om606 kytkimen valita

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jonitzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ti 05.02.2013 21:48

om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja jonitzi »

Eli autona s124 om606 vapari ja sen perässä 722.4
Tarkoituksen vaihtaa tilalle om606 turbo moottori ja ajaa jonkun aikaa vakioturbolla kunnes lompakko kasvaa.
Muut ongelmat ratkaistu mutta kytkin on vielä mietinnän alla.
Mitä eroa kytkimillä ja vauhtipyörillä? Käykö vaparin perästä suoraa kytkin turboon?
Sprintterin kytkimiä ilmeisesti käytetty, mitä muutoksiä täytyy tehdä?

Saa heittää vinkkejä
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä se kytkin sinne fyysisesti sopii. kannattaa selvittää jostain sen mitotus, että millekkä väännöille se on suunniteltu pitämään. varmaan pitää vielä turbokoneessakin vakiotehoilla, mutta kun siitä aletaan nostaan, niin luultavasti alkaa luistaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jonitzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ti 05.02.2013 21:48

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja jonitzi »

Jos laittaa uuden kytkimen mikäsinne kannattaa laittaa?
Pitääkö tyytyä turbokoneen kytkimeen?
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja iso E »

Tee ihan oikeesti vain siitä automaatti mielellään vielä sähköohjattu tulee pitemmänpäälle paljon halvemmaksi ja kestää sitten ottaa tehoa.

Itse tein manuaalin ja kaduttaa nyt jos vaihtaa automaatiks kova homma ja arvokas.

Jos sulla on jo valmius automaattiin niin ilman muuta sillä.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja pera8x »

taikka jos manuaali, niin joku muu aski, kun noita mersun pikkuaskeja. ei ne oikein tahdo kestää virittelyä. jostain pemarin askeista ovat muutelleet ja kaiketi kestää ihan hyvin.
W201 250DT 20V
w201 190E
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja iso E »

Sprintterin kytkin ok 316/416 sen viis pyttysen perästä kestää itsellä sen sprintterin vaihtipyörän kans reilu 500nm vääntöä tehoa reilu 300hp tavis mersun 5v isot laatikot kestää 2massa yhdistelmällä 20tuhatta keskimäärin nykyään toi käännetty zf kestänyt reilusti enemmän ei ongelmia.

Ja kiinteällä vauhtipyörällä 1000km kesti huonoin laatikko hampaita katos 3 vaihteelta ja pää akselilta.

Mut edelleen suosin sähköohjattua 722.6 vaikka väyrysen perästä ja siihen sähköohjaus sen verran kyydis ja ajanut ystävien autoil ettei enää muuta vaihtoehtoa ole.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Avatar
jonitzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ti 05.02.2013 21:48

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja jonitzi »

Siis tällä hetkellä on automaatti 722.4.
Laatikko päivittyy joskus vahvistettuun.
Nyt on ongelmana sen että minkä kytkimen laitan?
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja noroljan »

jonitzi kirjoitti:Siis tällä hetkellä on automaatti 722.4.
Laatikko päivittyy joskus vahvistettuun.
Nyt on ongelmana sen että minkä kytkimen laitan?
Selittäkääs nyt tyhmälle, kun en ymmärrä. Minkälainen "kytkin" tässä on hakusessa?
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja pera8x »

meinaatko nyt siis, että olet vaihtamassa manuaalilaatikon siihen, vai mitä varten ihmettelet noita kytkimiä? automaatin kytkinsysteemit on ihan eri maailmasta, kun manuaalin. automaatissa siellä on turbiini sillä kohtaa, missä manuaalivaihdelaatikon kanssa on kytkin. ja automaativaihdelaatikossa sitten ne kytkimet levyineen kaikkineen.

vähän vaikuttais, että nyt on menny kysyjältä puurot ja vellit sekasin.
W201 250DT 20V
w201 190E
tuomasnuutti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja tuomasnuutti »

[quote="pera8x"]meinaatko nyt siis, että olet vaihtamassa manuaalilaatikon siihen, vai mitä varten ihmettelet noita kytkimiä? automaatin kytkinsysteemit on ihan eri maailmasta, kun manuaalin. automaatissa siellä on turbiini sillä kohtaa, missä manuaalivaihdelaatikon kanssa on kytkin. ja automaativaihdelaatikossa sitten ne kytkimet levyineen kaikkineen.

vähän vaikuttais, että nyt on menny kysyjältä puurot ja vellit sekasin.[/quote]


Topicin aloittaja kyllä aivan selvästi ilmaisee, että automaatti vaihtuu manuaaliksi vauhtipyörineen...kytkimineen.
Olisi vastaajien syytä lukea ajatuksella ilman tulkintoja viestin sisällön.

"Eli autona s124 om606 vapari ja sen perässä 722.4
Tarkoituksen vaihtaa tilalle om606 turbo moottori ja ajaa jonkun aikaa vakioturbolla kunnes lompakko kasvaa.
Muut ongelmat ratkaistu mutta kytkin on vielä mietinnän alla.
Mitä eroa kytkimillä ja vauhtipyörillä? Käykö vaparin perästä suoraa kytkin turboon?
Sprintterin kytkimiä ilmeisesti käytetty, mitä muutoksiä täytyy tehdä?"
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja noroljan »

tuomasnuutti kirjoitti:
Topicin aloittaja kyllä aivan selvästi ilmaisee, että automaatti vaihtuu manuaaliksi vauhtipyörineen...kytkimineen.
Olisi vastaajien syytä lukea ajatuksella ilman tulkintoja viestin sisällön.
No ei kyllä ilmaise, ainakaan mitenkään selvästi. Ensimmäisen viestin perusteella noin, mutta sitten ymmärsin myöhemmistä viesteistä, että tulisi vahvistettu tomaatti. Siksi tipahinkin kärryiltä, kytkimen suhteen.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
tuomasnuutti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja tuomasnuutti »

noroljan kirjoitti:
tuomasnuutti kirjoitti:
Topicin aloittaja kyllä aivan selvästi ilmaisee, että automaatti vaihtuu manuaaliksi vauhtipyörineen...kytkimineen.
Olisi vastaajien syytä lukea ajatuksella ilman tulkintoja viestin sisällön.
No ei kyllä ilmaise, ainakaan mitenkään selvästi. Ensimmäisen viestin perusteella noin, mutta sitten ymmärsin myöhemmistä viesteistä, että tulisi vahvistettu tomaatti. Siksi tipahinkin kärryiltä, kytkimen suhteen.

Aivan selvästi aloittajan myöhemmässäkin kirjoituksessa kertoo vahvistetun laatikon olevan tulossa, ei jää tulkinnalle tilaa jos ymmärtää tekniikasta jotakin.
"Siis tällä hetkellä on automaatti 722.4.
Laatikko päivittyy joskus vahvistettuun.
Nyt on ongelmana sen että minkä kytkimen laitan
? "

Ei kannattaisi vastailla ennekuin ymmärtää viestien sisällön.
Avatar
jonitzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ti 05.02.2013 21:48

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja jonitzi »

Joo nyt on mennyt puurot ja vellit huolella sekaisin:D
Pitäisi miettiä asiaa ennekuin kysyy... :oops:
Taas vähän viisaampana
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Pahottelut ketjunaloittajalle tästäkin turhanpäiväisestä väännöstä. Kysele vaan asioita, kyllä täällä foorumilla tietoa on. Itse en näistä vanhemmista vehkeistä juurikaan tiedä, joten lopetan täältä tähän.
Viimeksi muokannut noroljan, Su 13.12.2015 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
tuomasnuutti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja tuomasnuutti »

jonitzi kirjoitti:Joo nyt on mennyt puurot ja vellit huolella sekaisin:D
Pitäisi miettiä asiaa ennekuin kysyy... :oops:
Taas vähän viisaampana

Tämä taisi olla pieni jekku tai hyvä provosointi. Pistääpä mietteliääksi.
Onnea kuitenkin auton rakentelussa, heti ei kannata luovuttaa vaikka tuleekin vastoinkäymisiä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vahva joku bemarin aski kytkimineen niin hintaa tulee toista tonnia kestävällä paketilla...vahvistettu 722.3 maksaa myös ...sitten toi 722.6 on mielenkiintoinen eli siihen kai menee jonkun mallin vakio aski ja ohjausta saa jopa megasqruitin kautta nykyään eli megashfit...toki on muitakin .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja pera8x »

rumilus siellä taas sekoilee. kas kun ei sanonut, että virittäminen on täysin turhaa, tai jotain muuta yhtä viisasta. mutta ei välitetä siitä antaa vanhuksen höperöidä.

puurot ja vellit voi mennä joskus sekasin, mutta ei se maailmaa kaada. täältä vaan kyselee, niin kyllä porukka vastailee parhaansa mukaan.

kysytään nyt tarkentava kysymys jatko ajatellen, niin, että meinaat siis pitää tuon automaattina? vaiko manuaaliksi laittaa? oikeastaan teit niin, taikka näin, niin tuo 722.4 on vähän turhan heiveröinen aski raskaaseen viritykseen. ja voipi tulla tuon moottorin kanssa jo kevyessäkin virittelyssä ongelmia ton pikkutomaatin kanssa.

järkeviä potentiaalisia vaihtoehtoja on manuaaleista nuo jotkut muut, kun mersun omat "vanhan liiton" vaihdelaatikot. ne ei kestä viritetyssä kun jonkun matkaa ja sitten on rattaat sileenä. jotkut CDI:n askit kaiketi kestää, mutta niissä puuttuu nopeusmittarin vaijerin paikka, kun ovat sen verta uudempaa mallia, että nopeustieto kulkee ilmeisesti sähköisesti. ja sitten on noita pemarin laatikoita, mitkä on lujan askin maineessa. valmiita askeja täälläkin välillä myytävänä. niihin pitää siis hitsata mersun laatikosta kytkinkoppa, jotta saa käymään mersun koneeseen. ja sitten on noi automaatit, vanhempi 722.3 tomaatti kestää vakiona jo kohtuullisesti, olisko ollut jonnekkin 400nm nurkille mitotettu. ja vahvistamalla sitten reilusti enemmän. ja sitten se ehkäpä tänäpäivänä paras vaihtoheto se mersun sähkötomaatti. mikä sen numero nyt olikaan. tuolla se on jo aikasemmin esitettykkin. siitä vaan valkkaamaan. kaikki kestävät ja toimivat vaihtoehdot alkaa maksamaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jonitzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ti 05.02.2013 21:48

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja jonitzi »

Joo paljo on vielä asioita mistä ei ole tieto taitoa. Tähän mennessä kaikki on opittu tietoa etsimällä. Automaattiin ei ole tullut perehdyttyä ja kaveri vielä sekoitti asiaa kun kaipitteli jo paria kytkintä:D tietää kyllä että automaatti löytyy... :roll: No onneksi löytyy tuttuja joille nämä asiat on tiedossa joten ei tässä ihan yksin olla.

Tarkoitus on tosiaan pitää automaattina ja 722.4 laatikon kesto on tiedossa ja vaihtuu heti vahvistettuun 722.3 tai 722.6 kun vain raha tilanne sen sallii. Aluksi piti rakentaa heti isommalla turbolla, mutta suunnitelmat muuttui yllättäen ja kokeillaan nyt pelkästään vakio turbolla.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja atlas »

Esim. 250turbo 20 venttiilisen aski on 722.4 mutta tulee senkin raja vastaan...se nimittäin on jo hieman kestävämpää.
Siis halvin olisi vahvistettu 722.3....toki vanhanaikainen ja karkea käyttäytymään tohon 722.6 askiin ja sähköohjattuna aftermarket eculla siihen saisit käsivalinnan tai automaattisen ajon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jonitzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ti 05.02.2013 21:48

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja jonitzi »

Vaatiiko sähkölaatikko oman vaihdekeppainsä?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om606 kytkimen valita

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en osaa sanoa tosta vaihdekepistä, mutta tuskin se mikään ongelma on vaikka vaatisikin. jos yhtään sepän vikaa, niin tekee vaikka itse.

tuosta vakioturbosta sen verran, että se on sen verran pieni, että ahtopaineita ei kannata paljoa nostella, eikä sekään hyvää tee, jos on soppaa paljon. pako- paineet ja lämmöt nousee korkeiksi ja moottorivaurion riski kasvaa. kyllä sille jonkun verran voi lisäsoppaa antaa, mutta kohtuudella. järkevintähän se olisi laittaa isompi turbo, mutat sekin tietysti sitten maksaa rahaa. ei oo virittely halpaa..
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin