autokuume vaivasi melkoisesti ja noiden vuosien aikana ehti tulla ties minkälaista vaihtoehtoa esiin: Ensimmäiseksi A124, sitten W124 V8 (400E), W123 OM615-6, W123 230E/CE ja sitten viimeisimpänä /8 diesel ja 560SEC/SEL. Myös faceliftin Väyrynen E430 4Matic sedanina kävi useaan otteeseen mielessä.
Osasyynä tämän auton hankkimisen pitkittymiseen oli parikin syytä, ensimmäinenä ongelmana oli löytää juuri sellainen yksilö mikä kelpaisi, ei kompromisseja. Auton tuli olla automaatti, täysin alkuperäinen (eli ei kv/tv) ja ehdottomasti mahdollisimman vähäruosteinen. Etenkin pystylampun kohdalla tuli ongelmaksi se että auton piti olla juuri nimenomaan vuosimalliltaan '68-'70 koska avuttomat sivupeilit sekä mustat kilvet. Olen lukenut että myös '71 mallisiin saisi nuo 5-lukuiset kilvet mutta halusin pelata varman päälle ja rajata entisestään vaihtoehtoja. Vasta pystylampun kohdalla homma alkoi käydä vakavemmaksi kun Mobileen ilmestyi 1968 vuoden 220D pystylamppu ja auto näytti todella hyvältä jolloinka päätin ottaa yhteyttä välittäjään jota moni on suositellut täällä ja luotto oli kova. Firman nimeä/nimiä en kumminkaan viitsi mainita.
Välittäjä kertoi tiedustelleensa autosta ja oli kuulema aikoinaan diisselöity - iski jonkinasteinen masennus ja into laantui.
Kului tovi ennenkuin löysin netistä mitään oikeasti varteenotettavaa ehdokasta. C/V126:een mielenkiinto sen kuin kasvoi kun tajusin kuinka vaikeaa oli löytää mieleistä pystylamppua etenkin kun kriteerit ovat tosi kovat ja W126:sta löytyi vielä suht reilusti markkinoilta vaikka kriteerit olivat tässäkin aika tiukat; viimeistä sarjaa eli 89-91, ehdottomasti joko 560SEL tai SEC, nahkasisusta ja kaikki kivat härpäkkeet ynnä muuta.
Sitten yksi kaunis kesäpäivä tänä vuonna löytyi tosi hieno antrasiitin värinen 560SEC johon oli liikkeen mukaan viimeisen viiden vuoden aikana satsattu yli 30.000€, uudet maalipinnat ja kaikki. Auton hintakin oli erittäin kohtuullinen jolloinka innostus sekä hermostuneisuus iski pahasti päähän. Ilmoitin samalle välittäjälle että tarkistakaa tämä, sillä jos se on niinkuin pitää niin ostan sen heti. Välittäjä sanoi ryhtyvänsä asap toimiin. Kului viikkoja eikä mitään kuulunut. Soitin useaan otteeseen hermoraunion partaalla että joko on jotain tapahtunut niin vastaus oli aina On vaikeaa löytää tuon ikäiselle autolle tarkastajaa, lopulta koko kesä sekä kesäloma kului eikä mitään koskaan tapahtunut. Myös yhteydenpito lakkasi välittäjän osalta kokonaan, tuntuu kuin mies olisi maannielemä; puheluihin, tekstiviesteihin ja sähköpostiin ei mitään vastausta. Myös autokin ehdittiin myydä sinä aikana. Jos olisi edes ilmoittanut että tehtävä on hänelle/heille liian vaikea tai että edes muut asiakkaat ovat tärkeämpiä niin olisin ollut suht sujut asian kanssa mutta ei, en tule unohtamaan tai antamaan tälläistä hylkäystä ikinä anteeksi enkä aio olla kyseisen henkilön/firman kanssa missään tekemisissä.
Noh vitut siitä, uutta matoa koukkuun vaikka usko alkoi jo horjua. Tämän ensimmäisen välittäjän jälkeen ehti pyörähtää yksi välimallin välittäjä joka tuntui aika hampaattomalta sekin joten unohdin koko asian aika nopeasti - en aikonut tuhlata toiset 3 kuukautta siihen että jotain konkreettista tapahtuisi.
Tällävälin kaksi erittäin kiinnostavaa SEL-mallia oli ollut myynnissä ja hinnat oli kohtuulliset, toista myi yksityinen kun toista taas autoliike. Tämän kolmas välittäjä sai asiat heti liikkeelle ja kävi ilmi että yksityisen myymä 560SEL oli ollut viimeiset 15 vuotta Romaniassa sekä oli muutenkin hiukan epäilyttävän näköinen (auto siis). Autoliikkeen myymä Kölnissä sijaitsevä yksilö oli asiakkaan lukuun myytävä ja luulin pitkään että nämä kaksi autoa on samat koska autot eivät ulkonäöllisesti poikenneet toisistaan ollenkaan; kilometrejä melkein samat, sama vuosimalli ja sama kone. Autot ainoastaan erotti toisistaan se että 'Romanian autossa' oli sähkörullaverho, muuten täysin identtiset.
Pikakelattuna; Kölnin 560SEL tarkastettiin, maksoin auton sekä välityspalkkiot ja auto oli haettavissa Hangon satamasta 24.11 ja nyt on auto melkein jokapäiväisessä ajossa.
Karpoa lainaten; "Voiko tämä olla totta?" auto on vihdoinkin hankittu.
Lisävarustelistaus;
199 BLAUSCHWARTZ
224 INDIV.REAR SEAT AND HEAD RESTRAINTS, ELEC.ADJUSTAB
228 AUXILIARY HEATER
261A LEATHER BLACK
326 ARMREST, FRONT FOR HANDSET
442 AIRBAG IN STEERING WHEEL
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
581 AUTOMATIC AIR CONDITIONER
620 AIR POLLUTION CONTROL
682 FIRE EXTINGUISHER
810 SOUND SYSTEM
872 ELECTRIC SEAT HEATER FOR REAR SEAT BENCH, LEFT AND RIGHT
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
Mainittakoon että näiden varusteiden lisäksi autosta löytyy (käsittääkseni vakiona)
- tasonsäätö
- lätäkkövalot
- lukuvalot takana
- valaistut meikkipeilit edessä
- kattoluukku
- sähkösäädettävä ratti
- kaksiääninen töötti
- vakionopeussäädin
- ulkolämpömittari
- pähkinäpuuverhoilu
Radio hiukan ärsyttää kun en pääse testaamaan sound systemin toimivuutta koska en saanut mitään koodia mukaan. Mistähän tuommoisen saisi?
Auto on itselle siitä erikoinen että tässä on erilliset sähköpenkit takana joita en ole koskaan ennen nähnyt kuvissa tai varsinkaan livenä, tuovat semmoista eksrtaluksusta normaalin sohvapenkin sijaan.
Auton ensimmäinen omistaja oli mööpelifirma nimeltä Möbel Unger, Wikipediastakin löytyi jotain tietoa tuosta. kaikki seuraavat omistajat ovat olleet yksityisiä.
Tässä myös pari hätäistä kuvaakin, oli pakko napsia pari kuvaa kun paistoi aurinko.
Autoa hakiessani Hangosta huomasin että vahapinta on kohtuullisen hyvä laseissa sekä pelleissä, en tiedä onko välitysfirma vahannut vai onko tuo jo Saksan puolelta mutta eipähän heti tarvitse olla vahaamassa uusiksi. Auto on hiukan likainen tällä hetkellä koska ei näillä kurakeleillä ole hirveemmin järkeä pestä autoa. Ajatuksena oli hankkia keraaminen vaha seuraavaksi pintaan.
![Kuva](http://i3.aijaa.com/b/00213/14287457.jpg?2016-11-16%2016:09:46)
![Kuva](http://i8.aijaa.com/b/00524/14287459.jpg?2016-11-16%2016:10:51)
Auton mukana tuli todella hyväkuntoiset W126:n kaivonkannet mukaan joissa oli Firehawk 700 kesärenkaat päällä. Hyvä kuntoiset näytti olevan vaan täristi niin maan perkeleesti etenkin kovemmissa nopeuksissa, 80km/h pahin tärinä.
Talvirengaspakko lähestyi uhkaavasti ja nastarenkaat oli saatava alle, Hakkapeliitta 8 olisi kiinnostanut eniten mutta W126:n koossa niitä ei valmisteta enää
![Eh :eh:](./images/smilies/icon_eh.gif)
Noh en jaksanut enempää alkaa väittelemään vaan tilalle tuli sitten Michelin X-Ice North 3:t alkuperäisellä koolla eli 215/65/15. Talvivanteina toimii isäni vanhan 300SE:n kaivonkannet joiden varaosanumero on sama kuin tämän auton alkuperäiset vanteet joka on muistaakseni 1264003002, eli mahtuu pyörimään
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Kuva](http://i4.aijaa.com/b/00953/14287458.jpg?2016-11-16%2016:11:24)
![Kuva](http://i7.aijaa.com/b/00410/14287460.jpg?2016-11-16%2016:11:55)
Lisää kuvia tulee myöhemmin sisustasta, auto on tosi siisti sisältä
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Autossa toimii kaikki varusteet sähköpenkkejä, vakkaria yms myöten. Ainoastaan ilmastointi ei toimi sekä webastostakin pimahti näyttö kun kokeilin testata toimivuutta (välittäjä oli kertonut sen toimivan
![Thinking :think:](./images/smilies/icon_think.gif)
Myös auton tyhjäkäynti aaltoilee. Vaihde päällä kierrokset ~700rpm ja vapaalla/P-vaihteella 1000-1500rpm, mistähän se voi johtua? Bensamittarin varoitusvalon toimivuudesta ei ole ainakaan vielä mitään tietoa koska en ole ajanut vielä niin tyhjäksi eikä bensamittari muutenkaan ole kauhean tarkka, heiluu miten sattuu. Korjaantuu varmaan anturin vaihdolla.
Samalla viikolla kun hain auton Hangosta niin jo seuraavana päivänä menin Espoon pakoputkihuoltoon (PK-seudun foorumimiitissä käyneet taitavat tietää paikan, La Luna -kahvilaa vastapäätä) jossa vaimentimien edestä olevat putkenpätkät vaihdettiin kun olivat rikki. Rikkinäisellä putkella meteli kuullosti sisällä hyvinkin paljon Juha_M117:n SEC:in putkistolta tai ainakin mitä Youtubesta olen kuunnellut
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Samalla viikolla myös kävin viemässä autoveroilmoituksen Tullin toimistoon Pasilaan, eivätpä tietenkään tulleet katsomaan
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Seuraavana olisi maahantuontikatsastus edessä, koskas tämä pitikään tehdä viimeistään? Siirtokilvet olivat voimassa muistaakseni 24.2.2016 asti.
Autoon tulen seuraavaksi vaihtamaan kaikki öljyt, nesteet ja filtterit mihin käsiksi pääsen, myös tuossa yhdessä kuvassa näkyvä ekstra-antennipätkän tulen irroittamaan, katsotaan minkälainen jälki jää ja miten sen saisi piiloon.
En muista mitä muuta piti tähän kirjoittaa, myös kappalejako ja kirotusvirheet jäi tarkistamatta mutta ihan sama, toivottavasti saitte selvää mitä tässä viestissä kerrotaan
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)