W210 perä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vinkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 28.12.2015 14:41

W210 perä

Viesti Kirjoittaja vinkkari »

Väyrysessä perä ulisee/huutaa aina kun moottorijarruttaa. Ilmeisesti laakeri meni?

Saako laakereita tarvikkeena tms. uusia vai onko lähdettävä ettimään "uutta" perää?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kirkkaasti halvin hankkia toinen käytetty....välitys oltava ihan prikulleen sama tai tulee ongelmia
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
vinkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 28.12.2015 14:41

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja vinkkari »

Sitä vähän itekki ajattelin, kiitoksia avusta!
vinkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 28.12.2015 14:41

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja vinkkari »

Elikkäs perä on ns. taksi perä eli vältykseltään 2.65, mikä on tämän tälläsessä perässä laipan koko? Onko perus 110mm vai jokin muu? Eivät osanneet pajallaakaan sitä sanoa, enkä itekkää oo vastausta löytäny mistään? On kuulemma isompi kuin muut?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Laipat voi kyllä yleisesti vaihtaa toisesta perästä muuten menee kardaanin vaihdoksi..vetarit varmaan 110mm kuitenkin.
Mittaa laipan pulttiväli ja vertaa vaikka merteilin luettelon rätteihin kun niissä on ne koot annettu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
vinkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 28.12.2015 14:41

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja vinkkari »

atlas kirjoitti:Laipat voi kyllä yleisesti vaihtaa toisesta perästä muuten menee kardaanin vaihdoksi..vetarit varmaan 110mm kuitenkin.
Mittaa laipan pulttiväli ja vertaa vaikka merteilin luettelon rätteihin kun niissä on ne koot annettu.
Joo käytävä mittaamassa vetarin laippa.. ettei mee arvailuks perän osto :D Kardaanin laippahan on yleensä yleiskokoa ja vetareitten kokohan voi vaihdella?
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1534
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Milläs koneella ja laatikolla laitos on varustettu? Tuon välityksen tiimoilta kiinnostaa.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
vinkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 28.12.2015 14:41

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja vinkkari »

Timo N kirjoitti:Milläs koneella ja laatikolla laitos on varustettu? Tuon välityksen tiimoilta kiinnostaa.
E200 -01 6v manuaali
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

vinkkari kirjoitti:Väyrysessä perä ulisee/huutaa aina kun moottorijarruttaa. Ilmeisesti laakeri meni?

Saako laakereita tarvikkeena tms. uusia vai onko lähdettävä ettimään "uutta" perää?

Koitas onko siinä murikan vetoakselin päässä yhtään poikittaisvälystä. Jo on pienikin välys ni itte koittaisin kiristää pinionin mutteria. Se on sitte tiukka kiristää se mutteri kun takana on krymppi minkä täytyy rutistua kasaan. Meinaan tuon oireen saa aikaiseksi äänettömäänkin perään kun jättää ton pinionin väljälle. Ääni poistuu kun pinioni on sopivan jämptisti kiristetty. Jos olis laakerivika niin yleensä ääntää jossain tietyssä nopeudessa ja nimenomaan vedossa ja moottorijarrulla usein on hiljaa tuollainen murikka.

Pulttipyssyä EI SAA KÄYTTÄÄ kiristykseen!

Rakennat sellaisen avaimen että saat otettua väännön vastaan vetosakarasta johon kardaani tulee kiinni. Sit vaan pitkä jatkovarsi ja vääntöä siihen mutteriin mutta ei mitään varttikierrosta kerrallaan vaan vähemmän. Muistaakseni 160mNm eli milli Newtonmetriä on se voima jolla pinionin akselin täytyy pyöriä mutterinkiristyksen jälkeen kun ihan kaikki osat on uusattu perään. En jaksa muistaa mitä se vanhoilla osilla oli mutta voisi kuvitella että alle 100mNm.

Täytyy siis pyöriä hyvin kevyesti. Jos menee selkeän nahkeaksi ni Nou Hätä. Mutteri auki stefa pois ja se laakeri pois. Lähtevät kohtuullisen helposti. Sit vaan ohut shimmauslevy (shimmausrengas) ja laakeri ja uusi stefa ja vetosakara ja uutta kiristystä.

Jos jää nahkeaksi ja sillä ajelee ni sit se perä menee särki hyvinkin lyhyellä ajolla.

Ja vielä vinkki. Koita miten se pinioni pyörii ennen kun alat sitä mutteria kirraamaan niin tiedät lähtötason.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kardaaninlaipan koko voi olla useampaa ja vetarin vain kahta eli mittaa molemmat jos hankit toista perää.
Toki kannattaisi ensin tarkistaa öljyt mutta taitaa olla jo myöhäistä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
vinkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 28.12.2015 14:41

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja vinkkari »

atlas kirjoitti:Kardaaninlaipan koko voi olla useampaa ja vetarin vain kahta eli mittaa molemmat jos hankit toista perää.
Toki kannattaisi ensin tarkistaa öljyt mutta taitaa olla jo myöhäistä.
Perään on vaihdettu öljyt, stefat, sekä huohotin syksyllä, autolla ei ole sen jälkeen paljoa ajettu, pajalla katsoivat että öljyt ovat sisällä ja laakeri oli hajonnut.
vinkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 28.12.2015 14:41

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja vinkkari »

Mitat perästä vihdoin otettu ja mitat olivat seuraavanlaiset: rättinivelen pulttiväli 90mm, vetoakselin laipan halkasija 106mm, pulttiväli oli 93,8mm (6-pulttia)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Välitys on myös tärkeä koska pitää olla prikulleen sama
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
vinkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 28.12.2015 14:41

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja vinkkari »

atlas kirjoitti:Välitys on myös tärkeä koska pitää olla prikulleen sama
Se oli se edellä mainittu 2,65
vinkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 28.12.2015 14:41

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja vinkkari »

atlas kirjoitti:Laipat voi kyllä yleisesti vaihtaa toisesta perästä muuten menee kardaanin vaihdoksi..vetarit varmaan 110mm kuitenkin.
Mittaa laipan pulttiväli ja vertaa vaikka merteilin luettelon rätteihin kun niissä on ne koot annettu.
Tarkotitko tossa vetarin laipan halkasijaa joka olis 110mm?

Sori tyhmä kysymys :D
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja atlas »

vetarin mutta näissä ei yleensä ole ongelmaa kun kaikki voi vaihtaa ristiin vanhan perän kanssa laippoja jos ne on erilaisia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
vinkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 28.12.2015 14:41

Re: W210 perä

Viesti Kirjoittaja vinkkari »

atlas kirjoitti:vetarin mutta näissä ei yleensä ole ongelmaa kun kaikki voi vaihtaa ristiin vanhan perän kanssa laippoja jos ne on erilaisia.
Niinpä tietysti. Booreissakaan ilmeisesti ei ole mitään eroavaisuuksia, jos kerran ristiin voi vaihtaa?
Vastaa Viestiin