä painetta paisuntasäiliöön sen kummemmin.
Samasta paikasta vuoti myös sigun w202 200cdi om611 moottorilla. Pahvihan on noissa samanlainen, sylinterien lukumäärää lukuunottamatta. Siellä vuotokohdan luona on vesikanavalle tiiviste joka oli molemmissa näissä rikki.
Helppo paikka tarkastaa jos vaan auton alle pääsee. Yläkautta saattaa peilillä päästä näkemään.
Tuossa vielä kuva, eli tuolla kannen takapäässä näkyy se tiiviste.

Kuva rikkinäisestä.ja vuotavasta tiivisteestä.

Edit. Lisätty kuvia
Samasta paikasta vuoti myös sigun w202 200cdi om611 moottorilla. Pahvihan on noissa samanlainen, sylinterien lukumäärää lukuunottamatta. Siellä vuotokohdan luona on vesikanavalle tiiviste joka oli molemmissa näissä rikki.
Helppo paikka tarkastaa jos vaan auton alle pääsee. Yläkautta saattaa peilillä päästä näkemään.
Tuossa vielä kuva, eli tuolla kannen takapäässä näkyy se tiiviste.

Kuva rikkinäisestä.ja vuotavasta tiivisteestä.

Edit. Lisätty kuvia
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)
ex: S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: CDI kansivika?
Ei ne kansiviat näissä aivan tuntemattomia ole. Halkeaa venttiilien välistä, sekä hehkutulpan ja venttiilien välistä. 5-pyttynen taitaa olla jostain syystä herkin moiselle.
Jos vesiletkut tulee kovaksi ennen kuin moottori lämpenee, niin pakokaasu pääsee jäähdytysveden joukkoon. Tällöin pitäisi kyllä pakokaasun muodostuksen olla runsasta ja väri harmaata (ja maistuu makealle).
Paisuntasäiliöstä tulevaan höyryn määrään on vaikea ottaa kantaa näkemättä tilannetta itse. Kyllä 90-asteinen vesi höyryää.
Jos vesiletkut tulee kovaksi ennen kuin moottori lämpenee, niin pakokaasu pääsee jäähdytysveden joukkoon. Tällöin pitäisi kyllä pakokaasun muodostuksen olla runsasta ja väri harmaata (ja maistuu makealle).
Paisuntasäiliöstä tulevaan höyryn määrään on vaikea ottaa kantaa näkemättä tilannetta itse. Kyllä 90-asteinen vesi höyryää.
Re: CDI kansivika?
Omassa om612 tulee pakokaasua nesteen sekaan. Kummasti ei oikein vaan muita oireita. Nestettä ei kulu lämmöt ei nouse ja kuumaa puhaltaa
mietin että voisiko pakokaasu päästä egrrän kautta? Onko kukaan koittanu näitä ihmeaineita jotka paikkaa vuodot?
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
Re: CDI kansivika?
Älä helvetissä laita sinne mitään "ihme" aineita.
Tukit vaan kaikki kennot ja saat vaihtaa lopulta lämppärin kennosta lähtien.
Jos pakokaasua tulee järjestelmään niin jostain sitä vuotaa.
Egr ei ole se yleisin vuoto, mutta ei kaiketi mahdoton sekään. Kansi halki tai kannen tiiviste on 612 normi kohteet.
Tukit vaan kaikki kennot ja saat vaihtaa lopulta lämppärin kennosta lähtien.
Jos pakokaasua tulee järjestelmään niin jostain sitä vuotaa.
Egr ei ole se yleisin vuoto, mutta ei kaiketi mahdoton sekään. Kansi halki tai kannen tiiviste on 612 normi kohteet.