W123 230E Mersu vie paljon löpöä -vika??!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vieras

W123 230E Mersu vie paljon löpöä -vika??!

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Päivää Mersu Forumin väki! Olen Mersun uusi iloinen omistaja. Tosin W123 300D vm, '84 on ollut pari vuotta käytössä, mutta ei omistuksessa. Nyt löytyy oma kulta parkkipaikalta(Kuitenkin naiset ensin, vaikka heikoil...) :)

Tässä tein pientä kulutusmittausta (W123 vm '83 2.3E, monipisteruisku,nelilovinen laattikko) niin sain yllättäviä lukemia yhdistetystä kulutuksesta. 400km sain kulumaan 52L, joka on aika paljon, koska läheskään kaikki ei ollut kaupunkiajoa vaan huristelin paljon maanteillä (KEHÄ I ja III:lla + moottoriteitä).
:cry: Putkessa näyttää paukkuvan epäsäännölisesti. Varsinkin silloin, kun harrastaa paljon moottorijarrutusta(sytytys pielessäkö?!) :? . Mites on taloudellisenta ylipäätänsä ajaa kaupungissa nelilovisella laatikolla? Ihmettelen vaan että missä mättää tälläinen 13l yhdistetty kulutus?? Mites muilla W123 2.3 litrasen omistajilla nämä kulutukset ovat?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Oman autoni kulutus on aika tarkkaan 10,5 litran tietämillä. Vähimmillään olen päässyt 9,9 l/100 km, enimmillään jotain reilut 11l/100 km (en muista tarkkaan). Mutta suurin osa mittauksista painottuu tuohon 10,5 litran tietämille.

Vaihteistona on 4-vaihteinen automaatti.

Tuo yksilöni on siitä kiva, että ajatpa mitenkä kovaa tahansa, aina tuntuu menevän se sama 10-11l/100 km.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Aika paljon

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tuntuu melko reippaalta tuo kulutus, varsinkin sitä taustaa vasten, että saan W126-koppaisen 300SEL:n kulkemaan kesäkeleillä reippaasti alle kympillä..... :shock: Kuinkas on huoltojen kanssa?

Ruiskulle ei kotikonstein voi tehdä juurikaan radikaaleja kohennuksia, mutta aina voi tarkastaa ilmansuodattimen - tukkoinen kasvattaa kulutusta. Samoin "entiset" tulpat lisäävät ruokahalua. Eiväthän jarrut makaa päällä? Entäs letkut, tosin ilmavuoto ei välttämättä lisää kulutusta, mutta oireilee muuten kylläkin. Kuinka rengaspaineet, puoli litraa tulee helposti lisää liian alhaisilla paineilla.

Jos nuo kaikki em. pointit olisivat samanaikaisesti retuperällä, niin pari litraa saisi helposti juopottelusta pois. Toisaalta raskaalla jalalla 12-13 litraa on varsin vaivaton määrä poltettavaksi kaikin puolin kunnossakin olevalla pelillä :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Täytyy ainakin ilmasuodatin tarkastaa ja nostaa sen verran autoa ylös et voi pyöritellä renkaita, koska näitä en ole tehty. :? Renkailla paineita olis 2.2baria. Kone on kyllä vähän tukossa, mutta täytyy poltella hieman karstoja pois. :twisted:

Mitkä on optimi vaihtovälit 4 lovisella laatikolla, että saadaan ns. kevyin kulutus(ettei kone kuitenkaan kärsi liian alhaisista kierroksista) esimerkiksi 4-vaihde nopeutta mittarin mukaan 60km? <- Vai tykkääkö monipiste hieman isommista kierroksista? esimerkiksi 4 vaihde vasta 70-80km/h?

Mikälaista termostaattia tähän moottoriin kannattaa laittaa? Ei ole perävaunua.
Tietenkin alkup. :wink:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Pari juttua

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nythän on niin, että omat kokemukset W123-mallista rajoittuvat dieselkantaan. Mutta toisaalta tuo ex-W124 230E lienee aika lähellä peruskäytökseltään ainakin koneen osalta. Itse tarjoilin nelosta 60 km/h paremmalla puolen. Alikierroksilla ajaminen jopa nostaa kulutusta eikä kone tykkää hyvää. Se on tavallaan kierrosmylly kuitenkin luonteeltaan, vaikka vetää kohtuudella alarekisterissäkin.

Taloudellisen ajotavan tuntee kyllä kantapäässäkin, kun pirssi kulkee pintakaasulla nykimättä ja vääntöä alkaa löytyä sopivasti. Tosin Mersun bensakoneissa paras vääntö on varsin korkeilla kierroksilla, joten tuolloin kulutus alkaa jo nousta turhan paljon. Nyrkkisääntönähän on pidetty, että taloudellisuus / hyötysuhde on parhaimmillaan koneen parhaan väännön tuntumassa, mutta Mersun kohdalla tämä ei aivan pidä kutiaan.

Sopiva vaihtokohta normaaliajossa on siinä 3000 rpm tienoilla ja jos runtupuntaria ei ole, niin osapuilleen nopeusmittarin näyttämän mukaan puolivälissä ko. vaihteelle merkittyä ylärajaa.

Eco-mittari, jos sellainen sattuu olemaan, menee mielellään "hälyrajalle" pienilläkin kierroksilla ja alhaisella kuormituksella, jos vaihde on suurehko nopeuteen nähden. Silti kulutus on alhaisempi kuin pienellä vaihteella ajaessa, jolloin mittari on helppo pitää todella pienillä lukemilla. Tämä mittari on siis viitteen (viihteen?) omainen, eikä se anna vertailukelpoisia lukemia eri vaihteiden kesken. Tämmöisiä, ei paljoakaan hyötytietoa, mutta senkin edestä kirjaimia :shock:

edit: Taisi M102:ssa itsellä olla 88-asteinen. Ässässä oli viileämpi alun perin, mutta vaihdoin pykälän kuumemmaksi, tuoksi samaksi siis.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Pari juttua

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jukka N. kirjoitti:. Tosin Mersun bensakoneissa paras vääntö on varsin korkeilla kierroksilla, joten tuolloin kulutus alkaa jo nousta turhan paljon.
Paitsi M102.980, eli kyseen omainen 230E, jossa yli 190 Nm on käytettävissä jo 2000 kierroksesta ylöspäin, maksimiväännön ollessa 200-205 Nm/3500 r/min. Näin muistan lukeneeni Heribert Hofnerin 6-osaisesta M-B-historiikista, olisiko osa 5. Pitää tarkistaa, en muista tarkkaan oliko se 190 Nm 2000:lla, vai 200 Nm 1900:lla. :?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: W123 230E Mersu vie paljon löpöä -vika??!

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jussi R. kirjoitti:.
Putkessa näyttää paukkuvan epäsäännölisesti. Varsinkin silloin, kun harrastaa paljon moottorijarrutusta(sytytys pielessäkö?!) :? .
Tuo kyllä viittaisi siihen, että sytytys on hieman myöhäisellä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Sama kone mullakin!Tää 136heppanen... Vääntää ihan kivasti alhaaltakin... :D


Käyttätkö millasta termaria itse koneessa? Minulle lämpömittari käyttäytyy autossa todella levottomasti(ns. hyppii 50-80+ asteen välillä) En tiedä onko vika termostaatissa vai joku kosketushäiriö piuhassa(tarviketermari siellä ainakin on).

Onko mitään hyötyä käyttää moottorijarrutusta näin vanhassa koneessa?(sama kone kuin ylemmällä kirjoittajalla)Eikös se taloudellinen hyöty tule vasta esiin uudemmissa moottoreissa?Eli kytkin pohjaan ja jarrua ku hidastaa valoihin...?! :roll:

Onko tietoa missäpäin olisi Vantaalla edullinen ja hyvä Mersu korjaamo? Vois käydä säädättää ton pakoputkipoksunnan pois? :?:

Edit: Siis kone on M102.980
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jussi R. kirjoitti:Sama kone mullakin!Tää 136heppanen... Vääntää ihan kivasti alhaaltakin... :D


Käyttätkö millasta termaria itse koneessa? Minulle lämpömittari käyttäytyy autossa todella levottomasti(ns. hyppii 50-80+ asteen välillä) En tiedä onko vika termostaatissa vai joku kosketushäiriö piuhassa(tarviketermari siellä ainakin on).

Onko mitään hyötyä käyttää moottorijarrutusta näin vanhassa koneessa?(sama kone kuin ylemmällä kirjoittajalla)Eikös se taloudellinen hyöty tule vasta esiin uudemmissa moottoreissa?Eli kytkin pohjaan ja jarrua ku hidastaa valoihin...?! :roll:

Onko tietoa missäpäin olisi Vantaalla edullinen ja hyvä Mersu korjaamo? Vois käydä säädättää ton pakoputkipoksunnan pois? :?:

Edit: Siis kone on M102.980
Reippaalta tuntuu kyllä kulutus. Oma W123 200 neliovisella reilun 10 litran kulutuksella sata kilometriä...
Tuossa tulikin jo melkoisesti tarkastettavia kohteita, ihan perusasioita kuten tulpat ja suodattimet. Sytytyksen säätö ei ole mitään ihmeellistä -- siitä selviää mikä vaan korjaamo, jossa vaan on tarpeelliset (työ-) kalut.

Termostaatteja ei saa enää Vehon kautta kuin yhtä mallia, eli 87-asteisia. Ainakin meillä sellainen on toiminut hyvin näilläkin keleillä. Tarviketermostaatti on tälläkin palstalla todettu useaan otteeseen mersuun täysin sopimattomaksi.

Eiköhän se moottorijarrutus katkaise K-Jetronicissakin bensan syötön, joten talousmielessä moottorilla sopii jarrutella. Tietysti iäkäs kone voi hiukan falskata esim. venttiilinvarsistaan öljyä palotiloihin moottorijarrutuksessa, jolloin seurauksena on ikävää sinisen tuprauttelua.
Omasta puolestani voin kertoa, että perinteiset konstit ainakin M102-kaasariversion kanssa pitävät kulutuksen kohdallaan. Vaikka Economy-mittari onkin enempi ohjeellinen kapine, aina parempi mitä useammin sen saa pidettyä poissa punaiselta. Isompaa pykälää ei kannata käyttää, jos kone täristää ja jurisee -- yhtä pienempi pykälä ja pintakaasu vievät usein saman verran bensaa mutta leppoisammin, kuin väkisin vetäminen isolla vaihteella. Rivakat, mutta ei repivät kiihdytykset ja vähän ohituksia, siinä taikasanoja... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Pari juttua

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Timo L. kirjoitti:
Paitsi M102.980, eli kyseen omainen 230E, jossa yli 190 Nm on käytettävissä jo 2000 kierroksesta ylöspäin, maksimiväännön ollessa 200-205 Nm/3500 r/min.
No kyllä siitä 230Eemelistä jäi sellainen suht. täyteläinen muistikuva tuon alarekisterin vedosta - eipä ihme, jos tuollaiset arvot annetaan. Tuossa 3000 tietämissähän siis heittämäni vaihtokohta merkitsee, että isompaa vatkatessa pesään kierrokset jäävät vielä liki 200 Nm antavalle tasolle, eikä veto pääse nyykähtämään. Tasaista menoa tulee aikaiseksi tuolloin. Totuuden nimissä pitäisi itsekin vedättää hiukan pidemmälle, nyt tulee kaivettua isompaa jo reilussa parissa tonnissa ja kiepit tuppaavat jäämään vaihdon jälkeen turhankin alas. Alikierroksia pitää varoa, vasiten kun tuota kutvosta on miltei mahdotonta saada jyristämään ja nikottelemaan - se perhana kun ei varoittele.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Keskikulutus.

Viesti Kirjoittaja Boss »

Tuntuu pyörivän siinä 9l:n paikkeilla, työmatkoja(pelkkää maantieajoa) pääsee kyllä tuohon 8:n pinttnkin, jopa alle mutta muutama kylillä poikkeaminen nostaakin sitten kulutuksen sinne 9-10 paikkeille. Mutta harvassa on ne kerrat että yli kymppiä olis imenyt.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Omasta termostaatista ei ole mitään tietoa, en ole vaihtanut sitä. Lämmöt tasaiset 80-90 astetta ajossa, kesäkuumalla kaupungissa saattaa nousta 100:nkin asteeseen. Tsekkaa syylärin korkki, onko tiiviste ehjä/joustava eli pehmeä?

W124:n pitääkin viedä periaatteessa vähemmän, korin ilmanvastuskerroin kun on toiselta kymmeneltä... cW jotain 0,29 vs. 0,43+ W123:ssa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: W123 230E Mersu vie paljon löpöä -vika??!

Viesti Kirjoittaja raul »

Jussi R. kirjoitti: Ihmettelen vaan että missä mättää tälläinen 13l yhdistetty kulutus?? Mites muilla W123 2.3 litrasen omistajilla nämä kulutukset ovat?
Terve! Mulla '83:ssa 4-v 8,5 litraa alhasin, yleensä hitusen vajaa 10. Silloin kun tykkää oikein ajella niin 12 helposti. Automaatilla melkein koko ajan yli kympin.

Onko ongelmat jo selvitetty??? Voisin suositella ystävääni joka pitää pajaa talman golfkentän suunnassa, eikös se melko lähellä olis sua?
Ilmottele jos haluut tarkempia tietoja, vaikka yv:llä...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: Pari juttua

Viesti Kirjoittaja raul »

Timo L. kirjoitti:
Jukka N. kirjoitti:. Tosin Mersun bensakoneissa paras vääntö on varsin korkeilla kierroksilla, joten tuolloin kulutus alkaa jo nousta turhan paljon.
Paitsi M102.980, eli kyseen omainen 230E, jossa yli 190 Nm on käytettävissä jo 2000 kierroksesta ylöspäin, maksimiväännön ollessa 200-205 Nm/3500 r/min. Näin muistan lukeneeni Heribert Hofnerin 6-osaisesta M-B-historiikista, olisiko osa 5. Pitää tarkistaa, en muista tarkkaan oliko se 190 Nm 2000:lla, vai 200 Nm 1900:lla. :?
Kyllä mä olisin samoilla linjoilla hupimaisterin kanssa. Eihän alakierroksillakaan mitään älytöntä voiman puutetta ole, mutta esim moottoritiellä mielestäni m102.980 alkaa vetää vasta 3000 girin ylitettyään... Ohituskiihtyvyyshän on parempi kuin esim samanikäisellä 280SE manuaalilla...
Vieras

Re: W123 230E Mersu vie paljon löpöä -vika??!

Viesti Kirjoittaja Vieras »

raul kirjoitti:
Jussi R. kirjoitti: Ihmettelen vaan että missä mättää tälläinen 13l yhdistetty kulutus?? Mites muilla W123 2.3 litrasen omistajilla nämä kulutukset ovat?
Terve! Mulla '83:ssa 4-v 8,5 litraa alhasin, yleensä hitusen vajaa 10. Silloin kun tykkää oikein ajella niin 12 helposti. Automaatilla melkein koko ajan yli kympin.

Onko ongelmat jo selvitetty??? Voisin suositella ystävääni joka pitää pajaa talman golfkentän suunnassa, eikös se melko lähellä olis sua?
Ilmottele jos haluut tarkempia tietoja, vaikka yv:llä...
Ei ole vielä ongelma ratkennut. Rikaste arvo oli säädättäessä 0,2 -> joka nostettiin 1,07 arvoon(eli kävi aika laihalla, *pyhällä hengellä*) Katsoin samalla, että kolmesta pyörästä jarru rummut taitavat laahata eli niitä pitäis katella. Onko tietoa onko millanen projekti ja mitä pitäis asialle tehdä ku ei oo ennen mersuu tullu katottuu jarrujen osalta. Muuten kyl ruuvvari pysyy kädessä :)

Olen kyllä kiinnostunut jos näinkin läheltä löytyy hyvää korjaamoa. Ilmoittele ihmeessä korjaamon nimi!
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W123 230E Mersu vie paljon löpöä -vika??!

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jussi R. kirjoitti:[Katsoin samalla, että kolmesta pyörästä jarru rummut taitavat laahata eli niitä pitäis katella. Onko tietoa onko millanen projekti ja mitä pitäis asialle tehdä ku ei oo ennen mersuu tullu katottuu jarrujen osalta. Muuten kyl ruuvvari pysyy kädessä :)
Jarrurummut? W123:ssahan on levyt käyttöjarruina joka pyörässä, mutta takana on tosin seisontajarrua varten rummut.

Jos palat laahaavat levyä vasten, niin ei muuta kuin palat pois ja vetristelemään mäntiä. Jos ei pelkkä verryttely auta, niin sitten tiivisteiden vaihto, joka onkin jo työläämpi operaatio. Itselläni laahaa takajarrut, ja ratkaisuna aion tänä päivänä tilata kunnostetut takajarrusatulat, ehken myös uudet takalevyt.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin