Eikö se ole kiinalaiselta suhteellisen rehellinen lukema?Budder kirjoitti: Lämmitystehoissa puuttuisi vain puolet.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Eikö se ole kiinalaiselta suhteellisen rehellinen lukema?Budder kirjoitti: Lämmitystehoissa puuttuisi vain puolet.
Calix / Defa on vastus ja pumppu erikseen, ei yhdistelmää.C12 kirjoitti:Eikös näissä ollut termari? Eikös Defalla ollut jokin vastaavanlainen kampe?
Termostaatti tai ylikuumenemissuoja mutta eipä siellä asteittain vastusta kytketä pois eikä varmaan 3 A vuotovirtaakaan sentään jää.C12 kirjoitti:Eikös näissä ollut termari? Eli ei porota täysillä jollei ole tarvetta?
Muistaakseni poistuu tötterön päästä ja tulee 'kulmalla' ja se poistuva kennolle päin.diiisel kirjoitti:Lainataas hiukan ketjua!
Eli tuli hommattua tuollanen 1000 kld mallinen tt thermo ja se olisi nyt tarkoitus laittaa tuohon 2.9td väyryseen. Mutta kumpaanko letkuun lämmitin laitetaan? Pässinkiveksille menevään letkuun vaiko lämppärinkennolta lohkoon menevään putkeen? +vielä pienenä ääliönä kumpaan suuntaan vesikiertää?
Vastuksilla yleisesti resistanssi nousee lämpötilan noustessa, eli virta/teho laskee. Oliko vastus jo lämmennyt kun mittasit? Defakin ilmoitti letkulämmittimen tehoksi 500W -25 asteen lämpötilassa, jos lämpötila on plussalla niin teho on pienempi. En tosin tiedä voiko se noin paljoa tippua.Budder kirjoitti:Autossa ollut paikoillaan n.1kk TT-Thermo 1500KLD
Mittailinpa ajan kuluksi pistorasiaan tulevalla watti/virtamittarilla lukemia.
I=3,45A![]()
W= 765W vaikka olin ostanut 1500W mallin???
Lämmitystehoissa puuttuisi vain puolet.
Remucia peliin niin sillä homma hoituu.Ismo84 kirjoitti:Jos kone olisi kokoajan hieman plussan puolella, niin sähköä ei menisi hukkaan läheskään niin paljon ja auto olisi kokoajan lähtövalmiina.
Eikös tuo remuc ole vain polttoainekäyttöisen moottorilämmittimen ohjaukseen? Mulla kun ei ole sellaisia, ja käsittääkseni ovat niin hintavia ettei varmaan ole tulossakaan.taky kirjoitti:Remucia peliin niin sillä homma hoituu.Ismo84 kirjoitti:Jos kone olisi kokoajan hieman plussan puolella, niin sähköä ei menisi hukkaan läheskään niin paljon ja auto olisi kokoajan lähtövalmiina.
"Lämmitys termostaattiohjauksella
Pyritään pitämään lämpötila asetetun rajan lähettyvillä, lämmitys käynnistetään, kun on jäähtynyt esim 6°C rajan alapuolelle."
Tosin lämpötila mitataan Remucin omasta anturista ei moottorista/OBD:stä, mutta voinee luovasti soveltaa asentamalla anturin vaikka vesiletkun päälle mittamaan.
Älä kerto tuota minun autolle.....Ismo84 kirjoitti:[
Eikös tuo remuc ole vain polttoainekäyttöisen moottorilämmittimen ohjaukseen? Mulla kun ei ole sellaisia, ja käsittääkseni ovat niin hintavia ettei varmaan ole tulossakaan.
Selasin remucin sivuja, mutta en sieltä löytänyt tuollaista. Tuohan olisi varmasti toimiva ratkaisu. Toisaalta tuli mieleen, että miksi ei laittaisi ihan normaalia 230V termostaattia lämmittimen johdon väliin. Se olisi kohtalaisen yksinkertainen ratkaisu ja tarvittavat osat löytyy sähkötarvikkeita myyvästä liikkeestä. Pitää miettiä asiaa. Jokatapauksessa letkuvedot menee jossain välissä uusiksi, niin vois tutkia jos paluupuolelta löytyisi sopiva paikka anturille.taky kirjoitti:Älä kerto tuota minun autolle.....Ismo84 kirjoitti:[
Eikös tuo remuc ole vain polttoainekäyttöisen moottorilämmittimen ohjaukseen? Mulla kun ei ole sellaisia, ja käsittääkseni ovat niin hintavia ettei varmaan ole tulossakaan.
https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... vBG4djmlGA" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.remuc.fi/site/omaremuc/defa ... remucilla/" onclick="window.open(this.href);return false;Ismo84 kirjoitti: Selasin remucin sivuja, mutta en sieltä löytänyt tuollaista.
Mielenkiintoinen laite ja jos mulla olisi polttoainekäyttöinen lämmitin niin laittaisin tuollaisen varmasti. Sitä tilannetta vain sattuu minulle todella harvoin, että auto on roikan päässä ja tarvitsisin etäohjausta. Eihän se huono olisi, mutta vaatisi tuon remucin ja lisäksi releen.taky kirjoitti:https://www.remuc.fi/site/omaremuc/defa ... remucilla/" onclick="window.open(this.href);return false;Ismo84 kirjoitti: Selasin remucin sivuja, mutta en sieltä löytänyt tuollaista.
-> Defa:n lämmittimen ohjaus REMUC:illa
Termaritoiminnetta jos tarkoitit....
https://www.remuc.fi/site//wp-content/u ... IDE_fi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-> sivu 39.
Tokihan systeemin voi toteuttaa moinella eri tavalla - Remuc yksi vaihtoehto muiden rinnalla, itselle se vain sopii etäohjauksen vuoksi loistavasti ja se että vuosin käyttö opettanut luottamaan siihen - toimii siis.
Tuo termaritoiminne ei kait weba tms kanssa ole järkevää - katkoo lämppäriä jolloin se karstoittuu.Ismo84 kirjoitti: Mielenkiintoinen laite ja jos mulla olisi polttoainekäyttöinen lämmitin niin laittaisin tuollaisen varmasti.
TT:n kysessä ollessa - mahtaako tiiveys olla enään taattu kun kerran sen purkaa - kuin niissä muutenkin ongelmana veden pääsy sähköosiin?Ismo84 kirjoitti: Yksinkertaisin ratkaisu minun ongelmaan olisi, jos saisi lämmittimen sisään vaihdettua termostaatin.
Pitänee käyttää auki ja katsoa mitä sieltä löytyy.
Se toki hiksua.Ismo84 kirjoitti: Silloin kiertovesipumppu jäisi pyörimään vaikka lämmitys katkeaa ja siten pysyisi lämmöt tasaisempana koneessa ja lämmityskennossa.
Joo, ei termaria webaston kanssa kannata laittaa. Mutta etäohjaus olisi hyvä, lähinnä tilanteisiin joissa auto on metsässä tai parkkipaikalla ilman sähköä. Termari sitten verkkovirtalämmittimeen.taky kirjoitti:Tuo termaritoiminne ei kait weba tms kanssa ole järkevää - katkoo lämppäriä jolloin se karstoittuu.Ismo84 kirjoitti: Mielenkiintoinen laite ja jos mulla olisi polttoainekäyttöinen lämmitin niin laittaisin tuollaisen varmasti.
TT:n kysessä ollessa - mahtaako tiiveys olla enään taattu kun kerran sen purkaa - kuin niissä muutenkin ongelmana veden pääsy sähköosiin?Ismo84 kirjoitti: Yksinkertaisin ratkaisu minun ongelmaan olisi, jos saisi lämmittimen sisään vaihdettua termostaatin.
Pitänee käyttää auki ja katsoa mitä sieltä löytyy.
Se toki hiksua.Ismo84 kirjoitti: Silloin kiertovesipumppu jäisi pyörimään vaikka lämmitys katkeaa ja siten pysyisi lämmöt tasaisempana koneessa ja lämmityskennossa.
Ei ole ongelmia ollut lämppärin kierron kanssa, ilman by passejakaanIsmo84 kirjoitti: Vielä vinkkinä jos muut pähkäilee samoja asioita asennuksen kanssa. Tilasin juuri tuollaisen http://www.ebay.com/itm/172392720046?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Sillä ajatuksella, että tt-thermon asennus ei häiritse kiertoa kennolla. En tiedä haittaisko muutenkaan, mutta kuitenkin tulee ylimääräisiä mutkia ja kuristus kun thermon liitännät on pienempiä kuin auton alkuperäiset letkut.
Pumppuhan sen veden lähettä kiertoon valittuun suuntaan - sama ei ole ollut ongelmia.TLP kirjoitti: Ei ole ongelmia ollut lämppärin kierron kanssa, ilman by passejakaan
Kotona on ajastimella 2h aamuisin, töissä paahtaa koko päivän kovemmilla keleillä. Nyt kun on lauhaa niin ei tietystikkään ole jatkuvasti roikassa. Hyvin toimii.kilander kirjoitti:Mites kovemmilla pakkasilla, käyttääkö porukka tätä silleen että illalla johto seinään ja aamulla auto on lämmin?
Itse oon käyttänyt ajastinkelloa, jotenkin ei tuosta toimintavarmuudesta luottoa kun näitä juttuja lukenut.
En meinannutkaan, että kierto sinällään sekaisin menisi, vaan sitä että ylimääräinen pumppu ja pienenmpi menoaukon ala(19mm vs 16mm) sekä ylimääräiset mutkat heikentää kiertoa kennolla ja sitäkautta lämmityslaitteen tehoa. Voi olla, että vaikutus on käytännössä olematon.taky kirjoitti:Pumppuhan sen veden lähettä kiertoon valittuun suuntaan - sama ei ole ollut ongelmia.TLP kirjoitti: Ei ole ongelmia ollut lämppärin kierron kanssa, ilman by passejakaan
Omien empiiristen havaintojen mukaan käytännössä havaitsematon vaikutus.Ismo84 kirjoitti: Voi olla, että vaikutus on käytännössä olematon.
Hauska katsoa, pelaako käytännössä ollenkaan tuon jlk.Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea
Mulla on vahva usko sen toimintaan. Tavoitehan mulla nimenomaan on, että moottori lämpeäisi vain hieman plussan puolelle. Jonkinverran lämpötilaeroa on tietenkin moottorin ja lämmittimen välillä, mutta suhteellisen vähän kuitenkin. Kiertovesipumppuhan tuossa pyörii kokoajan tasaamassa lämpöä, se ei ole termostaatin takana.TLP kirjoitti:Hauska katsoa, pelaako käytännössä ollenkaan tuon jlk.Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea
Kuitenkin varmasti siinä itse lämmittimessä se lämpö voi olla korkeampikin, vaikka koneessa olisi 15°C.
Sitä kuitenkin hukkuu välillä aika reippaasti...
Miksi et vetäse sitä termostaattia kauemmaksi... vaikka paluuseen ?Ismo84 kirjoitti:Mulla on vahva usko sen toimintaan. Tavoitehan mulla nimenomaan on, että moottori lämpeäisi vain hieman plussan puolelle. Jonkinverran lämpötilaeroa on tietenkin moottorin ja lämmittimen välillä, mutta suhteellisen vähän kuitenkin. Kiertovesipumppuhan tuossa pyörii kokoajan tasaamassa lämpöä, se ei ole termostaatin takana.TLP kirjoitti:Hauska katsoa, pelaako käytännössä ollenkaan tuon jlk.Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea
Kuitenkin varmasti siinä itse lämmittimessä se lämpö voi olla korkeampikin, vaikka koneessa olisi 15°C.
Sitä kuitenkin hukkuu välillä aika reippaasti...
Paluupuolella toimisi varmasti paremmin, mutta kytkentä olisi huomattavasti monimutkaisempi. Pitäisi olla erillinen anturi ja käytännössä kytkentärasia jossain. Ongelmaksi tulisi vielä se että jos termostaatti on ulkoinen ja ohjaa koko lämmitintä, niin se sammuttaisi kiertovesipumpun samalla. Tuollainen pieni termostaatti joka sopii lämmittimen sisään maksoi alle 8 euroa, postikuluja tosin samanverran. Asennus on vieläpä helppoa, kun molemmissa on lattaliittimet.TLP kirjoitti:Miksi et vetäse sitä termostaattia kauemmaksi... vaikka paluuseen ?Ismo84 kirjoitti:Mulla on vahva usko sen toimintaan. Tavoitehan mulla nimenomaan on, että moottori lämpeäisi vain hieman plussan puolelle. Jonkinverran lämpötilaeroa on tietenkin moottorin ja lämmittimen välillä, mutta suhteellisen vähän kuitenkin. Kiertovesipumppuhan tuossa pyörii kokoajan tasaamassa lämpöä, se ei ole termostaatin takana.TLP kirjoitti:Hauska katsoa, pelaako käytännössä ollenkaan tuon jlk.Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea
Kuitenkin varmasti siinä itse lämmittimessä se lämpö voi olla korkeampikin, vaikka koneessa olisi 15°C.
Sitä kuitenkin hukkuu välillä aika reippaasti...
Se nimittäin on äkkiä se 15°C lasissa jo 1000W vehkeellä OM642:ssa
Toinen termostaateista on varsinainen termostaatti ja toinen on ylilämpösuoja. Näin saadaan tuplavarmistus, nythän tuo on yhdellä termostaatilla laiton kytkentä.Ismo84 kirjoitti:Aukaisin lämmittimen osittain. Eli kuminen suojus pois päältä ja kaksi ruuvia auki. Siinä rungon ja kannen välissä ei ollut tiivistettä vaan liima, jota tuntui olevan niin vähän ettei ihme jos joillain on vesi päässyt sinne... Kannen alla on sähkökytkennät ja kaksi termostaattia sarjaan kytkettynä. En oikein kahden termostaatin ideaa ymmärtänyt. Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea
Pistä kuvia projektista näytille.Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin.