Rupesin miettimään renkaiden venytystä BBS RS 199 vanteille. Millainen olisi vielä järkevän näköinen venytys? Voiko joku vielä varmistaa tietoni näistä:
Esim. 185/50r16
185= Leveys
50=Leveys kumin urasta vanteen reunaan
r16=tuuma koko
Tyrestrech.comissa koot merkitään esim. näin 7.5-185-50-R16. Mikä tuo 7.5 on?
Olen aloitteleva autoharrastaja joten älkää pahastuko jos en heti ymmärrä.
7.5 on vanteen leveys tuumamitassa kuten ne on yleensä tapana ilmoittaa, esim ilmeisesti nuo sinun vanteen ovat 7.5x16 tuumaa ? Kannattaa vaikka katella tuolta tyrestrechistä minkälainen veny mielyttää omaa silmää. Varmaan mahollisesti 155-175 väliltä löytyy mielyttävä rengas koko.
Siis:
jos sulla on 8" leveä halkaisijaltaan 17" vanne, etsit siihen EPK:n ohjeen mukaisesti varmaan sitten 215/45-17 kokoiset renkaat (mahtaneeko 225/45-17 sopia myös ok ). Sopiva nopeusluokka lie V (myös H, W, Y käy kaikki, vaikka H:n luokitus ei ihan taida riittää jatkuvaan 300ce:n huippunopeuteen, mutta jos et ole Saksaan lähdössä kaahaamaan, asialla ei ole mitään merkitystä).
Kaikenlaisia hakukoneita renkaille on vaikka miten, joiden avulla verrata hintoja ja ominaisuuksia. Ulkomailta tilatessa kannattaa muistaa, että asennus paikallisessa rengasliikkeessä ottaa pitkän pennin rengassarjan päälle.
RH kirjoitti:H:n luokitus ei ihan taida riittää jatkuvaan 300ce:n huippunopeuteen, mutta jos et ole Saksaan lähdössä kaahaamaan, asialla ei ole mitään merkitystä
Ei käytännön merkitystä, mutta periaatteessa:
Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.
Se renkaan "50" on renkaan korkeus, eli profiilista puhutaan. Se on suhdeluku renkaan leveyteen verraten, eli 40 profiili ei ole esim. 40mm tai 50 profiili 50mm vaan riippuu renkaan leveydestä! Esimerkiksi 225/40 on matalampi, kuin 245/40 rengas. Profiili vaikuttaa oleellisesti venymiseen. Rengas-vanne-hifistelijät valitsee erikseen vielä tietyn merkkisen renkaan, että "olka" olisi mahdollisimman pyöreä tai kantikas, riippuen mitä halutaan, jotta "stance" eli istuvuus kaareen olisi mahdollisimman täydellinen. Olka = renkaan kulman pyöreys, normaalivenyssä ei kuitenkaan merkitystä juurikaan.
sotahiiri kirjoitti:Se renkaan "50" on renkaan korkeus, eli profiilista puhutaan. Se on suhdeluku renkaan leveyteen verraten, eli 40 profiili ei ole esim. 40mm tai 50 profiili 50mm vaan riippuu renkaan leveydestä! Esimerkiksi 225/40 on matalampi, kuin 245/40 rengas. Profiili vaikuttaa oleellisesti venymiseen. Rengas-vanne-hifistelijät valitsee erikseen vielä tietyn merkkisen renkaan, että "olka" olisi mahdollisimman pyöreä tai kantikas, riippuen mitä halutaan, jotta "stance" eli istuvuus kaareen olisi mahdollisimman täydellinen. Olka = renkaan kulman pyöreys, normaalivenyssä ei kuitenkaan merkitystä juurikaan.
Jos selvennetään vähän tätä asiaa esim.rengas
225/50-16 225 on renkaan leveys mm.
50 on renkaan korkeus prosentteina leveydestä
Eli 50% 225mm on kumin korkeus eli 112.5mm
Ja 16 on vanteen halkaisija tuumissa.