Pumpun ajoitus isommilla elementeillä?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Pumpun ajoitus isommilla elementeillä?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Sanokaas, miten pitäisi säätää ruiskutusennakko 250 Turbossa 7 mm elementeillä? Säädin alkuun 20 ast jykk ja kone kävi kuin sepelimylly. Nyt on muutaman asteen yli 20 ja kylmänä mottori käy edelleen rumasti. Lämpösenä "kalahtaa" vain satunnaisesti pintakaasukiihdyttelyssä. Kuinka herkästi ajoitus vaikuttaa tehoon / kulutukseen?

Onko kokemusta paljonko voisi olla teho/vääntö 95 cm3 syötöillä (siis vajaaventtiilinen 250 DT)?

Tarkoitus on kokeilla 270 CDI:n ahdinta, kunhan ehdin väsätä sovituspalat. Ajatuksena olisi lisätä käyttömukavuutta alaväännöllä (vakioturbo heräilee nyt 2000 kierroksen paikkeilla ja jää silti ahtaaksi yläpäässä...)

Cooleri on vielä hankintalistalla...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

7mm tapeilla käy aina kylmänä kuten volkkarit. 20'jykk on ihan hyvä ennakko, tai ehkä tosiaan vähän yli.
Ja tehoa on nuilla syötöillä sen verran että 215mm kytkin luistaa kunnolla.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Häh, en nyt tiiä oonko aivan pihalla, mutta voiko ennakko olla muka jykk??? :shock: Vanhemmissa ainaki eykk ja oon ollu siinä käsityksessä että näin kaikissa maailman moottoreissa...Jos ennakon kuuluis olla eykk ja nyt on vastaavasti jykk niin takuulla käy kuin sepelimylly eikä väännä yhtään... :?
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ennakko on jykk RIV-menetelmää käyttäen. Siinä pumppu lukitaan sillä erikoistyökalulla jne..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Niin. Ei se ruiskutus hetki varmaankaan tule 20'jykk :?
Joku mersupurkaamo??
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Aivan oikein. Ruiskutus alkaa eykk, mutta se pumppu voidaan ainoastaan lukita asentoon, joka vastaa tuota kampiakselin asentoa. Ruiskutus alkaa huomattavasti aikaisemmin. Joutsenkaulalla ajoitettaessa arvot ovat paljon normaalimmat (eykk). Sellaisetkin arvot nimittäin kirjoista löytyy.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jep.
Autodata antaa vakio pumpulle 24'eykk, joka tarkoittaa joutsenkaula menetelmää
Joku mersupurkaamo??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Pumpun ajoitus isommilla elementeillä?

Viesti Kirjoittaja veskola »

paloviita kirjoitti:Sanokaas, miten pitäisi säätää ruiskutusennakko 250 Turbossa 7 mm elementeillä?
Aika erikoista mikäli pumppupaja ei ole antanut ajoitusohjeita. No tässä Mynä-Dieselistä saamani ohjeet 4 sylinteriseen pumppuun, jossa 7 mm elementit:

Pumppu siihen kohtaan jossa ajoitusreiästä näkyy hahlo:
Kuva

Ennakko 15..17 astetta EYKK Tuo hahlo näyttää siis aivan lattapäisen ruuvimeisselin päältä. Minulla ei ole hajuakaan pumppujen ajoituksista, kerron vain mitä kuulin ja tuon mukaan auto säädettiin. Käy nätisti kylmänä tyhjäkäyntiä, tai suunnilleen samoin kuin vakiopumpulla, vaikka on 7 mm elementit. Onko tuo sitten pumppupajakohtaista vai ei, en osaa sanoa.
Viimeksi muokannut veskola, Su 21.11.2004 11:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Tuo riippuu pajasta joka on pumpun tehnyt. Mynä muuttaa myös tuon ajoituksen. Eli pumpuntekijän ohjeiden mukaan tai jos ei erityisiä ohjeita tule niin alkuperäisten autonvalmistajan ohjeiden mukaan mennään. Toki ennakkoa voi muutamia asteita kokeilla mutta ei mitään noin suuria kuin yllä mainitut muutokset jos ei ole erikseen ohjeistettu pumpuntekijältä.

Aina kannattaa varmistaa siltä joka on pumpun tehnyt.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on pumppu laitettu paikoilleen 20astetta Jykk pumppu lukittuna, PP-dieselin ohjeiden mukaisesti. Pumppua voi tietysti kokeilla säätää eri asentoihin ja kuunnella ja tunnustella, mitä vaikuttaa käyntiin ja vetoihin. Nyt ääni on melko kova kylmänä, mutta lämpöisenä aivan normaali.

Vakiopumppu laitettiin aina kiinni 13Jykk. 7mm elementeillä ruiskutusaika on ilmeisesti lyhyempi vakioon verrattuna, joten ruiskutus alkaa myöhemmin.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Karkea käynti johtuu siitä että 7mm tapin pää on tasapäinen ja 5.5mm on viistetty tyhjäkäyntialueelta. Eli tyhjäkäynnillä ennakko aikaisella.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

mites on toin pumpun pyöritys hampissa oleva keskipakosäädin voisikohan sitä rukata että sen pumpun saisi hieman tyhjäkäynnillä myöhästettyä ja mikähän lienee maksimi todellinen ennakko on millä mesen kone kestää... ettei männät saa siipeensä...esim jos perus 13 astetta perus ja kierroksilla vaikka 26 astetta EYKK tätä olen joskus miettinyt ja huom...... (joutsenkaula menetelmä).... onko joku kokeillut no tietysti mut tuskin yleistä tietoa.... ja käynti nättiä tyhjäkäynnillä 7mm elementeillä vai olenko hakoteillä.....huom asteet vedetty hatusta vähän niin kuin esimerkiksi....
Vastaa Viestiin