mikä `vipu` imusarjassa?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

mikä `vipu` imusarjassa?

Viesti Kirjoittaja santtu »

eli löysin om 615 imusarjasta kuvassa näkyvän vivun,mikähän mahtaa olla sen tarkoitus?


Kuva
Viimeksi muokannut santtu, La 30.10.2004 09:35. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
dodge dart 1967
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Vipstaaki

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Siellä imusarjan sisällä on toinen läppä, joka estää moottorin käynnistymisen väärään suuntaan käynnistettäessä. Alipainesäätöisellä ruiskutuspumpulla oleva Mersun moottori voi vaihtaa myös pyörimissuuntaa vedätettäessä liian isolla vaihteella liian pienillä moottorin kierroksilla, tuo em.läppä estää tämän.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17268
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Mersun moottori voi vaihtaa myös pyörimissuuntaa vedätettäessä liian isolla vaihteella liian pienillä moottorin kierroksilla"

Ei voi mitään taas kun on vilkas mielikuvitus;

"Autoilija tulee risteykseen, painaa kytkimen pohjaan rullaten vaihde päällä.
Nostaa kytkimen auton lähes pysähdyttyä - unohtaen että on nelosvaihde vielä päällä.
Auto rytkähtää, kas - ei sammu, vaan merkkivaloja syttyy kojelautaan - mikäs nyt ?

No, ei tässä auta, takanakin on muutama auto - ykkönen silmään ja reilusti kaasua; kytkin ylös ..."
wiimax.fi
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

olisi aika tyly tilanne :lol:
dodge dart 1967
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Mitenkähän siinätapauksessa käy öljynkierrolle...?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Eikai nelitahtimoottori sentään voi väärään suuntaan pyöriä. Tai voihan se pyöriä mutta ei se silloin ainakaan voi käydä?!?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Olen itsekin kuullut tästä puhetta, mutta en ole koskaan livenä nähnyt ko. tapausta.

Eihän siinä muuta kun palojätteet tulee väärästä päästä... :?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Takaperin

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Melitos kirjoitti:Eikai nelitahtimoottori sentään voi väärään suuntaan pyöriä. Tai voihan se pyöriä mutta ei se silloin ainakaan voi käydä?!?

Miksi nelitahtimoottori ei voisi käydä väärinpäin? Mikäli moottorin polttoaineensyöttö toimii myös moottorin pyöriessä normaalia pyörimissuuntaansa vastaan, niin kyllähän tuo voi lähteä puksuttamaan nurinperinkin. Kaikkein yleisintä väärinpäin käynnistyminen on vanhoissa hehkukuulamoottoreissa, juuri tänä kesänä itse vieressä katsoin, kun vanhempi herrasmies käynnisti Volvo T41:n, käänsi katseen taakse ja valmistautui peruuttamaan. Volvo kuitenkin hyökkäsi eteenpäin. Tämän pikku säikäyksen jälkeen moottori käynnistettiin uudestaan ja kaikki oli ok. Samalla tavalla kävi eräälle tutulle, joka pyöräytti hieman huolimattomasti startilla Ursusta juuri sen verran, että ei aivan mennyt yli puristuksen, vaan potkaisikin takaisin ja lähti käymään väärinpäin.
Varsinkin hyvin sitkeävetoisissa vanhoissa moottoreissa väärinpäin käyntiin lähdön vaara on suurin. Vanhemmille auto-ja traktorimiehille on varmaan aivan tuttu juttu, että jos ei tarpeeksi aikaisin vaihda vaihdetta/pysähdy kokonaan, jollei jaksa nousta edes pienimmällä vaihteella mäen päälle, niin voipi lähteä käyntiin masina takaperin :oops:
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Olen Jyryn kanssa samaa mieltä.
Edellytys 4-tahti koneen väärinpäin pyörimiselle on juuri tuo polttoaineen syöttö ja että koneen "tahti" ( imu ja pakoventtiilien avautuminen/sulkeutuminen suhteessa mäntään ) on identtinen molemmin päin pyöriessä .
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Re: Takaperin

Viesti Kirjoittaja booser »

Jyry kirjoitti:
Melitos kirjoitti:Eikai nelitahtimoottori sentään voi väärään suuntaan pyöriä. Tai voihan se pyöriä mutta ei se silloin ainakaan voi käydä?!?

Miksi nelitahtimoottori ei voisi käydä väärinpäin? Mikäli moottorin polttoaineensyöttö toimii myös moottorin pyöriessä normaalia pyörimissuuntaansa vastaan, niin kyllähän tuo voi lähteä puksuttamaan nurinperinkin. Kaikkein yleisintä väärinpäin käynnistyminen on vanhoissa hehkukuulamoottoreissa, juuri tänä kesänä itse vieressä katsoin, kun vanhempi herrasmies käynnisti Volvo T41:n, käänsi katseen taakse ja valmistautui peruuttamaan. Volvo kuitenkin hyökkäsi eteenpäin. Tämän pikku säikäyksen jälkeen moottori käynnistettiin uudestaan ja kaikki oli ok. Samalla tavalla kävi eräälle tutulle, joka pyöräytti hieman huolimattomasti startilla Ursusta juuri sen verran, että ei aivan mennyt yli puristuksen, vaan potkaisikin takaisin ja lähti käymään väärinpäin.
Varsinkin hyvin sitkeävetoisissa vanhoissa moottoreissa väärinpäin käyntiin lähdön vaara on suurin. Vanhemmille auto-ja traktorimiehille on varmaan aivan tuttu juttu, että jos ei tarpeeksi aikaisin vaihda vaihdetta/pysähdy kokonaan, jollei jaksa nousta edes pienimmällä vaihteella mäen päälle, niin voipi lähteä käyntiin masina takaperin :oops:
Olisiko jollain antaa kunnon nettilinkkejä Hehkukuulamoottorin ja 2-t dieselin toiminnasta??? Eli miten ne toimivat, 2-t diesel ei kai paljoa eroa 2-t bensa vehkeen toiminnasta? (paitsi polttoaineen syöttö), mutta hehkukuulamoottorit onkin sitten eriasia..
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Re: Takaperin

Viesti Kirjoittaja booser »

booser kirjoitti:
Jyry kirjoitti:
Melitos kirjoitti:Eikai nelitahtimoottori sentään voi väärään suuntaan pyöriä. Tai voihan se pyöriä mutta ei se silloin ainakaan voi käydä?!?

Miksi nelitahtimoottori ei voisi käydä väärinpäin? Mikäli moottorin polttoaineensyöttö toimii myös moottorin pyöriessä normaalia pyörimissuuntaansa vastaan, niin kyllähän tuo voi lähteä puksuttamaan nurinperinkin. Kaikkein yleisintä väärinpäin käynnistyminen on vanhoissa hehkukuulamoottoreissa, juuri tänä kesänä itse vieressä katsoin, kun vanhempi herrasmies käynnisti Volvo T41:n, käänsi katseen taakse ja valmistautui peruuttamaan. Volvo kuitenkin hyökkäsi eteenpäin. Tämän pikku säikäyksen jälkeen moottori käynnistettiin uudestaan ja kaikki oli ok. Samalla tavalla kävi eräälle tutulle, joka pyöräytti hieman huolimattomasti startilla Ursusta juuri sen verran, että ei aivan mennyt yli puristuksen, vaan potkaisikin takaisin ja lähti käymään väärinpäin.
Varsinkin hyvin sitkeävetoisissa vanhoissa moottoreissa väärinpäin käyntiin lähdön vaara on suurin. Vanhemmille auto-ja traktorimiehille on varmaan aivan tuttu juttu, että jos ei tarpeeksi aikaisin vaihda vaihdetta/pysähdy kokonaan, jollei jaksa nousta edes pienimmällä vaihteella mäen päälle, niin voipi lähteä käyntiin masina takaperin :oops:
Olisiko jollain antaa kunnon nettilinkkejä Hehkukuulamoottorin ja 2-t dieselin toiminnasta??? Eli miten ne toimivat, 2-t diesel ei kai paljoa eroa 2-t bensa vehkeen toiminnasta? (paitsi polttoaineen syöttö), mutta hehkukuulamoottorit onkin sitten eriasia..
Näköjään viesti aika off-topic "om 615 imusarjasta". Mutta kiinnostaa toi alipaineohjattu ruiskupumppukin! Disukassahan ei pahemmin ole alipainetta, kun on erillinen pumppu jouduttu laittamaan sen tekoon?? Miten OM 615:n pumpun ohjaukset toimii?

Äh, ihan pihalla olen näistä vanhoista tekniikoista.. :oops:
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Ihan normaalisti imusarjan alipaineella. Alipainepumppuhan on vaan jarru tehostinta varten.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Kakstahtiriisseli

Viesti Kirjoittaja Jyry »

2-tahti dieseli vaati aina ahtimen toimiakseen, yleensä puhutaan ns.Roots´n puhaltimesta. Näitähän on jenkit rakentaneet aivan hirmuiset määrät. Suomessa on varmaan yleisimpiä Detroit Dieselin eri mallit.
Dieselmoottorin imusarjassa on joko yli- tai alipaine riippuen siitä, että onko moottori varustettu ahtimella, tai sitten ei.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

booser kirjoitti: Olisiko jollain antaa kunnon nettilinkkejä Hehkukuulamoottorin ja 2-t dieselin toiminnasta??? Eli miten ne toimivat, 2-t diesel ei kai paljoa eroa 2-t bensa vehkeen toiminnasta? (paitsi polttoaineen syöttö), mutta hehkukuulamoottorit onkin sitten eriasia..
Kuva
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Kakstahtiriisseli

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Jyry kirjoitti:2-tahti dieseli vaati aina ahtimen toimiakseen, yleensä puhutaan ns.Roots´n puhaltimesta. Näitähän on jenkit rakentaneet aivan hirmuiset määrät. Suomessa on varmaan yleisimpiä Detroit Dieselin eri mallit.
Dieselmoottorin imusarjassa on joko yli- tai alipaine riippuen siitä, että onko moottori varustettu ahtimella, tai sitten ei.
Eikös noista blowereista ole käytetty nimitystä huuhtelupumppu dieselin yhteydessä? Noissa dieselvetureissa ainakin taitaa olla.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Re: Kakstahtiriisseli

Viesti Kirjoittaja an55 »

Jyry kirjoitti:2-tahti dieseli vaati aina ahtimen toimiakseen
Kyllä se toimii ilmankin, ihan kuin 2-tahti bensakone, ero on polttoaineen syötössä.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mesedesi kirjoitti:Olen itsekin kuullut tästä puhetta, mutta en ole koskaan livenä nähnyt ko. tapausta.

Eihän siinä muuta kun palojätteet tulee väärästä päästä... :?
Niin siinä käy. Isukki oli vedättänyt kerran Valmet 565:n sammumispisteeseen ja alkoi tulla savua ilmanputsarin tötteröstä :roll:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kakstahtiriisseli

Viesti Kirjoittaja Jyry »

an55 kirjoitti:
Jyry kirjoitti:2-tahti dieseli vaati aina ahtimen toimiakseen
Kyllä se toimii ilmankin, ihan kuin 2-tahti bensakone, ero on polttoaineen syötössä.
No. Kerroppa missä laitteessa on käytetty ahtamatonta kaksitahtidieselmoottoria? Vielä en anna periksi. Alla linkki, josta käy hyvin ilmi 2-tahtidieselin toimintaperiaate.

http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke1.htm
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Re: Kakstahtiriisseli

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Heavy kirjoitti:Eikös noista blowereista ole käytetty nimitystä huuhtelupumppu dieselin yhteydessä? Noissa dieselvetureissa ainakin taitaa olla.
Kyllä. Ja koska roots-ahdin on tarkoitettu ilman siirtämiseen, ei ahtamiseen, se on erittäin huono hyötysuhteeltaan (varsinkin vanhat räjäyttimet).
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Jyry, miksi se ei toimisi ilman ahdinta? :shock:
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Happi loppuu

Viesti Kirjoittaja Jyry »

an55 kirjoitti:Jyry, miksi se ei toimisi ilman ahdinta? :shock:
2-tahti dieseli ei kykene imemään riittävää ilmamäärää sisään imuaukkojen ollessa auki, jotta polttoaineen ja ilman seossuhde olisi palamiskelpoinen. Siksi imukanavistossa pitää olla ylipainetta.
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja booser »

W111 kirjoitti:Ihan normaalisti imusarjan alipaineella. Alipainepumppuhan on vaan jarru tehostinta varten.
Miksi ei dieselin alipaine riitä tehostimen käyttöön??? :roll:
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

booser kirjoitti:
W111 kirjoitti:Ihan normaalisti imusarjan alipaineella. Alipainepumppuhan on vaan jarru tehostinta varten.
Miksi ei dieselin alipaine riitä tehostimen käyttöön??? :roll:
Koska dieselin imusarjaan ei tule alipainetta. Siellä kun ei ole kaasuläppää..
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Happea riittää määrätylle polttoainemäärälle

Viesti Kirjoittaja an55 »

Jyry kirjoitti:
an55 kirjoitti:Jyry, miksi se ei toimisi ilman ahdinta? :shock:
2-tahti dieseli ei kykene imemään riittävää ilmamäärää sisään imuaukkojen ollessa auki, jotta polttoaineen ja ilman seossuhde olisi palamiskelpoinen. Siksi imukanavistossa pitää olla ylipainetta.
Epäilemättä ylipaine sylinterin ilmantäytökselle on eduksi ja sitä nykyisin käytetään yleisesti, silti periaatteessa ei ole eroa 2-tahtimoottorilla kumpaa polttoainetta käytetään - bensaa vai naftaa.

Polttoaineen ja ilman seossuhde säädetään myös polttoaineen määrää säätämällä, niin 2- kuin 4-tahtidieseleissäkin.
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Happea riittää määrätylle polttoainemäärälle

Viesti Kirjoittaja Jyry »

an55 kirjoitti:
Jyry kirjoitti:
an55 kirjoitti:Jyry, miksi se ei toimisi ilman ahdinta? :shock:
2-tahti dieseli ei kykene imemään riittävää ilmamäärää sisään imuaukkojen ollessa auki, jotta polttoaineen ja ilman seossuhde olisi palamiskelpoinen. Siksi imukanavistossa pitää olla ylipainetta.
Epäilemättä ylipaine sylinterin ilmantäytökselle on eduksi ja sitä nykyisin käytetään yleisesti, silti periaatteessa ei ole eroa 2-tahtimoottorilla kumpaa polttoainetta käytetään - bensaa vai naftaa.

Polttoaineen ja ilman seossuhde säädetään myös polttoaineen määrää säätämällä, niin 2- kuin 4-tahtidieseleissäkin.
Katso mitä esimerkiksi allaolevassa linkissä lukee. http://www.tpub.com/content/engine/1408 ... 081_22.htm
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Onhan vanhassa OM-615 moottorissa ns.kaasuläppä. Sen takaiskuläpän lisäksi joka oli alkuperäisenä aiheena.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Siinähän on kaksi läppää aivan vieretysten. Alipainesäätöisellä ruiskutuspumpulla varustetussa moottorissa on aina imusarjassa kaasuläppä, jolla säädetään alipainesäätäjälle alipainetta säätökalvolle.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Juu näinhän se.Jos jarrutehostimen tarvitsema alipaine ko. mallissa otettais imusarjan alipaineesta,niin saattais jarrupoljinta painettaessa kierrosluku "heijata" alipaineen vaihdellessa.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Alipainesäätimistä

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Alipaineellahan vedetään kierroksia pienemmäksi ja jousi säätäjän kalvon takana puolestaan työntää syöttöä lisää. Eikä dieselmoottori muutenkaan kehitä riittävää alipainetta jarrutehostinta varten.
Vastaa Viestiin