Mersun ahtopaineongelma
Mersun ahtopaineongelma
Auto on Mb 124 250turbo.Ostaes jo moitiin vähä laiskaksi,ruuvasin ahtopainemittarin kiinni ja ahtoi vain 0.5-0.6 /3500 kierroksella.Kylmänä kun lähti ajamaan väänsi ja kulki hienosti, mut ku lämpes,jäi hukkaportti auki ja väännöt luonnolisesti hävisi.Asiantuntijatkin sitä tutkivat,mut ei löytyny vikaa.Huomattiin et imusrj:n "ahtopaineen mikrokytkimelle" ei mee johtoa ollenkaa,se on arvoitus.Ohitin nuo viat sit sillä et asensin turboon toisenlaisen kalvorasian ja vedin letkun sinne imusarjasta ja toimii!Säädin ahdot 0.9bar.Mutta mikä ihme on se johto mikä pitäs mennä sinne mikrokytkimelle?Ja nykii vähä siinä alle 2000 kierroksen sekä sammutin vipu heiluu kaasuttaes..Mitäs tälläisen normaalisti toimivan ahdot pitäis olla?
Turbo 250 124
Re: Mersun ahtopaineongelma
Mauri kirjoitti toisaallahantuo kirjoitti:Mitäs tälläisen normaalisti toimivan ahdot pitäis olla?
Mauri H. kirjoitti:Vuosimallista riippuen muistaakseni
0,75 - 0,85 tai 0,85 - 0,95
Ainakin 124:sissa raja kulki 9/91, sen jälkeen ahdot hiukan putosivat, mutta tehot pysyivät samana.
Jos autossasi on ilmamäärämittari ennen turboa ja olet esim. tukkinut pakokaasujen takaisinkierrätyksen, säätö putoaa kartalta ja menee vikatilaan. Tällaisessa tapauksessa ahtopaineet aluksi toimiva normaalisti, mutta muutaman minuutin ajon jälkeen hukkaportti aukeaa. Hukkaportin ohjaaminen suoraan imusarjasta (kuten olet tehnyt) poistaa ongelman.
Elektroniikan ohjaamana hukkaportti aukeaa alipaineella, joten muutoksessa joutuu vaihtamaan ylipaineella toimivan rasian.
Elektroniikan ohjaamana hukkaportti aukeaa alipaineella, joten muutoksessa joutuu vaihtamaan ylipaineella toimivan rasian.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Mersun ahtopaineongelma
Tuohon sammutinvivun heilumiseen voipi vaikutta väärin asennettu sammutinkalvo. Sammutinkalvon tappi ei ole oikeassa paikassa. Nimimerkillä kokemusta on. Ja tuo sammutinvipuhan vaikuttaa syöttöihin.Hantuo kirjoitti:Ja nykii vähä siinä alle 2000 kierroksen sekä sammutin vipu heiluu kaasuttaes..Mitäs tälläisen normaalisti toimivan ahdot pitäis olla?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
Sammutinrasia
Oon kyl vaihtanu sammutusrasian,ja sammutus toimii aiva normaalisti,mut ku ny en kyl muista et heiluko se vipu sillä vanhalla kalvorasialla
Turbo 250 124
Se imusarjan mikrokytkin on periaatteessa tarpeeton, se ainoastaan tarvittaessa katkaiseen lisärikastukselle menevän ahtopaineen ja näin pienentää syötömäärää. Jos siinä ei ole johtoa niin se ei ole toiminnassa, ei haittaa.
Alipaineohjatut hukkaportit on harvinaisia noissa vanhemmissa, mutta on niitäkin käytetty, tuppaavat kyllä sekoilemaan joten kunnollinen ylipainetoiminen on paras vaihtoehto.
Alipaineohjatut hukkaportit on harvinaisia noissa vanhemmissa, mutta on niitäkin käytetty, tuppaavat kyllä sekoilemaan joten kunnollinen ylipainetoiminen on paras vaihtoehto.
Sammutinvivun heiluminen
Kiitoksia vaan vastauksista!Kyllä se sammutinrasia oli tosiaan VÄÄRIN asennettu,laitoin tapin oikeen hahloon,nyt ei vipu enää heilu ja ehkä nykiminenki loppui tai ainaki väheni
Turbo 250 124