W 210 polttoainejärjestelmä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
salla_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 15.04.2016 16:02

W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja salla_ »

Mitä osasia W 210 E270 CDI Mersun polttoainejärjestelmässä on tankin ja ruiskutussuuttimen välissä?

Mitkä näistä osista on normaaleissa huolloissa vaihdettavia ja kuinka usein pitäisi vaihtaa?
Mercedes Benz E270 CDI W210 vm. 2001
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

salla_ kirjoitti:Mitä osasia W 210 E270 CDI Mersun polttoainejärjestelmässä on tankin ja ruiskutussuuttimen välissä?

Mitkä näistä osista on normaaleissa huolloissa vaihdettavia ja kuinka usein pitäisi vaihtaa?
Huollosa vaihdetavia osia suodatin konehuonessa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
salla_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 15.04.2016 16:02

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja salla_ »

Korkeapainepumppu ilmeisestikin siinä koneen etupäässä, sylinterinkannen edessä? Imeekö itse tankilta asti vai onko jokin siirtopumppukin olemassa? Jos on, niin onko mekaaninen vai sähköinen, mikä sijainti?

Onko järjestelmässä vain yksi suodatin, siinä imusarjan yhteydessä? Miten vaihtaminen noin niin kuin käytännössä menee ja mitä tarvitsee osiksi?
Mercedes Benz E270 CDI W210 vm. 2001
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Koneessa mekaaninen siirtopumppu ja joissakin on sähköinen pumppu apuna kaiketi tankin lähellä.
Onko nyt vikaa jossakin vai?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6506
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

W210 niin ei sähköistä pumppua, mekaaninen imevä siirtopumppu tupakkiaskin kokoinen siinä ylhäällä lohkon etuosassa (nokka pyörittää). Siitä tulee letku isommalle kolmiomaiselle korkeapainepumpulle mikä myös koneen edessä moniurahihnan yläpuolella. Googlehaulla tulee ihan hyvähköjä kuvia
https://www.google.fi/search?q=OM612+fu ... hZUv-XM%3A" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
salla_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 15.04.2016 16:02

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja salla_ »

MiHe kirjoitti:W210 niin ei sähköistä pumppua, mekaaninen imevä siirtopumppu tupakkiaskin kokoinen siinä ylhäällä lohkon etuosassa (nokka pyörittää). Siitä tulee letku isommalle kolmiomaiselle korkeapainepumpulle mikä myös koneen edessä moniurahihnan yläpuolella.
Ok! Koska auto minulle täysin vieras joutuu sitä tällaisia yksinkertaisiakin asioita kysymään, jotta asiat alkaisivat selviämään. Sijaitseeko polttoaineen suodatin siis ennen näitä kumpaakin pumppua?
Googlehaulla tulee ihan hyvähköjä kuvia
Varmasti löytyy, kunhan vaan tietää mitä hakee. Toisaalta taas jos jo kovin tarkkaan tietäisi, niin ei kuvia varmaan enää tarvitsisikaan? Nyt kun ongelma on siinä, että kaikenlaista on yritetty kuuklailla, mutta pääsääntöisesti on vain löytynyt materiaalia joka ei ole joko omasta autosta tai sitten omassa autossa asiaa ei ole vain toteutettu sillä tavalla...
Mercedes Benz E270 CDI W210 vm. 2001
salla_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 15.04.2016 16:02

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja salla_ »

Jos polttoaineen suodattimen vaihtaa itse, niin millaiset varaosat siihen tarvitsee ja millaiset työkalut? Suodatin käsittääkseni sellainen "irtonainen paperisuodatin"? Tuleeko siihen suodattimen oston yhteydessä tarvittavat tiivisteet ja tarvikkeet mitä vaihdossa tarvitsee? Kun vaihdetaan, niin pitääkö tuo suodattimen kotelo jotenkin etukäteen täyttää polttoaineella? Mitä niksejä tuossa vaihdossa on, eli lähinnä mitä ei ehdottomasti saisi tehdä?

Jos polttoaine järjestelmällä on taipumus "jäätyä", niin mikä olisi sellainen kriittinen piste minne järjestelmässä voisi sitä vettä kertyä haitallisessa määrin? Voisiko olettaa niin, että jos polttoaineen suodattimen vaihtaa, olisi suurimmat vesimäärät poistettu järjestelmästä? Onko tuo takaluukussa oleva (jos se nyt on sedanissa siellä takaselkänojan ja takaluukun verhoilulevyn välisessä tilassa) polttoainetankki herkkä kondensoimaan kosteutta? Miten tankissa olevan kosteuden saisi poistettua helpoimmin?
Mercedes Benz E270 CDI W210 vm. 2001
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja simoks »

Lienee siinä moottorin takapäässä keskellä oleva muovinen pönikkä mihin menee pa-letkutkin. Senkun pyöräyttää kannen auki, pitäis lähteä ihan käsivoimin ja irrottaa 3kpl torxeja että saa purkin käsiin, tyhjää ja putsaa sen ja laittaa takasin kiinni. Uusi suodatin ja täyttää esim liqui molyn diesel purgella sen tyhjän tilan tai ihan tavan dieselillä ja kansi kiinni. Varovasti pitää liikuttaa kantta jos letkut kiinni siinä edelleen.

Saattaa kestää tavallista kauemmin starttaus että saa ilmat pois välistä että elä ihmettele..

Eipä näissä kosteutta kerry pahemmin ellei sitten aina ajele 5L tankissa.. sinne suodattimen koteloon se vesi kai eniten meinaa kertyä.
W210 E320cdi
salla_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 15.04.2016 16:02

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja salla_ »

Mistä kannattaisi polttoaineen suodatin hankkia? Mielestäni olin näkevinäni esim. tuolla Motonetissä - onko se riittävän laadukas?

Sitten oli jokin KL-varaosa ja oliko jokin toinenkin... onko heidän osat enemmän ns. alkuperäisosia vai onko ihan juuri "mersun omia osia"?

Tuleeko suodatinpaketin mukana tarvittavat lisäosat (tiivisteet, ...)? Mitä pitäisi olla mukana?

Jos suodatin ei aukea käsipelin, onko sen avaamiseen niksejä? Onko tähän jokin tietty avain olemassa?
Mercedes Benz E270 CDI W210 vm. 2001
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja simoks »

salla_ kirjoitti:Mistä kannattaisi polttoaineen suodatin hankkia? Mielestäni olin näkevinäni esim. tuolla Motonetissä - onko se riittävän laadukas?

Sitten oli jokin KL-varaosa ja oliko jokin toinenkin... onko heidän osat enemmän ns. alkuperäisosia vai onko ihan juuri "mersun omia osia"?

Tuleeko suodatinpaketin mukana tarvittavat lisäosat (tiivisteet, ...)? Mitä pitäisi olla mukana?

Jos suodatin ei aukea käsipelin, onko sen avaamiseen niksejä? Onko tähän jokin tietty avain olemassa?
KL-varaosat tai ihan motonet. Eiköhän tuo ole aika sama mistä hankkii. Tiivisteet tulee mukana ja sitä kantta ei oikein muuten voi kiriä kuin käsin. Jos nyt ei jostain syystä millään aukea käsin niin voihan siihen laittaa hihnamallisen öljynsuodatinavaimen ja vääntää sillä.
W210 E320cdi
salla_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 15.04.2016 16:02

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja salla_ »

simoks kirjoitti:Uusi suodatin ja täyttää esim liqui molyn diesel purgella sen tyhjän tilan tai ihan tavan dieselillä ja kansi kiinni.
Mitä ainetta tuo liqui moly on ja miksi sitä pitäisi käyttää?
Varovasti pitää liikuttaa kantta jos letkut kiinni siinä edelleen.
Mikä tähän on syynä? Onko jostain syystä letkut tai kannen liitos jostain syystä herkkä murumaan/taittumaan/vahingoittumaan vai mitä?
Saattaa kestää tavallista kauemmin starttaus että saa ilmat pois välistä että elä ihmettele..
Tuo kuulostaa tutulta. Pisimmillään on ollut lähes viikon ajan :twisted: ...eli siis odoteltu, että sää sattuisi lauhtumaan :wtf:

Ilmeisesti kuitenkin common rail on vähän parempi (tehokkaampi/nopeampi) ilmat poistamaan kun joku vanha suorasuihkutteinen rivipumppu? Joskus on ensin ilmattu pumpulta raottamalla putkea ja kun ei ole auttanut, niin on joutunut avaamaan vielä suuttimenkin liitintä. Eihän se pumppu mitään suutinta jaksa avata kun putket olivat ilmaa täynnä :oops:
Eipä näissä kosteutta kerry pahemmin ellei sitten aina ajele 5L tankissa.. sinne suodattimen koteloon se vesi kai eniten meinaa kertyä.
Oireet ovat sellaiset, että jos > +0 °C niin lähtee käyntiin ihan normaalisti ensimmäisellä starttauksella. Jos on noin 0...-5 °C niin lähtee lohkolämmittimellä käyntiin 2...3 starttauksella. Jos on < -10 °C niin ei lähde käyntiin kirveelläkään, ei sitten millään. Tuntuu kun olisi aivan kuollut :(
Mercedes Benz E270 CDI W210 vm. 2001
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kokeiles föönillä lämmittää korkeapainepummppua kun tarpeeksi kylmä ........jolloin ei lähde käyntiin mutta älä lämmitä tällöin lohkossa.
Eli lähteekös tällöin käyntiin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
salla_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 15.04.2016 16:02

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja salla_ »

atlas kirjoitti:Kokeiles föönillä lämmittää korkeapainepummppua kun tarpeeksi kylmä ...
Kiitos neuvosta, täytyy kokeilla tätä jos ja kun pakkaset taas kiristyy tulevaksi viikonlopuksi.

Pitääkö olla fööni vai kelpaako kuumailmapuhallin? Kuinka kauan ja kuinka lämpimäksi pumppu pitäisi saada? Todellakin siis vain korkeapainepumppua, eli ei kannata siirtopumppua lämmittää samalla? Voiko lämmittää liikaa (jokin kumi/muoviosa/tiiviste joka ei tykkää) - tosin onhan se varmaan melkoisen kuuma ihan itsestäänkin muutaman tunnin jatkuvan ajon jälkeen... :roll:
...jolloin ei lähde käyntiin mutta älä lämmitä tällöin lohkossa.
Eli siis ei lohkolämmitintä?

Hieman ihmetyttää neuvo, joten on pakko kysyä, että mitä tämä toimenpide muuttaa/auttaa, miksi lähtisi käyntiin juuri korkeapainepumppua lämmittämällä?
Eli lähteekös tällöin käyntiin?
Informoin jos pääsen tilanteeseen jossa pitää toimia näin.
Mercedes Benz E270 CDI W210 vm. 2001
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Aivan kumpi...fööni tai kuumapuhallin.....älä pidä tällöin lohkolämmitintä päällä koska nyt todetaan ajaako lohkolämmitin pumpun kuumaksi ja käynnistyykö.
Normi keino ja todetaan korkeapaine pumpun kunto...
Jos hehkuttaa normisti niin kallistuu ja todetaan toi pumpun kunto tällöin.
Ei tulikuumaksi...joku käden lämpöiseksi mutta niin että koko pumppu olisi lämmin...sisältäkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja hentar »

Yhtenä syynä voipi myös olla jonkin suuttimen ohivuoto. Ongelma toki sama, rail-putkessa liian alhainen paine.
salla_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 15.04.2016 16:02

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja salla_ »

atlas kirjoitti:Kokeiles föönillä lämmittää korkeapainepummppua kun tarpeeksi kylmä ........jolloin ei lähde käyntiin mutta älä lämmitä tällöin lohkossa.
Eli lähteekös tällöin käyntiin?
Nyt on seuraavaa tietoa kokeiluista. Yöllä ollut pakkasta muutama aste ja päivisin muutaman asteen verran plussalla. Lämmitin korkeapainepumppua noin 20 min sisätilanlämmittimellä, lohkolämmitin ei ollut päällä. Yritin startata ja kone oli "aivan kuollut". Akku nyt uusi ja startti pyörittää konetta reippaasti. Ei lupaa, ei mitään - lähes parikymmentä starttaus yritystä ja "täysin kuollut". Olin jo sitä mieltä, ettei enää koskaan taida lähteäkään tulille. Sitten pari päivää myöhemmin melkein identtisesti lämpötiloja ja lohkolämmitin päällä noin tunnin. Starttasin, ensimmäinen kerta ei mitään ja ajattelin jo lopettaa. Kokeilin kuitenkin toisen kerran ja konehan lähti käyntiin. Että tällaisia kokemuksia tällä kertaa... Enpä oikein tiedä, miten pitäisi jatkaa?
Mercedes Benz E270 CDI W210 vm. 2001
salla_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 15.04.2016 16:02

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja salla_ »

hentar kirjoitti:Yhtenä syynä voipi myös olla jonkin suuttimen ohivuoto.
Missä tämä näkyisi? Näkyykö ohivuoto jotenkin polttoaineen kulutuksessa? Tarkoitatko, että ohivuoto olisi sitä, että suutin ei sulkeudu kunnolla vaan jää "pissaamaan"?
Mercedes Benz E270 CDI W210 vm. 2001
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

salla_ kirjoitti:
hentar kirjoitti:Yhtenä syynä voipi myös olla jonkin suuttimen ohivuoto.
Missä tämä näkyisi? Näkyykö ohivuoto jotenkin polttoaineen kulutuksessa? Tarkoitatko, että ohivuoto olisi sitä, että suutin ei sulkeudu kunnolla vaan jää "pissaamaan"?
Ei voi tiettä mitä kirjoitaja tuolla ohivuodolla tarkoitti mutta
tarkista että suutimet ei vuoda paluu puolelle
ainkin tuo lämmitys testin tulos sopisi siihen
helppo tehdä ja kuvaliset ohjeet ainkin tuolla mese fi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1241
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

salla_ kirjoitti:
hentar kirjoitti:Yhtenä syynä voipi myös olla jonkin suuttimen ohivuoto.
Missä tämä näkyisi? Näkyykö ohivuoto jotenkin polttoaineen kulutuksessa? Tarkoitatko, että ohivuoto olisi sitä, että suutin ei sulkeudu kunnolla vaan jää "pissaamaan"?
Ei, vaan ohivuoto = ylenpalttinen vuoto paluulinjaan (suuttimien päältä lähtevä).
Saa mitattua laittamalla läpinäkyvät putket paluulinjan nippojen tilalle, käytä hakua, löytyy ohje...

Jos suutin vuotaa sylinteriin, on hyvin äkkiä männässä reikä.
Saattaa tunnistaa huonosta käynnistä/ äänestä etenkin vedättäessä.
Sattuu näitäkin välillä paljon ajetuissa...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W 210 polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

3sylinteri ok (uusisuutin)
Kuva
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin