Tai tuli perheeseen toiseksi autoksi tällainen, kun piti saada farmari. Ja en ole koskaan omistanut Meseä, vaikka opiskeluaikana ajelin vuosia Stadissa pirssiä. Eli tuttu auto kyllä siinä mielessä. Ostin riskillä, kun edullisesti sai vähän yli 300 tonnia ajetun yksilön, jonka huoltohistoria on vähän hämärän peitossa viimeisen 50-100 tkm:n ajalta. Tiedän, niin se Sulo Vilenkin aina sanoi. Mutta se ei pelaa, joka pelkää.

Upea peli kilometreihin nähden. Vaikeaa uskoa oikeastaan mistään, että autolla ollaan rullattu noinkin paljon. Laiskahkohan tämä 200 CDi on, mutta mihin minulla, varhaiskeski-ikäisellä perheenisällä kiire olisi? Taksina tämä ollut Hämeenlinassa tietääkseni täydet 3 vuotta, eli varmaan mm. suutinjutut ollaan tehty takuuna. Maanantaina yritän saada Hämeenlinnan Auto-Jaloselta huoltohistoriaa puhelimitse selville. Vai onko siihen joku muu keino?
Kaikki pelaa kuin unelma, mutta yksi juttu on jäänyt askarruttamaan. Kun käynnistän auton kylmänä (siis kesäkylmänä), mottori pitää aikamoista meteliä ja raksutusta parin, kolmen sekunnin ajan. Voimakasta ratinaa ja rohinaa. Ei kuitenkaan mielestäni metallista kilkatusta, vaan kovaa "raksutusta". Akku vaikuttaa mielestäni heikohkolta myös. Jotenkin tukkoisesti pyörittää. Vaihdan sen ensimmäisenä.
Se kestää vain tuon lyhyen ajan ja sen jälkeen kaikki on normaalia. Lämpimänä ei tee tätä lainkaan. Se voisi olla jakopäästä, mutta mielestäni se kuuluu vasemmalta edestä. Eikös jakopää ole tässä moottorissa takana? Ei ole mitään vikavaloja missään.
Olen Googlettanut kuin hullu jakopään kiristimistä ja jakoketjun vaihdosta ja saanut hyvin ristiriitaista infoa. Joidenkin mielestä kylmäkäynnistyksessä muutaman sekunnin meteli on täysin ok, jos ääni ei esiinny muuten. Joidenkin mielestä ehdottomasti pitää viedä auto pajalle jakopään tsekkaukseen. Ääni on tuon 2-3 sekuntia kuin vanhassa Transitissa.
Jonkun teorian mukaan jakopää on kylmänä "löysä" ja normalisoituu, kun öljynpaineet lisääntyvät.
Itse mietin, että näin paljon ajetussa mottorin tukipalkit saattavat olla aika finito ja meteli saattaisi johtua jostain resonanssista. Toisaalta taas kylmänä kevyt kaasunpainallus lopettaa sen välittömästi, joka viittaisi nimenomaan öljynpaineiden normalisoitumiseen. Jos ketju olisi menossa kaputt, antaisiko se mahdollisesti mitään muita merkkejä itsestään?
Ohjeita, suosituksia? Onko Espoossa päin joku hyvä Mersupaja, jossa voisi tehdä mahdollisen tsekkauksen? Vähän hankala tietysti paikantaa, kun ei tule kuin kylmänä ja kestää niin vähän aikaa. Samoin automaattilootan öljynvaihtoväli on kai 60 tonnia. Loota pelaa kuin unelma, mutta ehkäpä nekin kannattaisi vaihtaa?
Tiedän. Paljon kysymyksiä. Mutta kiitos silti etukäteen.