Huohotinjärjestelmä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Huohotinjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Mun piti vetää kansista huohotinletkut suoraan auton alle tilapäisenä ratkaisuna ennen öljynkerääjäkotelon ja liitoslaippojen tekoa putsarin ja kompuran välille.

Kysymys kuuluu: mitä katsastuksessa pidetään auton pohjasta pilkottavista venäläisistä kumisista puutarhaletkuista, jotka tupruttavat ilmoille esteettä selvästi havaittavaa kansien öljysumupilveä? M117:stahan myös kampikammion tuuletus tapahtuu venakoppien kautta.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Samaan aiheeseen liittyen, miksi letkua ei laiteta ahtimen imupuolelle, niin kuin vakio vehkeissa. Onko noista huohotin kaasuista sitten niin paljon haittaa ahtimelle, coolerille, tai tehoille? Vai mikä on syy :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Pepekyy kirjoitti:Samaan aiheeseen liittyen, miksi letkua ei laiteta ahtimen imupuolelle, niin kuin vakio vehkeissa. Onko noista huohotin kaasuista sitten niin paljon haittaa ahtimelle, coolerille, tai tehoille? Vai mikä on syy :roll:
Riikosella väittivät että öljyää turbon ja välijäähdyttimen. Minulla kyllä niin tekikin suoraan remontin jälkeen, mutta kohta voisi harkita letkun laittamista imupuolelle kun sisäänajo on suoritettu. (jos kone ei enää huohota niin paljon, tai ainakaan niin paljon öljyä)

Parempihan se olisi että käryt saisi imettyä koneen sisälle eikä ne tulisi edes vahingossa matkustamoon, kuten minulla kävi aluksi kun huohotusputki oli liian lyhyt. Toistaalta siihen voisi rakentaa/ostaa öljynkerääjän ja laittaa paluupuolen vaikka turbon öljypaluuletkun rinnalle tms ja huohotushöyryt turbon imupuolelle niin höyryt ja öljyt menisivät oikeisiin paikkoihin. Itse en ole vielä kerinnyt/jaksanut tuollaisia asennella kun vedin huohotusputkenpään muovipurkkiin ja purkin vapaavirtaussuodattimen lähelle, joka imee enimmät höyryt sisäänsä. Mahdolliset öljyt jäävät purkkiin.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Joka tapauksessa luulisi kampikammion tuuletuksen menevän alipaine puolelle, normaalistihan kampikammion tuuletus menee tyhjäkäynti moottorin kautta suuttimien lisäilmaksi.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

No jauhetaan nyt sitten koko tarina eli alkuperäinen konstruktio oli toteutettu alimitoitetulla paperisuodattimella ja huohotinhöyryt ohjattu suodattimen ja kompuran väliseen liitokseen. Paperisuodatin kuristi ilmanottoa niin rajusti, että öljyä hävisi koneesta 1,5l/1000km huohotuksen kautta. Öljyä voi kaataa coolerista ja paineputkista ulos. Seuraava konstruktio oli paperisuodattimen korvaaminen twisterillä ja huohotinhöyryjen kerääjän asentaminen. Käytin seuraavaa kerääjäsäiliötä (oikeanpuoleinen):

Kuva

Ohjasin molempien kansien huohotinletkut kerääjäsäiliöön ja kerääjäsäiliöstä auton alle. Kerääjäsäiliö kuristi huohotinjärjestelmää niin pahasti, että kun runttasin pedaalin pohjaan motarilla öljytikku lensi paineella kiinni konepellin eristeeseen sojottamaan ja moottoriöljyä suihkusi konehuone täyteen. Lisäksi öljysumua tuprusi niin paljon poistoletkusta, että tuoksut kabiinissa olivat kuin Warren perässä ajellessa. Pikakorjauksena lukitsin öljytikun nippusiteellä.

Koneen terveyden vuoksi vedin paksut letkut tilapäisesti suoraan kansista auton alle. Tarkoitus on talven seisontakauden aikana rakentaa konehuoneeseen oikein mitoitettu öljynkerääjä, josta on paluuletku öljypohjaan ja paineenpoisto huohotinletkulla kompuran ja Twisterin väliin.

Auto pitäisi vain käyttää vuosikatsastuksessa marraskuun loppuun mennessä ja olisi kiva tietää mitä inssit mahtavat tykätä nykyisestä viritelmästä.

Niin ja kuten tuosta öljytikun käyttäytymisestä voi päätellä, kampikammion tuuletus tapahtuu myös venakoppien kautta M117:sta. Tarkistin asian Rollelta, jonka mukaan alakerrasta on kanava kansiin.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Pelaiskohan tossa riittävän kokoinen öljynerotin mitä käytetään järeissä kompressoreissa. Pajalla ois yks minkä läpi on tarkoitettu virtaavan ilmaa melkoisesti. Ei pitäis ahdistaa. :? :roll: :shock:

Ei kai ne siellä katsastuksessa mitään sano. Eipä ole moista tullut ennen kyllä mietittyäkään.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Ja mihinkäs meinasit sen kompuran öljynerottimen saada mahtumaan konehuoneessa, jonne ei enää paljon käsi mahdu väliin? Blazespeediltä saa mittojen mukaan teetettyä alumiinista matalan öljynerotinkotelon ilmanputsarin paikalle siedettävään hintaan. Sisälle tulee ns. labyrintti ja tosiaan öljynpoisto suoraan letkulla öljypohjaan.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Se oli vaan heitto. Eikä tuo kompuran öljynerotin olisi mitenkään nätti konehuoneessa :?
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kyllä mulla meni läpi vaikka tenavatähdessä huohotin olikin suoraan maahan.. ja vielä kaiken lisäksi puhalsi reilusti..(männärenkaita poikki). kovilla (-35-40c)pakkasilla imusarja jäätyi sisäpuolelta kun kosteat huurut meni ilmanputsarista sisään.. aika kauan vikaa hain kun se ilmeni kesken talven...mutta löytypä hähäää..... :twisted: huohotin putki v...uun putsarista ja pelaa... syyksi on todennäköisemmin nyt paljastunut jumittunut tyhjäkäyntimoottori... ei ime lainkaan huohottimesta joka menee tyhjäkäyntimoottorille...ennen samaisessa putkessa on ollut aika kova alipaine...
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Olen katsastanut kulkuvälinettä jo 3 vuotta ulkoilmahuohotuksella, tuuman letkusta hönkii hän vaihteiston kannatinpalkin kohdille, letkut selvästi näkyvillä ja havaittavissa höyryämistä pohjan alla koneen käydessä...Inssi tuumi että "oot tainnut tehdä sen kuukauden ekoteon, ei taida enää tervata kaasutinta??"
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Mainiota mainiota. Uskallan siis lähteä kokeilemaan onneani oilonin kanssa. Kiitokset vastanneille.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Vastaa Viestiin