Tomperi kirjoitti:Mitäs se sitten katsastusmies sanoo asiasta jos jostain kummasta saisi selville että autossa onkin puhtia vaikka kuinka? Eikös lastukin pitäis muutoskatsastaa säännösten mukaan. Voisi varmaan rinnastaa jotenkin kauttarantain lastutukseen 7mm elementti homman... vai?
Juu ja ihan tuo ruuvimeisselitemppukin on kielletty...siis syötön säätö Herra Katsastus Jumala on hyvä ja käy mittaamaan ne elementit
...mutta oikeasti, kun siellä on se savutuksen estopiiri, kukaan ei aja 'rikastus' päällä katsastukseen, tällöin niissä mitään ihmetehoja ole.
Se mitä tässä vielä itse pohdin on tuo pumpun kierroslukurajoitus. No se selviää aikanaan miten sen kanssa käy, lyökö diesel paja leiman päästölappuun vaiko ei lyö...ja jollei lyö niin miten sitä helpoiten rajoittaa.
Kun elementtien vaihdon jälkeen ensimmäisen kerran käynnistin n. 21 asteen ajoituksella, huono käynti todennäköisesti johtuikin polttoaineessa olevasta ilmasta. Käänsin vähän turhan hätäisesti (vanhasta muistista) ruiskutusta myöhäisemmälle ja kun ei auttanut, vielä myöhäisemmälle. Lopulta merkki oli 25 asteessa
Kun olin jo ehtinyt tarkistaa nokka-akselinkin ajoituksen, en keksinyt enää muuta kuin aloittaa alusta. Säädin pumppumestarin ohjeiden mukaan uudelleen 20 asteeseen ja yllätys yllätys: Nyt käy mersu niinkuin mersun kuuluukin käydä!
Toki käynti on himpun verran terävämpi kuin orkkis-tapeilla, mutta soundi on täysin hyväksyttävä.
Oppia ikä kaikki
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Kaurmi kirjoitti:Niin uudet keskipako painot tais maksaa yli 300 egee ja nehän ne uusii kuitenkin kun ne on kuitenkin kuluneet.
Eikös noista kulu ne pienet holkit joista limput on nivelöity. Meinaan toi 300e on minusta kohtuullisen kova summa niiden holkkien takia. Saiskos niihin sorvattua uudet ettei koko mötikkää tarvii ostaa. Tulis vaan pirun paljon halvemmaksi
Esko R kirjoitti:Täytyy käydä ensin penkittään vakio elementeillä ja sitten toisen kerran kun on seiskat pumpussa, notta näkee millaista vaikutusta isommilla elementeillä saa aikaseksi
Juu tehkääs joku toi homma monivenaan! Periaatteessa pitäs olla 200 hv lähellä
Mutta minä kun olen aina vähän skeptinen eli uskon kun näen
Tomperi kirjoitti:Eräs ammattikoneistaja sanoi kerran ettei se moni venttiilinen juurikaan paremmin hengitä... venttiilit on aikasta pienet.
Tuohon en usko..venat on kyllä pienet mutta niitä on myös tuplamäärä
ei mersu turhanpäiten ole monivenakantta tehnyt, kyllä se toimii kaikin tavoin paremmin ja on kestävämpi. Pakosarjakin on melkosen avaraa mallia varsinki primäärien alusta.
Tietysti virtauspenkissähän sen näkis