W124 200d nakutuksen poistaminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mpjp7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 22.07.2003 12:49
Paikkakunta: Porvoo

W124 200d nakutuksen poistaminen

Viesti Kirjoittaja mpjp7 »

Hyviä vinkkeja mistä johtuu kova metallinen nakuttaminen kylmällä koneella?

Vaihdoin venttiilien nostimet, mutta ei auttanut. Samalla tuntui että ruiskupumppu mahdollisesti liikahti parin hampaan verran... joten miten saisi tilanteen korjattua koko konetta purkamatta?

Vinkeistä kiittäen
Marko
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Korjaamo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Menehän paikalliseen dieselhuoltoon, kohdistinmerkeistä näkee asiantuntija heti onko pumpun ajoitus pielessä, konetta ei tarvitse purkaa. Väärä ajoitus tai väärät seokset voivat aiheuttaa nakuttamista.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Silloin kun omasta kotterosta pumppu meni epätahtiin nakutus oli sitä luokkaa, että luulin jo että kohta venttiilit ja muut lentää. Eli kannattanee ehkä toimia, niin kuin Mauri kehottaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
mpjp7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 22.07.2003 12:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mpjp7 »

jep

Ajoitus on tosiaan pielessä :( huomasi selvästi kun hieman tarkemmin tutki
merkit eivät tosiaan ole kohdalla, joten ruiskupumppu on siirtynyt muutaman hampaan ( myöhäiseen) ... täytyy purkaan hieman ja katsoa...

Onko kukaan kokeillut itse säätää?

Tämä menee kokeiluun joten jos jotain menee pieleen niin uusi ruiskupumppu on asennustarjouksessa veholla :)

yst.
Marko
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

mpjp7 kirjoitti:Onko kukaan kokeillut itse säätää?
Itse en ole koettanut, mutta pumppu meni pois kohdaltaan jo ajat sitten ja silloin isä sääti pumppun ajoitusta jompaan kumpaan suuntaan niin, että sillä on sitten pystynyt ajelemaan nämä pari vuotta. Nyt on kuitenkin menossa ihan oikeaan säätöön. Vähän sinnepäin tehdyn säädön miinuspuolena on lisääntynyt savutus (meneeköhän uudempi testistä läpi) ja kulutus sekä laiskuus ja maksimikierrosten tipahtaminen jollekin ihan säälittävälle tasolle.

Mutta ei kai se pumppu siitä itsesäätämisestäkään totaalisesti hajoa, vaikka ei varmaan kohdalleenkaan mene. :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Nyt on 240D:n pumppu ja venttiilit säädetty, ja kansi kiristetty. Pumpun säätöön upposi suunnilleen 500€ sisältäen mm. suutinkärjet ja kasan joitain pikkuosia.

Savua ei tule 28 vuotiaaksi kiisseliksi yhtään ja kun kone on lämmin niin tuntuu, että vielä vain savutus vähenee. Lämpimällä koneella tyhjäkäyntiä rötköttäessä näyttää, ettei putkesta tule mitään! :shock:

Vetääkin ihan kivasti. Vaikkei mikään tykki (muuta kuin mallia noki) olekaan, niin ei hyydy ylämäkeen vaan ennemmin pyrkii tasakaasulla nostamaan vauhtia.

Kulutuksesta ei vielä ole tietoa, mutta luultavasti tippuu. Syöttö on vielä ehkä liian pienellä, ehkä ei. :roll: Katsotaan nyt ensin paljonko se hörppää.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vastaa Viestiin