W203 200cdi:n automaattilaatikko-ongelmat..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saarenjukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.08.2016 10:33
Paikkakunta: Lohja

W203 200cdi:n automaattilaatikko-ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Saarenjukka »

Terve! Löytyisikö täältä askelmerkkejä raastavaan ongelmaan?

Auto on W203 200 CDI -01, automaattiaskilla, ml. 326 tkm.

Viimeisen viikon ajan 5-vaihteinen sähköohjattu laatikko on satunnaisesti ajossa jumiutunut D:llä isoille vaihteille (4 ja 5, tippi ei toimi), ja vian ilmaantuessa bussipysäkille tms. stopatessa valitsin ei liiku N:ltä eteenpäin ennen uudelleenkäynnistystä. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kaikki toimii normaalisti, kunnes vika x ajan päästä uusiutuu. Autolla ajettiin muutama viikko sitten pitkä kesälomareissu (n. 4500 km), jonka aikana se toimi ongelmitta.

Boksi on tsekattu, oli öljyinen, ja se on puhdistettu CRC:n EL-MECillä (se oli vielä operaation jälkeen viikonlopun yli auki rauhassa kuivumassa), mutta sekoilu tuntuu jatkuvan säännöllisen epäsäännöllisesti. Viime perjantaina käytin auton pikaisesti Starin päässä ja samalla siihen vaihdettiin laatikon pistoke (Starin kertomat asiaanliittyvät koodit viestin lopussa). Öljymäärä oli normaali ja öljyt ihan siistit. Ilman vikaa laatikko toimii ja vaihtaa nätisti, mitä nyt joskus välilämpöisenä tuppaa sammumaan pakki kytkettäessä. Akku on käytetty irti, ja boksin muisti kotikonstein nollattu varmuuden vuoksi, ja ainakin tänä aamuna toimi suhtkoht normaalisti 30 kilsan työmatkan..

Mikä neuvoksi?Uuden boksin metsästystä, valohoitoa vai käännytäänkö seuraavaksi valitsimen suuntaan (voiko öljy mennä sinne asti)? Vai odotellaanko rauhassa ja putsaillaan boksia ja piuhoja, jos öljyä on vielä matkalla aivoihin? Auto on emännän työmatkakulkine, ja luonnollisesti kuumotus on suuri.. :)

Viimeisimmästä laatikkoöljyn vaihdosta ei ole tietoa, se tullaan hoitamaan tähän huuhtelemalla asianmukaisesti kunhan näistä sähköviosta selvitään jotenkin..

Starin koodit:

P2001 Rakenneosa N15/3 (EGS-ohjainlaite) rikki (olemassa nyt ja tallennettu)
P2600 Virtapiirille 87 tulee alijännite (tallennettu)
P240C Ohjainlaitteen N15/5 (ohjainlaite elektroninen valitsinvipumoduli EWM) CAN-väylää pitkin lähettämä valitsinvivun asento ei ole uskottava) (tallennettu)
W210 200CDI -02
W203 200CDI -01
Saarenjukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.08.2016 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: W203 200cdi:n automaattilaatikko-ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Saarenjukka »

No niin, homma näyttäisi ratkenneen. Syynä oli rikkoutunut keppiyksikkö. Korjaus Elehuollolla maksoi rahteineen 285 €, ja osa oli maailmalla tasan viikon. Helppo osa irroittaa ja kasata pienen harjoittelun kanssa.

EGS kokeiltiin vaihtaa päikseen toisen vastaavan auton kanssa, ja tämän yksilön merkkiliikkeessä (johon en autoa suostu viemään muuta kuin totaalisen pakon edessä, koska se sijaitsee työpaikan lähellä) rikkinäiseksi diagnosoitu aivo toimi toisessa autossa moitteetta joten siinä ei vika ollut.

Jukka
W210 200CDI -02
W203 200CDI -01
Saarenjukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.08.2016 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: W203 200cdi:n automaattilaatikko-ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Saarenjukka »

Jahas, vika palasi tänä aamuna. Eli iso vaihde päällä, ei vaihda ylös eikä alas, keppi ei toimi. Sammuttaessa korjaantuu ajaksi X.

Auto on käynyt merkkiliikkeessä ja hyvämaineisella pajalla diagnostiikassa. Koodit viittasivat keppiyksikköön, joka on siis korjattu. Lisäksi kertauksen vuoksi autoon on vaihdettu laatikon töpseli, liittimet putsattu ja EGS putsattu. Öljyt ovat hyvät ja taso mitattu oikein.

Ideoita? Star-miehet Lohjan/Sammatin läheisyydestä voivat myös ilmoittautua.
W210 200CDI -02
W203 200CDI -01
Avatar
Kolben
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 19.06.2012 23:36
Paikkakunta: Tammela

Re: W203 200cdi:n automaattilaatikko-ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Kolben »

Veikkaan edelleen tuota keppiyksikköä. Omassa oli piirilevyllä juotoksia murteella ja optot likaiset. Aluksi toimi korjattuna ihan hyvin, mutta alkoi tehdä vikaa parin sadan kilsan ajon jälkeen. Vaihdoin purkuosaan ja vika poistui.
Saarenjukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.08.2016 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: W203 200cdi:n automaattilaatikko-ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Saarenjukka »

Kolben kirjoitti:Veikkaan edelleen tuota keppiyksikköä. Omassa oli piirilevyllä juotoksia murteella ja optot likaiset. Aluksi toimi korjattuna ihan hyvin, mutta alkoi tehdä vikaa parin sadan kilsan ajon jälkeen. Vaihdoin purkuosaan ja vika poistui.
OK, täytyy tsekata se jälleen. Saanko tiedustella, että missä korjautit sen ja toimiko takuuhomma niin kuin piti?

Äärettömän rasittava vika. Varmuuden ja mielenrauhan vuoksi kuitenkin käytän auton vielä *:n päässä.
W210 200CDI -02
W203 200CDI -01
Saarenjukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.08.2016 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: W203 200cdi:n automaattilaatikko-ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Saarenjukka »

Tuli tässä mieleen, että voisiko tämä sittenkin liittyä huonoon akkuun? Eli ajossa jännitteen laskiessa auto heittää "keppilukon" päälle (keppi ei liiku kun vikaa on) ja jumi poistuu, kun virrat kääntää pois sekä strarttaa uudelleen.

Auto on nyt parina aamuna tehnyt jumin, muuten toiminut ajossa normaalisti.

Edit: akkuhärö unohdettu, vikaa edelleen keppimoduulissa.
Viimeksi muokannut Saarenjukka, Ke 14.09.2016 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W210 200CDI -02
W203 200CDI -01
Saarenjukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.08.2016 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: W203 200cdi:n automaattilaatikko-ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Saarenjukka »

Noniin, P1856 siellä oli eli "korjattu" EWM edelleen reistailee. Muuten ei laatikon ringistä herjaa löytynyt.

Tappelen ensin takuuasioista, mutta jos joltain löytyy toimiva EWM osanumerolla 203 545 06 32 myyntiin asti, niin saa ilmoittautua!

Kiitokset nimimerkille Kolben pikaviestillä saaduista neuvoista!
W210 200CDI -02
W203 200CDI -01
Vastaa Viestiin