Pari kysymystä ahtamista suunnitellessa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Pari kysymystä ahtamista suunnitellessa

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Nonniii.
Sain tuossa sopivasti (ilmaseksi) Toyotan valmistaman turbon. Ollut Hilux 2,4 td:ssä. Aloin tuossa sunnittelemaan sitä mersun konepellin alle ja heräsi pari kiperää kysymystä:

1.Turbossa on vesijäähdytys. Onko sitä pakko laittaa toimintaan, ilman että ahdin niin sanotusti kärähtää?Jos pitää laittaa niin miten tuo olis helpoin ja viisain toteuttaa?Lämppärin letkuihin? Vesiletkut on tosi ohuet, luokkaa 10mm.
2. Onnistuuko vaparin pumppuun rakentaa ahtopaineen tunnistusta? Pumppu on vanhempaa mallia eli ilman ulkoilmanpainekelloa.
3. Mihin hemmettiin tungen webaston, kun se on siinä sisälokasuojassa kiinni. Turpon kans tulee ahdasta. Onko jollain esim. puskurin sisässä? (meni OT:ksi)
E 290TDT Avantgarde
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mulla on vaparin pumpussa lisärikastus, eli lisää soppaa kun ahtopaine kasvaa. Käänny vaan suoraan PP-dieselin puoleen sen pumpun kanssa, niin vältät ikävät välivaiheet ja kokeilut.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ilman lisärikastustakin tulee toimeen vakioelementeillä, mutta miellyttävämpää se on rikastuksen kanssa.

Mynädieseliä voi vain suositella, oli sitten kyse elementtien vaihdosta tai vain pumpun säädöstä.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: Pari kysymystä ahtamista suunnitellessa

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

[quote="Ville S."]Nonniii.
.1.Turbossa on vesijäähdytys. Onko sitä pakko laittaa toimintaan, ilman että ahdin niin sanotusti kärähtää?Jos pitää laittaa niin miten tuo olis helpoin ja viisain toteuttaa?Lämppärin letkuihin? Vesiletkut on tosi ohuet, luokkaa 10mm



ahdin pelaa hyvin ilman vesikiertoa, tommi mäkisen mitsubishistäkin oli aikoinaan vesikierto poistettu

pumppu Mynään niin tulee kerralla kuntoon ja edullisesti ammattitaidolla
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Joka tapauksessa pumppu pajalle, viepi sen nyt sitte minne vaan. Varmasti tulee toimivampi kuin että aletaan itse räpeltään sitä vanhaa paljon ajettua pumppua.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laitetaan nyt tähän threadiin vinkiksi...tuossa kun etsiskelin sopivaa turboa tuohon OM601/2.3 litran moottoriin. Romuttamot pyytävät sprintterin turbosta 550 €, mutta KL-varaosat myy juuri nyt samaa uutta turboa hintaa 650 €. Mikäli tuollainen solmu riittää, niin varmasti uusi on aina hintansa väärti.

Sitten taasen se 'Väyrysen' turbo, myös kolmiolaipalla, maksoi uutena KL:ssä, olikohan se nyt 1100 €.

Noilla kuulemma pääsee sitten johonkin 200 hv asti, riippuen vamaankin koneesta...kuulemma :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Minkäsmoinen turbo on 290 TurboD:ssä? Semmonen näyttäis nimittäin olevan Autiolla kaupan 350€:n hintaan.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pasi M. kirjoitti:Minkäsmoinen turbo on 290 TurboD:ssä? Semmonen näyttäis nimittäin olevan Autiolla kaupan 350€:n hintaan.
Olisko tämä ?
Mercedes E290-TD/TDT-(5) 96 2.9 Diesel 454110-1 Garrett T25

ja sitten:
Mercedes Sprinter-212-(5) -95 2.9 Diesel 454111-1 Garrett GT2538
Mercedes Sprinter-212-(5) -96 2.9 Diesel 454110-1 Garrett GT2538
Mercedes Sprinter-(5) -96 2.9 Diesel 454184-1 Garrett GT25
Mercedes Sprinter-(5) -97 2.9 Diesel 454207-1 Garrett GT25

Huom, turbon numerotkin vaihtelevat vaikka ovat samaa perhettä, tiedä sitten mitä eroa niissä on...jotain kivaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Kiitosta vaan vastauksista. Pumppu menee tottakai pajalle, missä kunnossa lieneekin kun joutokäynnillä meinaa hytkytellä, eli määrät ei ole ihan tasaiset. Suuttimetki tarvis laittaa, taidan kääntyä PP:n puoleen, kun on tuossa liki naapurissa.
E 290TDT Avantgarde
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja booser »

Ville S. kirjoitti:Kiitosta vaan vastauksista. Pumppu menee tottakai pajalle, missä kunnossa lieneekin kun joutokäynnillä meinaa hytkytellä, eli määrät ei ole ihan tasaiset. Suuttimetki tarvis laittaa, taidan kääntyä PP:n puoleen, kun on tuossa liki naapurissa.
OffTopic: Eikö PK-seudulla ole mitään suositeltavaa diesel-pajaa??

Kun tonne Mynä-dieselille ja PP:lle on matkaa vähintään riittävästi!? :cry:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

booser kirjoitti:
Ville S. kirjoitti:Kiitosta vaan vastauksista. Pumppu menee tottakai pajalle, missä kunnossa lieneekin kun joutokäynnillä meinaa hytkytellä, eli määrät ei ole ihan tasaiset. Suuttimetki tarvis laittaa, taidan kääntyä PP:n puoleen, kun on tuossa liki naapurissa.
OffTopic: Eikö PK-seudulla ole mitään suositeltavaa diesel-pajaa??

Kun tonne Mynä-dieselille ja PP:lle on matkaa vähintään riittävästi!? :cry:
No ei se parisataa kilometriä mynään ole paljoa....
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

sama turbo villitys on iskenyt täälläkin päin... osia on vielä haussa joten projekti saa vielä odottaa... mutta mitäs nämä turbogurut sanoo jos 603sen kyljestä löytyisi kaksin kappalein sprintteristä kotoisin olevia garretin t25sia??? ois tiedossa toinenkin .. yks löytyy jo hyllystä... tulisiko ikipäivänä toimimaan edes kohtuullisesti???
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kai se tuplaturbokin toimisi, mutta on älyttömän paljon suurempi / hankalampi homma toteuttaa, ja paremmin se todennäköisesti toimii yhdellä kunnon ahtimella.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Mites öljynpaine mahtaisi riittää kahdelle turbolle....
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

numerossa 3/87 tuulilasissa on juttua tuplaturbo 300d w124:sta ahtimien kokoa en muista mutta heräsi jutun mukaan todella helpolla mukaan ne turbot ja oli paremmat kuin yksi iso(muistaakseni näin kirjoitettiin) pitäis ettiä se lehti kun käy isäukon luona ja katsoa tarkemmin mitä siitä kerrotaan.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

petska kirjoitti:Mites öljynpaine mahtaisi riittää kahdelle turbolle....
Varmasti joutuu pumppua muokkaamaan.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Sjtv kirjoitti:numerossa 3/87 tuulilasissa on juttua tuplaturbo 300d w124:sta ahtimien kokoa en muista mutta heräsi jutun mukaan todella helpolla mukaan ne turbot ja oli paremmat kuin yksi iso(muistaakseni näin kirjoitettiin) pitäis ettiä se lehti kun käy isäukon luona ja katsoa tarkemmin mitä siitä kerrotaan.
oho, rupes kiinnostaa! saatko skannattua? mitä oli irronnut ? 150 heppaa? :lol:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

ensaa skannattua enkä muista mitä irtos mutta oli vielä pienillä ahdoilla mutta jos vaikka kun hakis sen niin jaksais näpytellä tänne sen jutun kun ei se ollu kun pari kolme sivua pitkä :? . Siis jos riittää kiinnostusta porukalla siihen
Avatar
SledgeHammer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
Paikkakunta: Ritis

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Mauri H. kirjoitti:
booser kirjoitti:
Ville S. kirjoitti:Kiitosta vaan vastauksista. Pumppu menee tottakai pajalle, missä kunnossa lieneekin kun joutokäynnillä meinaa hytkytellä, eli määrät ei ole ihan tasaiset. Suuttimetki tarvis laittaa, taidan kääntyä PP:n puoleen, kun on tuossa liki naapurissa.
OffTopic: Eikö PK-seudulla ole mitään suositeltavaa diesel-pajaa??

Kun tonne Mynä-dieselille ja PP:lle on matkaa vähintään riittävästi!? :cry:
No ei se parisataa kilometriä mynään ole paljoa....
Hyviä teitä pääsee vielä ajamaan
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

SledgeHammer kirjoitti:Hyviä teitä pääsee vielä ajamaan
Joo, juuri suolattuja :evil: :evil: :evil: Asun tässä 110 tien varrella ja rutikuivan tien suolasivat juuri märäksi, ja säätiedotus lupaa päiväksi +9 astetta lämmintä...onko tässä enää mitään järkee. Ohos, menipä OT;ksi anteeksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Touringdieselisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 04.02.2004 15:27
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Touringdieselisti »

Jos nyt välttämättä haluaa sen vesijäähdytetyn turbon. Voisko ohjata ne pissapojan lämmityskierukan letkut turboon. Nehän on aika pienet...eri asia onko mitään hyötyä...
"Rahalle pitää saada vastinetta"
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Nojoo onhan tuota juttua tullut heitettyä sellaisesta patentista et 2.4 volsun kutonen porata 1.9 männille ja kait siitä tulis joku 2.8 ja kunnon kanget ja tupla turbo mut siinä se öljypumppu juttu kiikastaa et riittääkö tuotto oliskos kuivasumppu ratkaisu onkelmaan.. :idea: ja kone johonkin kartanomalli volvoon niin pääsee ottaan mersujen kanssa kisaa... no tuomosta pientä kenttä veetä kuuntelin kun roijasin kesällä mesen kantta koneistamoon...
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kyllä ainakin 300E :ssä öljy pumpun tuotto riittää tupla turboille eikä mitään ongelmaa. Alunperin Brabuksen tekemä moottori ja pumppu on aivan vakio :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Miksi ei riittäisi. Ei kai turbon läpi niin suurta virtausta ole. Eikös paine saada pidettyä kun ei virtaus kasva liian suureksi pumpun tuottoon nähden.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sjtv kirjoitti:numerossa 3/87 tuulilasissa on juttua tuplaturbo 300d w124:sta ahtimien kokoa en muista mutta heräsi jutun mukaan todella helpolla mukaan ne turbot ja oli paremmat kuin yksi iso(muistaakseni näin kirjoitettiin) pitäis ettiä se lehti kun käy isäukon luona ja katsoa tarkemmin mitä siitä kerrotaan.
kiinnostaa kovasti... :D :D :D
C230Sport
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 04.04.2003 05:18

Viesti Kirjoittaja C230Sport »

Toi toyotan CT20 ahdin ei ole vakiona mikään paras mahdollinen virtauksiltaan. Itsellä on toyotan maasturi kyseisellä ahtimella. Kyselin tossa viritys vinkkejä ko moottoriin niin sanoivat että tuo ahdin paistaa moottorin jos siitä yrittää jotain suurempia voimia ulos saada.
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

MB260E kirjoitti:Toi toyotan CT20 ahdin ei ole vakiona mikään paras mahdollinen virtauksiltaan. Itsellä on toyotan maasturi kyseisellä ahtimella. Kyselin tossa viritys vinkkejä ko moottoriin niin sanoivat että tuo ahdin paistaa moottorin jos siitä yrittää jotain suurempia voimia ulos saada.
ei kannata yli kilon ottaa tuolla tojon turbolla ahtoja niin kestää vielä jotenkin ja syöttöjä hillitysti vakiopumpulla... näin ainakin tuon maasturin kohdalla.
itsellä tuommoinen maasturi kohta työn alla ja nykyinen turbo riitti reiluun 160hv (holset h1d garretin t03 .63 pakopesällä, imu 41mm (liian pieni) ja pako 55mm)
nyt tarkoitus kokeilla Schwitzerin S2BG:tä tuossa riittävän coolerin ja laitetun pumpun kanssa...
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Voisko joku valasta mitä kokonaisuudessa pitäis tehdä että saa koneen turbotettua? :oops: tiedän toki että siihen tarvii väkästellä uus pakosarja ym, mutta onko mitään isompaa? elikkä jos joku viittis vaihe vaiheelta selvittää lyhyesti, tai jotain linkkejä nettisivuille missä olis selitetty turbon asennus :oops: (kuten huomaatte en tiedä juuri mitään turbotuksesta, pari turbo topiccia olen lukenut läpi)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

enduroman87 kirjoitti:Voisko joku valasta mitä kokonaisuudessa pitäis tehdä että saa koneen turbotettua? :oops: tiedän toki että siihen tarvii väkästellä uus pakosarja ym, mutta onko mitään isompaa? elikkä jos joku viittis vaihe vaiheelta selvittää lyhyesti, tai jotain linkkejä nettisivuille missä olis selitetty turbon asennus :oops: (kuten huomaatte en tiedä juuri mitään turbotuksesta, pari turbo topiccia olen lukenut läpi)
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 99&start=0
Eikös tuossa ole kerrottu lähes kaikki ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

pahus toi on menny ohi silmien :( mutta mitä tolla painekotelolla tekee? :oops: (varmaan todella tyhmä kysymys mutta.....)
Vastaa Viestiin