w210 taka-apurungon puslien vaihto. vaihdettu. OHJEET!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
urpitom
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 11.03.2009 22:50
Paikkakunta: Oulu

w210 taka-apurungon puslien vaihto. vaihdettu. OHJEET!

Viesti Kirjoittaja urpitom »

osaisko joku kokeneempi kertoa, että minkälainen homma on vaihtaa taka-apurungon ja rungon väliset puslat? tarvitaanko jotain erikoistyökaluja?

ALEMPANA OHJEET!
Viimeksi muokannut urpitom, Ke 08.09.2010 10:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Tarkoitat varmaan etummaisia? Ei taida tarvia mitään erikoistyökaluja, kunhan jollakin saa vaan kaivettua sen entisen siitä kupista pois. Uusi menee rasvan kans auton painolla takaisin.

ps. iskarit meni katsastuksen läpi :wink:
-Mercedes-Benz s211
Avatar
urpitom
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 11.03.2009 22:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja urpitom »

petrikar kirjoitti:Tarkoitat varmaan etummaisia? Ei taida tarvia mitään erikoistyökaluja, kunhan jollakin saa vaan kaivettua sen entisen siitä kupista pois. Uusi menee rasvan kans auton painolla takaisin.

ps. iskarit meni katsastuksen läpi :wink:
kyllä juuri ne etummaiset.. vähän vinkkejä haen, ettei aina kaikkea tarvi kantapään kautta opetella :)

hyvä että iskarit toimii ja olet tyytyväinen :)
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1767
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Jos sattuu olemaan kompura ja paineilmataltta niin taltalla lähtee vanhat pois vaivatta. Ainakin satakakslankusta.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Mulle vaihdettiin väyryseen pari vuotta sitten korjaamolla etumaiset puslat. Äijä lämmitti kaasupillillä apurunkoa puslien ympäriltä melko kuumaksi ja kampesi puslat irti. Uudet paikoilleen tunkkaamalla. Teki työn alle tunnissa.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
urpitom
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 11.03.2009 22:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja urpitom »

Nyt on puslat vaihdettu.. Aikalailla näppärä homma vaihtaa.. toinen puoli kaivettiin taltalla ja vasaralla palasina ja toinen puoli lähti todella nätisti, kun vähän lämmitti apurunkoa helan ympäriltä ja kampesi taltalla pois. kiitos rokka65 vinkistä!

Ohjeet:
1. Auton perä ylös
2. Renkaat irti
3. Suihkuttele jotain liuotusainetta puslien reunoihin. (en tiedä oliko sillä vaikutusta)
4. Apurungon etummaiset kiinnityspultit irti -> perä putoaa etuosasta noin 10cm
4. Lämmitä apurunkoa puslien ympäriltä jonkun verran (ei kuitenkaan punahehkuun:) )
5. Kampea pusla irti jollain talttapäisellä.
6. Rasvaa uusi pusla ja laita paikalleen.
7. Paina pusla auton painolla tukemalla alta jollain ja laskemalla autoa. (voi olla vähän tiukka menemään.)
8. Kun puslat paikallaan, kiinnitä apurunko pulteilla.
9. Renkaat paikalleen, auto alas ja on the road!

jospa näista olisi jollekin apua!
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1527
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Missäs kunnossa ne vanhat oli ja paljonko oli mittarissa vaihtohetkellä ?
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
urpitom
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 11.03.2009 22:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja urpitom »

illinois kirjoitti:Missäs kunnossa ne vanhat oli ja paljonko oli mittarissa vaihtohetkellä ?
vanhat oli muuten ok, mutta pehmenneet ja mittarissa reilu 600tkm.
Forum
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 23.08.2009 14:25

Re: w210 taka-apurungon puslien vaihto. vaihdettu. OHJEET!

Viesti Kirjoittaja Forum »

Tuli vaihdettua nuo taka-apurungon etummaiset puslat E270cdi -01 malliin. Alla muutama kuva, jos vaikka joku muukin uskaltaisi käydä puuhiin ilman erikoistyökaluja ja ennakkoluuloja.

Ekassa kuvassa pultit irti molemmilta puolilta ja kelkka oman painon varassa.

Kuva

Vanha pusla irti ja uusi menossa paikalle. Vanhat oli niin risat, että tuo keskusta lähti paikalta isolla ruuvimeisselillä vääntämällä ja loppu pusla lekalla ja taltalla hakkaamalla. Toisen puolen kanssa tuli helpotettua työtä vielä poraamalla tuohon alumiiniseen(?) ulkokuoreen reikiä, niin painui kasaan helpommin.

Kuva

Tyhjä pesä uutta puslaa vailla. Pusla meni Fairyllä voitelun jälkeen paikalle helposti rengasraudalla vääntämällä. Sitten vain tunkilla runkoa ylöspäin ja aluslaatta ja pultti kiinni, niin valmista tuli. Kakkos kuvassa näkyy nuo alkuperäiset pultit ja aluslaatta. Uusissa tuli mukana nuo uudet, mutta pultti oli ~15mm lyhyempi kuin alkuperäinen pultti, niin kasasin vanhoilla pulteilla vaikka kierreosaa uusissakin varmaan riittävästi olisi ollut.

Kuva

Loppujen lopuksi helpompi homma, kun varaosaliikkeen hepun puheista sai käsityksen.
edin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: To 16.10.2014 13:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: w210 taka-apurungon puslien vaihto. vaihdettu. OHJEET!

Viesti Kirjoittaja edin »

Mitenkä oletteko laittaneet noita Meley Hd puslia? Itse vaihdon allekirjotuksen clk:n mutta ei tunnu millään menevän pohjaan asti. Jää vähän alle sentin liian ylös, löytyiskö jotakin kikkaa tuohon?
fairy vettä tuli laitettua runsaasti ja lämmitettyä ulkopuoleltakin. Sitten kokeilin vielä tommosella kolmijalkatukilla ja siihen 32mm hylsy ja pudottelin auton painolla mutta ei menny.
Auto:w208 CLK430 -99
pärrät: KTM 950 SM ja kawasaki klr 650
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w210 taka-apurungon puslien vaihto. vaihdettu. OHJEET!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla ei mennyt toinen lankkuun mitenkään pohjaan eli jäi noin 5mm irti..ei ole haitannut menoa.
En keksi kun prässissä painamisen jos ei mene pohjaan kun mitä lähemmäs pohjaa se tulee niin enemmän vaatii voimaa...siksi en käyttäisi fairyä vaan ihan jotain moottori tai perä öljyä.
Toien keino olisi ottaa se pois..puhdistaa kaiken karstan pesästä ja öljyämällä yrittää uudestaan..kun saisi lyötyä jotenkin siihen alapuolelle tai yläpuolelle niin varmasti menee iskun täräyttämällä kun painoa on jo päällä...tai pyydät vaimon ja anopin takapenkille kun täysi paino painaa puslaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin