Miten saan auton taas hiljaiseksi ???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Miten saan auton taas hiljaiseksi ???

Viesti Kirjoittaja epk »

aah sitä menemisen hiljaisuutta kun eilein ajoin kaverin w124 200deetä :)

ei ookkaan huomannut miten oma onkin niin saatanan "äänekäs", ennenkuin tuota ajoin.

Vertailua :

200D:
-hiton hiljainen koneen käynti tyhjäkäynnillä ja ajossa.
-ei ravista
-mukavan jouheeta menoa

oma pirssi :
-ravistaa tyhjäkäynnillä
-äänekäs käynti ja ajomelu koneesta.

nyt olen tässä miettinyt että mistä johtuu, olen tullut tulokseen että liittynee vain ja ainoastaan pakoputkeen! ???. Oma kone käy kuin enkeli ei ravista yms. MUTTA veikkaan että pakoputki aiheuttaa nämä kaikki mukavuuden poistot!
putkihan on jälkiasennus, 3" downpipe ja loput 2.5" + 2pöntöllä. Ois varmaan pitänyt tuokin putki itse asennella :roll: .

Toissa päivänä kun asentelin putkea takaisin laatikon vaihdon yhteydessä, huomasin että pakoputki on todella piukassa, eli kun yritin heiluttaa niin maks. 5mm oli liike. Kysymys kuuluukin että miten vakioputki käyttätyy ? Ja miten saan tuosta taas hiljaisen ja sellaisen kun kuuluu ollakin :wink:

laatikon kohilla oleva kannake, siinä on kumit kunnossa yms. Takapönttö ei roiku , vaan on vedetty kumilenkeillä kiinni korin vastiketta kohti, tosin kumimattoa vasten ja orkkis "kumitulppakin" on siinä vielä.
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Ettei sittenkin joku suuttimista olisi edes vähän pielessä? Mulla ravisteli ikävästi tyhjäkäynnillä aikanaan ja suutinropleemahan se oli..
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

PKivireki kirjoitti:Ettei sittenkin joku suuttimista olisi edes vähän pielessä? Mulla ravisteli ikävästi tyhjäkäynnillä aikanaan ja suutinropleemahan se oli..
kone on täysin läpikäyty ja kunnostettu, joten ei siitä kiikasta. Itse kone ei ravista vaan nyt johtuu jostain muusta.
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Liian matala auto :lol: Kunnon traktorikorkeus ja jopa keinuu lempeesti... :lol:
Oho taitaa taas olla jo lauantai-ilta lähestymässä...
W209 240CLK -04
S204 220CDI -11
Exät MB:t:
S204 180CDI -12
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

voisikos vika paikka olla vaikka moottorin tyynyissä tai jossain...onko ne ehyet???
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tyynyt on ehyet, voimansiirron puslat ja laakerit uudet.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Pakoputkesta veikkaisin johtuvan. Jos putkessa ei ole mitään joustokohtaa, niin resonoi ikävästi. Itselläni on sama homma, kaikenlaisia jyrinöitä tullut rakentelun myötä ja lisääntyneet moottorin apulaitteet saattavat myös kuormittaa moottorin tyynyjä enemmän?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

JP74 kirjoitti:Pakoputkesta veikkaisin johtuvan. Jos putkessa ei ole mitään joustokohtaa, niin resonoi ikävästi. Itselläni on sama homma, kaikenlaisia jyrinöitä tullut rakentelun myötä ja lisääntyneet moottorin apulaitteet saattavat myös kuormittaa moottorin tyynyjä enemmän?
samaa veikkaan mä, mutta voiko olla että turbo painaa sen verran että tyynyt "hakkaa" koriin ?

kannattaako ottaa laatikon pakoputken kannake kokonaan pois ?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on tossa -84:ssa kumiset moottorin tyynyt ja olen varma, että pakosarjanpuoleinen kumityyny on sökö, ja ottaa runkoon.

En tiedä kannattaako vaihdelaatikon kohdalta ottaa tukea pois, sillä se estää vääntövoimien kulkemisen pakosarjaan/turboon. Jos vaikka peruuttaa johonkin, niin eipähän pakoputki työnnätä turboa.

Alunperin pakoputkessa ei ole kuin se lyijymönttiliitos keskellä autoa, josta pakoputki joustaa himpun.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

haetari soe

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Onkos sulla alkupäässä haitaria putkessa ?
Se poistaa tehokkaasti kaikki huonot vibat...

Mikkelssoni
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

millaista haitaria ?

heti downpipen jälkeen on simonssin liitospala
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Meneekö putki kovin lähellä koria? Voi olla, että aiheuttaa värinöitä sitä kautta.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Samuli H kirjoitti:Meneekö putki kovin lähellä koria? Voi olla, että aiheuttaa värinöitä sitä kautta.
nope
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Jousto osa väliin niin helpottaa kummasti. Ja takaa ei saa nojata korissa olevaan tyynyyn . Mulla varmaaan neli tuumainen jousto osa eikä jumise.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"oma pirssi :
-ravistaa tyhjäkäynnillä
-äänekäs käynti ja ajomelu koneesta. "
kirjoitit alussa.

Tarkoititko tuolla ravistuksella jonkinlaista ylimääräistä ääntä myös tyhjäkäynnillä ?
Kuuluuko sekin sisälle autoon ?
Kun heilutat moottoria sivusuunnassa, heiluuko se "kevyesti" ?

Jos oikein ymmärsin tämän:
"Takapönttö ei roiku , vaan on vedetty kumilenkeillä kiinni korin vastiketta kohti"
niin laske sitä pönttöä senverran, että se ei vastaa koriin.

Olen kuullut kerrottavan, että myös äänenvaimentimien sijoituspaikka putkistossa on ratkaisevan tärkeä äänen kannalta - vaan mistäs sen tietää muuten kuin kokeilemalla mikä on paras kohta...
Luulisi vapaavirtaussuodattimenkin aiheuttavan ääntä.
wiimax.fi
Avatar
cee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 27.04.2004 00:58
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja cee »

Joo no vapaavirtaussuodatin kyllä ainaki suurentaa imuääniä sikana :)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kaurmi kirjoitti:Jousto osa väliin niin helpottaa kummasti. Ja takaa ei saa nojata korissa olevaan tyynyyn . Mulla varmaaan neli tuumainen jousto osa eikä jumise.
mihin kohtaa jousto-osa, nyt on tälläinen downpipen jälkeen:

Kuva


tätäkö tarkoitat jousto-osalla ?:

Kuva
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Tarkoititko tuolla ravistuksella jonkinlaista ylimääräistä ääntä myös tyhjäkäynnillä ?
Kuuluuko sekin sisälle autoon ?
Kun heilutat moottoria sivusuunnassa, heiluuko se "kevyesti" ?
no joo, lähinnä tarkoitin että täristää tyhjäkäynnillä, perseessä asti tuntuu kun täristää.

takavaloonkin kun laittaa kämmenen niin siitäkin tuntuu että tärisee kori.
Jos oikein ymmärsin tämän:
"Takapönttö ei roiku , vaan on vedetty kumilenkeillä kiinni korin vastiketta kohti"
niin laske sitä pönttöä senverran, että se ei vastaa koriin.
jep , tuo tarttis ekana korjata.
Olen kuullut kerrottavan, että myös äänenvaimentimien sijoituspaikka putkistossa on ratkaisevan tärkeä äänen kannalta - vaan mistäs sen tietää muuten kuin kokeilemalla mikä on paras kohta...
Luulisi vapaavirtaussuodattimenkin aiheuttavan ääntä.
pöntöt on nyt ainakin samassa paikkaa kun orkkiksessa. Kyllä nyt taitaa tuo putki tehä reippaasti lisä "täristyksiä"
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

epk kirjoitti:millaista haitaria ?

heti downpipen jälkeen on simonssin liitospala
Siihenkin voisi laittaa sellaisen joustopalan kun on noissa alkuperäisissä turboissa. Siinä on sellaista metallipunosta ja se on noin 15..20 cm pitkä, ja vastaavia löytyy paksumpana hi-flexiltä. HInta vain taitaa olla vähän suolainen,mutta kuka välittää ?

Jousto-osa on ainakin minun autossa mahdollisimman lähellä turboa, eli ensin tulee miltei 90 asteen mutka, ja heti sen jälkeen tuo joustopätkä. Juuri sellainen kuin tuolla edellä olevissa kuvissa on.
Viimeksi muokannut veskola, La 06.11.2004 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

mulla on turbon jälkeen se paksu haitari ja vaihdelaatikon kohdalla samanlainen liitos kappale. Mulla on doun-pipenä se jousto haitari.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

Omastani 200d meni takapönttö hain alkuperäisen niin ei voi ikinä verrata tarvikepöntön ja alkuperäisen eroo oli se alkuperäinen niin hiljainen :P
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.12.2003 11:36

meteli

Viesti Kirjoittaja mikko »

Moi

Omassa oli myös liiallinen meteli mersuksi ja vihdoin viimein löysinkuin löysinkin syylliseksi sen moottorin kumityynyn. Miten olet todennut sen olevan ehjä omanikin näytti ehjältä päältäpäin, mutta tarkemmalla tutkimisella huomasin toisen tyynyn olevan hiukan enemmän painuksissa ja vaihdoin sen. Autostani tuli taas Mersu
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

alle puoli vuotta vanhat tyynyt, joten ei pitäisi olla. Tai mistä niistä tietää
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Alkuperäinen putken kiinnitys on tosi löysä, piipusta kun heiluttaa, niin koko kanki heiluu senttikaupalla. Ite veikkaan että putkesi on liian tiukasti kiinni.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

nyt oon pari päivää miettinyt taas tätäkin, onko ehdotuksia miten kannattais tuo putki nyt "koota" ?

aattelin että turbon ja vaihdelaatikonkannakkeen välisen putki ei tarvitse jousto-osaa? koska turbohan on koneessa kiinni, kuten vaihdelaatikkokin ja jos kerran laatikkoon tuleva kiinnike on putkessa kiinni, niin ei se jousto osa siinä mitään auta ? , eli jos laittais jousto-osan heti laatikon perään ?

laatikosta taaksepäin olis sitten "löysällä" ...

edit: tietoa mistä sais turusta 2.5" juosto-osan, motonetissä oli vaa 2" :(
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

epk kirjoitti: edit: tietoa mistä sais turusta 2.5" juosto-osan, motonetissä oli vaa 2" :(
http://www.freetechnics.fi/

Tuolta saattaisi löytyä.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Otappas se huomioon että orggis turbossa on KAKSI jousto osaa turbon ja vaihdelaatikon kannakkeen välillä :!: Eikä varmaan Mersun miehet ole niitä turhaan laittaneet :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

epk kirjoitti:edit: tietoa mistä sais turusta 2.5" juosto-osan, motonetissä oli vaa 2" :(
Orikedolla Turussa on se 'pneumatiikkaliike' hi-flex http://www.hiflex.fi/. Kun astuu sisään niin siinä hyllyllä on jousto-osia erilaisilla paksuuksilla. Tämä sellaisella varauksella etten sekoittanut niitä kahta liikettä, mutta orikedolla kuitenkin sellainen kohtalaisen suuri liike.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

veskola kirjoitti:
epk kirjoitti:edit: tietoa mistä sais turusta 2.5" juosto-osan, motonetissä oli vaa 2" :(
Orikedolla Turussa on se 'pneumatiikkaliike' hi-flex http://www.hiflex.fi/. Kun astuu sisään niin siinä hyllyllä on jousto-osia erilaisilla paksuuksilla. Tämä sellaisella varauksella etten sekoittanut niitä kahta liikettä, mutta orikedolla kuitenkin sellainen kohtalaisen suuri liike.
oliko mazda/katsastus asemaa vastapäätä ? , vai oliko hm-osatuontia vastapäätä? vai oliko peräti tampereentien toisella puolella ?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

epk kirjoitti:oliko mazda/katsastus asemaa vastapäätä ? , vai oliko hm-osatuontia vastapäätä? vai oliko peräti tampereentien toisella puolella ?
Tuolta linkin takaa löytyy kartta :D Kun tullaan kärsämäestä, ja käännytään siitä aivan ensimmäisestä risteyksestä sinne orikedon teollisuusalueelle, ajetaan ensin mattokaupan ohi, mutka ja katsastuksen ohi, siinä jossain se on...tai jos käännytään siitä seuraavasta isommasta risteyksestä, niin sitten pitää palata seuraavasta risteyksestä pieni pätkä takaisinpäin.

Meniköhän riittävän monimutkaiseksi...no tässä:
Kuva

Se mikä on HM osatuontia vastapäätä on myös hyvä paikka, eli sieltä sain todella hyvää palvelua, kun sovitettiin imu...siis painekotelon kierteisiin sopivaa adapteria. Tuollaista palvelua ei ole aikoihin nähty, kaikkea muuta kyllä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin