MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nauti matkasta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: La 01.07.2017 05:30

MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja Nauti matkasta »

Terve kaikille, uusi jäsen ilmottautuu. Jaguar-mies hairahtui Mersuun.

Tai tuli perheeseen toiseksi autoksi tällainen, kun piti saada farmari. Ja en ole koskaan omistanut Meseä, vaikka opiskeluaikana ajelin vuosia Stadissa pirssiä. Eli tuttu auto kyllä siinä mielessä. Ostin riskillä, kun edullisesti sai vähän yli 300 tonnia ajetun yksilön, jonka huoltohistoria on vähän hämärän peitossa viimeisen 50-100 tkm:n ajalta. Tiedän, niin se Sulo Vilenkin aina sanoi. Mutta se ei pelaa, joka pelkää. :)

Upea peli kilometreihin nähden. Vaikeaa uskoa oikeastaan mistään, että autolla ollaan rullattu noinkin paljon. Laiskahkohan tämä 200 CDi on, mutta mihin minulla, varhaiskeski-ikäisellä perheenisällä kiire olisi? Taksina tämä ollut Hämeenlinassa tietääkseni täydet 3 vuotta, eli varmaan mm. suutinjutut ollaan tehty takuuna. Maanantaina yritän saada Hämeenlinnan Auto-Jaloselta huoltohistoriaa puhelimitse selville. Vai onko siihen joku muu keino?

Kaikki pelaa kuin unelma, mutta yksi juttu on jäänyt askarruttamaan. Kun käynnistän auton kylmänä (siis kesäkylmänä), mottori pitää aikamoista meteliä ja raksutusta parin, kolmen sekunnin ajan. Voimakasta ratinaa ja rohinaa. Ei kuitenkaan mielestäni metallista kilkatusta, vaan kovaa "raksutusta". Akku vaikuttaa mielestäni heikohkolta myös. Jotenkin tukkoisesti pyörittää. Vaihdan sen ensimmäisenä.

Se kestää vain tuon lyhyen ajan ja sen jälkeen kaikki on normaalia. Lämpimänä ei tee tätä lainkaan. Se voisi olla jakopäästä, mutta mielestäni se kuuluu vasemmalta edestä. Eikös jakopää ole tässä moottorissa takana? Ei ole mitään vikavaloja missään.

Olen Googlettanut kuin hullu jakopään kiristimistä ja jakoketjun vaihdosta ja saanut hyvin ristiriitaista infoa. Joidenkin mielestä kylmäkäynnistyksessä muutaman sekunnin meteli on täysin ok, jos ääni ei esiinny muuten. Joidenkin mielestä ehdottomasti pitää viedä auto pajalle jakopään tsekkaukseen. Ääni on tuon 2-3 sekuntia kuin vanhassa Transitissa.

Jonkun teorian mukaan jakopää on kylmänä "löysä" ja normalisoituu, kun öljynpaineet lisääntyvät.

Itse mietin, että näin paljon ajetussa mottorin tukipalkit saattavat olla aika finito ja meteli saattaisi johtua jostain resonanssista. Toisaalta taas kylmänä kevyt kaasunpainallus lopettaa sen välittömästi, joka viittaisi nimenomaan öljynpaineiden normalisoitumiseen. Jos ketju olisi menossa kaputt, antaisiko se mahdollisesti mitään muita merkkejä itsestään?

Ohjeita, suosituksia? Onko Espoossa päin joku hyvä Mersupaja, jossa voisi tehdä mahdollisen tsekkauksen? Vähän hankala tietysti paikantaa, kun ei tule kuin kylmänä ja kestää niin vähän aikaa. Samoin automaattilootan öljynvaihtoväli on kai 60 tonnia. Loota pelaa kuin unelma, mutta ehkäpä nekin kannattaisi vaihtaa?

Tiedän. Paljon kysymyksiä. Mutta kiitos silti etukäteen.
Viimeksi muokannut Nauti matkasta, La 01.07.2017 07:03. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Jos jakopään kiristintä tai ketjua rupeat vaihdattamaan, niin etsi sellainen korjaamo, jossa se pystytään tekemään järkevästi. Veholla ja monessa muussa paikassa kone otetaan autosta ulos, joten työkustannukset ovat kovat.
Avatar
Nauti matkasta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: La 01.07.2017 05:30

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja Nauti matkasta »

Joo. Näin olen kuullut. Stadissa Karjalankadulla Alppilan Autohuolto on kai hyvässä maineessa. Onko kellään kokemuksia jakopään tsekkauksesta / vaihdosta tuolla?

Mutta niin monesta lähteestä olen lukenut väitteen, että muutaman sekunnin äänekäs kylmäkäynnistyksen yhteydessä tuleva raksutus olisi takuuajan ulkopuolella olevassa autossa ns. "hyväksyttävää", kuten tässä ketjussa nimimerkki "jysi" väittää.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=174077" onclick="window.open(this.href);return false;

"3-5 sekuntia rallatusta yön yli startin jälkeen on normaalia kun ketju on löysällä kiristimen täyttyessä öljyllä. Pitempään jatkuva ei ole normaalia."

Tämä kiinnostaa, koska toisen koulukunnan mielestä pienikin rahina ja "rallatus" on aina merkki kohta leviävästä jakopäästä tai kiristimistä. Ei sitä huvikseen viitsisi kalliiseen korjaukseen viedä, jos ei ole aihetta.

Kannattaako sitä jakopäätä ylipäätään tarkistuttaa, vai suosiolla vaihtaa samalla vaivalla? Minkälaisista kustannuksista tuossa puhutaan (sellaisella metodilla, että mottia ei irroteta)?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihdata vaan ketju ja kiristin jos ei ole tietoa niiden vaihdosta, alle tonnin homma kaikkineen.
wiimax.fi
Avatar
Nauti matkasta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: La 01.07.2017 05:30

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja Nauti matkasta »

dealer kirjoitti:Vaihdata vaan ketju ja kiristin jos ei ole tietoa niiden vaihdosta, alle tonnin homma kaikkineen.
Oho! Näin taidan tehdä.

Kukas voisi tehdä PK-seudulla (tai kehyskunnissa) tuohon hintaan? Onko mitään suosituksia? Arvostaisin suuresti, jos tulisi vinkkejä. Muutenkin olisi hienoa löytää joku asiansa osaava luottokorjaaja, kun aikomus on pitää autoa pitkään. Minusta saisi hyvän käteisasiakkaan. Voi laittaa YV:tä myös.
Avatar
Nauti matkasta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: La 01.07.2017 05:30

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja Nauti matkasta »

Perhana vieköön. Ohjaustehostimen öljysäiliö näyttää tyhjältä. Tai ainakin vajaalta.

Helvetillinen metallinen ääni kylmäkäynnistäessä, joka kestää 2 sekuntia. Voisikohan olla sittenkin kuiva tehostin? Eipä ole ajossa mitään ongelmaa ollut, eikä vikinää. Voisiko tehostin pitää metallista ääntä?
Chailou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 23.02.2013 12:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja Chailou »

egyptian kirjoitti: Veholla ja monessa muussa paikassa kone otetaan autosta ulos, joten työkustannukset ovat kovat.
Ei muuten pidä paikkaansa tämä.

Konetta ei oteta pois kun ketju vaihdetaan.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1646
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja shade_z »

Ei konetta pois tarvitse ottaa, nokkapyörät vaihtoon ja kettinki menee uittamalla ylhäältä. Jos laahaimia joutuu vaihtamaan niin sit konepois ja takapää auki
Avatar
Nauti matkasta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: La 01.07.2017 05:30

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja Nauti matkasta »

Kun ei kukaan ilmottautunut halukkaaksi tekijäksi, niin tätä korjaamoa ajattelin käyttää. Espoon Kivenlahdessa / Kiviruukissa. Kuulemma osaa hommansa.

Hort Auto. Kokemuksia?

http://www.mbenz.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Chailou kirjoitti: Ei muuten pidä paikkaansa tämä.

Konetta ei oteta pois kun ketju vaihdetaan.
No se on hyvä, että työkaluja ja taitoa on ruvennut jo löytymään tuossa asiassa.

Keväällä kysyin asiaa Vantaan Automanista (yksi foorumilainen ex-veholainen on siellä sähköinssinä ja luultavasti puhuin juuri hänen kanssaan), sanoi, että kone pitää nostaa pöydälle. Eli ainakaan sinne ei kannata mennä.

Tarjouksia vaan kyselemään.
Avatar
Nauti matkasta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: La 01.07.2017 05:30

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja Nauti matkasta »

egyptian kirjoitti:
Chailou kirjoitti: Ei muuten pidä paikkaansa tämä.

Konetta ei oteta pois kun ketju vaihdetaan.
No se on hyvä, että työkaluja ja taitoa on ruvennut jo löytymään tuossa asiassa.

Keväällä kysyin asiaa Vantaan Automanista (yksi foorumilainen ex-veholainen on siellä sähköinssinä ja luultavasti puhuin juuri hänen kanssaan), sanoi, että kone pitää nostaa pöydälle. Eli ainakaan sinne ei kannata mennä.

Tarjouksia vaan kyselemään.
Jep. Kun tuota sekunnin, kahden moottorin "kylmäkäynnistyskirkaisua" Googlettelin, niin 90% tuloksista väittää, että korjautuisi kiristimen vaihdolla. Ketjun venymisen voi tarkistuttaa sitten siinä samalla. Jos ketju on kunnossa ja vaihtaa kiristimiet, eikä venymää ole, on varmaan syytä olettaa että ketju on jo joskus vaihdettu ja selviäsi pelkällä kiristimien vaihdolla. Vai onko se niin, että kun kaiken tarvittavan purkaa, niin samalla vaivalla kannattaa vaihtaa koko ketju (for a good measure)? Vai tuleeko tuossa merkittävästi työtunteja lisää?

Hassua on mielestäni se, että joidenkin hakutulosten mukaan tuollainen "rääkäisy" on täysin "OK" Bluetec-koneelle, kunhan se loppuu heti käynnistyksen jälkeen, eikä ilmene muuten. Minusta metalli-metallia vasten ääni ei koskaan voi olla OK.
MarkusGL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 19.06.2017 20:21

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja MarkusGL »

Mulla vaihdettiin 160tkm ajetun S204 200cdi 2010:iin venynyt ketju Herttoniemen Veholla viime syksynä,
hinta oli luokkaa 2000€, maahantuoja vaiko tehdas tuli vastaan vähän ja lasku minulle1500€. Rallatti siis käynnistäessä.

Muuten 30km tuon jälkeen auto syttyi ajossa palamaan, syttymispaikka koneen takapuolella missä ketjukin. Syttymissyy ei yllättäen selvinnyt Veholla, lunastukseen meni niin en jaksanut sen enempää alkaa selvittelemään. Hoppu olis kyllä tullut jos vaikka vaimo olisi ajellut 3muksua vyötettynä takapenkille istuimineen..
S124 1990 300 TE-24 Oettinger 3600
C140 1995 500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja dealer »

hinta oli luokkaa 2000€, maahantuoja vaiko tehdas tuli vastaan vähän ja lasku minulle1500€.
On siinä varaa tulla vastaan kun hinta on tuollainen. Alkuperäisosilla tehtynä jäädään paljon paljon alle 1500 euron.
wiimax.fi
MarkusGL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 19.06.2017 20:21

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja MarkusGL »

dealer kirjoitti:
hinta oli luokkaa 2000€, maahantuoja vaiko tehdas tuli vastaan vähän ja lasku minulle1500€.
On siinä varaa tulla vastaan kun hinta on tuollainen. Alkuperäisosilla tehtynä jäädään paljon paljon alle 1500 euron.
Juu se oli tiedossa silloin, silloin oli muutamaan paikkaan pidempi jono tms.
Käyntiääni kyllä muuttui miellyttävämmäksi mutta se ei ollut kovin pitkäaikainen ilo :)
S124 1990 300 TE-24 Oettinger 3600
C140 1995 500
Avatar
Nauti matkasta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: La 01.07.2017 05:30

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja Nauti matkasta »

Espoon Kivenlahden Hort-autoon (josta kuullut paljon hyvää) menee minun Mersuni. Ketju ja kiristimet laitetaan Keskiviikkona. Kerron sitten, millainen lasku tuli. Lupailivat sellaista 800 Euron summaa. Toivotaan, että siinä pysytään.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3318
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja jysi »

Nauti matkasta kirjoitti:monesta lähteestä olen lukenut väitteen, että muutaman sekunnin äänekäs kylmäkäynnistyksen yhteydessä tuleva raksutus olisi takuuajan ulkopuolella olevassa autossa ns. "hyväksyttävää", kuten tässä ketjussa nimimerkki "jysi" väittää.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=174077" onclick="window.open(this.href);return false;
"3-5 sekuntia rallatusta yön yli startin jälkeen on normaalia kun ketju on löysällä kiristimen täyttyessä öljyllä. Pitempään jatkuva ei ole normaalia."
Nauti matkasta kirjoitti:Helvetillinen metallinen ääni kylmäkäynnistäessä, joka kestää 2 sekuntia.
On vaikeata kuvata ääntä täsmällisesti tekstimuodossa niin että siitä voidaan päätellä onko moottori OK vai ei (samoin on värien täsmällinen kuvailu suullisesti, tästä aiheesta on kyllä parempi keskustella vaikka vaimon kanssa).

Kommentti liittyy siihen että ketjun ensimmäinen kirjoittaja sanoi äänen jatkuvan 30-60 sekuntia; kiristin toimii moottorin öljynpaineella ja siksi ketjun ääni muuttuu "terveessäkin" moottorissa pidemmän paussin jälkeen startissa jos kiristin on ehtinyt tyhjentyä. Täyttyminen kestää tuon muutaman sekunnin ja silloin ääni muuttuu. En kyllä menisi missään tapauksessa polkemaan startin jälkeen lisää kierroksia äänen lopettamiseksi.

Omassa autossani on aamuisin kuulunut pari sekuntia "ketjun rallatusta", ei "helvetillistä metallista kirskuntaa". Näin oli jo ostettaessa 300 tkm kohdalla, nyt on 447 tkm ja ääni on mittaustarkkuden rajoissa edelleen samanlainen. Saapa nähdä ehtiikö ketjun katkeaminen vai asentotunnistimien synkronoitumisongelma ensin (se on varma merkki venyneestä ketjusta ja silloin on jo kiire).
Avatar
Nauti matkasta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: La 01.07.2017 05:30

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja Nauti matkasta »

Kyllä kyllä. Point taken. Myös mekaanikot ovat sanoneet ihan samaa. Pelkkä parin sekunnin käynnistysrallatus ei ole "fataalin akuuttia", eikä halvassa autossa ehkä kannattaisi laittaa ollenkaan.

Itselläni kuuluu vielä naksutusta lohkosta tyhjäkäynnillä, jonka alkuperästä mekaanikkokaan ei ollut varma. Mahdollisesti venynyt ketju napsuu kopan sisäkanteen. Joka tapauksessa parempi vaihtaa, kuin ottaa riski että hajoaa.
Avatar
Nauti matkasta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: La 01.07.2017 05:30

Re: MB C 200 CDi OM651 vm 2010 kylmäkäynnistyksen meteli

Viesti Kirjoittaja Nauti matkasta »

Hort-auto teki loistavaa työtä. Ja maksoi tasan sen, minkä lupasivatkin.

Iso käsi tälle firmalle. Loppui rallatus siihen.
Vastaa Viestiin