s124+om606 rakentelua
s124+om606 rakentelua
Tuollainen s124 tuli kesällä hommattua. Vapari om606 automaatti, 550tkm rullattu.
Hetki sitten tuli ostettua om606 turbo moottori, aluksi oli tarkoitus rakentaa isommalla turbolla, mutta suunnitelmat vaihtuu koko ajan ja laitetaan nyt nippuun vakioturbolla.
Moottori laakeroitu ja rengastettu. Tasopinnat oikaistuun, pyty hoonattiin ja kansi koneistettiin. Kone alkaa olla paikalleen laittoa valmiina.
Eilen lähti vanha moottori irti ja huomenna pumppu diisselimiehelle. Kuvia tulee myöhemmin kun kamera unohtui hallille.
Onko moottori helpompi laittaa laatikon kannsa paikalleen vai erikseen? Irti otettiin laatikon kanssa pakettina kun tuntuu että ylempiä laatikon pultteja ei saa irti kuin koulutettu kameli
`
Alipaine pumppu näyttäis olevan erilainen w124 ja w210 välillä. Ilmeisesti joutuu laittamaan 124 ennakonsäätimen ja pumpun? Vai saako toimimaan väyrysen pumpulla?
Coolerin asennuksesta tekee haastavaa ilmastointi, kuinka olette toiteuttaneet coolerin asennuksen? Ilmeisesti jouttuu leikkelemään ''törmäyspeltiä''?
Re: s124+om606 rakentelua
Väyrysen ennakonsäädin + alipainepumppu vaan, poistuu samalla se surkea vuoristorata joka saattaa hajota jossain vaiheessa. Vai oliko tossa vapari om606:ssa vuoristoradalla vielä se alipainepumppu?
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: s124+om606 rakentelua
Joo vaparissa on vuoristoradalla. Siitä vaan lehtee yksi alipaineletku(ko)? Ilmeisesti turha?
Re: s124+om606 rakentelua
En nyt muista mihin se meni, mutta sen saa haaroitettua muualta kyllä.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: s124+om606 rakentelua
Jotakin saatu aikaiseksi. Välijäähy löysi paikkansa. Ahdasta meinasi olla ilmastointi kennon takia, joten ei auttanut kuin sälläkällä pala pois keulasta.
Syylärin ja ilmastoinnin kennon kiinnikkeet takaisin paikoilleen ja sitten välijäähyn kiinnitystä suunnittelemaan.
Kiinnikkeet tuli 8mmx50mm lattaraudasta.
Kiinnikkeet pitää vielä siistiä lopuksi. Öljylauhduttajalle pitäisi vielä paikka keksiä.
Perän abs-anturi oli halajalla jo kun auton ostin ja sitä vaihtaessa antrui katkesi perän sisään. Tiputin perän pois niin saa senkin korjattua...
Koneessa alkaa olla apulaitteet kiinni. Pumppua odotellaan dieselmiheltä niin sais lopunkin kasaan. Ja pääsis suunnitelemaan ahtoputkia.
Pakoputki pitäs kanssa tehdä.
Eihän kaikki voi mennä niinkuin suunnitelee... Kun moottori ja laatikko oli irti jäi vaihteen siirtotanko vapaasti roikkumaan ja kun autoa on siirrelty tanko laahasi maassa ja pääsi taittumaan ja samalla vaihtanut kepin P asentoon. Nyt ei liiku keppi eikä ala puoleltakaan. Mikä sielä on voinut mennä jumiin?
Toinen ongelma, vauhtipyörän anturin johdot katkesivat moottorin irroituksen yhdteydessä oman huolimattomuuden takia . Nyt johtojen toista päätä ei näy missään. Mistä lähteä johtoa etsimään ja mihinkä johtojen toinen pää menee?
Syylärin ja ilmastoinnin kennon kiinnikkeet takaisin paikoilleen ja sitten välijäähyn kiinnitystä suunnittelemaan.
Kiinnikkeet tuli 8mmx50mm lattaraudasta.
Kiinnikkeet pitää vielä siistiä lopuksi. Öljylauhduttajalle pitäisi vielä paikka keksiä.
Perän abs-anturi oli halajalla jo kun auton ostin ja sitä vaihtaessa antrui katkesi perän sisään. Tiputin perän pois niin saa senkin korjattua...
Koneessa alkaa olla apulaitteet kiinni. Pumppua odotellaan dieselmiheltä niin sais lopunkin kasaan. Ja pääsis suunnitelemaan ahtoputkia.
Pakoputki pitäs kanssa tehdä.
Eihän kaikki voi mennä niinkuin suunnitelee... Kun moottori ja laatikko oli irti jäi vaihteen siirtotanko vapaasti roikkumaan ja kun autoa on siirrelty tanko laahasi maassa ja pääsi taittumaan ja samalla vaihtanut kepin P asentoon. Nyt ei liiku keppi eikä ala puoleltakaan. Mikä sielä on voinut mennä jumiin?
Toinen ongelma, vauhtipyörän anturin johdot katkesivat moottorin irroituksen yhdteydessä oman huolimattomuuden takia . Nyt johtojen toista päätä ei näy missään. Mistä lähteä johtoa etsimään ja mihinkä johtojen toinen pää menee?
Re: s124+om606 rakentelua - ongelmia
Pakoputken sain tehtyä. 3'' putkea yhdellä vaimentajalla. Siitä ei ole tässä vaiheessa kuvia.
Mikäänhän ei mene ikinä niinkuin suunnittelee ja pumpun asennuksen aikana sain lohkaistua ketjulaaharista pienen palan
Ei auttanut muuta kun repiä öljypohja irti että sai muovinpalan pois.
Sitten pari kysymystä vauhtipyörän antureista. Vanhassa koneessa on myös öljypohjassa joku anturi, kampiakselin asentotunnistin??
Ja startin yläpuolella toinen.
Väyrysestä irroitetussa koneesta löytyy vaan startin yläpuolella oleva.
Mitä tuo antrut lukee?
Anturin paikka näyttää itse tehdyltä tai sitten on todella kulunut. Ei ole mistään suunnasta pyöreä.
Voiko olla turha? Ja mihinkäs ylemmän anturin johdot menevät?
Katkesivat irroituksen yhdeydessä Ja toista päätä ei meinaa löytyä. Vai voiko olla että koko antruri ei enää ole käytössä ja vain alempi lukee vptä?
Ajattelin laittaa nyt s124 öpohjan paikoilleen, muuta eroa ei taida olla kuin että 124 pohjassa vähän enemmän tilaa vakaajalle.
Mikäänhän ei mene ikinä niinkuin suunnittelee ja pumpun asennuksen aikana sain lohkaistua ketjulaaharista pienen palan
Ei auttanut muuta kun repiä öljypohja irti että sai muovinpalan pois.
Sitten pari kysymystä vauhtipyörän antureista. Vanhassa koneessa on myös öljypohjassa joku anturi, kampiakselin asentotunnistin??
Ja startin yläpuolella toinen.
Väyrysestä irroitetussa koneesta löytyy vaan startin yläpuolella oleva.
Mitä tuo antrut lukee?
Anturin paikka näyttää itse tehdyltä tai sitten on todella kulunut. Ei ole mistään suunnasta pyöreä.
Voiko olla turha? Ja mihinkäs ylemmän anturin johdot menevät?
Katkesivat irroituksen yhdeydessä Ja toista päätä ei meinaa löytyä. Vai voiko olla että koko antruri ei enää ole käytössä ja vain alempi lukee vptä?
Ajattelin laittaa nyt s124 öpohjan paikoilleen, muuta eroa ei taida olla kuin että 124 pohjassa vähän enemmän tilaa vakaajalle.
Re: s124+om606 rakentelua
s124:ssä et tarvi kuin tuon alemman anturin, se on kierroslukumittarille.
Re: s124+om606 rakentelua
Niin vähän ajattelinkin kun alkaa vaikuttaa että ylempi ei ole ikinä ollutkaan missään kiinni kun johtoja ei löydy. Liitin ja 10cm pätkä johtoa vaan...
Re: s124+om606 rakentelua
Ite käytin Väyrysen öljypohjaa, ainakin mulla se vaati niiden vakaajan kannakkeiden jatkamista parilla sentillä että vakaaja ei kolistele öljypohjaan.
Väykyssä se ylempi kierroslukuanturi antaa moottorin- ja laatikonohjauksille kierrostiedon. W124:ssa on tuossa kuvassassaskin näkyvässä alemmassa reiässä (joka w210 öljypohjassa on jätetty poraamatta) vähän saman tyylinen kierroslukuanturi joka antaa kierrostiedon ainakin tyhjäkäynninsäädölle (ELR) ja kierroslukumittarille. Ne anturin johdot menevät sinne apumiehen puoleiseen moottoritilan takanurkkaan releelle jossa lukee ELR. Öljypohjan kyljessä oleva anturi on öljyn määrälle, se sytyttää varoitusvalon mittaristoon siinä vaiheessa kun pinta laskee riittävästi.
Väykyssä se ylempi kierroslukuanturi antaa moottorin- ja laatikonohjauksille kierrostiedon. W124:ssa on tuossa kuvassassaskin näkyvässä alemmassa reiässä (joka w210 öljypohjassa on jätetty poraamatta) vähän saman tyylinen kierroslukuanturi joka antaa kierrostiedon ainakin tyhjäkäynninsäädölle (ELR) ja kierroslukumittarille. Ne anturin johdot menevät sinne apumiehen puoleiseen moottoritilan takanurkkaan releelle jossa lukee ELR. Öljypohjan kyljessä oleva anturi on öljyn määrälle, se sytyttää varoitusvalon mittaristoon siinä vaiheessa kun pinta laskee riittävästi.
Re: s124+om606 rakentelua / alipaineletkut
Alkaa olla aika hyvin kasassa, oikeastaan enää ahtoputket loppuun ja mittarit.
Alipaineletkut pitäisi vielä saada oikeille paikoille. Purkaessa ei tietenkään sen kummemmin tullut katottua kuinka menee.
Nythän jää egr pois niin jonkun verran jää letkuja pois käytöstä.
Tarviiko pakosarjan vieressä olevaa hässäkkää enää mihinkään?
Alipainepumppu vaihtui väyrysen omaan Ja vanhasta lähti yksi letku niin mihinkä se menekään Ja mistä sen haaroittaa?
Ja mihinkä loppuenlopuksi tarvii alipaineen muutakuin sammutin Ja laatikko?
Alipaineletkut pitäisi vielä saada oikeille paikoille. Purkaessa ei tietenkään sen kummemmin tullut katottua kuinka menee.
Nythän jää egr pois niin jonkun verran jää letkuja pois käytöstä.
Tarviiko pakosarjan vieressä olevaa hässäkkää enää mihinkään?
Alipainepumppu vaihtui väyrysen omaan Ja vanhasta lähti yksi letku niin mihinkä se menekään Ja mistä sen haaroittaa?
Ja mihinkä loppuenlopuksi tarvii alipaineen muutakuin sammutin Ja laatikko?
Re: s124+om606 rakentelua
Nyt on käyntiin yritetty mutta polttoainetta ei tule.
Suodatin on uusi ja täynnä, letkut kaikenjärjen mukaan oikein. Sammutin ei ole päällä.
Alkaa ideat loppumaan. Kutosen suuttimelle tulee ainakin jonkun verran löpöä muttei muuaalle.
Mistä lähteä etsimään vikaa? Tankissa noin 1/4 dieseliä
Suodatin on uusi ja täynnä, letkut kaikenjärjen mukaan oikein. Sammutin ei ole päällä.
Alkaa ideat loppumaan. Kutosen suuttimelle tulee ainakin jonkun verran löpöä muttei muuaalle.
Mistä lähteä etsimään vikaa? Tankissa noin 1/4 dieseliä
Re: s124+om606 rakentelua
Mikä syöttöpumppu käytössä? ja onko varmistettu pumpun sivukannen alta että sammutin ei ole päällä?
Re: s124+om606 rakentelua
Vakio pumppu joka käynyt diisselipajalla. En oo tarkastanut
Re: s124+om606 rakentelua
Onko suodattimen päällä oleva banjo pultti oikeassa asennossa?
2x w201 2.5dt
Ce300-24v
Ce300-24v
Re: s124+om606 rakentelua
Irrota ny vaikka ensin siirtopumpulta tuleva putki putsarinjalasta ja kato tuleeko ainetta kunnolla siirtopumpun läpi kun pyörität konetta startilla. Jos tulee niin seuraavaks putsarilta pumpulle lähtevä putki löysälle ja katot tuleeko aine putsarin läpi. Onhan sulla tankilta tulevat tulo- ja paluuletkut oikein päin kytketty? Ainakin itellä kesti ilmaaminen aika pitkään kun oli kaikki linjat tyhjiä vaikka täytinkin putsarin....tankilta tulevasta letkusta voi koittaa imeäkin varovasti, tai sit painaa kompuralla kevyesti ilmaa tankinkorkista niin polttoaineletkusta pitäs alkaa tulemaan dieseliä.
Re: s124+om606 rakentelua
Nyt alkaa katsastus olla lähellä ja vertailutodistus veilä hakusessa.
Ajattelin verrata joko 300 turboon tai 300 bensaa.
Mahtaakohan bensassa olla samat jarrut yms. kuin tuossa om606 kopassa.
Ilmeiseesti trubo malleissa on samat osat?
Mistäs olette hommeilleet noita listoja?
Ajattelin verrata joko 300 turboon tai 300 bensaa.
Mahtaakohan bensassa olla samat jarrut yms. kuin tuossa om606 kopassa.
Ilmeiseesti trubo malleissa on samat osat?
Mistäs olette hommeilleet noita listoja?