Pari kysymystä ahtamista suunnitellessa
Pari kysymystä ahtamista suunnitellessa
Nonniii.
Sain tuossa sopivasti (ilmaseksi) Toyotan valmistaman turbon. Ollut Hilux 2,4 td:ssä. Aloin tuossa sunnittelemaan sitä mersun konepellin alle ja heräsi pari kiperää kysymystä:
1.Turbossa on vesijäähdytys. Onko sitä pakko laittaa toimintaan, ilman että ahdin niin sanotusti kärähtää?Jos pitää laittaa niin miten tuo olis helpoin ja viisain toteuttaa?Lämppärin letkuihin? Vesiletkut on tosi ohuet, luokkaa 10mm.
2. Onnistuuko vaparin pumppuun rakentaa ahtopaineen tunnistusta? Pumppu on vanhempaa mallia eli ilman ulkoilmanpainekelloa.
3. Mihin hemmettiin tungen webaston, kun se on siinä sisälokasuojassa kiinni. Turpon kans tulee ahdasta. Onko jollain esim. puskurin sisässä? (meni OT:ksi)
Sain tuossa sopivasti (ilmaseksi) Toyotan valmistaman turbon. Ollut Hilux 2,4 td:ssä. Aloin tuossa sunnittelemaan sitä mersun konepellin alle ja heräsi pari kiperää kysymystä:
1.Turbossa on vesijäähdytys. Onko sitä pakko laittaa toimintaan, ilman että ahdin niin sanotusti kärähtää?Jos pitää laittaa niin miten tuo olis helpoin ja viisain toteuttaa?Lämppärin letkuihin? Vesiletkut on tosi ohuet, luokkaa 10mm.
2. Onnistuuko vaparin pumppuun rakentaa ahtopaineen tunnistusta? Pumppu on vanhempaa mallia eli ilman ulkoilmanpainekelloa.
3. Mihin hemmettiin tungen webaston, kun se on siinä sisälokasuojassa kiinni. Turpon kans tulee ahdasta. Onko jollain esim. puskurin sisässä? (meni OT:ksi)
E 290TDT Avantgarde
Re: Pari kysymystä ahtamista suunnitellessa
[quote="Ville S."]Nonniii.
.1.Turbossa on vesijäähdytys. Onko sitä pakko laittaa toimintaan, ilman että ahdin niin sanotusti kärähtää?Jos pitää laittaa niin miten tuo olis helpoin ja viisain toteuttaa?Lämppärin letkuihin? Vesiletkut on tosi ohuet, luokkaa 10mm
ahdin pelaa hyvin ilman vesikiertoa, tommi mäkisen mitsubishistäkin oli aikoinaan vesikierto poistettu
pumppu Mynään niin tulee kerralla kuntoon ja edullisesti ammattitaidolla
.1.Turbossa on vesijäähdytys. Onko sitä pakko laittaa toimintaan, ilman että ahdin niin sanotusti kärähtää?Jos pitää laittaa niin miten tuo olis helpoin ja viisain toteuttaa?Lämppärin letkuihin? Vesiletkut on tosi ohuet, luokkaa 10mm
ahdin pelaa hyvin ilman vesikiertoa, tommi mäkisen mitsubishistäkin oli aikoinaan vesikierto poistettu
pumppu Mynään niin tulee kerralla kuntoon ja edullisesti ammattitaidolla
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Laitetaan nyt tähän threadiin vinkiksi...tuossa kun etsiskelin sopivaa turboa tuohon OM601/2.3 litran moottoriin. Romuttamot pyytävät sprintterin turbosta 550 €, mutta KL-varaosat myy juuri nyt samaa uutta turboa hintaa 650 €. Mikäli tuollainen solmu riittää, niin varmasti uusi on aina hintansa väärti.
Sitten taasen se 'Väyrysen' turbo, myös kolmiolaipalla, maksoi uutena KL:ssä, olikohan se nyt 1100 €.
Noilla kuulemma pääsee sitten johonkin 200 hv asti, riippuen vamaankin koneesta...kuulemma
Sitten taasen se 'Väyrysen' turbo, myös kolmiolaipalla, maksoi uutena KL:ssä, olikohan se nyt 1100 €.
Noilla kuulemma pääsee sitten johonkin 200 hv asti, riippuen vamaankin koneesta...kuulemma

Lisää tietoa: www.skg.fi
Minkäsmoinen turbo on 290 TurboD:ssä? Semmonen näyttäis nimittäin olevan Autiolla kaupan 350€:n hintaan.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Olisko tämä ?Pasi M. kirjoitti:Minkäsmoinen turbo on 290 TurboD:ssä? Semmonen näyttäis nimittäin olevan Autiolla kaupan 350€:n hintaan.
Mercedes E290-TD/TDT-(5) 96 2.9 Diesel 454110-1 Garrett T25
ja sitten:
Mercedes Sprinter-212-(5) -95 2.9 Diesel 454111-1 Garrett GT2538
Mercedes Sprinter-212-(5) -96 2.9 Diesel 454110-1 Garrett GT2538
Mercedes Sprinter-(5) -96 2.9 Diesel 454184-1 Garrett GT25
Mercedes Sprinter-(5) -97 2.9 Diesel 454207-1 Garrett GT25
Huom, turbon numerotkin vaihtelevat vaikka ovat samaa perhettä, tiedä sitten mitä eroa niissä on...jotain kivaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
OffTopic: Eikö PK-seudulla ole mitään suositeltavaa diesel-pajaa??Ville S. kirjoitti:Kiitosta vaan vastauksista. Pumppu menee tottakai pajalle, missä kunnossa lieneekin kun joutokäynnillä meinaa hytkytellä, eli määrät ei ole ihan tasaiset. Suuttimetki tarvis laittaa, taidan kääntyä PP:n puoleen, kun on tuossa liki naapurissa.
Kun tonne Mynä-dieselille ja PP:lle on matkaa vähintään riittävästi!?

No ei se parisataa kilometriä mynään ole paljoa....booser kirjoitti:OffTopic: Eikö PK-seudulla ole mitään suositeltavaa diesel-pajaa??Ville S. kirjoitti:Kiitosta vaan vastauksista. Pumppu menee tottakai pajalle, missä kunnossa lieneekin kun joutokäynnillä meinaa hytkytellä, eli määrät ei ole ihan tasaiset. Suuttimetki tarvis laittaa, taidan kääntyä PP:n puoleen, kun on tuossa liki naapurissa.
Kun tonne Mynä-dieselille ja PP:lle on matkaa vähintään riittävästi!?
sama turbo villitys on iskenyt täälläkin päin... osia on vielä haussa joten projekti saa vielä odottaa... mutta mitäs nämä turbogurut sanoo jos 603sen kyljestä löytyisi kaksin kappalein sprintteristä kotoisin olevia garretin t25sia??? ois tiedossa toinenkin .. yks löytyy jo hyllystä... tulisiko ikipäivänä toimimaan edes kohtuullisesti???
oho, rupes kiinnostaa! saatko skannattua? mitä oli irronnut ? 150 heppaa?Sjtv kirjoitti:numerossa 3/87 tuulilasissa on juttua tuplaturbo 300d w124:sta ahtimien kokoa en muista mutta heräsi jutun mukaan todella helpolla mukaan ne turbot ja oli paremmat kuin yksi iso(muistaakseni näin kirjoitettiin) pitäis ettiä se lehti kun käy isäukon luona ja katsoa tarkemmin mitä siitä kerrotaan.

- SledgeHammer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 360
- Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
- Paikkakunta: Ritis
Hyviä teitä pääsee vielä ajamaanMauri H. kirjoitti:No ei se parisataa kilometriä mynään ole paljoa....booser kirjoitti:OffTopic: Eikö PK-seudulla ole mitään suositeltavaa diesel-pajaa??Ville S. kirjoitti:Kiitosta vaan vastauksista. Pumppu menee tottakai pajalle, missä kunnossa lieneekin kun joutokäynnillä meinaa hytkytellä, eli määrät ei ole ihan tasaiset. Suuttimetki tarvis laittaa, taidan kääntyä PP:n puoleen, kun on tuossa liki naapurissa.
Kun tonne Mynä-dieselille ja PP:lle on matkaa vähintään riittävästi!?
Joo, juuri suolattujaSledgeHammer kirjoitti:Hyviä teitä pääsee vielä ajamaan



Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke 04.02.2004 15:27
- Paikkakunta: Varkaus
Nojoo onhan tuota juttua tullut heitettyä sellaisesta patentista et 2.4 volsun kutonen porata 1.9 männille ja kait siitä tulis joku 2.8 ja kunnon kanget ja tupla turbo mut siinä se öljypumppu juttu kiikastaa et riittääkö tuotto oliskos kuivasumppu ratkaisu onkelmaan..
ja kone johonkin kartanomalli volvoon niin pääsee ottaan mersujen kanssa kisaa... no tuomosta pientä kenttä veetä kuuntelin kun roijasin kesällä mesen kantta koneistamoon...

kiinnostaa kovasti...Sjtv kirjoitti:numerossa 3/87 tuulilasissa on juttua tuplaturbo 300d w124:sta ahtimien kokoa en muista mutta heräsi jutun mukaan todella helpolla mukaan ne turbot ja oli paremmat kuin yksi iso(muistaakseni näin kirjoitettiin) pitäis ettiä se lehti kun käy isäukon luona ja katsoa tarkemmin mitä siitä kerrotaan.



ei kannata yli kilon ottaa tuolla tojon turbolla ahtoja niin kestää vielä jotenkin ja syöttöjä hillitysti vakiopumpulla... näin ainakin tuon maasturin kohdalla.MB260E kirjoitti:Toi toyotan CT20 ahdin ei ole vakiona mikään paras mahdollinen virtauksiltaan. Itsellä on toyotan maasturi kyseisellä ahtimella. Kyselin tossa viritys vinkkejä ko moottoriin niin sanoivat että tuo ahdin paistaa moottorin jos siitä yrittää jotain suurempia voimia ulos saada.
itsellä tuommoinen maasturi kohta työn alla ja nykyinen turbo riitti reiluun 160hv (holset h1d garretin t03 .63 pakopesällä, imu 41mm (liian pieni) ja pako 55mm)
nyt tarkoitus kokeilla Schwitzerin S2BG:tä tuossa riittävän coolerin ja laitetun pumpun kanssa...
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Voisko joku valasta mitä kokonaisuudessa pitäis tehdä että saa koneen turbotettua?
tiedän toki että siihen tarvii väkästellä uus pakosarja ym, mutta onko mitään isompaa? elikkä jos joku viittis vaihe vaiheelta selvittää lyhyesti, tai jotain linkkejä nettisivuille missä olis selitetty turbon asennus
(kuten huomaatte en tiedä juuri mitään turbotuksesta, pari turbo topiccia olen lukenut läpi)


http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 99&start=0enduroman87 kirjoitti:Voisko joku valasta mitä kokonaisuudessa pitäis tehdä että saa koneen turbotettua?tiedän toki että siihen tarvii väkästellä uus pakosarja ym, mutta onko mitään isompaa? elikkä jos joku viittis vaihe vaiheelta selvittää lyhyesti, tai jotain linkkejä nettisivuille missä olis selitetty turbon asennus
(kuten huomaatte en tiedä juuri mitään turbotuksesta, pari turbo topiccia olen lukenut läpi)
Eikös tuossa ole kerrottu lähes kaikki ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38