Renkaan outo kuluminen
Renkaan outo kuluminen
Kyselin tätä jo tuolla "rengasosastolla", mutta laitanpa tännekin, jos herättäisi paremmin huomiota. Eli: tuli tuossa renkaanvaihdon yhteydessä huomattua, että oikean kesätakarenkaan (leveys 205) sisäreuna oli kulunut keväästä miltei kaljuksi, vaikka muuten renkaat (aika vanhat jo) olivat säilyneet suht kuosissa. Mistä alkaa hakea syytä? Kulmien pitäis olla kunnossa ja ilmanpaineistakin olen pitänyt huolta...
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
- A.Viertola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 229
- Liittynyt: La 17.07.2004 19:24
- Paikkakunta: Kauhava/Kauhajoki
Re: Renkaan outo kuluminen
mr kirjoitti:Kyselin tätä jo tuolla "rengasosastolla", mutta laitanpa tännekin, jos herättäisi paremmin huomiota. Eli: tuli tuossa renkaanvaihdon yhteydessä huomattua, että oikean kesätakarenkaan (leveys 205) sisäreuna oli kulunut keväästä miltei kaljuksi, vaikka muuten renkaat (aika vanhat jo) olivat säilyneet suht kuosissa. Mistä alkaa hakea syytä? Kulmien pitäis olla kunnossa ja ilmanpaineistakin olen pitänyt huolta...
Aurauskulmat pielessä, tai ennemminkin alemman tukivarren uloin pusla väsähtänyt
Onhan niitä, mutta kaikkiin on viikkojen ellei peräti kuukausien jonot.mr kirjoitti:(Vai tietäisikö joku Tampereen seudulla vähän huokeampaa paikkaa, joka ymmärtäisi Mersun päälle?)

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=12510
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=1711
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Renkaan outo kuluminen
Voiko moisen "väsähtämisen" (tms.) havaita itse? Siis meinaan tälleen mattimeikäläisenä, joka ei autotekniikasta juuri ymmärrä. Ainahan tuo olisi parempi huoltoon autoa viedessä tietää, missä mättää.Benzo kirjoitti: Aurauskulmat pielessä, tai ennemminkin alemman tukivarren uloin pusla väsähtänyt
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Lisää "tuntomerkkejä", kaipa liittyen asiaan:
Outoa on myös ohuemmilla (195) talvikumeilla - ja vain niillä! - ilmennyt "vaeltaminen" maantienopeuksilla. Välillä myös tuntuu kuin veneessä istuisi, esim. nopea ratinkääntely saa auton "heilumaan" omituisesti.
Myös takapäästä, mielestäni juuri oikealta, kuuluva narina voisi kuulua asiaan. Kyseessä on automaatti, ja narina - aika äänekäskin - kuuluu miltei aina pysäköidessä ja jarrua vapauttaessa. (Tämä kai voi tosin johtua muustakin?)
Auto on ollut Veholla 150 000:n kilsan huollossa kesällä, ja ainakaan tällöin mitään niveliin tahi muuhun liittyvää vikaa ei tullut vastaan ja renkaiden pinnat on näemmä merkattu takarenkaiden osalta yhtä kuluneiksi. Autolla on huollon jälkeen ajettu vajaat 10 000 kilometriä.
Outoa on myös ohuemmilla (195) talvikumeilla - ja vain niillä! - ilmennyt "vaeltaminen" maantienopeuksilla. Välillä myös tuntuu kuin veneessä istuisi, esim. nopea ratinkääntely saa auton "heilumaan" omituisesti.
Myös takapäästä, mielestäni juuri oikealta, kuuluva narina voisi kuulua asiaan. Kyseessä on automaatti, ja narina - aika äänekäskin - kuuluu miltei aina pysäköidessä ja jarrua vapauttaessa. (Tämä kai voi tosin johtua muustakin?)
Auto on ollut Veholla 150 000:n kilsan huollossa kesällä, ja ainakaan tällöin mitään niveliin tahi muuhun liittyvää vikaa ei tullut vastaan ja renkaiden pinnat on näemmä merkattu takarenkaiden osalta yhtä kuluneiksi. Autolla on huollon jälkeen ajettu vajaat 10 000 kilometriä.
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
[quote="mr"]Lisää "tuntomerkkejä", kaipa liittyen asiaan:
Outoa on myös ohuemmilla (195) talvikumeilla - ja vain niillä! - ilmennyt "vaeltaminen" maantienopeuksilla. Välillä myös tuntuu kuin veneessä istuisi, esim. nopea ratinkääntely saa auton "heilumaan" omituisesti.
Myös takapäästä, mielestäni juuri oikealta, kuuluva narina voisi kuulua asiaan. Kyseessä on automaatti, ja narina - aika äänekäskin - kuuluu miltei aina pysäköidessä ja jarrua vapauttaessa. (Tämä kai voi tosin johtua muustakin?)
Auto on ollut Veholla 150 000:n kilsan huollossa kesällä, ja ainakaan tällöin mitään niveliin tahi muuhun liittyvää vikaa ei tullut vastaan ja renkaiden pinnat on näemmä merkattu takarenkaiden osalta yhtä kuluneiksi. Autolla on huollon jälkeen ajettu vajaat 10 000 kilometriä.[/quote]
Moi !
Tod näköisesti niveliin liittyvää....
Eikö tuo laakerijuttu ole helppo tarkistaa, perse ylös, pyöritää rengasta, kuuluuko mitään? Sitten renkaasta tuhti ote ja heiluttele suuntaa ja toiseen.
Jos tuntuu välyksiä, apulainen jarrupolkimelle painamaan jarrua, jos välykset häippäsee, laakeri sökö. Ellei häippäse, on vika ripustuksissa.
Kantsii myös verrata niitä takarattaiden välyksiä/ääniä puoliskojen kesken jos kulumista vain toisen puolen takarattaassa
t jone
Outoa on myös ohuemmilla (195) talvikumeilla - ja vain niillä! - ilmennyt "vaeltaminen" maantienopeuksilla. Välillä myös tuntuu kuin veneessä istuisi, esim. nopea ratinkääntely saa auton "heilumaan" omituisesti.
Myös takapäästä, mielestäni juuri oikealta, kuuluva narina voisi kuulua asiaan. Kyseessä on automaatti, ja narina - aika äänekäskin - kuuluu miltei aina pysäköidessä ja jarrua vapauttaessa. (Tämä kai voi tosin johtua muustakin?)
Auto on ollut Veholla 150 000:n kilsan huollossa kesällä, ja ainakaan tällöin mitään niveliin tahi muuhun liittyvää vikaa ei tullut vastaan ja renkaiden pinnat on näemmä merkattu takarenkaiden osalta yhtä kuluneiksi. Autolla on huollon jälkeen ajettu vajaat 10 000 kilometriä.[/quote]
Moi !
Tod näköisesti niveliin liittyvää....
Eikö tuo laakerijuttu ole helppo tarkistaa, perse ylös, pyöritää rengasta, kuuluuko mitään? Sitten renkaasta tuhti ote ja heiluttele suuntaa ja toiseen.
Jos tuntuu välyksiä, apulainen jarrupolkimelle painamaan jarrua, jos välykset häippäsee, laakeri sökö. Ellei häippäse, on vika ripustuksissa.
Kantsii myös verrata niitä takarattaiden välyksiä/ääniä puoliskojen kesken jos kulumista vain toisen puolen takarattaassa
t jone
Juu, teenpä nämä ensin. Palailen sitten asiaan.jone2 kirjoitti:Eikö tuo laakerijuttu ole helppo tarkistaa, perse ylös, pyöritää rengasta, kuuluuko mitään? Sitten renkaasta tuhti ote ja heiluttele suuntaa ja toiseen.
Jos tuntuu välyksiä, apulainen jarrupolkimelle painamaan jarrua, jos välykset häippäsee, laakeri sökö. Ellei häippäse, on vika ripustuksissa.
Kantsii myös verrata niitä takarattaiden välyksiä/ääniä puoliskojen kesken jos kulumista vain toisen puolen takarattaassa
t jone
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Valitan tyhmää kysymystä, mutta tossa tapauksessahan ei kai voi olla käsijarru päällä... Eikös siitä ole haittaa, jos auton (automaatti) nostaa "vaihteen päälle"?jone2 kirjoitti: Eikö tuo laakerijuttu ole helppo tarkistaa, perse ylös, pyöritää rengasta, kuuluuko mitään? Sitten renkaasta tuhti ote ja heiluttele suuntaa ja toiseen.
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
[quote="mr"][quote="jone2"]
Eikö tuo laakerijuttu ole helppo tarkistaa, perse ylös, pyöritää rengasta, kuuluuko mitään? Sitten renkaasta tuhti ote ja heiluttele suuntaa ja toiseen.
[/quote]
Valitan tyhmää kysymystä, mutta tossa tapauksessahan ei kai voi olla käsijarru päällä... Eikös siitä ole haittaa, jos auton (automaatti) nostaa "vaihteen päälle"?[/quote]
Moi !
Ei voi olla käkkäri päällä ! Ne palat on aika pienet , en ole varma jaksaako pitää napaa paikallaan.
Tomaattilaatikko sellaiseen asentoon että rattaat pyörii vapaasti, eikö se ole N?
Tomaattiasiantuntijat korjaa jos olen väärässä....
t jone
Eikö tuo laakerijuttu ole helppo tarkistaa, perse ylös, pyöritää rengasta, kuuluuko mitään? Sitten renkaasta tuhti ote ja heiluttele suuntaa ja toiseen.
[/quote]
Valitan tyhmää kysymystä, mutta tossa tapauksessahan ei kai voi olla käsijarru päällä... Eikös siitä ole haittaa, jos auton (automaatti) nostaa "vaihteen päälle"?[/quote]
Moi !
Ei voi olla käkkäri päällä ! Ne palat on aika pienet , en ole varma jaksaako pitää napaa paikallaan.
Tomaattilaatikko sellaiseen asentoon että rattaat pyörii vapaasti, eikö se ole N?
Tomaattiasiantuntijat korjaa jos olen väärässä....
t jone
No johan selvisi syy Veholla: kulmat aivan päin mäntyä! Toisessa eturattaassa ei aurausta kuulemma ollenkaan, sama juttu toisessa takasessa. Toinen takarengas taas oli vedetty rutkasti yli.
Edellinen "nelipyöräsäätö" tehtiin Pohjois-Pohjanmaalla pikkupajassa. Laput näytti kyllä hommien olevan kohdallaan, mutta totuus taisi olla hieman toinen... Liekö paikan laitteissa säädöt hieman metikössä.
Jälleen varoittava esimerkki, ettei joka paikkaan kannata autoaan tukkia.
Edellinen "nelipyöräsäätö" tehtiin Pohjois-Pohjanmaalla pikkupajassa. Laput näytti kyllä hommien olevan kohdallaan, mutta totuus taisi olla hieman toinen... Liekö paikan laitteissa säädöt hieman metikössä.
Jälleen varoittava esimerkki, ettei joka paikkaan kannata autoaan tukkia.
autona: m-b c180 esprit -96, automatic