Pumpun ajoitus isommilla elementeillä?
Pumpun ajoitus isommilla elementeillä?
Sanokaas, miten pitäisi säätää ruiskutusennakko 250 Turbossa 7 mm elementeillä? Säädin alkuun 20 ast jykk ja kone kävi kuin sepelimylly. Nyt on muutaman asteen yli 20 ja kylmänä mottori käy edelleen rumasti. Lämpösenä "kalahtaa" vain satunnaisesti pintakaasukiihdyttelyssä. Kuinka herkästi ajoitus vaikuttaa tehoon / kulutukseen?
Onko kokemusta paljonko voisi olla teho/vääntö 95 cm3 syötöillä (siis vajaaventtiilinen 250 DT)?
Tarkoitus on kokeilla 270 CDI:n ahdinta, kunhan ehdin väsätä sovituspalat. Ajatuksena olisi lisätä käyttömukavuutta alaväännöllä (vakioturbo heräilee nyt 2000 kierroksen paikkeilla ja jää silti ahtaaksi yläpäässä...)
Cooleri on vielä hankintalistalla...
Onko kokemusta paljonko voisi olla teho/vääntö 95 cm3 syötöillä (siis vajaaventtiilinen 250 DT)?
Tarkoitus on kokeilla 270 CDI:n ahdinta, kunhan ehdin väsätä sovituspalat. Ajatuksena olisi lisätä käyttömukavuutta alaväännöllä (vakioturbo heräilee nyt 2000 kierroksen paikkeilla ja jää silti ahtaaksi yläpäässä...)
Cooleri on vielä hankintalistalla...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Häh, en nyt tiiä oonko aivan pihalla, mutta voiko ennakko olla muka jykk???
Vanhemmissa ainaki eykk ja oon ollu siinä käsityksessä että näin kaikissa maailman moottoreissa...Jos ennakon kuuluis olla eykk ja nyt on vastaavasti jykk niin takuulla käy kuin sepelimylly eikä väännä yhtään... 


Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Re: Pumpun ajoitus isommilla elementeillä?
Aika erikoista mikäli pumppupaja ei ole antanut ajoitusohjeita. No tässä Mynä-Dieselistä saamani ohjeet 4 sylinteriseen pumppuun, jossa 7 mm elementit:paloviita kirjoitti:Sanokaas, miten pitäisi säätää ruiskutusennakko 250 Turbossa 7 mm elementeillä?
Pumppu siihen kohtaan jossa ajoitusreiästä näkyy hahlo:

Ennakko 15..17 astetta EYKK Tuo hahlo näyttää siis aivan lattapäisen ruuvimeisselin päältä. Minulla ei ole hajuakaan pumppujen ajoituksista, kerron vain mitä kuulin ja tuon mukaan auto säädettiin. Käy nätisti kylmänä tyhjäkäyntiä, tai suunnilleen samoin kuin vakiopumpulla, vaikka on 7 mm elementit. Onko tuo sitten pumppupajakohtaista vai ei, en osaa sanoa.
Viimeksi muokannut veskola, Su 21.11.2004 11:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuo riippuu pajasta joka on pumpun tehnyt. Mynä muuttaa myös tuon ajoituksen. Eli pumpuntekijän ohjeiden mukaan tai jos ei erityisiä ohjeita tule niin alkuperäisten autonvalmistajan ohjeiden mukaan mennään. Toki ennakkoa voi muutamia asteita kokeilla mutta ei mitään noin suuria kuin yllä mainitut muutokset jos ei ole erikseen ohjeistettu pumpuntekijältä.
Aina kannattaa varmistaa siltä joka on pumpun tehnyt.
Aina kannattaa varmistaa siltä joka on pumpun tehnyt.
Mulla on pumppu laitettu paikoilleen 20astetta Jykk pumppu lukittuna, PP-dieselin ohjeiden mukaisesti. Pumppua voi tietysti kokeilla säätää eri asentoihin ja kuunnella ja tunnustella, mitä vaikuttaa käyntiin ja vetoihin. Nyt ääni on melko kova kylmänä, mutta lämpöisenä aivan normaali.
Vakiopumppu laitettiin aina kiinni 13Jykk. 7mm elementeillä ruiskutusaika on ilmeisesti lyhyempi vakioon verrattuna, joten ruiskutus alkaa myöhemmin.
Vakiopumppu laitettiin aina kiinni 13Jykk. 7mm elementeillä ruiskutusaika on ilmeisesti lyhyempi vakioon verrattuna, joten ruiskutus alkaa myöhemmin.
mites on toin pumpun pyöritys hampissa oleva keskipakosäädin voisikohan sitä rukata että sen pumpun saisi hieman tyhjäkäynnillä myöhästettyä ja mikähän lienee maksimi todellinen ennakko on millä mesen kone kestää... ettei männät saa siipeensä...esim jos perus 13 astetta perus ja kierroksilla vaikka 26 astetta EYKK tätä olen joskus miettinyt ja huom...... (joutsenkaula menetelmä).... onko joku kokeillut no tietysti mut tuskin yleistä tietoa.... ja käynti nättiä tyhjäkäynnillä 7mm elementeillä vai olenko hakoteillä.....huom asteet vedetty hatusta vähän niin kuin esimerkiksi....