mikä `vipu` imusarjassa?
mikä `vipu` imusarjassa?
eli löysin om 615 imusarjasta kuvassa näkyvän vivun,mikähän mahtaa olla sen tarkoitus?
Viimeksi muokannut santtu, La 30.10.2004 09:35. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
dodge dart 1967
Vipstaaki
Siellä imusarjan sisällä on toinen läppä, joka estää moottorin käynnistymisen väärään suuntaan käynnistettäessä. Alipainesäätöisellä ruiskutuspumpulla oleva Mersun moottori voi vaihtaa myös pyörimissuuntaa vedätettäessä liian isolla vaihteella liian pienillä moottorin kierroksilla, tuo em.läppä estää tämän.
"Mersun moottori voi vaihtaa myös pyörimissuuntaa vedätettäessä liian isolla vaihteella liian pienillä moottorin kierroksilla"
Ei voi mitään taas kun on vilkas mielikuvitus;
"Autoilija tulee risteykseen, painaa kytkimen pohjaan rullaten vaihde päällä.
Nostaa kytkimen auton lähes pysähdyttyä - unohtaen että on nelosvaihde vielä päällä.
Auto rytkähtää, kas - ei sammu, vaan merkkivaloja syttyy kojelautaan - mikäs nyt ?
No, ei tässä auta, takanakin on muutama auto - ykkönen silmään ja reilusti kaasua; kytkin ylös ..."
Ei voi mitään taas kun on vilkas mielikuvitus;
"Autoilija tulee risteykseen, painaa kytkimen pohjaan rullaten vaihde päällä.
Nostaa kytkimen auton lähes pysähdyttyä - unohtaen että on nelosvaihde vielä päällä.
Auto rytkähtää, kas - ei sammu, vaan merkkivaloja syttyy kojelautaan - mikäs nyt ?
No, ei tässä auta, takanakin on muutama auto - ykkönen silmään ja reilusti kaasua; kytkin ylös ..."
wiimax.fi
Takaperin
Melitos kirjoitti:Eikai nelitahtimoottori sentään voi väärään suuntaan pyöriä. Tai voihan se pyöriä mutta ei se silloin ainakaan voi käydä?!?
Miksi nelitahtimoottori ei voisi käydä väärinpäin? Mikäli moottorin polttoaineensyöttö toimii myös moottorin pyöriessä normaalia pyörimissuuntaansa vastaan, niin kyllähän tuo voi lähteä puksuttamaan nurinperinkin. Kaikkein yleisintä väärinpäin käynnistyminen on vanhoissa hehkukuulamoottoreissa, juuri tänä kesänä itse vieressä katsoin, kun vanhempi herrasmies käynnisti Volvo T41:n, käänsi katseen taakse ja valmistautui peruuttamaan. Volvo kuitenkin hyökkäsi eteenpäin. Tämän pikku säikäyksen jälkeen moottori käynnistettiin uudestaan ja kaikki oli ok. Samalla tavalla kävi eräälle tutulle, joka pyöräytti hieman huolimattomasti startilla Ursusta juuri sen verran, että ei aivan mennyt yli puristuksen, vaan potkaisikin takaisin ja lähti käymään väärinpäin.
Varsinkin hyvin sitkeävetoisissa vanhoissa moottoreissa väärinpäin käyntiin lähdön vaara on suurin. Vanhemmille auto-ja traktorimiehille on varmaan aivan tuttu juttu, että jos ei tarpeeksi aikaisin vaihda vaihdetta/pysähdy kokonaan, jollei jaksa nousta edes pienimmällä vaihteella mäen päälle, niin voipi lähteä käyntiin masina takaperin
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Olen Jyryn kanssa samaa mieltä.
Edellytys 4-tahti koneen väärinpäin pyörimiselle on juuri tuo polttoaineen syöttö ja että koneen "tahti" ( imu ja pakoventtiilien avautuminen/sulkeutuminen suhteessa mäntään ) on identtinen molemmin päin pyöriessä .
Edellytys 4-tahti koneen väärinpäin pyörimiselle on juuri tuo polttoaineen syöttö ja että koneen "tahti" ( imu ja pakoventtiilien avautuminen/sulkeutuminen suhteessa mäntään ) on identtinen molemmin päin pyöriessä .
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Re: Takaperin
Olisiko jollain antaa kunnon nettilinkkejä Hehkukuulamoottorin ja 2-t dieselin toiminnasta??? Eli miten ne toimivat, 2-t diesel ei kai paljoa eroa 2-t bensa vehkeen toiminnasta? (paitsi polttoaineen syöttö), mutta hehkukuulamoottorit onkin sitten eriasia..Jyry kirjoitti:Melitos kirjoitti:Eikai nelitahtimoottori sentään voi väärään suuntaan pyöriä. Tai voihan se pyöriä mutta ei se silloin ainakaan voi käydä?!?
Miksi nelitahtimoottori ei voisi käydä väärinpäin? Mikäli moottorin polttoaineensyöttö toimii myös moottorin pyöriessä normaalia pyörimissuuntaansa vastaan, niin kyllähän tuo voi lähteä puksuttamaan nurinperinkin. Kaikkein yleisintä väärinpäin käynnistyminen on vanhoissa hehkukuulamoottoreissa, juuri tänä kesänä itse vieressä katsoin, kun vanhempi herrasmies käynnisti Volvo T41:n, käänsi katseen taakse ja valmistautui peruuttamaan. Volvo kuitenkin hyökkäsi eteenpäin. Tämän pikku säikäyksen jälkeen moottori käynnistettiin uudestaan ja kaikki oli ok. Samalla tavalla kävi eräälle tutulle, joka pyöräytti hieman huolimattomasti startilla Ursusta juuri sen verran, että ei aivan mennyt yli puristuksen, vaan potkaisikin takaisin ja lähti käymään väärinpäin.
Varsinkin hyvin sitkeävetoisissa vanhoissa moottoreissa väärinpäin käyntiin lähdön vaara on suurin. Vanhemmille auto-ja traktorimiehille on varmaan aivan tuttu juttu, että jos ei tarpeeksi aikaisin vaihda vaihdetta/pysähdy kokonaan, jollei jaksa nousta edes pienimmällä vaihteella mäen päälle, niin voipi lähteä käyntiin masina takaperin
Re: Takaperin
Näköjään viesti aika off-topic "om 615 imusarjasta". Mutta kiinnostaa toi alipaineohjattu ruiskupumppukin! Disukassahan ei pahemmin ole alipainetta, kun on erillinen pumppu jouduttu laittamaan sen tekoon?? Miten OM 615:n pumpun ohjaukset toimii?booser kirjoitti:Olisiko jollain antaa kunnon nettilinkkejä Hehkukuulamoottorin ja 2-t dieselin toiminnasta??? Eli miten ne toimivat, 2-t diesel ei kai paljoa eroa 2-t bensa vehkeen toiminnasta? (paitsi polttoaineen syöttö), mutta hehkukuulamoottorit onkin sitten eriasia..Jyry kirjoitti:Melitos kirjoitti:Eikai nelitahtimoottori sentään voi väärään suuntaan pyöriä. Tai voihan se pyöriä mutta ei se silloin ainakaan voi käydä?!?
Miksi nelitahtimoottori ei voisi käydä väärinpäin? Mikäli moottorin polttoaineensyöttö toimii myös moottorin pyöriessä normaalia pyörimissuuntaansa vastaan, niin kyllähän tuo voi lähteä puksuttamaan nurinperinkin. Kaikkein yleisintä väärinpäin käynnistyminen on vanhoissa hehkukuulamoottoreissa, juuri tänä kesänä itse vieressä katsoin, kun vanhempi herrasmies käynnisti Volvo T41:n, käänsi katseen taakse ja valmistautui peruuttamaan. Volvo kuitenkin hyökkäsi eteenpäin. Tämän pikku säikäyksen jälkeen moottori käynnistettiin uudestaan ja kaikki oli ok. Samalla tavalla kävi eräälle tutulle, joka pyöräytti hieman huolimattomasti startilla Ursusta juuri sen verran, että ei aivan mennyt yli puristuksen, vaan potkaisikin takaisin ja lähti käymään väärinpäin.
Varsinkin hyvin sitkeävetoisissa vanhoissa moottoreissa väärinpäin käyntiin lähdön vaara on suurin. Vanhemmille auto-ja traktorimiehille on varmaan aivan tuttu juttu, että jos ei tarpeeksi aikaisin vaihda vaihdetta/pysähdy kokonaan, jollei jaksa nousta edes pienimmällä vaihteella mäen päälle, niin voipi lähteä käyntiin masina takaperin
Äh, ihan pihalla olen näistä vanhoista tekniikoista..
Ihan normaalisti imusarjan alipaineella. Alipainepumppuhan on vaan jarru tehostinta varten.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Kakstahtiriisseli
2-tahti dieseli vaati aina ahtimen toimiakseen, yleensä puhutaan ns.Roots´n puhaltimesta. Näitähän on jenkit rakentaneet aivan hirmuiset määrät. Suomessa on varmaan yleisimpiä Detroit Dieselin eri mallit.
Dieselmoottorin imusarjassa on joko yli- tai alipaine riippuen siitä, että onko moottori varustettu ahtimella, tai sitten ei.
Dieselmoottorin imusarjassa on joko yli- tai alipaine riippuen siitä, että onko moottori varustettu ahtimella, tai sitten ei.
booser kirjoitti: Olisiko jollain antaa kunnon nettilinkkejä Hehkukuulamoottorin ja 2-t dieselin toiminnasta??? Eli miten ne toimivat, 2-t diesel ei kai paljoa eroa 2-t bensa vehkeen toiminnasta? (paitsi polttoaineen syöttö), mutta hehkukuulamoottorit onkin sitten eriasia..
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Kakstahtiriisseli
Eikös noista blowereista ole käytetty nimitystä huuhtelupumppu dieselin yhteydessä? Noissa dieselvetureissa ainakin taitaa olla.Jyry kirjoitti:2-tahti dieseli vaati aina ahtimen toimiakseen, yleensä puhutaan ns.Roots´n puhaltimesta. Näitähän on jenkit rakentaneet aivan hirmuiset määrät. Suomessa on varmaan yleisimpiä Detroit Dieselin eri mallit.
Dieselmoottorin imusarjassa on joko yli- tai alipaine riippuen siitä, että onko moottori varustettu ahtimella, tai sitten ei.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: Kakstahtiriisseli
Kyllä se toimii ilmankin, ihan kuin 2-tahti bensakone, ero on polttoaineen syötössä.Jyry kirjoitti:2-tahti dieseli vaati aina ahtimen toimiakseen
..
Niin siinä käy. Isukki oli vedättänyt kerran Valmet 565:n sammumispisteeseen ja alkoi tulla savua ilmanputsarin tötteröstäMesedesi kirjoitti:Olen itsekin kuullut tästä puhetta, mutta en ole koskaan livenä nähnyt ko. tapausta.
Eihän siinä muuta kun palojätteet tulee väärästä päästä...
w115,123,124,126,210 yms.
Re: Kakstahtiriisseli
No. Kerroppa missä laitteessa on käytetty ahtamatonta kaksitahtidieselmoottoria? Vielä en anna periksi. Alla linkki, josta käy hyvin ilmi 2-tahtidieselin toimintaperiaate.an55 kirjoitti:Kyllä se toimii ilmankin, ihan kuin 2-tahti bensakone, ero on polttoaineen syötössä.Jyry kirjoitti:2-tahti dieseli vaati aina ahtimen toimiakseen
http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke1.htm
Re: Kakstahtiriisseli
Kyllä. Ja koska roots-ahdin on tarkoitettu ilman siirtämiseen, ei ahtamiseen, se on erittäin huono hyötysuhteeltaan (varsinkin vanhat räjäyttimet).Heavy kirjoitti:Eikös noista blowereista ole käytetty nimitystä huuhtelupumppu dieselin yhteydessä? Noissa dieselvetureissa ainakin taitaa olla.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Happi loppuu
2-tahti dieseli ei kykene imemään riittävää ilmamäärää sisään imuaukkojen ollessa auki, jotta polttoaineen ja ilman seossuhde olisi palamiskelpoinen. Siksi imukanavistossa pitää olla ylipainetta.an55 kirjoitti:Jyry, miksi se ei toimisi ilman ahdinta?
Happea riittää määrätylle polttoainemäärälle
Epäilemättä ylipaine sylinterin ilmantäytökselle on eduksi ja sitä nykyisin käytetään yleisesti, silti periaatteessa ei ole eroa 2-tahtimoottorilla kumpaa polttoainetta käytetään - bensaa vai naftaa.Jyry kirjoitti:2-tahti dieseli ei kykene imemään riittävää ilmamäärää sisään imuaukkojen ollessa auki, jotta polttoaineen ja ilman seossuhde olisi palamiskelpoinen. Siksi imukanavistossa pitää olla ylipainetta.an55 kirjoitti:Jyry, miksi se ei toimisi ilman ahdinta?
Polttoaineen ja ilman seossuhde säädetään myös polttoaineen määrää säätämällä, niin 2- kuin 4-tahtidieseleissäkin.
Re: Happea riittää määrätylle polttoainemäärälle
Katso mitä esimerkiksi allaolevassa linkissä lukee. http://www.tpub.com/content/engine/1408 ... 081_22.htman55 kirjoitti:Epäilemättä ylipaine sylinterin ilmantäytökselle on eduksi ja sitä nykyisin käytetään yleisesti, silti periaatteessa ei ole eroa 2-tahtimoottorilla kumpaa polttoainetta käytetään - bensaa vai naftaa.Jyry kirjoitti:2-tahti dieseli ei kykene imemään riittävää ilmamäärää sisään imuaukkojen ollessa auki, jotta polttoaineen ja ilman seossuhde olisi palamiskelpoinen. Siksi imukanavistossa pitää olla ylipainetta.an55 kirjoitti:Jyry, miksi se ei toimisi ilman ahdinta?
Polttoaineen ja ilman seossuhde säädetään myös polttoaineen määrää säätämällä, niin 2- kuin 4-tahtidieseleissäkin.
Onhan vanhassa OM-615 moottorissa ns.kaasuläppä. Sen takaiskuläpän lisäksi joka oli alkuperäisenä aiheena.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Juu näinhän se.Jos jarrutehostimen tarvitsema alipaine ko. mallissa otettais imusarjan alipaineesta,niin saattais jarrupoljinta painettaessa kierrosluku "heijata" alipaineen vaihdellessa.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Alipainesäätimistä
Alipaineellahan vedetään kierroksia pienemmäksi ja jousi säätäjän kalvon takana puolestaan työntää syöttöä lisää. Eikä dieselmoottori muutenkaan kehitä riittävää alipainetta jarrutehostinta varten.