Eikö se ole kiinalaiselta suhteellisen rehellinen lukema?Budder kirjoitti: Lämmitystehoissa puuttuisi vain puolet.
TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Eikös näissä ollut termari? Eli ei porota täysillä jollei ole tarvetta?
Nyt kun kuuntelee näitä hajoamisia niin menee kyllä uudelleen harkintaan... Vaikka takuu toimisikin. Eikös Defalla ollut jokin vastaavanlainen kampe?
Nyt kun kuuntelee näitä hajoamisia niin menee kyllä uudelleen harkintaan... Vaikka takuu toimisikin. Eikös Defalla ollut jokin vastaavanlainen kampe?
W204 320 CDI 4-matic
W906 319 A2 A
W906 319 A2 A
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Calix / Defa on vastus ja pumppu erikseen, ei yhdistelmää.C12 kirjoitti:Eikös näissä ollut termari? Eikös Defalla ollut jokin vastaavanlainen kampe?
Defan PTC jossa itsessään ylikuumenemissuoja + kirrtovesipumppua aattelin seuraavaan asennella. Defa etu myös korkeampi termari, oliko 80c, niin lämpöä piisaa enemmän.
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Termostaatti tai ylikuumenemissuoja mutta eipä siellä asteittain vastusta kytketä pois eikä varmaan 3 A vuotovirtaakaan sentään jää.C12 kirjoitti:Eikös näissä ollut termari? Eli ei porota täysillä jollei ole tarvetta?
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Sinne meni. Aamulla oli koneessa mittarin mukaan vajaa 50°C reilun tunnin - puolentoista lämmityksen jälkeen ja pakkasta oli -11°C. Hehkua ei tarvina tuijotella.
Ruostettakin löysin. Oli tuo äänimerkki ja sen jalka ihan pintaruosteessa. Nappasin irti ja syykin selvisi. "Made in Italy".
Ruostettakin löysin. Oli tuo äänimerkki ja sen jalka ihan pintaruosteessa. Nappasin irti ja syykin selvisi. "Made in Italy".
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S212 250CDI
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Lainataas hiukan ketjua!
Eli tuli hommattua tuollanen 1000 kld mallinen tt thermo ja se olisi nyt tarkoitus laittaa tuohon 2.9td väyryseen. Mutta kumpaanko letkuun lämmitin laitetaan? Pässinkiveksille menevään letkuun vaiko lämppärinkennolta lohkoon menevään putkeen? +vielä pienenä ääliönä kumpaan suuntaan vesikiertää?
Eli tuli hommattua tuollanen 1000 kld mallinen tt thermo ja se olisi nyt tarkoitus laittaa tuohon 2.9td väyryseen. Mutta kumpaanko letkuun lämmitin laitetaan? Pässinkiveksille menevään letkuun vaiko lämppärinkennolta lohkoon menevään putkeen? +vielä pienenä ääliönä kumpaan suuntaan vesikiertää?
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Muistaakseni poistuu tötterön päästä ja tulee 'kulmalla' ja se poistuva kennolle päin.diiisel kirjoitti:Lainataas hiukan ketjua!
Eli tuli hommattua tuollanen 1000 kld mallinen tt thermo ja se olisi nyt tarkoitus laittaa tuohon 2.9td väyryseen. Mutta kumpaanko letkuun lämmitin laitetaan? Pässinkiveksille menevään letkuun vaiko lämppärinkennolta lohkoon menevään putkeen? +vielä pienenä ääliönä kumpaan suuntaan vesikiertää?
Eiköhän siellä pässinpallit ole 'auki', joten voit laitella sen ennen niitä.
Ainakin omassa on ennen sähköistä taukopumppua tuo KLD1000
Valmistajan sivuilta löytyy mm. asennusohje:
http://www.tt-thermo.fi/asennusohje" onclick="window.open(this.href);return false;
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Vastuksilla yleisesti resistanssi nousee lämpötilan noustessa, eli virta/teho laskee. Oliko vastus jo lämmennyt kun mittasit? Defakin ilmoitti letkulämmittimen tehoksi 500W -25 asteen lämpötilassa, jos lämpötila on plussalla niin teho on pienempi. En tosin tiedä voiko se noin paljoa tippua.Budder kirjoitti:Autossa ollut paikoillaan n.1kk TT-Thermo 1500KLD
Mittailinpa ajan kuluksi pistorasiaan tulevalla watti/virtamittarilla lukemia.
I=3,45A
W= 765W vaikka olin ostanut 1500W mallin???
Lämmitystehoissa puuttuisi vain puolet.
Muuten kokemusta tt-thermosta. Tai no erinimellä paikallinen kauppa niitä myi, mutta ilmeisesti samalta tehtaalta. 1500W malli lämmittää vanhan kutoskoneen todella nopeasti, kannesta infrapunamittarilla mitattuna yli 40 astetta tunnissa. Tähän asti on toiminut hyvin, mutta kiertovesipumppu pitää sellaista ääntä, että ei laatu oikein vakuuta. Lisäksi letkulähdöt on liian pienet mersuun. Puristin isot letkut lemmareilla kiinni ja on kyllä pitänyt, mutta ei se varmaan pidemmän päälle ole hyvä ratkaisu. Lisäksi molikassa ei ollut minkäänlaisia kiinnikkeitä. Kaikista isoin vika näin pihille miehelle on termostaatti, minusta olisi parempi jos se sammuttaisi lämmityksen huomattavasti aikaisemmin. Vaikka +10 asteessa. Ymmärrän, että formuloita ei käynnistetä alle 70 asteisena, mutta ei normaali moottori tarvitse niin kovia lämpöjä. Jos kone olisi kokoajan hieman plussan puolella, niin sähköä ei menisi hukkaan läheskään niin paljon ja auto olisi kokoajan lähtövalmiina. Ajastimellahan se ei ole ongelma, mutta silloin pitää tietää koska on lähdössä liikkeelle ja toisaalta ajastinkelloihin ei oikein voi luottaa todella kylmillä ilmoilla.
Kokonaisuudessa tuo on kyllä niin hyvä, että tekisi mieli laittaa toiseenkin autoon vaikka siinä on jo normaali lohkolämmitin. Siinä vois olla hyväkin ratkaisu käyttää tt-thermoa silloin kun pitää saada nopeasti auto lämpimäksi ja normaalia lohkolämmitintä jos joutuu pitämään koko yön lämmityksessä.
W123
W463
W463
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Remucia peliin niin sillä homma hoituu.Ismo84 kirjoitti:Jos kone olisi kokoajan hieman plussan puolella, niin sähköä ei menisi hukkaan läheskään niin paljon ja auto olisi kokoajan lähtövalmiina.
"Lämmitys termostaattiohjauksella
Pyritään pitämään lämpötila asetetun rajan lähettyvillä, lämmitys käynnistetään, kun on jäähtynyt esim 6°C rajan alapuolelle."
Tosin lämpötila mitataan Remucin omasta anturista ei moottorista/OBD:stä, mutta voinee luovasti soveltaa asentamalla anturin vaikka vesiletkun päälle mittamaan.
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Eikös tuo remuc ole vain polttoainekäyttöisen moottorilämmittimen ohjaukseen? Mulla kun ei ole sellaisia, ja käsittääkseni ovat niin hintavia ettei varmaan ole tulossakaan.taky kirjoitti:Remucia peliin niin sillä homma hoituu.Ismo84 kirjoitti:Jos kone olisi kokoajan hieman plussan puolella, niin sähköä ei menisi hukkaan läheskään niin paljon ja auto olisi kokoajan lähtövalmiina.
"Lämmitys termostaattiohjauksella
Pyritään pitämään lämpötila asetetun rajan lähettyvillä, lämmitys käynnistetään, kun on jäähtynyt esim 6°C rajan alapuolelle."
Tosin lämpötila mitataan Remucin omasta anturista ei moottorista/OBD:stä, mutta voinee luovasti soveltaa asentamalla anturin vaikka vesiletkun päälle mittamaan.
W123
W463
W463
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Älä kerto tuota minun autolle.....Ismo84 kirjoitti:[
Eikös tuo remuc ole vain polttoainekäyttöisen moottorilämmittimen ohjaukseen? Mulla kun ei ole sellaisia, ja käsittääkseni ovat niin hintavia ettei varmaan ole tulossakaan.
https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... vBG4djmlGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Selasin remucin sivuja, mutta en sieltä löytänyt tuollaista. Tuohan olisi varmasti toimiva ratkaisu. Toisaalta tuli mieleen, että miksi ei laittaisi ihan normaalia 230V termostaattia lämmittimen johdon väliin. Se olisi kohtalaisen yksinkertainen ratkaisu ja tarvittavat osat löytyy sähkötarvikkeita myyvästä liikkeestä. Pitää miettiä asiaa. Jokatapauksessa letkuvedot menee jossain välissä uusiksi, niin vois tutkia jos paluupuolelta löytyisi sopiva paikka anturille.taky kirjoitti:Älä kerto tuota minun autolle.....Ismo84 kirjoitti:[
Eikös tuo remuc ole vain polttoainekäyttöisen moottorilämmittimen ohjaukseen? Mulla kun ei ole sellaisia, ja käsittääkseni ovat niin hintavia ettei varmaan ole tulossakaan.
https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... vBG4djmlGA" onclick="window.open(this.href);return false;
W123
W463
W463
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
https://www.remuc.fi/site/omaremuc/defa ... remucilla/" onclick="window.open(this.href);return false;Ismo84 kirjoitti: Selasin remucin sivuja, mutta en sieltä löytänyt tuollaista.
-> Defa:n lämmittimen ohjaus REMUC:illa
Termaritoiminnetta jos tarkoitit....
https://www.remuc.fi/site//wp-content/u ... IDE_fi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-> sivu 39.
Tokihan systeemin voi toteuttaa moinella eri tavalla - Remuc yksi vaihtoehto muiden rinnalla, itselle se vain sopii etäohjauksen vuoksi loistavasti ja se että vuosin käyttö opettanut luottamaan siihen - toimii siis.
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Mielenkiintoinen laite ja jos mulla olisi polttoainekäyttöinen lämmitin niin laittaisin tuollaisen varmasti. Sitä tilannetta vain sattuu minulle todella harvoin, että auto on roikan päässä ja tarvitsisin etäohjausta. Eihän se huono olisi, mutta vaatisi tuon remucin ja lisäksi releen.taky kirjoitti:https://www.remuc.fi/site/omaremuc/defa ... remucilla/" onclick="window.open(this.href);return false;Ismo84 kirjoitti: Selasin remucin sivuja, mutta en sieltä löytänyt tuollaista.
-> Defa:n lämmittimen ohjaus REMUC:illa
Termaritoiminnetta jos tarkoitit....
https://www.remuc.fi/site//wp-content/u ... IDE_fi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-> sivu 39.
Tokihan systeemin voi toteuttaa moinella eri tavalla - Remuc yksi vaihtoehto muiden rinnalla, itselle se vain sopii etäohjauksen vuoksi loistavasti ja se että vuosin käyttö opettanut luottamaan siihen - toimii siis.
Yksinkertaisin ratkaisu minun ongelmaan olisi, jos saisi lämmittimen sisään vaihdettua termostaatin. Pienehköjä termostaatteja saa muutamalla eurolla, jos vain sattuisi sopiva löytymään. Pitänee käyttää auki ja katsoa mitä sieltä löytyy. Silloin kiertovesipumppu jäisi pyörimään vaikka lämmitys katkeaa ja siten pysyisi lämmöt tasaisempana koneessa ja lämmityskennossa.
W123
W463
W463
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Tuo termaritoiminne ei kait weba tms kanssa ole järkevää - katkoo lämppäriä jolloin se karstoittuu.Ismo84 kirjoitti: Mielenkiintoinen laite ja jos mulla olisi polttoainekäyttöinen lämmitin niin laittaisin tuollaisen varmasti.
TT:n kysessä ollessa - mahtaako tiiveys olla enään taattu kun kerran sen purkaa - kuin niissä muutenkin ongelmana veden pääsy sähköosiin?Ismo84 kirjoitti: Yksinkertaisin ratkaisu minun ongelmaan olisi, jos saisi lämmittimen sisään vaihdettua termostaatin.
Pitänee käyttää auki ja katsoa mitä sieltä löytyy.
Se toki hiksua.Ismo84 kirjoitti: Silloin kiertovesipumppu jäisi pyörimään vaikka lämmitys katkeaa ja siten pysyisi lämmöt tasaisempana koneessa ja lämmityskennossa.
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Joo, ei termaria webaston kanssa kannata laittaa. Mutta etäohjaus olisi hyvä, lähinnä tilanteisiin joissa auto on metsässä tai parkkipaikalla ilman sähköä. Termari sitten verkkovirtalämmittimeen.taky kirjoitti:Tuo termaritoiminne ei kait weba tms kanssa ole järkevää - katkoo lämppäriä jolloin se karstoittuu.Ismo84 kirjoitti: Mielenkiintoinen laite ja jos mulla olisi polttoainekäyttöinen lämmitin niin laittaisin tuollaisen varmasti.
TT:n kysessä ollessa - mahtaako tiiveys olla enään taattu kun kerran sen purkaa - kuin niissä muutenkin ongelmana veden pääsy sähköosiin?Ismo84 kirjoitti: Yksinkertaisin ratkaisu minun ongelmaan olisi, jos saisi lämmittimen sisään vaihdettua termostaatin.
Pitänee käyttää auki ja katsoa mitä sieltä löytyy.
Se toki hiksua.Ismo84 kirjoitti: Silloin kiertovesipumppu jäisi pyörimään vaikka lämmitys katkeaa ja siten pysyisi lämmöt tasaisempana koneessa ja lämmityskennossa.
Tiiveydestä paha sanoa ennenkuin purkaa. Jos siinä on hyvät tiivisteet, niin se kyllä kestää purkamisen. Jos taas ei, niin sinne voi laittaa silikonia tms. liimaa väliin, jolloin se on alkuperäistäkin parempi.
Vielä vinkkinä jos muut pähkäilee samoja asioita asennuksen kanssa. Tilasin juuri tuollaisen http://www.ebay.com/itm/172392720046?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Sillä ajatuksella, että tt-thermon asennus ei häiritse kiertoa kennolla. En tiedä haittaisko muutenkaan, mutta kuitenkin tulee ylimääräisiä mutkia ja kuristus kun thermon liitännät on pienempiä kuin auton alkuperäiset letkut.
W123
W463
W463
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Ei ole ongelmia ollut lämppärin kierron kanssa, ilman by passejakaanIsmo84 kirjoitti: Vielä vinkkinä jos muut pähkäilee samoja asioita asennuksen kanssa. Tilasin juuri tuollaisen http://www.ebay.com/itm/172392720046?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Sillä ajatuksella, että tt-thermon asennus ei häiritse kiertoa kennolla. En tiedä haittaisko muutenkaan, mutta kuitenkin tulee ylimääräisiä mutkia ja kuristus kun thermon liitännät on pienempiä kuin auton alkuperäiset letkut.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Mites kovemmilla pakkasilla, käyttääkö porukka tätä silleen että illalla johto seinään ja aamulla auto on lämmin?
Itse oon käyttänyt ajastinkelloa, jotenkin ei tuosta toimintavarmuudesta luottoa kun näitä juttuja lukenut.
Itse oon käyttänyt ajastinkelloa, jotenkin ei tuosta toimintavarmuudesta luottoa kun näitä juttuja lukenut.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Pumppuhan sen veden lähettä kiertoon valittuun suuntaan - sama ei ole ollut ongelmia.TLP kirjoitti: Ei ole ongelmia ollut lämppärin kierron kanssa, ilman by passejakaan
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Kotona on ajastimella 2h aamuisin, töissä paahtaa koko päivän kovemmilla keleillä. Nyt kun on lauhaa niin ei tietystikkään ole jatkuvasti roikassa. Hyvin toimii.kilander kirjoitti:Mites kovemmilla pakkasilla, käyttääkö porukka tätä silleen että illalla johto seinään ja aamulla auto on lämmin?
Itse oon käyttänyt ajastinkelloa, jotenkin ei tuosta toimintavarmuudesta luottoa kun näitä juttuja lukenut.
S212 250CDI
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Laitetaanpa tänne omia kokemuksia ko. tuotteen osalta. Autona on S212 E350cdi 4-Matic vm. 2011. Tilasin lokakuussa 1000:n kld:n, tähän päädyin lähinnä työpaikan lämpötolpan sulakkeen keston vuoksi, arvelin lämmittimen+sisätilalämmitimen ottavan sen verran virtaa, ettei välttämättä enää toista samanlaista yhdistelmää olisi samaan tolppaan kestänyt tarjota.. Autossani ei ole rest-toimintoa lainkaan, joten asensin lämmittimen koneelta lämmittimen kennolle menevään letkuun, apumiehen puolelle, ajovalon taakse runkopalkkiin pystyyn. Ajoin useamman päivän, että varmasti oli ilmat poistuneet, ennenkuin kokeilin lämmitintä. Se kesti noin 15min, kunnes alkoi vuotamaan virtajohdon läpiviennistä nestettä. Ei muuta kuin elementti pois letkujen välistä ja yhteys maahantuojaan. Sieltä lähetettiin välittömästi uusi tilalle ilman mitään mutinoita. Toinen lämmitin sitten paikalleen, samat manööverit ajon suhteen ja voila, lämmitin alkoi toimia moitteettomasti, lämmöt nousi n.65 asteen nurkille parin tunnin lämmityksellä ja neste kiersi hyvin. Pikkuhiljaa alkoi kuitenkin pumppu pitämään ääntä enemmän ja enemmän, työpaikalla laukaisi vikavirtasuojankin. Lopulta pumppu sanoi sopimuksen irti, elementti kyllä lämmitti. Tämä toinen lämmitin kesti noin 3vkoa. Alkoi jo tuntumaan, että eihän tällä tuotteella tee mitään, jos käyttötunnit on tätä luokkaa. Maahantuoja suhtautui asiaan kyllä kiitettävällä tavalla, tosin epäili kyllä, että olisi kierto voisi olla väärin.. Itselläni tahtoo tuo peukalo olla lähempänä kämmenen keskustaa kuin sivua, mutta olin kuitenkin asiasta kovin varma, ettei sillä kiertosuunnalla olisi tässä väliä, koska virrattomana pitäisi venttiilien olla auki asennossa. Tarjosi kuiten kld:n sijasta myös sld:tä, mutta päädyin kulmaversioon, kun olin mielestäni saanut lämmittimen hyvään paikkaan ko.autossa. Lämmitin tuli ja paikalleen. Toimi moitteettomasti ja oli suhteellisen hiljainen, kunnes alkoi taas pumppu ääntämään, toimi kuitenkin.. Tässä vaiheessa jo tyhmempikin rupesi epäilemään vähintäänkin kaikkea Loppujen lopuksi syynä oli siis väärä kiertosuunta, lämmittimen pumppu jaksaa imeä sen verran hyvin, että rupeaa vetämään jostain venttiiliä kiinni ja sitä kautta pumppu kuormittuu ja lopulta hajoaa. Eli kierto pitää ainakin tuossa autossa olla lämppärin kennolta koneelle, eikä päinvastoin. Enää neljättä lämmitintä en ilennyt olla takuuseen vailla, kaksi olin jo saanut ensimmäisen tilalle Nyt siis toimii niinkuin pitääkin! Osaltani täytyy kyllä kiittää maahantuojaa asian/ongelman ratkaisussa. Ensimmäisessä yksilössä saattoi kyllä olla oikea vikakin, mutta kaksi seuraavaa meni kyllä kiertosuunnan piikkiin.. En tiedä onko tästä kenellekkään apua, mutta ainakin oman tyhmyyden saa julkistettua
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
En meinannutkaan, että kierto sinällään sekaisin menisi, vaan sitä että ylimääräinen pumppu ja pienenmpi menoaukon ala(19mm vs 16mm) sekä ylimääräiset mutkat heikentää kiertoa kennolla ja sitäkautta lämmityslaitteen tehoa. Voi olla, että vaikutus on käytännössä olematon.taky kirjoitti:Pumppuhan sen veden lähettä kiertoon valittuun suuntaan - sama ei ole ollut ongelmia.TLP kirjoitti: Ei ole ongelmia ollut lämppärin kierron kanssa, ilman by passejakaan
W123
W463
W463
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Omien empiiristen havaintojen mukaan käytännössä havaitsematon vaikutus.Ismo84 kirjoitti: Voi olla, että vaikutus on käytännössä olematon.
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Aukaisin lämmittimen osittain. Eli kuminen suojus pois päältä ja kaksi ruuvia auki. Siinä rungon ja kannen välissä ei ollut tiivistettä vaan liima, jota tuntui olevan niin vähän ettei ihme jos joillain on vesi päässyt sinne... Kannen alla on sähkökytkennät ja kaksi termostaattia sarjaan kytkettynä. En oikein kahden termostaatin ideaa ymmärtänyt. Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea
W123
W463
W463
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Hauska katsoa, pelaako käytännössä ollenkaan tuon jlk.Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea
Kuitenkin varmasti siinä itse lämmittimessä se lämpö voi olla korkeampikin, vaikka koneessa olisi 15°C.
Sitä kuitenkin hukkuu välillä aika reippaasti...
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Mulla on vahva usko sen toimintaan. Tavoitehan mulla nimenomaan on, että moottori lämpeäisi vain hieman plussan puolelle. Jonkinverran lämpötilaeroa on tietenkin moottorin ja lämmittimen välillä, mutta suhteellisen vähän kuitenkin. Kiertovesipumppuhan tuossa pyörii kokoajan tasaamassa lämpöä, se ei ole termostaatin takana.TLP kirjoitti:Hauska katsoa, pelaako käytännössä ollenkaan tuon jlk.Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea
Kuitenkin varmasti siinä itse lämmittimessä se lämpö voi olla korkeampikin, vaikka koneessa olisi 15°C.
Sitä kuitenkin hukkuu välillä aika reippaasti...
W123
W463
W463
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Miksi et vetäse sitä termostaattia kauemmaksi... vaikka paluuseen ?Ismo84 kirjoitti:Mulla on vahva usko sen toimintaan. Tavoitehan mulla nimenomaan on, että moottori lämpeäisi vain hieman plussan puolelle. Jonkinverran lämpötilaeroa on tietenkin moottorin ja lämmittimen välillä, mutta suhteellisen vähän kuitenkin. Kiertovesipumppuhan tuossa pyörii kokoajan tasaamassa lämpöä, se ei ole termostaatin takana.TLP kirjoitti:Hauska katsoa, pelaako käytännössä ollenkaan tuon jlk.Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea
Kuitenkin varmasti siinä itse lämmittimessä se lämpö voi olla korkeampikin, vaikka koneessa olisi 15°C.
Sitä kuitenkin hukkuu välillä aika reippaasti...
Se nimittäin on äkkiä se 15°C lasissa jo 1000W vehkeellä OM642:ssa
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Paluupuolella toimisi varmasti paremmin, mutta kytkentä olisi huomattavasti monimutkaisempi. Pitäisi olla erillinen anturi ja käytännössä kytkentärasia jossain. Ongelmaksi tulisi vielä se että jos termostaatti on ulkoinen ja ohjaa koko lämmitintä, niin se sammuttaisi kiertovesipumpun samalla. Tuollainen pieni termostaatti joka sopii lämmittimen sisään maksoi alle 8 euroa, postikuluja tosin samanverran. Asennus on vieläpä helppoa, kun molemmissa on lattaliittimet.TLP kirjoitti:Miksi et vetäse sitä termostaattia kauemmaksi... vaikka paluuseen ?Ismo84 kirjoitti:Mulla on vahva usko sen toimintaan. Tavoitehan mulla nimenomaan on, että moottori lämpeäisi vain hieman plussan puolelle. Jonkinverran lämpötilaeroa on tietenkin moottorin ja lämmittimen välillä, mutta suhteellisen vähän kuitenkin. Kiertovesipumppuhan tuossa pyörii kokoajan tasaamassa lämpöä, se ei ole termostaatin takana.TLP kirjoitti:Hauska katsoa, pelaako käytännössä ollenkaan tuon jlk.Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea
Kuitenkin varmasti siinä itse lämmittimessä se lämpö voi olla korkeampikin, vaikka koneessa olisi 15°C.
Sitä kuitenkin hukkuu välillä aika reippaasti...
Se nimittäin on äkkiä se 15°C lasissa jo 1000W vehkeellä OM642:ssa
Jos moottorissa on nopeasti 15 astetta ja pysyy sen ja nollan välillä, niin systeemi toimii erittäin hyvin. Käytännössähän tuota ei tiedä kokeilematta.
W123
W463
W463
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Toinen termostaateista on varsinainen termostaatti ja toinen on ylilämpösuoja. Näin saadaan tuplavarmistus, nythän tuo on yhdellä termostaatilla laiton kytkentä.Ismo84 kirjoitti:Aukaisin lämmittimen osittain. Eli kuminen suojus pois päältä ja kaksi ruuvia auki. Siinä rungon ja kannen välissä ei ollut tiivistettä vaan liima, jota tuntui olevan niin vähän ettei ihme jos joillain on vesi päässyt sinne... Kannen alla on sähkökytkennät ja kaksi termostaattia sarjaan kytkettynä. En oikein kahden termostaatin ideaa ymmärtänyt. Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea
Toinen alkuperäisistä olisi kannattanut jättää paikalleen ja vaihtaa ainoastaan toinen
W213 220d 4matic -22
Ex-W205 300d 4matic -19
Ex-W205 250d 4matic -16
Ex-W205 300d 4matic -19
Ex-W205 250d 4matic -16
Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?
Pistä kuvia projektista näytille.Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin.