![Kuva](https://img.aijaa.com/m/00661/14708992.jpg)
![Kuva](https://img.aijaa.com/m/00593/14708993.jpg)
vk00 kirjoitti:Minusta tuo oikeanpuoleinen näyttää kannan ja mitan puolesta sopivammalta.. Vasen aika lyhyen näköinen ja kanta ei Mersuun sopiva, tosin tarvikevanteessa voi olla kartiokin..
Maksimilujuus on itseasiassa aika tarkkaan 1.5 x halkaisija. Materiaali vähän vaikuttaa asiaan.Ruuvimeisseli kirjoitti:Vanteesta näkee tai paremminkin tuntee sormella että onko se vastakartio pallokartio vai ns normaali kartio. Keskenään niitä ei saisi sekoittaa kun ei kartio kosketa vannetta silloin kuin pieneltä alalta ja saattaa pilata vanteet. Pultin pituudelle hyvä nyrkkisääntö on että pultin tulee kiertyä yhtä pitkälle vanteeseen kuin pultilla on paksuutta. Eli esim 14mm paksu pultti riittää että kiertyy pyörännapaan 14mm matkalta, pidemmälle kiertyessään ei saa mitään etua kun vahvuuden määrittää pultin paksuus tuossa. Työntömitalla helppo mitata ja ota huomioon jarrulevy navan välissä mitatessa sehän on pari milliä kuitenkin ”kierteetöntä” osuutta.
Edit: peltivanteesta ei juurikaan näe kummalla kartiolla se on ollut eikä mielestäni niin nuukaa kummalla kartiolla sen edes kiinnittää. Aluvanteesta puhuin aiemmin. Alkuperäiset on AINA pallokartiolla ja 99% ”tarvike” tuotteista on normaalikartiolla.
Kyllä tuo vasenkin on aluvanteen pultti, on vain niin paskainen.tahtoomersun kirjoitti:Oikean puoleinen on aluvanteen pultti, ei käy peltivanteeseen(liian pitkä) vasemmanpuoleinen on peltivanteeseen, mutta ei mersuun. Jos pultti tulee 20mm yli vanteesta, niin alkaa olla jo kintaalla, että ottaako kiinni, näin ainakin c126