65 000km ajettu (matka-ajoa, naisen käytössä) 100% BMW-merkki(yli)huollettu, pesty, puunattu ja vahattu "Premium" BMW vilkautti moottorin häiriövaloa. No, vikakoodeja DeNOx -katalysaattorista, Crankshaft - intake camshaft, inlet VANOS control Bank2 jne. jne. Korjaamolla tarkastivat ajoitukset, niin jakoketju on venynyt. Lisäksi typpianturi vaihdettava. Ei ole ehtinyt onneksi mennä vielä pahaksi. Jakopään korjaussarja tilattu ja asennellaan tuossa viikon päästä. Kuulema on moneen kertaan paranneltu noita osia. Kyseessä siis allekirjoituksen E90 LCI 2-litraisella laihaseos-bensamoottorilla. Hauska kun just oli korjaamolla samanlainen hallissa, josta irroittelivat konetta... Siinä olikin jo sitten ketju hakannut muovisen laahaimen silpuksi, joka oli tukkinut öljysihdin jne.

No, joka tapauksessa en voi mitenkään hyväksyä sitä, että autosta hajoaa jakopää 65 000km ajettuna. Menetin täysin luottamuksen autoon, ja ketjun, laahaimen, kiristimen ja typpianturin lisäksi vaihtoon menee koko auto. Nämä alkavat olla hengenvaarallisia "Premium" -autoja, jos kone poikii varoittamatta 100km/h matka-ajossa, niin tulee äkkipysähdys ja vielä kun on vaimon käytössä, joka kuskaa lapsia.
Netissä ei tarvitse paljoa tutkia ja tehdä kotiläksyjä, kun huomaa että esim. mersun kompressoreissa (M271) ja kansanvolkkareiden TSI-koneissa myös samoja ongelmia paljon...
Ajattelin jos vaihtaisi diesel-mersuun. 'Uudemmat' bensamoottoriset mersut eivät kiinnosta juuri noiden jakopää-ongelmiensa vuoksi. Tai sitten pitäisi vaihtaa suoraan vähän vanhempaan, luotettavaksi todettuun kalustoon (oliko M111 -moottori tms.). 20 000km vuodessa tulee ajoa vähintään. Ilmeisesti BMW:kin on ollut vielä jonnekin 2005 -vuoteen asti laadukas auto.
W210 E-mallit eivät kiinnosta ruosteongelmiensa vuoksi. Myös legendaarisen kestävät W124 E-mallit ovat pois laskuista, koska niitä on vaikea enää löytää hyväkuntoisia, ja muutenkin aika on niistä jo ehkä hieman ajanut ohi...
Hankinta-kriteerit diesel-mersulle:
1) Hyvä ajaa matka-ajoa ja turvallinen myös talvikelissä
2) Automaattivaihteet + vakionopeuden säädin
3) Mahdollisimman kestävä ja luotettava, ei ainakaan mitään isoja murheita tarvitsisi olla
Budjetti on max. 25 000€. Voi se olla vaikka 10 000€ autokin, kunhan on luotettava. Kiihtyvyydellä, hevosvoimilla, väännöllä, ilmajousituksilla tai navigaattoreilla ym. elektronikka-sälällä ei ole mitään merkitystä.
Olen ajatellut W211 E-sarjalaista, facelift -mallia 2006-2009 vuosilta, sedanina. Ihan perus joku 200/220 CDI -moottorilla. Mitä olen foorumeita seuraillut, on jäänyt mielikuva että olisivat ihan hyviä autoja, kun niissä ei ole mitään alkupään vuosimallien vaihteiston glykoli-ongelmia eikä SBC-jarrujakaan. Yrittäisin löytää mahdollisimman vähän ajetun. Esim. tällä hetkellä on nettiautossa myynnissä muutamia em. tyyppistä yksilöä eri puolilla Suomea, hinnan vaihdellessa 16 900 - 23 900€. Ajokilometrit jotain 110 000 - 130 000km.
Tuossa pari:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/7569423" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/7691122" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainakin noita W211 diesel -malleja on nettiautossa myynnissä melko paljon (400 000 - 700 000km) ajettuina, joten ilmeisesti ne nyt jonkin verran ainakin kestävät koneen ja vaihdelaatikon puolesta.
Mitä mieltä olette? Vai olisiko elämä dieselin kanssa sitten tukkeutuvan hiukkassuodattimen ja suutinongelmien ym. kanssa tappelemista?